Illustratie van: Jotke

John Deere-dealer GroeNoord is failliet

Quote:
GroeNoord, de John Deere-dealer met 17 vestigingen in midden- en noordoost-Nederland, is failliet. John Deere-dealer Groenoord is failliet. Het

Gaat dit om het hele bedrijf of een onderdeel ? Op hun eigen site staat Ag&Turf ?

Deel dit topic

Reacties

George
HIG
mlkvhoudr
Nog nooit van gehoord van deze dealer
+3
George
@mlkvhoudr 1 van de 2 nog bestaande JD Dealers. 😀
Kraakman-Perfors en Groenoord.
mlkvhoudr
@George dat was toch jan winkel of zo en eerst louis nagel, ik zie dat er 1 in raalte zit dat is half uur rijden met trekker vanaf hier
+4
George
@mlkvhoudr Nagel was vroeger de importeur.
+17
weurding
@George groter zou beter zijn....
hans-hans
@weurding was steeds groter aan het worden groennoord ,17 vestigingen is best veel
ik denk dat personeel te grote kostenpost word ten opzichte van een kleine dealer (1 vestiging)
+4
Jannus
Quote Reactie van @weurding:
groter zou beter zijn....

Zegt je vrouw dat?
+4
weurding
@Jannus die is tot inkeer gekomen😋
+1
dorpsrandhoeve
@weurding Ze hebben Nagel er toen tussen uit gegooid. Het moesten een paar grote dealers worden.

Nou, dit is het dan geworden.
weurding
@dorpsrandhoeve weet nog, overal hier waar een john deere liep, stond sticker schuring zwiggelte op, intern ging het daar ook niet zo goed en ging later het dealerschap deere naar de vries in beilen, rest weet iedereen wel
Jotke
Quote Reactie van @dorpsrandhoeve:
@weurding Ze hebben Nagel er toen tussen uit gegooid. Het moesten een paar grote dealers worden.Nou, dit is het dan geworden.

Dat was ook wel terecht. Er kwamen meer Deere's zonder Nagel het land in dan via Nagel. Meeste dealers haalde ze uit andere landen.

Het idee was goed, tot ze naar steeds minder dealers wilden. Op Westrenen na draaiden de dealers prima volgensmij. Nu zaten er wel meerdere zonder opvolger tussen dus uiteindelijk zouden ze ook zonder druk van Deere wel groeien. Maar het tempo waarin het nu moest was wellicht niet het beste.
Kars
@George perfors? Nooit van gehoord
weurding
@Kars pervers🤭
+1
Fred4130
@mlkvhoudr hebben zich de afgelopen 10 a 15 jaar uitgebreid door kleinere zelfstandige dealers over te nemen in Groningen, Friesland en Drenthe, zoals Spriensma Oldehove, Popken Smilde, Everts Schildwolde (als ik het goed heb) etc. Lijkt me een gevalletje : hoogmoed komt voor de val. Je zag dit aankomen met overal maar nieuwe panden uit de grond stampen en o.a. op een industriegebied In Groningen zelf te gaan zitten. Menig voorheen zelfstandige JD dealer zal wel spijt hebben als haren op zijn hoofd dat ie zich ooit heeft aangesloten of is overgenomen. Arrogantie ten top bij die club. Dit doet NH dan heel wat beter door weer lokaler te gaan zitten en kleinere dealers aan te stellen op blinde vlekken
Vdejong
Quote Reactie van @Fred4130:
Popken Smilde

Ik heb altijd begrepen dat Popken 1 van de medeoprichters van Groenoord was.
groenoordbv.nl/geschiedenis.html/….
Jotke
@Vdejong

Ja GroeNoord is een fusiebedrijf tussen in eerste instantie 3 dealers met 4 vestigingen( een ervan was Popken na mijn weten en een zat ook al in Groningen), later heeft een 4e met ook 2 vestigingen zich aangesloten en daarna zijn er alleen nog overnames gedaan en openingen van nieuwe vestigingen. Greve, Jan de Winkel, Wolterink zijn overgenomen.

Edit: Ik las net op de site van GroeNoord dat Greve zich ook aangesloten had bij GroeNoord. Bij Jan de Winkel staat wel overname.
van Ittersum
@Fred4130 de kleine jd dealers hadden geen keuze, en wie zegt dat het allemaal eigen gebouwen zijn?
Noorderling
@van Ittersum
je hebt altijd een keus.
Groenoord wil via via ook wel wat verkopen en vrij zijn met goedkopere import uit Engeland heeft een aantal bedrijven ook al heel wat gebracht.

Met overnames koop je ook geen marktaandeel, loonwerk niet, mechanisatie niet, voer ook niet.
Als er een nieuw iemand langs komt of hele bedrijven over de kop gaan maak je toch altijd de keuze ga ik hierin mee of slaan we een andere weg in.
Vdejong
Quote Reactie van @van Ittersum:
de kleine jd dealers hadden geen keuze,

Ja wel. Roeters in Een bijvoorbeeld is er niet in meegegaan terwijl hij Jos Popken goed kende en Popken heeft Roeters ook gevraagd om mee te doen. Roeters is Fendt dealer geworden
Fast Eddy
@Vdejong

Misschien hadden ze beter bij JD kunnen blijven. Toen verkochten ze meer nieuwe trekkers dan ze momenteel doen. De NH dealer een paar km verderop doet betere zaken.
Vdejong
Quote Reactie van @Fast Eddy:
NH dealer

Vos is sub dealer of bedoel je Blaauw in Oosterwolde
Fast Eddy
@Vdejong

Vos bedoel ik. Lijkt mij sterk dat een subdealer ook NH grondverzet materieel verkoopt.
Vdejong
@Fast Eddy Ze waren in ieder geval sub dealer. De trekkers die zij verkochten, werden geleverd door een dealer in Burgum meen ik
Robot-ph
@Fast Eddy dat is ook al (jaren) vergane glorie
+7
Fred4130
@van Ittersum Dat de kleine dealers geen keus hadden was het beleid van JD zelf, niet direct de dealers hun keuze. En of het eigen is of niet maakt niet zo bijster veel uit, betaald worden moet het wel of het nu de huur of de hypotheek is. Het is net als met de grote autodealers, grote glazen gebouwen waar Jan met de pet minderwaardig aangekeken word als je onverhoopt eens het lef hebt er binnen te stappen in je spijkerbroek en dan metname de Duitse merken. Hetzelfde gebeurd nu bij de organisatie die JD voor ogen heeft en had. Nogmaals hoogmoed komt voor de val blijkt nu wel weer. Het trieste is dat als een algeheel faillisementwordt uitgesproken , wat waarschijnlijk niet zal gebeuren vermoed ik, de mensen op de werkvloer weer de dupe zijn. Gelukkig voor hen is de arbeidsmarkt gunstig nu, dus het leed te overzien. Maar verder alleen maar verliezers.
+3
Ford revisiemotor
@Fred4130
Je moet het maar willen klant zijn zijn bij zo 'n club,
die naar mijn mening weinig op heeft met klanten en dealers.
+2
Fred4130
@Ford revisiemotor is denk ik ook een deel van het probleem als ik de geluiden erover zo links en rechts hoor. Zijn genoeg JD eigenaren die de arrogantie er wel zat waren. Bij mechaman wordt bijv. ook genoemd dat de dealer in Grijpskerk/Niezijl was overgenomen door die in Oldehove, maar Brondijk is toendertijd gewoon buitenspel gezet door nieuwkomer Spriensma die notabene in het begin van hun bedrijf de JD importeerde uit Duitsland omdat JD nederland niet aan hun wilde leveren. Daarbij bij elke boer die bij Brondijk een offerte vroeg , steevast een lagere kreeg van zijn concurrent. Brondijk heeft toen uiteindelijk Oosterhof in Grijpskerk overgenomen , de Case/IH dealer terwijl ze al tientallen jaren JD dealer in Niehove, voor Brondijk een andere eigenaar waarvan ik de naam even kwijt ben, waren. Uiteindelijk toch kapot gegaan. Zat een heel vies smaakje aan in elk geval. Eigenlijk is het nu een beetje een gevalletje boontje komt om zijn loontje.
Raben
@Fred4130 wie zat daar ook al weer voor Brondijk , ben ook de naam kwijt
+1
Raben
@Fred4130 Huizinga denk ik
d15o
@Raben Inderdaad, Huizinga Niezijl. Die hebben heel wat John Deeres in het westen van Groningen verkocht. Was een prima dealer. Het waren volgens mij twee broers, Jan en ?
Fred4130
@Raben dat was hem inderdaad, Huizenga. Had een goede naam in de regio.
+1
jos-hihoi
@Fred4130 spriensma heeft vroeger nog gewerkt bij huizinga en ook bij brondijk echter zijn ze daar raar weggekomen. Waarna ze zelf begonnen zijn. Het zijn echte techneuten en john deere mannen. In het louis nagel tijdperk hebben ze gewoon via nagel ingekocht totdat brondijk moeilijk begon te doen. Waarna ze ze uit duitsland hebben gehaald. Brondijk is vaak eigenlijk altijd te duur geweest met verkoop ook toen ze op dezelfde manier inkochten. Daarnaast hadden de spriensmas best wel gunning op den duur omdat ze gewoon goed werk leverden met goede service. Ze hebben brondijk ook overgenomen waarna ze officieel dealer zijn geworden. Niet heel veel later zijn ze toen in groenoord gegaan. Dat oosterhof verhaal ken ik niet. Volgens mij heeft spriensma toen alles van brondijk aan oosterhof verkocht of het was al van oosterhof en brondijk huurde het.
mdoornekamp
@jos-hihoi wij hebben ook een tijd bij Spriensma gelopen voor de John Deeres. Leuk bedrijf en goede service. En inderdaad veel kennis. Jongens hebben een mooi bedrijf opgebouwd. Nu door Groenoord mee in de ellende getrokken.
van Ittersum
@mdoornekamp door Groenoord de ellende ingetrokken? Hoezo, ik ben benieuwd hoe het zo ver heeft gekomen. Wie heeft wie in de negatieve spiraal getrokken, we zullen tzt wel horen
Raben
@mdoornekamp Bij Spriensma , niet bij Boersma ? Harry was een begrip onder de boeren , ik weet het , het was een andere tijd .
+1
mdoornekamp
@Raben
Quote:
boeren

Hun probleem is wel dat een boer een akkerbouwer is bij hun. Veeboeren stinken
Raben
@mdoornekamp dat klopt wel idd , deden weinig tot niets in de machines voor de veehouderij, maar in trekkers dacht ik ni3t dat ze daar voor weg liepen .
mdoornekamp
@Raben
Quote:
trekkers dacht ik niet dat ze daar voor wegliepen

Nou dat is nog twijfelachtig. Een boer is een akkerbouwer. Punt.
+1
Raben
@mdoornekamp u heeft een 20 serie, als die nieuw gekocht is , is ie geleverd door Mars , Huizinga ,Rutgers of door Hielkema , in de 80er jaren is Hielkema verdwenen en boersma er voor terug , waar is die dan in onderhoud geweest als u uiteindelijk in Oldehove terecht komt , Bedum , Zijldijk of Schildwolde is een stuk dichterbij , u had zelfs een mechanisatie bedrijf op het dorp zitten .
Fred4130
@jos-hihoi tja , er geen verschillende verhalen van in het rond, net wie je erover spreekt. Ik kende Brondijk enigszins en ik blijf erbij dat niet alles even netjes gegaan is. Beide kanten zullen hun verhaal erover hebben. I rest my case . Met een beetje pech zijn ze nu allebei naar de kl..en.
dorpsrandhoeve
Quote Reactie van @Fred4130:
hebben zich de afgelopen 10 a 15 jaar uitgebreid door kleinere zelfstandige dealers over te nemen in Groningen, Friesland en Drenthe, zoals Spriensma Oldehove, Popken Smilde, Everts Schildwolde (als ik het goed heb) etc. Lijkt me een gevalletje : hoogmoed komt voor de val.

Het was John Deere die dit zo wilde en ook een beetje afdwong.
George
@dorpsrandhoeve
Zo is het , fabrikanten dwingen dit af.
kaas
@dorpsrandhoeve wel 2 beetjes dwong,er waren toch meedere mechanisatie bedrijven die door John Deere onder druk werden gezetom het zo te doen als John Deere het wilde,en dat was bij sommige dealers tegen het zere been die zeiden wij zijn baas in ons eigenbedrijf en niet jullie als joh deer dealer.en zo hebben ze nog al wat verspeeld dat daar nu andere mergen worden verkocht of ze halen ze uit Duitsland.
+1
weurding
@kaas weet niet waar vemo ze vandaan haalt, maar die zet heel wat om van jd
+1
kleine boer
@weurding meeste zijn engelse zit vaak oppikhaak nog aan. Staphorst zit ook een bedrijf wat veel in gebruikte jd doet agrostap
+2
Hans van Bergen
@weurding Kan maar zo veel Groenoord spul staan straks
Benny Telstar
Verbaast me dat John Deere zo'n bedrijf niet in de benen houd. Een dergelijk grote speler is toch wel belangrijk voor je verkoop netwerk..
Braboboer
@Benny Telstar

Zal ook wel een doorstart komen.
+2
weurding
@Benny Telstar niet raar opkijken als "hulp" uit Duitsland komt
+1
Spuit11
@weurding Krone is er ook mee bezig geweest. Die heeft er blijkbaar vanaf gezien.
+1
Cowboy3
@weurding This hier JD alleen Kraakman of ze gaan de grens over (DE) naar Greving
+2
kleine boer
@Cowboy3 kraakman deed ook hele rare stunts met prijzen aan het eind van het jaar ook daar zit het niet lekker....
Jotke
Quote Reactie van @kleine boer:
@Cowboy3 kraakman deed ook hele rare stunts met prijzen aan het eind van het jaar ook daar zit het niet lekker....

Kraakman koopt graag groot in en dat pakt niet altijd goed uit...

Kijk maar hoeveel er van die Giant stofzuigers in Lieshout binnen staan, al paar jaar stof te happen...

Met die acties hebben ze waarschijnlijk van die voorraad afgewild en van de occasions. Kraakman wil de occasions zo snel mogelijk kwijt omdat ze maar een paar vestigingen hebben die er echt ruimte voor hebben met Lieshout en Molenaarsgraaf voorop.
weurding
@Jotke electrische shovels?
Jotke
Quote Reactie van @weurding:
@Jotke electrische shovels?

Yep.

(klik om te vergroten)

kleine boer
@Jotke nee geen voorraad ging om een nieuwe zou in mei geleverd worden....
+2
kleine boer
@Jotke ik denk binnenkort er veel krone gaat heten...
+1
Vdejong
@kleine boer ssa.gov/oact/babynames/
Zie Krone er niet tussen staan 😆
Framos
@kleine boer ik denk dat de firma Krone niet zoveel haast heeft want eerst wil weten hoeveel potentiële klandizie er in NL overblijft, sorry...
+1
kleine boer
@Framos ik denk eerst nog ff met kraakman in gesprek.... bijzondere situatie nu met steeds minder boeren gewenst in nederland....
weurding
@kleine boer bromach ook?
+1
Cowboy3
@weurding Bromach en Kraakman bijten elkaar zeker niet, dat was voorheen hier met Staadegaard wel anders.
+1
Edvof
@weurding was afgelopen week nog bij Bromach. Kwam samenwerking met kraakman ter spraken en dat John Deere toch wel heel ver gaat met opleggen van sales verplichten. Daar gaat Bromach zich niet aan branden lijkt mij, zoals hij het uit legde. Bij Bromach werd ook al geadviseerd om de laatste 2 weken van het jaar je nieuwe JD trekker te kopen…..
weurding
@Edvof lijkt me dat als krone de taken overneemt van groenoord, bromach het moeilijk gaat krijgen met import van krone bedoel ik, ben echter niet bang dat dat gebeurd
Jotke
Quote Reactie van @weurding:
het moeilijk gaat krijgen met import van krone bedoel ik, ben echter niet bang dat dat gebeurd

Mwa, GroeNoord heeft 17 vestigingen in vooral het oosten/noord oosten. De rest vant land moet ook Krone verkocht worden.

En fabrikant Krone en lmb Krone zijn twee aparte bedrijven.

Het zou mij niet verbazen als het Krone of een andere Duitse dealer wordt. Anderzijds ook niet als het Kraakman zou worden maar toch lijkt me een internationale partij met oog op wat John Deere wil de meest voor de hand liggende partij.
Jotke
Quote Reactie van @Edvof:
Bij Bromach werd ook al geadviseerd om de laatste 2 weken van het jaar je nieuwe JD trekker te kopen…..

Eind vant jaar biedt John Deere zelf de dealers ook nog wel es wat goedkoper aan.
Jotke
Quote Reactie van @kleine boer:
@Jotke ik denk binnenkort er veel krone gaat heten...

?

Je doelt op zowel GroeNoord als Kraakman?

Dat zie ik mocht Krone GroeNoord overnemen ook wel gebeuren.

Al zou Kraakman ook zelf uit kunnen breiden naar het buitenland...

Zal er aan liggen hoe de familie Kat erin staat denk.

Uiteindelijk blijft het doel van John Deere nog grotere dealers. Zie dan ook een doorstart van GroeNoord in huidige vorm of met minder vestigingen niet gebeuren. John Deere zal aansturen op een overname door een concullega. Zo ging dat bij Westrenen ook al was die situatie wel iets anders. Veel minder vestigingen en daar rommelde het al langer( meen iets te herinneren over trekkers die verkocht maar niet geleverd werden enz).

Of Kraakman of een Duitse dealer zal 't wel overnemen. Heb totaal geen idee hoeveel vestigingen bijv Krone heeft. Voor Kraakman zou het in een klap een bijna verdubbeling van aantal vestigingen zijn( al zullen er dan wellicht ook wel wat sneuvelen op last van de mededingingsautoriteit). Of ze daar momenteel toe in staat zijn in de huidige markt?

De overname van Stadegaard en Vervaet Stehouwer wat ook met die twee samen in 1 jaar tijd een ruime verdubbeling van het aantal vestigingen was was wel in betere tijden...
weurding

(klik om te vergroten)

Jotke
Quote Reactie van @weurding:
25

Kijk! Dan heb je toch wel wat meer om mee in de pap te roeren dan bijv een Kraakman even los gezien van de familie Kat.

Daar zijn 17 vestigingen en als de sluiting van Goor doorgaat 16 makkelijker voor in te lijven dan als je zelf 18 vestigingen hebt.
+2
Ford revisiemotor
@Jotke
Wat heeft het voor nut om nog grotere dealers te hebben?
Als klant zie ik er geen voordelen in.
van Ittersum
@Ford revisiemotor de vraag is ook niet, in hoeverre je een klant kunt bedienen/pleasen maar meer hoe overleef ik mijn fabrikant......vraag bijvoorbeeld de gemiddelde merkdealer maar hoeveel eisen ze stellen/speciale gereedschappen ze opgedrongen krijgen
+1
Jotke
Quote Reactie van @Ford revisiemotor:
Wat heeft het voor nut om nog grotere dealers te hebben?Als klant zie ik er geen voordelen in.

Dat moet je aan John Deere vragen. De huidige dealers hadden ook niet zo groot hoeven worden maar is puur onder dwang van John Deere gebeurt.

Er waren er een aantal zonder opvolger maar niet allemaal.
+2
weurding
@Jotke al poos geleden maar jd dealer in beilen werd ook gesommeerd de hakselaars en combines van claas te ruilen met jd, rest is bekend
Jotke
Quote Reactie van @weurding:
@Jotke al poos geleden maar jd dealer in beilen werd ook gesommeerd de hakselaars en combines van claas te ruilen met jd, rest is bekend

Dat snap ik persoonlijk ook wel. John Deere heeft ook hakselaars en combines. Al heeft LVD Krone ook zowel de hakselaars van Deere als van Krone in het assortiment...
+3
Loonwerker_Erwin
@Jotke dat is strikt gescheiden. Je gaat bij de LVD in Spelle geen Big X of Bigpack vinden
+1
Twentsch Land
@Loonwerker_Erwin

Om die reden zou lankhorst zijn overgenomen werd toen gezegd.

Maar bentheim afslag 31 is een groot filiaal.
Loonwerker_Erwin
@Twentsch Land klopt daarom is Harvest Park opgericht.
Jotke
Quote Reactie van @Loonwerker_Erwin:
@Twentsch Land klopt daarom is Harvest Park opgericht.

Harvest Park bestaat al langer maar is een aantal jaren geleden overgenomen door Krone.

Ben er in 2011 al eens langsgekomen. Toen stond het al vol met verschillende merken hakselaars, combines en vooral Deutz tractoren. Daar was Lankhorst dan waarschijnlijk dealer van?
+1
weurding
@Jotke staat nu nog wel lankhorst vermeld, maar meende ook dat er meerdere partijen eigenaar waren
lankhorst.de/

(klik om te vergroten)

Jotke
Quote Reactie van @Loonwerker_Erwin:
@Jotke dat is strikt gescheiden. Je gaat bij de LVD in Spelle geen Big X of Bigpack vinden

Hmm... das inmiddels veranderd dan. Int verleden kon je er wel beide kopen.
+2
Raben
@Jotke als ze gewoon hun ding hadden kunnen doen , misschien iets groter maar niet meer dan dat , hadden de meeste gewoon prima gedraaid, in mijn ogen te groot , blind van ambitie en gingen erin geloven , maar totaal geen vet op de botten om een minder jaar op te vangen , JD werd hier compleet weg geconcurreerd door oa Case , zijn totaal niet meer aan elkaar gewaagd de merken, en ik denk ook dat de arrogantie van JD hier niet goed heeft in gedaan .
+2
Jotke
Quote Reactie van @Raben:
@Jotke als ze gewoon hun ding hadden kunnen doen , misschien iets groter maar niet meer dan dat , hadden de meeste gewoon prima gedraaid, in mijn ogen te groot , blind van ambitie en gingen erin geloven , maar totaal geen vet op de botten om een minder jaar op te vangen , JD werd hier compleet weg geconcurreerd door oa Case , zijn totaal niet meer aan elkaar gewaagd de merken, en ik denk ook dat de arrogantie van JD hier niet goed heeft in gedaan .

Zo groot als nu hoeft inderdaad zeker niet beter te zijn al is Abemec ook aardig groot ej draait volgens mij ook prima.

De 7 overgebleven mega dealers na het faillissement van Westrenen draaiden volgens mij prima. Niet te groot, niet te klein en goede contacten met de kleinere dealers.

De Kok had in diens gebied met John Deere een flinke stijgende lijn te pakken kwa verkopen vergeleken de ander merk dealers, bij verkoop van de landbouwtak was het kwa verkopen de succesvolste dealer in Nederland. Heeft ook een opvolger die inmiddels ook mee in de directie( bestaande uit vader en zoon) van het bedrijf zit.

Wel is het zo, hoe groter een bedrijf wordt, hoe moeilijker het is om het door te geven aan een volgende generatie.

Denk dat uiteindelijk er toch wel dealers van formaat waren ontstaan, ook als John Deere hier niet zo op aangestuurd had. Een deel van de dealers, zowel de kleintjes als de grote had geen opvolger. Daar was uiteindelijk toch wel een andere op ingesprongen denk ik om die in te lijven. Alleen nu zat er dwang van John Deere achter waardoor er geen natuurlijk proces was maar er continu de druk was om te presteren of in dit geval uit te breiden door anderen over te nemen. Omdat het eten of gegeten worden was zal er ook wel tegen elkaar opgeboden zijn.
+1
Hans van Bergen
@Jotke Buywah de eigenaar van Abemec is al een jaar zo goed als bankroet. Dus.
+1
Jotke
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
al een jaar zo goed als bankroet. Dus.

Wil niet zeggen dat dat ook voor Abemec geldt...
langeslagdiesel
@Jotke aan de rand van Alkmaar is ook een vrij groot depot. Niet herkenbaar als zijnde van Kraakman. En zo hebben ze meer wat de buitenwacht niet weet, dan wel.
Jotke
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
@Jotke aan de rand van Alkmaar is ook een vrij groot depot. Niet herkenbaar als zijnde van Kraakman. En zo hebben ze meer wat de buitenwacht niet weet, dan wel.

Hmm... daar heb ik de chauffeur waar ik in m'n vakanties wel es bij mee rijdt nog nooit over gehoord.🤔

Weet alleen dat Lieshout en Molenaarsgraaf in principe de locaties zijn waar veel staat. Steenbergen en Biervliet trouwens ook. In Lisse? hebben ze ook een klein halletje. De rest heeft maar weinig ruimte voor occasions.

Ze hebben toen ze de landbouwtak van de Kok overnamen ook nog een jaar gebruik gemaakt van het terrein van de Kok in Esbeek omdat ze anders het spul niet kwijt konden. Toen dat jaar zo goed als om was is een lokale handelaar gebeld die een hoop spul opgekocht heeft voor uiteraard geen hoge prijs.

Mij is ooit verteld dat het doel was om inruil machines te verkopen voor ze bij hun op de dam stonden, lukt nog niet aardig.🙊

Ze zijn wel opzoek geweest naar een occasionslocatie in 2022. Misschien dat dat dan dat terrein in Alkmaar is geworden?
+1
2850Johndeere6R
@Jotke dat was het daarvoor al. Ik dacht dat ze het sinds 2014 in gebruik hebben maat het kan ook al langer wezen.
Jzandbergen
@2850Johndeere6R jaa dat is in de schermer dat hebben ze al heel lang idd.
Jotke
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
@Jotke dat was het daarvoor al. Ik dacht dat ze het sinds 2014 in gebruik hebben maat het kan ook al langer wezen.

Quote Reactie van @Jzandbergen:
@2850Johndeere6R jaa dat is in de schermer dat hebben ze al heel lang idd.

Hmm oke. Nooit van gehoord.

Maar ze hebben nog wel meer locaties voor opslag als Lisse welke niet als vestiging vermeld staan dan?

Ben wat gaan zoeken op maps, is het dit toevallig?

(klik om te vergroten)

kleine boer
@Jotke haelen staat/stond ook altijd veel ook ruime lokatie
Jotke
Quote Reactie van @kleine boer:
@Jotke haelen staat/stond ook altijd veel ook ruime lokatie

Ohja, Haelen heeft ook wel wat ruimte ja.🙊

ZuidoostBeemster ook wel wat. Dus eigenlijk valt het wel mee hoe weinig ruimte ze hebben.🙈
+1
langeslagdiesel
@weurding niet vreemd op kijken als de naam Dreef beheer op een gegeven moment opduikt. Het grote lichaam heeft opzich niks met trekkers. Het is slechts wisselgeld. Locaties zijn belangrijker. Daar kan je van alles verkopen. Ook de locatie op zich als iets interessants in het vizier komt.
+3
Noorderling
Quote Reactie van @Benny Telstar:
Verbaast me dat John Deere zo'n bedrijf niet in de benen houd.

Ze vragen zelf faillissement aan en over een doorstart wordt al gesproken.
Zal wel meer gecontroleerd lucht aflaten zijn dan het lijken moet.
FordWindsor
@Noorderling klopt, dit is ook heel wat anders dan failliet zijn. Alleen snappen veel mensen het verschil niet tussen failliet gaan en aanvragen faillissement.
+1
Benny Telstar
@FordWindsor kun je het verschil duiden tussen failliet gaan, en faillissement aanvraagt? In beide gevallen gaat een curator toch de boedel verdelen?
+1
FordWindsor
@Benny Telstar als je een faillissement aangevraagd kan je zelf nog dingen regelen.
Dat zal vast ook gebeurd zijn voordat de aanvraag de deur uitging.
Bij die andere is het plotsklaps gebeurd en kan je niks meer. Al je tegoeden b.v. zijn dan bevroren, ook de bank etc.
Valtra man
@FordWindsor een faillisement wordt altijd aangevraagd. Of door jezelf, of door jouw schuldeisers. In het eerste geval is er inderdaad vaak meer tijd en ruimte om nog delen van het bedrijf te verkopen, facturen te innen en oplossingen te zoeken voor personeel.
Failliet gaan is het proces tussen aanvraag en ‘failliet verklaard’ zijn. Een handelsrechtbank en curator komen er altijd aan te pas.
+4
van Ittersum
@Noorderling en wie mag het gelag betalen? Inderdaad, anderen....
+1
Vdejong
Quote Reactie van @van Ittersum:
gelach

de laggers op je hand 😁
+1
Vdejong
@Benny Telstar Is hier aan de oost zijde van Canada niet anders. 15 locaties van Green Diamond verdeeld over 3 provincies, NS, PEI, NB
Vdejong
@Vdejong heeft op dit moment 165 gebruikte JD trekkers te koop in de categorieën row crop en utility
van Ittersum
@Benny Telstar zo krijgt JD company wellicht toch zijn zin. 1 dealer voor de "provincie" Nederland. Mij is ooit verteld dat opgeteld in 24 uur tijd/jaar alle machines voor Nederland wordt gemaakt. Zo groot is/zou Nederland als speler voor JD zijn.
Jotke
Quote Reactie van @van Ittersum:
@Benny Telstar zo krijgt JD company wellicht toch zijn zin. 1 dealer voor de "provincie" Nederland. Mij is ooit verteld dat opgeteld in 24 uur tijd/jaar alle machines voor Nederland wordt gemaakt. Zo groot is/zou Nederland als speler voor JD zijn.

Ik zie het daar wel naar toe gaan. Bij het faillissement van Westrenen drong John Deere aan op overname door omliggende dealers en niet op doorstart. Het gebied van Westrenen is toen opgedeeld naar Stadegaard, Jan de Winkel en Geert-Jan De Kok. De Kok nam toen een vestiging en het grootste deel van het gebied over en haalde Schipper en De Vor-Brandes binnen als sub dealers. Stadegaard een groot deel en die opende toen een vestiging in Wijchen. Truckbouwer Vlastuin heeft toen z'n buurman, de hoofdvestiging van Westrenen in Kesteren overgenomen en is toen via Stadegaard dealer geworden, Jan de Winkel heeft de rest vant gebied toen overgenomen.

Inmiddels heeft Kraakman het de Kok en Stadegaard gebied en GroeNoord het Jan de Winkel gebied in handen.

John Deere wil met de mega dealers naar dealers met 300 miljoen omzet. Dat halen beide nu niet en ook niet als ze samen gaan. Uiteindelijk zal er een internationale dealer moeten ontstaan als ze die omzet willen halen.
+2
Frans1
@Jotke allemaal leuk wat JD wil, maar heeft de klant ook nog wat te willen? Alle kleintjes er uit, straks nog 1 vestiging waar alles vanuit moet gebeuren? Denk dat bij veel gebruikers de bereikbaarheid ook nog wel belangrijk vinden, als je voor elk probleempje je materiaal met vrachtwagen moet laten halen omdat de dealer 100km verderop zit🤔
+3
bio boer
@Frans1 wat ze in Amerika gewend zijn gaat hier niet werken met in bijna elk dorp een lmb
+1
weurding
@bio boer die tijd is geweest
+10
Frans1
@weurding dat klopt, maar zou jij een trekker kopen bij een dealer in bv Utrecht oid? En bij evt garantiegevallen daar heen moeten? Zou ik voor een ander merk kiezen
+1
Koeien boertje
@Frans1 ik ben nog wel een beetje merk gebonden.
Vind het wel makkelijk als alles een beetje hetzelfde is en werkt.

Hier komen ook steeds meer jongens die in een schuur sleutelen.
Daar ga ik ook wel eens heen, of die komen thuis.
Dat laatste is wel makkelijk
+1
labella
Quote Reactie van @Frans1:
zou jij een trekker kopen bij een dealer in bv Utrecht oid?

Absoluut niet, dan koop ik er wel 1 in Duitsland. Kopen hier trouwens wel veel vaker nieuwe machines en trekkers in Duitsland. De vorige Strautmann voermengwagen kwam ook uit Duitsland, daar was Zonna toen flink van over de zeik..😆
+2
kleine boer
@labella o dat heb ik weer recht getrokken hier was zonna boekel stuk goedkoper dan dun duutser was wel begin dit jaar met een ladewagen
weurding
@Frans1 waar doel je nu op? Ik reageer op dat de tijd geweest is dat in elk dorp een lmb is, heb toch niet gesuggereerd dat ik ver reizen wil?
Denk je haalt wat door elkaar
+2
Frans1
@weurding
Quote:
waar doel je nu op? Ik reageer op dat de tijd geweest is dat in elk dorp een lmb is,

Ik ook, zou jij een trekker kopen bij een dealer ver weg? Ik niet namelijk, dan zou ik een ander merk kiezen dichterbij. Dat John deere haar activiteiten wil concentreren bij 1 grote organisatie ipv kleine lmb's overal
+1
weurding
@Frans1 merk interesseert me niet zo nee, maar gezien Amerika als voorbeeld heb je niet veel te kiezen binnen redelijke afstand, binnen 20 km is hier nog genoeg te koop, maar elk dorp een eigen lmb is meer uit de tijd dat ook elk dorp een bakker had
bio boer
@weurding nog niet gaat misschien nog wel gebeuren
weurding
Jotke
Quote Reactie van @Frans1:
Denk dat bij veel gebruikers de bereikbaarheid ook nog wel belangrijk vinden, als je voor elk probleempje je materiaal met vrachtwagen moet laten halen omdat de dealer 100km verderop zit

Dat hoeft nou ook niet. Als je pech hebt zit je op aardige afstand van een JD dealer. Er zijn zeker wat blinde vlekken. Maar het gros hoeft niet met de vrachtwagen erheen.

JD heeft momenteel nog 2 grote dealers en 7 kleine dealers. Die kleine zijn zover ik weet allen( gros wel in ieder geval) zelfstandig en draaien volgens mij niet slecht.

Je hebt als klant zeker wat te willen en als dealer ook maar we kennen denk ik allemaal de harde hand van John Deere.

Als er vanuit John Deere altijd werd geluisterd naar klant en dealerwensen hadden we nu niet nog maar twee grote dealers en 7 kleine( met 8 vestigingen in totaal)...

John Deere is te afhankelijk van de grote dealers dus zal echt niet zomaar een van hen eruit gooien maar als ze zoals nu de kans krijgen 1 te elimineren, lees over te laten nemen door 1 of meerdere grote kun je er wel vanuit gaan dat ze hun best gaan doen dat voor elkaar te krijgen.

In 2010 - 2011 had Deere ook verschillende eisen. Die zijn echt niet allemaal ingewilligd. Kwam laatst een artikel van Toen tegen waarin een van de toen kleins dealers zei dat JD coulanter werd gedurende de gesprekken omdat ze ook veel te verliezen hadden. Vermoed dat de 51% aandeel regel toen geschrapt is. Maar vervolgens zag je het al bij het faillissement van Westrenen dat John Deere er op aandrong dat het bedrijf opgesplitst werd en het gebied door de omliggende dealers ingelijfd werd, is ook gebeurt.

Vervolgens bij iedere overname proefde je dat het precies in Deere's straatje viel. Een aantal overnames volgden door gebrek aan opvolgers maar niet allemaal. Deere heeft ook druk uitgeoefend. Het was of eten of gegeten worden.
Hans van Bergen
Ontneem alle lokale dealers hun dealerschap af en ga lekker failliet. Ondertussen neemt NH over.
+1
weurding
@Hans van Bergen ho even kdw is er ook nog , heeft wat meer te bieden ook😇
Jotke
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
Ondertussen neemt NH over.

Gelukkig heeft NH geen marktaandeel verloren sinds de reorganisatie van Deere...🤣🤣🤣

Vandaar al die toevallig allemaal 3 jaar oude( want dan beginnen de problemen) NH's bij JD dealers...
Fred4130
@Hans van Bergen hoogmoed komt voor de val is voor Groen Noord wel van toepassing.
+7
Edvof
Het JD pac-man spel zit erop. Na 14 jaar is Kaakman de grote winnaar van het spelletje eten of gegeten worden.
+1
JohnDeere7serie
@Edvof kat in het bakkie voor de familie Kat.
+10
Chocomel
De vakpers te altijd weinig kritisch is over het merk JD. De reputatie is zo goed, dat eigenlijk bij voorbaat een journalist al niet kritisch naar de tractor kijkt. Als je sommige testverslagen leest, dan zie je het ene nadeel na de andere van JD en toch komt er een eindconclusie uit dat JD de testwinnaar is.
Voorbeelden:
Gebruikers vinden een ruime cabine het belangrijkste koopargument. Wie heeft de kleinste cabine: JD
Veehouders hebben behoefte aan een veilige en makkelijke instap. Wie heeft de slechtste instap: JD
Diesel wordt steeds duurder. Wie heeft het hoogste verbruik: JD
Een lichte tractor is belangrijk om bodemverdichting tegen te gaan. Wie heeft de zwaarste tractor: JD
Goed zicht rondom voor veiligheid. Wie heeft het slechtste zicht rondom: JD
Als je powershift rijdt dan liefst een 6 traps. Wie kan dat niet bieden: JD
Een scherp, duidelijk digitaal scherm: Wie is hier nog ouderwets met Windows 8 structuur: JD
Een degelijk en snel afleesbaar dashboard: Bij wie wordt het een gepriegel op een klein scherm: JD
Schappelijke prijzen voor onderhoud en reparatie: Bij wie wordt het vel over je oren getrokken: JD
Een dealer kort bij zodat je zelf je tractor weg kan brengen: Bij wie betaal je telkens voorrijgeld: JD
Wie heeft de mooiste afwerking en rijdt het lekkerst: JD
En daarom roepen we JD uit tot testwinnaar, 😉.
+1
labella
@Chocomel En dan vergeet je de slechte 6 cilinder motoren met lekke koppakkingen nog....
hans-hans
@labella 7 serie is wel een mooie serie voor loonwerker
+1
Hans van Bergen
@labella slechter dan de Deutz motor??
bio boer
@Hans van Bergen die in onze fendt 716 is goede Deutz motor
Jannus
Quote Reactie van @bio boer:
fendt 716 is goede Deutz motor

Fendt heeft ook veel verschillende motoren vreemd gegaan
+2
bio boer
@labella 6310 van ons was ook niet zo best al 2 motor revisies gehad oorzaak hoofdzakelijk waardeloze koeling elke dag radiateur schoon maken in de zomer wordt je ook wel beu maar we hebben hem nog

In de bak en achterbrug is ook wel eens wat 2x nieuwe olie pomp scheur achter brug aantal keer brandstof pomp omkeer regeling stuk slecht starten bij kou 12000 uur

Fendt 716 ook 12000 uur motor met nog geen sleutel op geweest en de bak ook nog niet misschien geluk ?
Wel nieuwe turbo radiateur dynamo airco pomp bak sensor stuur ventielen hydrauliek
Remtrommels
+1
hans-hans
@bio boer

jammer dat jullie geen 7810 hadden , deze typen waren wel heel goed en misschien wel sterker als fendt
+1
bio boer
@hans-hans 10 series stonden wel bekend als doorzetters
Dat gaat in zo electronisch geregelde vario net anders die regeld zich zelf terug al het te zwaar trekt
bio boer
@bio boer puur uit liefhebber heb ik meer met jd dan fendt
DriveJohnDeere
@bio boer
Jd heeft d'r een slag zwaarder bak in liggen dan een andere merk.

Heb zelf de jd nog nooit door de overdruk gekregen.
PieterA
@DriveJohnDeere Dan moet je hem eens laten werken! Dat is hier de reden dat er zo veel 6155R's gekomen zijn. De 6130R's gaan door de overdruk bij zwaar trekwerk.
DriveJohnDeere
@PieterA
Kan geen scenario verzinnen waar de autopower het zwaarder op z'n kloten krijgt dan het achteruit de bult opdrukken van de opraapwagen.

Hebben ook een 6r large frame.
PieterA
@DriveJohnDeere Van achteruit de bult op heb ik geen verstand, maar met een km of 4 voor de woeler wil niet.
+2
mdoornekamp
@DriveJohnDeere @PieterA dit gaat wel heftig
+1
Vdejong
@mdoornekamp vast geen ivt
+1
RaHeados
@mdoornekamp dat zijn beste bouten
PieterA
@mdoornekamp Ja, dat gaat nogal ruig. Ik twijfel of onze variabele transmissies dat wel kunnen.
+5
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
zwaar trekwerk

Dat doe je normaal ook niet dagelijks met een 4 cil. Een compacte "lichte" trekker koop je voor zaaien of oogst werkzaamheden met veel aftakas vermogen
+1
Noorderling
@mdoornekamp
Dat licht is ook nogal inflatie onderhevig.
Trekkers zijn even zwaar dan oude 6830 serie.
Daar zaait of poot niemand mee, 30serie 4 cilinder blijven niet voor niets lopen of komt nu een 6m ap voor terug.
mdoornekamp
@Noorderling
Quote:
licht is nogal inflatie onderhevig

Ja klopt. Die nieuwe Deutz 6190 weegt gewoon 9,5 ton kaal. Omdat ze de kont van een 7 serie gebruikt hebben. Maar dat is wel ruim een ton zwaarder dan de concurrentie
weurding
@mdoornekamp laatst was er een foto van een 170pk zetor zou 11,5 ton wegen, lijkt me sterk
mechaman.nl/landbouwmechanisatie/artikel/…
labella
@weurding Zal wel inclusief bestuurder en dat betonblok in de fronthef zijn...
weurding
@labella dan nog lijkt het me veel
mdoornekamp
@weurding lijkt me voor die Zetor wel zwaar inderdaad
+1
PieterA
@mdoornekamp Het ging over de overdruk van de versnellingsbak. Die kan er dus wel gewoon uit gaan. Als je de banden goed voor elkaar hebt en de rijsnelheid is laag genoeg dan heb je dat onder droge omstandigheden zo voor elkaar.
mdoornekamp
@PieterA jouw T7.190 is een powr shift?
PieterA
@mdoornekamp 3 versnellingsbak met in elke versnelling 6 of 7 powershifttrappen.
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
powrshift

Ja dacht ik al. Anders kun jij er ook niet mee ploegen
PieterA
@mdoornekamp Mijn buurman heeft dezelfde trekker, maar dan met automatische versnellingsbak. Hij heeft geen moeite met de 5-schaar.
+1
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
5 schaar

Hangt natuurlijk van de grondsoort af. En wat voor ploeg. Op een zware kopakker rij ik soms amper 5 km op vol vermogen met de 6155R en 5 schaar
PieterA
@mdoornekamp Hij boert ook op zware grond. Ik weet niet hoe hard hij dan rijdt. Hij doet in elk geval niet onder voor een JD 6R 185.
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
hoe hard hij rijdt

Als ze die types van New Holland tunen, draaien ze de druk van de bak vaak ook omhoog.
PieterA
@mdoornekamp Dat zou best kunnen hoor. Ik heb me nooit verdiept in de autocommand van New Holland.
+1
MaartenMandemaker

(klik om te vergroten)

mdoornekamp
@MaartenMandemaker dikke 4 cil. Dat is geen vario haha. Zit er ook verschil in versnellings bak met de 6 cil?
+1
MaartenMandemaker
@mdoornekamp Nee de vooras bak en achterbrug zijn gelijk aan de 6 cilinders
mdoornekamp
@MaartenMandemaker
Quote:
gelijk aan de 6 cil

Wel lekker degelijk . Maar wel extra gewicht. Die nieuwste 180 pk 4 cil van Mf is aardig zwaar
+2
newholland6640
@mdoornekamp

Ja groot nadeel bij veel merken. Iets kleinere 6 cilinder is er bijna niet meer.
+2
Vdejong
@newholland6640 NH t6.180, Maxxum 150
newholland6640
@Vdejong

Daarom ook daarvoor gekozen.
Bij Claas en mf kan dat niet
+1
labella
Quote Reactie van @newholland6640:
Bij Claas en mf kan dat niet

Kan bij Claas ook. Claas Arion 610 (145pk) is ook een 6 cilinder
Vdejong
@labella die met de jd motor? Heb je wel een grotere wielbasis dan met bv een Maxxum
tractordata.com/farm-tractors/006/…
tractordata.com/farm-tractors/009/…
labella
Quote Reactie van @Vdejong:
Heb je wel een grotere wielbasis dan met bv een Maxxum

Vind ik juist een voordeel
+2
weurding
@labella rijdt comfortabeler, ooit een keer een renault cergos 340 4 cilinder gehad, aartslelijk ding, wielbasis langer dan bv 6 cilinder ford 7810, jd 3050, reed geweldig naar zijn peekaas
newholland6640
@labella

Als je een kleine 6 cilinder zoekt is dat geen voordeel
labella
@newholland6640 Ik vind die korte dingen maar stuiterbakken
newholland6640
@labella

Dat ligt helemaal aan welk merk en uitvoering
Vdejong
@labella moet je natuurlijk wel voorasvering kopen
labella
Quote Reactie van @Vdejong:
moet je natuurlijk wel voorasvering kope

Een trekker moet zonder voorasvering goed kunnen rijden, voorasvering is alleen maar extra onderhoud
weurding
@labella de oude carraro met vele nippels wel, die nu onder de claas zitten niet meer
+1
Vdejong
@labella dan kun je inderdaad beter een trekker met een grotere wielbasis hebben. De JD 3050 was rustiger op de weg dan de 2850 die we in het verleden hadden
newholland6640
@labella

Dacht dat die wel een stukje groter was dan een maxxum
Vdejong
Raben
@newholland6640 idd jammer dat er geen 110 , 120 pk 6 cilinders meer gemaakt worden , zijn vaak nu lichter dan een nieuwere 4 cilinder
+2
Loonwerker_Erwin
@Raben als er markt voor was werden ze nog wel gemaakt… Fendt is pas ook gestopt met de 714 en 716 omdat er veel te weinig vraag was
bio boer
@Loonwerker_Erwin dat gewicht verlies van 6 naar 4 cilinder kun je er ook zo aanhangen wat wielgewichten en je bent al heel eind ook de nieuwe 4 cilinders zijn groter dan toen ze nog 100 pk hadden
+1
weurding
@bio boer leraar zei vroeger, je kan ze wel zwaarder maken als het moet, niet lichter
Noorderling
Quote Reactie van @Loonwerker_Erwin:
Fendt is pas ook gestopt met de 714 en 716 omdat er veel te weinig vraag was

als het enige nagenoeg verschil software is, is dat ook niet zo raar.
Sowieso is het gek dat je meer betaalt voor een sterkere trekker terwijl de hardware exact hetzelfde is, op een grootste of kleinste model een keer na bij hoge uitzondering.
bio boer
@Noorderling hoe veel oudere 712/14 zijn al wel niet opgeschroefd in vermogen
+1
MaartenMandemaker
@mdoornekamp Vermogen moet ook op de grond gezet worden. Trekker weegt krap 7 ton. En een vrij grote wielbasis van 270.
Derkmax
@bio boer
Maar dan rij je al op de limiet. En vaak heb je dan eerst al 25 pk boost erbij gekregen. Zo slecht is al die electronica nog niet naar mijn idee.
+2
George
Quote Reactie van @bio boer:
Fendt 716 ook 12000 uur motor met nog geen sleutel op geweest

Moet je die nog aanslingeren?
Gelukkig starten de Deutzen hier gewoon met de sleutel. 😀
Kars
@bio boer motor op tijd ververst en koud is niet elke keer volle bak dat gas onderin. Dan kan 20.000 uur makkelijk zonder revisie.
bio boer
@Kars beurten doen we wel volgens boekje
Is vooral warm worden probleem daar staan de 63/6410 wel bekend om
Daar wordt die motor gewoon niet beter van te kleine koel capaciteit vooral met maaien was het probleem ook met mest rijden liep temperatuur op bij het vullen zakte het weer
Als in het rood kwam stopten we wel hij draaide ook veel tegen het rode aan dat is gewoon niet goed voor motor rookte meer van onderen dan van boven

De Fendt heb nooit warm behalve toen er na lekke radiateur andere in zat dat is nu weer opgelost die andere vario wordt ook nooit warm echte radiateur poetser ben ik nu ook niet meer is gewoon niet nodig voor brandstof verbruik is natuurlijk wel beter dat radiateur goed schoon is
spotmelker
@bio boer
Quote:
te kleine koel capaciteit vooral

Heb je de ecofan koppeling nog niet vervangen door een vaste?
Dat was hier bij zowel de JD als de Renault ares de oplossing. Nadien nooit meer te warm geweest.
bio boer
@spotmelker geen idee hoe dat nu zit hij staat nu bij mijn broer is klusjes/stal trekker geworden balen rijden schudden harken wat voeren meer doet die niet meer
@bio boer
Quote:
Als in het rood kwam stopten we wel hij draaide ook veel tegen het rode aan dat is gewoon niet goed voor motor rookte meer van onderen dan van boven

Had onze 6110 ook, nu betere koeling en met 11000 uren voor het eerst een sleutel aan geweest
pieta
@labella Die liggen toch in de Claas? 😁
labella
Quote Reactie van @pieta:
Die liggen toch in de Claas

Klopt, maar het is niet best als iedere 2600 uur de koppakking van die kut John Deere motor eruit vliegt en ze je doodleuk zeggen dat je geluk gehad hebt want die kop schijnt ook nog wel gemakkelijk te willen scheuren..
Kars
@labella wat voor type jd?
+1
Vdejong
@labella

Deze man zegt dat de oude JD motoren 14000 tot 16000 uur konden maken voor een revisie noodzakelijke was. De motoren die tegenwoordig gebruikt worden moeten na 7000/8000 uur gereviseerd worden. Werkverschaffing/ripp off
Vdejong
@Vdejong

Duurzaam
Hans van Bergen
@Chocomel Wie plaats er advertenties in bladen. JD Fendt Lely. Dus wie zijn er het beste??
+3
Frans1
@Hans van Bergen mooi in je goedkope oostblokker blijven rondhobbelen, ik geef toch de voorkeur aan 1 van beide genoemde merken😎
+1
weurding
@Chocomel je vergeet nog de merchandising, de geel groene onderbroeken zitten als gegoten😁
aldert
@weurding Onderbroeken?zal toch eens bij onze dealer vragen,word wel een rooie dan......
weurding
@aldert jazeker

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Vdejong
@weurding Jij bent nog zo jeugdig dat zelfs kindermaten je passen?
weurding
@Vdejong wil je graag groter?
+1
weurding

(klik om te vergroten)

Vdejong
@weurding Mijn vrouw ziet me liever zonder 😁
weurding
@Vdejong vroeger was wit met geel de trend🙄🫣
+2
Vdejong
Quote Reactie van @weurding:
wit met geel

Dan droeg je hem te lang
+2
bio boer
@Vdejong jd is ook bruin aan de binnen kant
Vdejong
hans-hans
@bio boer lollig 👍
weurding
@Vdejong geloof niet dat ik dat soort gedragen heb
de hoef
Quote Reactie van @Vdejong:
liever zonde

dat is denk ik al effe geleden
Vdejong
Quote Reactie van @de hoef:
effe geleden

16 uur
de hoef
@Vdejong na je nest dan
Vdejong
@de hoef in brought daylight?
Kalfje24
@weurding zijn er geen dames uitvoeringen,een groen lapke met een geel touwke ofzo ??

Ik zoek nog een kadootje voor het vrouwtje
Kalfje24
@Vdejong zoiets ja ,maar zou er ook dames ondergoed te krijgen zijn in deze print ?
Een bekieknie word ze echt niet blij van,is niet zo van in het water dobberen
Vdejong
Kalfje24
@Vdejong daar kan ik wel mee aankomen 🙂ik zal eens op zoek gaan waar die te koop is .
Kalfje24
@Vdejong daar kan ik wel mee aankomen 🙂ik zal eens op zoek gaan waar die te koop is .
+1
weurding
@aldert er zijn er meer

(klik om te vergroten)

kleine boer
@weurding anticonceptie...?
Vdejong
@weurdingDe vrouw van m'n neef uit Odoorn zal wel rood grijze lingerie uit Klijndijk dragen
weurding
@Vdejong daar ben ik ook nog beetje klant, nee niet bij de vrouw van je neef natuurlijk 🙄🤭
Vdejong
@weurding Denk ook niet dat ze daar open voor staat
+1
komelker 2
@Chocomel Enorme flauwekul wat je nu schrijft
+2
Bekkink
@komelker 2 het meeste klopt wel. Ik heb ook zo n hijgend hert.🥴
bio boer
@Chocomel sturen en olie opbrengst was altijd dik op orde bij jd beter dan bij fendt zo is overal wel wat
weurding
@bio boer oude jd was als je olie nodig had met kippen je eerst even moest wachten tot koppeling en stuur weer reageerde, 4230 ex rijksijsselmeerpolder😁
bio boer
@weurding ben pas in aanraking gekomen met jd van af de 00 serie elke 2 jaar hadden nieuwe toen was er nog geld zij mijn vader 🤣
Ook opraap wagen om de 2 jaar nieuw tot 2002 toen zijn we gestopt met elke keer nieuw spul
Vdejong
@bio boer hier 'kopen' boeren elke 3 jaar nieuwe trekkers, tenminste dat is de leasetermijn
kaas
@Vdejong niet kopen dus lease ja dan blijf je aan het betalen als hier een nieuwe trekker of mest tank gekocht word word hij gewoon betaald van de lopende rekening
Weidezicht
@kaas tja, dat is ouderwets....
Kars
@Chocomel klopt dat digitaal scherm. Das echt zo klein en onoverzichtelijk. Bij 6 R waar ik soms mee rij
+2
Frans1
@Kars ik snap niet waarom er een scherm in moet zitten🙊🙃
+1
Kars
@Frans1 ben dat ook niet gewend bij me eigenste. Maar je maakt een fatsoenlijk ingedeeld scherm of je laat het weg.
Het is gewoon zo onlogische ingedeeld. Ben altijd aan het zoeken hoe hard rij ik of hoe laat is er koffie 🤣
Frans1
@Kars onze Fendt heeft ook zon scherm, zat later in een 6175M , dat is een.mooi simpel ding🙊😂😂
+1
mdoornekamp
@Chocomel
Quote:
jd test winnaar

jij hebt ook niet echt verstand van de materie
bio boer
Sinds jd heeft zitten kloten met de dealers zijn vele jd uit veld verdwenen
Groen noord stond hier bekend als duur in de werkplaats
Dealer waar ik meeste zaken doe had fendt en jd wie goedkoper wilde same jd wilde dat niet meer dus is jd afgestoten

En later ook bos mechanisatie vrij grote dealer jd ook aan de kant gezet zijn over op claas gegaan nu overgenomen door kamps de wild

Groennoord heeft hier eerst deutz dealer overgenomen waar het slecht liep ging failliet is later nieuwe vestiging gestart even verder op maar veel klanten hebben ze niet na mijn idee
weurding
@bio boer mulder zit hier nog in de buurt
Maar het is vooral vervelend voor de jongens die er werken en waarvan ik ook enkele persoonlijk ken, hopen dat er een vervolg komt voor dezen
+1
Cvx120
@weurding enigste verschil dat er is Mulder Mechanisatie is nog mooi zelfstandig en laat zich de les niet lezen
Putjeschepperr
@bio boer ze zijn duur en weinig op voorraad als er wat stuk is.bovendien erg arrogant geworden.
bio boer
@Putjeschepperr heb je al snel met die grote bedrijfs structuren lokale dealer die voor zich zelf werkt is vaak heel anders
Dat zal in de toekomst ook wel steeds minder worden zal over gaan op grote partijen
Zo is hier ook lokale dealer door kamps de wild over genomen
Kars
@bio boer kwa service doe mij maar lokale. Abemec kocht me baas om 2 jaar nieuwe ploeg. Keer na 17 uur wat aan mankeerde zeiden ze, jah hebben geen monteurs komen morgen wel. Mja dan riep dat volgende ploeg Kverneland werd dan kon er wel wat geregeld worden 🤣
weurding
@Kars kennis van me wilde voor zijn smaragd originele slijtdelen halen.... hadden 3 beitels (punten) liggen, rest duurde nogal even
Kars
@weurding terwijl slijtdelen verslijten en die wel wat op voorraad kunt leggen.
+1
hoest
@Kars Ik vind het vrij logisch dat je een paar hebt liggen voor als er eentje breekt, maar dat als je de hele machine wil vervangen dat je ze dan even besteld van te voren
+1
weurding
@hoest mwaaahhh, zitten 7 punten aan de meesten, punten kosten weinig, mag je als dealer echt wel op voorraad hebben
hoest
@weurding 7 punten van een smaragd, 5 punten van een dingetje en 8 ditjes van een datje, Telt allemaal wel op. En dat terwijl als je tegenwoordig het meeste voor 5 uur besteld het de volgende dag in huis hebt. Dus voor breuk op voorraad, en regulier onderhoud gewoon op tijd bestellen.
weurding
@hoest dat mag jij vinden, een week wachten vindt ik wel wat. Mag hopen dat als iemand bv tepelvoeringen wil halen er wel genoeg op voorraad zijn🤗
hoest
@weurding tepel voeringen hebben ook een nogal hogere doorlooptijd, iedereen vervangt ze ongeveer 1x per jaar je weet hoeveel melk stellen je in onderhoud hebt dan kun je wel een pakket vol op voorraad hebben eten als dealer. Smaragd wordt 3 jaar lang 2 keer per jaar een vervangende punt opgehaald en dan het vierde jaar is er een klant die hem helemaal reviseert. Moet hij dan 4 jaar lang een complete machine aan slijtdelen op voorraad hebben? Ik blijf erbij breuk moet je liggen hebben, revisie kun je plannen en dus op tijd bestellen
+1
weurding
@hoest hij verslijt een set punten per jaar, dus kan ze zelf ook op voorraad hebben idd, maar toch, zijn wel onderdelen met behoorlijke omloopsnelheid, vindt dat lmb als dealer best een set mogen hebben liggen
robbies
@weurding hij kan ze zelf ook in voorraad nemen
weurding
@robbies zie hierboven, lees je nog een beetje goed? Je wilde laatst ook al naar mij toe😏
Noorderling
@bio boer
Zo de grote ontstaan komt er ook wel weer ruimte voor kleinere en zelfstandigen met een vrachtauto.
Dat jaagt een Groenoord ook zelf aan doordat met een werkplaatsuur een monteur en een manager betaalt moet worden.

De garantie dat je voor het specialistentarief een enorm ervaren monteur treft is ook voorbij.

Zitten hier meerdere lmbs wie geen trekkers doen of merkloos. Hebben werk genoeg en veel minder bemoeienis of kleine en grote zaken.
Grasbaal
Quote Reactie van @Noorderling:
voor kleinere en zelfstandigen met een vrachtauto.

Ook bij ons in de buurt zijn er zomaar meerdere van dit soort mini-LMB bedrijven ontstaan. Hoewel dat wel weer garantie problemen kan geven..
+1
weurding
@Noorderling quote:
De garantie dat je voor het specialistentarief een enorm ervaren monteur treft is ook voorbij.

Als je maar een ervaren monteur krijgt voor het garantiegeval
weurding
@bio boer verschil kdw is wel dat ze ook importeur zijn, geen grote dealerorganisatie
t zal wel
@bio boer TIS niet zo moeilijk. de grote merken vegen alle dealers op n hoop en hebben dan t alleen recht. ben je aan ze overgeleverd.
deze faillisementen zijn n manier om n ander met de brokken te laten zitten en zelf hebben ze de zaakjes al lang geregeld. groenoord zit ook in roemenie die red zich wel en zorgt dat ie zn centjes in de zak houd. als ze persoonlijk failliet verklaard worden dan gaan je bezittingen er aan. dus kun je t beter zelf maar op pakken......
+1
Jotke
Quote Reactie van @t zal wel:
als ze persoonlijk failliet verklaard worden dan gaan je bezittingen er aan. dus kun je t beter zelf maar op pakken..

Al die bedrijven hebben tegenwoordig meerdere bv's. Een voor beheer, een voor de rest. Gaat het bedrijf failliet. Houden ze de eigen panden en hun persoonlijk ontroerend goed enz staat erbuiten inderdaad.

GroeNoord in Roemenië?

Wat hebben ze daar?

Behalve 3 gloednieuwe trekkers dan.
+1
komelker 2
Materiaal wat nu voor onderhoud reparatie staat bij Groenoord word niet vrijgegeven door de curator mooi klote.
bio boer
@komelker 2 klopt hadden wij ook met de opraap wagen bij dealer hadden ze hem ook nog gesloopt besturing kasje hadden ze door de invoer laten draaien bij het test draaien 🫣 heeft daar hele winter gestaan wel binnen
En eerst factuur betalen aan curator voor we hem mochten ophalen
weurding
@komelker 2 dat is toch betaald spul, dat snap ik nooit
weurding
@SJB533 dat snap ik wel, maar ook al is er nog niks aan je trekker gedaan, je krijgt hem niet achter t hek weg
bio boer
@weurding curator wil dat eerst uitzoeken
agrotronfan
@komelker 2 weet jij dat wel zo zeker? Vandaag contact gehad en onze trekker wordt netjes afgemaakt en kunnen hem dan zo ophalen.
+1
hans-hans
@agrotronfan zo snel mogelijk ophalen zou ik doen
hans-hans
@hans-hans ik zou voordat er een curator de baas word het spul er weg willen hebben
Wat doet een curator?

De curator neemt na een faillissement de bedrijfsvoering en beheer van uw bedrijf over. U mag dan geen beslissingen meer nemen voor uw bedrijf en er wordt beslag gelegd op het vermogen.

De curator:

beheert uw vermogen
maakt een lijst van uw bezittingen en schulden
beschermt uw bezittingen (boedel), zodat er niets verdwijnt
verkoopt uw bezittingen om uw schuldeisers te betalen (liquidatie)
onderzoekt fraude of wanbeleid
beheert uw administratie, kasgeld en voorraden
krijgt en opent al uw post, ook uw e-mail
beëindigt contracten als dat nodig is, zoals een huurcontract of arbeidscontract
zorgt voor uitbetaling aan de schuldeisers
kan uw handelingen van voor de faillietverklaring ongedaan maken, als schuldeisers daardoor meer kans hebben op betaling. Als u bijvoorbeeld nog snel een bepaalde klant een grote betaling deed, kan de curator het geld terugeisen.
meldt alles aan de rechter-commissaris
agrotronfan
@hans-hans gaat lastig als de bak eruit ligt.
komelker 2
@agrotronfan Ja mijn mengwagen staat achter gesloten hek
JohnDeere7serie
@komelker 2 bij westrenen liet de curator de werkplaats even doordraaien, als dat hetzelfde gaat (lijkt me wel, al dan niet onder leiding van John deere NL of zoiets) kun je hem weer ophalen. En hoef je hem niet terug te kopen op Troostwijk over een maand.
+2
SJB533
Quote Reactie van @JohnDeere7serie:
En hoef je hem niet terug te kopen op Troostwijk over een maand.

Als een machine, bijvoorbeeld een trekker in onderhoud, al van jou is, mag de curator m niet veilen! Doet hij dat wel, pleegt hij een misdrijf.
+2
Weidezicht
@SJB533 dat lijkt mij ook. Leveranciers die gister nog olie, onderdelen of wat dan ook geleverd hebben, hebben bij een faillissement wel pech. Maar een curator doet een failliet bedrijf vaak (hier blijft men open las ik) op slot, om te voorkomen dat het compleet leeg gehaald wordt. Dus tent dicht, om even paar dagen de tijd te hebben om overzicht te krijgen.
New Hollander
@agrotronfan ik zou me maar eens gauw gaan verdiepen in faillissementsrecht als ik jou was of een advocaat raadplegen. Die trekker kan er nog weleens een tijdje blijven staan of de curator laat je flink dokken, ook al is er nog niks aan gedaan.
Weidezicht
@New Hollander denk dat dat wel losloopt, alleen loop je risico dat je er paar dagen of weken niet bij kunt. Bij faillissement is binnen paar uur curator aangesteld en bekend. Mogelijk die rechtstreeks benaderen. Met je eigendomsbewijs, eventuele rekeningen e.d. een onderbouwd verhaal geven.
JohnDeere7serie
@komelker 2 Heb je je voerwagen al terug?
+1
komelker 2
@JohnDeere7serie Ja via curator en behulpzaam personeel . rekening direct betalen
weurding
mlkvhoudr
@weurding prijsstijgingen worden gewoon niet gepruimt door de markt
Hans van Bergen
Het antwoord kun je hier al lezen. Meesten zijn trots op hun trekker van supermerk van 20+ jaar oud. Liever doorrammelen met oude troep dan kopen/leasen/huren.
Koeien boertje
@Hans van Bergen hahaha ik kijk altijd pas bij één van 10 jaar.

Maar die heeft rode velgen, en net ingelopen hé 🤣
+2
JohnDeere7serie
@Hans van Bergen Jep hier ook. Maar een nieuwe tegenwoordig heeft net zoveel storingen als die "oude troep". Zit veel te veel op wat stuk kan en nieuw veel te duur geworden om elke dag een rondje te rijden op het erf met de voerkar, en 4 of 5x per jaar 1 of 2 dagen in het land te rijden met gras.
+9
jan 10
Sta er niet van te kijken,bij dit soort bedrijven is het soms net of je met ambtenaren te maken heb.
Persoonlijke gaat er snel vanaf,ook bij personeel.. en van besparen op kosten komt nix terecht ,de overhead kosten drukken gewoon door ook als er minder opdrachten zijn.
Ze zijn te groot geworden,en investeerders willen hun geld ook snel terug zien.
Kleinere bedrijven hebben het ook niet makkelijk,vooral door te kort aan personeel,maar de baas loopt dan soms gewoon wat harder..:😬
Vdejong
Quote Reactie van @jan 10:
Kleinere bedrijven hebben het ook niet makkelijk, maar de baas loopt dan soms gewoon wat harder

Alleen wanneer de medewerker vrij of op cursus is
+1
cs-agrar
@jan 10 overhead jaagt overal de kosten omhoog terwijl ze amper iets toevoegen aan een produkt
robotslaper
Technisch faillissement, gaat in afgeslankte vorm verder.
Claas 1986
@robotslaper kunnen ze van het personeel af.
+1
bio boer
@Claas 1986 monteurs zijn niet moeilijk kwijt teraken hoor 😅
weurding
@bio boer spelen al veel concollega's op in, vandaag al paar vacatures voorbij zien komen
+1
Putjeschepperr
@weurding ach ja de 1 z'n dood is ander z'n brood
weurding
@Putjeschepperr zover is t nog niet
+2
Weidezicht
@Putjeschepperr tja, maar met faillissementen komen de schuldeisers soms beroerder uit de strijd dan de BV die failliet is gegaan.
+1
Derkmax
@weurding
Viel mij ook al op..
+1
van Ittersum
Zoals altijd, na dit zullen de werkplaats tarieven ook bij de concurrenten zeker niet lager worden.
+1
agrotronfan
@van Ittersum ik vind anders tarief van €92 per uur al behoorlijk aan de forse kant.
Fendttrisixfan
@agrotronfan hier word er voor de helft gewerkt 🙈
+1
Kruising
In combinatie met slechtere kwaliteit machines t.o.v. 40 jaar geleden wordt je dubbel gepakt…….
weurding
@Kruising er zit ook veel meer oo, maar alles zoveel slechter is?
kleine boer
@Kruising toen stonden de werkplaatsen ook vol voor reparaties... en een oudje met 10000 uur waren dr nog niet veel...
+1
labella
@kleine boer Vroeger telden de urentellers ook veel langzamer.
kleine boer
@labella ja moest ook wel wat toeren hebben anders draaiden ze niet.
Twentsch Land
@labella

Dat lag aan de situatie

Oude tellers draaiden precies een klokuur bij een toerental dat de Aftakas 540 omwentelingen maken ( dus de 540 toeren Aftakas en niet de 1000 )

Kwam je boven die toeren dan draaide de klok van de trekker meer uur dan een klokuur, draaide je minder toeren dan had de trekker geen klokuur in een uur.
+1
Kruising
@kleine boer hier zijn toch al die 06 Deutzen makkelijk klokje rond gegaan hoor
kleine boer
@Kruising dat is niets apparts toch? staan ook trekkers van 5-6 jaar met ruim 10000 op de teller probleemloos
Hans van Bergen
Hier in de beurt 2 deutz dealers. Bij 1 kun je amper je fiets binnenzetten. Maar zijn wel dealer en verkopen en houden zo same deutz boven water
weurding
@Hans van Bergen het is niet zo erg als je stelt

(klik om te vergroten)

Henk Heida
Er zijn in Zuid-Duitsland ook hele goede zwenkverteilers te koop. Hebben een werkbreedte tot 18 meter met een heel goede verdeling en wegen maar een kleine 25 kilo. Scheelt ook nog eens qua bodemverdichting en banden spanning. Zijn ook al een aantal in Nederlend gekocht.
+2
marcsterreborn
1 trekkerdealer failliet, en het halve Prikkebord is van de leg.
Kom op mensen. We zijn veehouders. Geen trekkerboeren…..
+1
Vdejong
Quote Reactie van @marcsterreborn:
Geen trekkerboeren…..

die gaan failliet 😁
+1
Twentsch Land
@marcsterreborn

Heb nog niet gekeken op tractorfan …. Maar daar moet het haast wel spoken als je ziet hoe het hier al gaat 😂
+2
Vdejong
@Twentsch Land groot gedeelte van de groengele fans zitten waarschijnlijk al bij de GGZ 😁
weurding
@Vdejong welke kleur onderbroeken hebben ze daar
Vdejong
@weurding weet ik niet. Ik loop niet bij de GGZ 😁
weurding
+1
PieterA
@Twentsch Land Dit topic is ook op tractorfan
Twentsch Land
@PieterA

Oh oké dat wist ik niet 👍🏻
+2
weurding
@marcsterreborn och, als 1 melkfabriek beetje minder betaald is het commentaar nog erger
marcsterreborn
@weurding dat is logisch. Met melk moet het verdiend worden.
Trekkers zijn bijzaak, en slechts een kostenpost…
+1
RaHeados
@marcsterreborn daarom moet je ook alleen het erf bezitten, laten voeren en verder geen land hebben alles aankopen. Kan je hele dag lekker tussen de koeien lopen en beetje bellen. Overige is toch alleen extra kosten en tijd.
+1
cs-agrar
Quote Reactie van @RaHeados:
beetje bellen

prikkeborden
weurding
@marcsterreborn die kostenpost moet wel binnen de perken blijven, anders is een paar cent per liter ook zo weg
+4
Joopjoop
GroeNoord pakte groot uit in Leeuwarden. Een drukbezochte stand en het bier was zelf uitverkocht op de vrijdagavond. Was dit dan toch het afschiedsfeestje ☹️
Jotke
Quote Reactie van @Joopjoop:
GroeNoord pakte groot uit in Leeuwarden.

GroeNoord heeft altijd wel zich eigen laten zien op beurzen, net als hun ex collega John Deere dealer Geert-Jan De Kok.

Vanaf editie 2012 heeft GroeNoord zover ik me herinner geen enkele ATH of GTH overgeslagen.

In 2026 stonden ze er niet met JD's nadat John Deere zelf stopte met deelname maar wel met andere spul volgensmij.

In 2018 had GroeNoord een gezamenlijke John Deere stand samen met Geert-Jan De Kok. De rest( Jan de Winkel, Stadegaard, Vervaet, Kraakman en de meeste van de subs) bleef thuis. Stelden nog net wat trekkers en machines beschikbaar maar dat was het dan ook. 2022 stonden ze er net als 2024 samen met Kraakman( de Kok stond er net als alle voorgaande edities ook maar was/is geen JD dealer meer).

Ook andere beurzen in hun gebied zijn ze altijd te vinden zover ik zo zie, TKD edities Almere uitgezonderd.

Je moet niet onderschatten wat een geld die beurzen kosten. Dat loopt in de tienduizenden euro's maar zichtbaarheid is ook belangrijk en er wordt zo nu en dan nog wat verkocht of de eerste stap gezet tot verkoop.
weurding
@Jotke is den otter bruchem ook nog officieel jd dealer?
+1
Jotke
Quote Reactie van @weurding:
@Jotke is den otter bruchem ook nog officieel jd dealer?

Ja zijn sinds 2011 officieel dealer. Eerst onder de Kok, nu Kraakman.
Hans van Bergen
De werkelijke dader is Pietje, zeg maar Piet, Adema die klootzak die nog ff NV gebieden aanlegde zodat alle boeren gedraineerd werden van cash en verkopen kelderde. NAJK die meekwijlde net zo bedank.
New Hollander
@Hans van Bergen daar zal vast een kern van waarheid in zitten, maar of het alleen Pietje was? JD ging van 24% marktaandeel in 2023 naar 18% in 2024. Dan zal er meer misgegaan zijn
+1
Fred4130
Wel heel bijzonder, heb gisteren en vandaag meerdere solo John Deeres hier voorbij zien komen, veelal dikke jonge , misschien zelfs nieuwe trekkers en een enkele oudere. En dat op de zaterdagmiddag en zondag. Valt wel op, in elk geval heel bijzonder 🤔.
+1
New Hollander
@Fred4130 die hebben vast geen zin in gedonder met een curator.
JohnDeere7serie
@Fred4130 vandaag en morgen zijn ze gesloten 🤓
Quote:
vanwege een aantal incidenten
Fred4130
@JohnDeere7serie daarom bijzonder ....
+1
Maarten_
Nu heb ik niet heel veel verstand van faillissementen, maar als je al verwacht heel snel te doorstarten, dan wil je toch gewoon van wat zaken af? (Contracten/mensen/panden?). Anders zou je toch een reorganisatie doorvoeren? Of hoe moet dit geplaatst worden?
+1
New Hollander
@Maarten_ volgens de KvK zitten in Groningen meerdere BV's met GroeNoord in de naam. Lijkt mij dat de dealerorganisatie faillissement heeft aangevraagd, maar dat het onroerend goed gehuurd wordt van de BV's van de aandeelhouders. Reorganisatie waren ze wel mee bezig, met afstoten van het pand in Goor en veiling in Beltrum. Zal al met al te weinig cash opgeleverd hebben.
puddingbroodje
@New Hollander pand in goor was volgens mij gehuurd en in beltrum ook van de voormalige dealers. zou met niet verbazen dat ze in goor 150K huur betalen tja dan moet er wel omzet gedraaid worden....
In beltrum hebben ze er ook vrij veel loonwerkers die volledig john deer rijden inclusief hakselaar e.d. maar ook daar zal een flinke huur betaalt moeten worden...
NH-Ford
@puddingbroodje Goor was een huurpand met contract van 5 jaar, op het moment dat contract afliep is vestiging gesloten.
Verder zijn er maar een klein aantal panden eigendom, rest allemaal huur...
Is voor een doorstarten eenvoudig om enkele vestigingen te sluiten...
Jotke
Quote Reactie van @NH-Ford:
Verder zijn er maar een klein aantal panden eigendom, rest allemaal huur...

Denk dat dat nog wel mee kan vallen. Het is een fusiebedrijf dat eigendom is van tenminste 4 of 5 families. Die hadden allemaal 1 of 2 panden.

De nieuw gebouwde panden zullen veelkans ook wel eigendom zijn.
+2
NH-Ford
@Jotke jij denkt het, ik heb het horen vertellen.... zeker weten doe je pas als je aktes ziet.
Jotke
Quote Reactie van @puddingbroodje:
ook daar zal een flinke huur betaalt moeten worden...

Als je geen huur wil betalen moet je eigen panden zetten. Als ik zo naar de ontwikkelingen kijk van afgelopen jaren bij grote bedrijven zal huur toch wel aantrekkelijk zijn gezien er laatste jaren heel wat eigen panden verkocht zijn door grote bedrijven om ze vervolgens terug te huren. Denk aan Jumbo, Albert Heijn( AholdDelhaize Vastgoed) enz.
+2
newholland6640
@Jotke

Dat is alleen interessant om geld vrij te maken om te kunnen groeien. Verder niet
Jotke
Quote Reactie van @newholland6640:
Dat is alleen interessant om geld vrij te maken om te kunnen groeien. Verder niet

Denk dat Ahold en Jumbo genoeg in kas hebben om zonder verkoop panden te kunnen groeien.😉

Zeker Ahold, Nederland is maar een speldenprikje voor Ahold. Albert Heijn is het grootste bedrijf binnen Ahold denk maar wel maar een van de veeeeeeeele bedrijven.
+3
worteljcb
Quote Reactie van @Jotke:
Denk dat Ahold en Jumbo genoeg in kas hebben om zonder verkoop panden te kunnen groeien.

Dat gaat je nog verbazen denk ik. Er zijn niet veel bedrijven meer met ouderwets spek op de botten. Meeste hangt aan elkaar van financieringen en dichten het ene gat met de andere. Hoe glimmend de voordeur ook is en hoeveel vestigingen ze ook hebben. Dat wordt allemaal niet van de lopende rekening betaald. Bij grote bedrijven komt het hard binnen en vloeit het nog harder weg als je niet oppast. En dat laatste wordt steeds moeilijker als je groeit.
Achso
@Jotke ja terug huren van de holding. McDonalds verdient het geld ook niet van de patat
Jotke
Quote Reactie van @Achso:
ja terug huren van de holding.

Nee van investeerders. De holding heeft het pand verkocht. Ahold en Jumbo hadden veel panden in eigendom maar hebben de laatste jaren aardig gesneden in hun eigen vastgoed. Is veel aan investeerders verkocht om vervolgens terug te huren.
+10
worteljcb
Quote Reactie van @Jotke:
Is veel aan investeerders verkocht om vervolgens terug te huren.

Dat is de moderne manier van bedrijfsvoering. Alleen geld stoppen in je corebusiness en niet in onroerend goed. Geld lenen kost geld, dus waarom zou je geld beleggen in iets wat geen geld brengt, want je pand verkoop je niet. Dat het meer waard wordt is leuk, maar je hebt er geen bal aan zolang je er zit en ondertussen geld moet lenen om je voorraden te financieren. Huurkosten kunnen gewoon uit op papier, dus geld vrijmaken voor bedrijfsvoering. Zo wordt er gedacht. En als het ff tegenzit, dan ga je gewoon failliet. Als je het maar goed opgesplitst hebt in BV's kun je zo weer verder...

Het zal allemaal best, maar ik begrijp de logica nog steeds niet. Als het ff tegenzit heb je niks meer, ja alleen maar opstapelende kosten en geen spek op de botten. Daar gaat je levenswerk, niet meer te redden... Dat is het hem juist, de menselijkheid is ver te zoeken bij de stropdasbrigade tegenwoordig. Het gaat alleen maar om cijfers en niet meer om Jan met de pet. Ik kan die kortetermijnlogica werkelijk niet begrijpen en zal wel ouderwets opgevoed zijn.
Raben
.
Jotke
Alle GroeNoord vestigingen vandaag en morgen gesloten search.app/SgWNwzbZ2qZX4rBS7/
+1
puddingbroodje
@Jotke een aantal incidenten. hmm wat zal dat zijn ? klanten die hun trekker of machine perse terug willen . bedrijven die nog geld hebben moeten die maar wat spullen komen halen?
Jotke
@puddingbroodje

Zoiets zou me niet verbazen...

Zal niet zo zijn da 't personeel de tent heeft lopen verbouwen...

Las hier in dit of het andere topic ook een reactie dat er dit weekend opvallend veel losse nieuwe en gebruikte John Deere's bij iemand langskwamen...
obelix
De verhuurders van deze panden kunnen naar hun centen fluiten. Heel slecht van die Groen noord. En zo weer doorgaan na het faillissement.
Jotke
Quote Reactie van @obelix:
. En zo weer doorgaan na het faillissement.

Die gaan niet meer zelf door. Wordt gewoon overgenomen door een ander inclusief huurcontracten.
Raben
@Jotke hebben genoeg bv's , denk dat ze gewoon door kunnen
Jotke
Quote Reactie van @Raben:
@Jotke hebben genoeg bv's , denk dat ze gewoon door kunnen

Verwacht dat JD wel gaat aandringen op overname door een van de buren. JD wil naar 1 dealer met omzet van 300 miljoen.
+1
hoest
@obelix Ik schat zo in dat die verhuurders nog het minste verlies hebben, meeste huur wordt maandelijks betaald en als je daarmee achterop komt wordt men ook al snel narrig.
Fendt816
Ik denk dat het probleem veel dieper is
De laatste jaren krijgen de bekende trekker merken steeds meer concurrentie van nieuwe goedkopere merken. Vooral buiten Europa
+1
Willem123
ALLES MOET KAPOT, VORIGE WEEK DE GEITEN , EN NU DE LANDBOUW MECHANISATIE BEDRIJFEN , ALEX DATEMA JE WORDT BEDANKT
+1
weurding
@Willem123 je kan het van de daken schreeuwen, maar zou er geen andere oorzaak kunnen zijn? Het betreft hier een keten, geen individuele lmb
+2
hypotheekboer
@Willem123 zag vandaag Datema pleiten voor emissiebeleid. Die snapt het nog niet....
+7
robbies
Nu ben ik een simpele boer, maar hoe ingewikkeld maak je je ICT als je daarmee een faillissement inleid als je een omzet hebt 100 miljoen?
+1
Kruising
@robbies ze moeten t ergens aan wijten, zijn gewoon dure panden, vertegenwoordigers en andere stropdassen, dorpssmid was vroeger in n verloren uurtje gewoon n trekker voor eigen kop aan t restaureren om slappe tijden door te komen.
+1
robbies
@Kruising
Quote:
vertegenwoordigers en andere stropdassen

Zo'n vertegenwoordiger heb je nodig, maar moet zichzelf wel bedruipen. En dat je op iedere vestiging een stropdas hebt die de boel wat in het oog houdt snap ik ook nog wel. Maar dat moeten ze dan wel doen. Verder mag ik hopen dat het meeste van het vastgoed buiten de samenwerking is gehouden, maar wel prive-eigendom is van de individuele families.
+2
Vdejong
Quote Reactie van @robbies:
hoe ingewikkeld maak je je ICT

Lees dit
Quote:
Mijn ervaring met Veemanager is zeer matig. Ik gebruik altijd een vaste PC voor de diverse mutaties. Ze hebben er veel aan veranderd sinds de ingebruikname. Het kan niet tippen aan het oude veemanager. Dat werkte veel simpeler en overzichtelijker op de vaste PC

Uit dit topic
prikkebord.nl/topic/340439/

ICT mensen kunnen hele leuke dingen bedenken, maar de helft van de tijd werkt het niet goed genoeg of heb je er geen ruk aan
Allemaal theoretisch opgeleidt maar praktische kennis ontberen ze
+1
puddingbroodje
@Vdejong ict blijft altijd een dure hobby voor bedrijven en ook voor de overheid! arbeidsbesparing valt vaak tegen en de kosten vallen nooit mee!
weurding
@puddingbroodje maar als je er niet aan mee doet val je buiten de boot
robbies
@Vdejong Veemanager is ontwikkeld door CRV, maar je bent vrij om ermee te werken of niet. Ik kan me wel iets voorstellen dat een bedrijf met meerdere vestigingen wel graag zaken gekoppeld wil hebben, maar wanneer dat de spuigaten gaat uitlopen qua kosten, dan trek je toch ff de stekker uit zo'n project? Zaken als voorraadbeheer doe je dan toch gewoon via de app of mail wanneer je bepaalde onderdelen zoekt?
Ford revisiemotor
@robbies
Onlangs bij Ford meegemaakt dat dealers kunnen kijken in hun systeem welke dealer een bepaald onderdeel in voorraad heeft,
kunnen zien hoevaak een onderdeel verkocht is en wanneer.
Dit ging via het onderdelenportaal van Ford.
Zal in de landbouwmechinisatie niet anders zijn vermoed ik.
robbies
@Ford revisiemotor dat kun je ook per telefoon regelen als het alternatief een te duur ICT-systeem is
marcsterreborn
@robbies Klopt ook niet helemaal wat @Vdejong Hier zegt:
ICT mensen kunnen hele leuke dingen bedenken, maar de helft van de tijd werkt het niet goed genoeg of heb je er geen ruk aan
Allemaal theoretisch opgeleidt maar praktische kennis ontberen ze


Wie weet bijvoorbeeld wie de bedenker was van Comzog, een van de eerste managementprogramma's voor de varkenshouders? Dat was Wien van den Brink, praktijkman op en top. Later bekend geworden als actieleider en vakbondsman...
Raben
@marcsterreborn bedoelen ze met ict farmsight misschien ?
marcsterreborn
@Raben dat weet ik niet
Frits1
@robbies Of is het een manier om van een mislukt ict project af te komen??
+3
de hoef
@robbies tis best simpel, als er meer binnen komt dan eruit gaat ga je niet failliet
robbies
@de hoef sommige zaken liggen biiten je macht, maar een te duur ICT-systeem ligt bij uitstek binnen je macht.
hans-hans
@robbies misschien was er wel iemand achter de computer /telefoon constant met regelen
(Kantoor mensen) dat bedoelen ze er mee
Gok ik
Noorderling
@robbies
totdat je gehackt of afgeperst bent door wie dan ook.
Ken iemand die een in de ICT zit bij grote bedrijven, wat die vertellen schrok ik toch wel van.
Dan is beveiliging niet gauw te duur, als je dat nu alsnog moet, plus de boete/losgeld en alles aanverwant loopt het zomaar uit de hand.

Of een gedeeld excel document in de drive of kijken dat er iets simpels te koop is op de markt kan natuurlijk een alternatief zijn. Maar de zaak zo organiseren hoef ik gelukkig niet.

Verder is het maar een gedachtegang en niet meer dan dat.
We denken als zelfstandigen wel eens vaker te makkelijk volgens sommigen.
Maar dat je aan ICT kapot gaat is natuurlijk wel het makkelijkste en eerstgevonden excuus.

Dat zon showroom groter is dan de werkplaats waar ook nog 1 miljoen euro groen-geel in moet staan om het wat te doen laten lijken is natuurlijk pure luxe. Dat kun je je veroorloven of niet.
Rente en meters moet dan nog wel een beetje marge voor gemaakt worden wil dat compenseren, laat staan renderen.
+1
PieterA
@Noorderling 1 miljoen euro groen geel? Een hakselaar en 3 trekkers?
+1
Vdejong
Quote Reactie van @PieterA:
3 trekkers?

Dan zijn het kleine
+2
robbies
@Noorderling
Quote:
totdat je gehackt of afgeperst bent door wie dan ook

Nog een reden om je ICT zoveel mogelijk offline te houden. Een fulltime- mannetje kan toch wel het voorraadbeheer doen van 14 vestigingen?. Kost je ca 75.000 per jaar op 100 miljoen omzet. Lijkt me nog allicht beter dan erop failliet gaan
PieterA
@robbies Dat kan natuurlijk niet. 1 mannetje kan niet het voorraadbeheer doen van een kleine vestiging, dus 1 mannetje op 14 vestigingen is flauwekul. Ik weet niet of je wel eens bij een mechanisatiebedrijf komt. Zij doen inkoop en verkoop van onderdelen en machines. Daarnaast voeren ze nog reparaties uit
+1
robbies
@PieterA ik bedoelde dat 1 mannetje -dus naast de 14 magazijnchefs- zicht heeft op de voorraden en mutaties over de verschillende vestigingen heen. En ik zou niet veel investeren in ICT, omdat zoiets altijd open rekeningen zijn. Er zijn massa's goede systemen waar je gebruik van kunt maken. Het gaat fout als je zelf het wiel wil uitvinden.
+1
joske1980
Iedereen is denk ik ff vergeten dat staadegaard ook niet van weelde is overgegaan en 15 jaar geleden of zo Abemec ook zo goed als failliet was. Is toen over genomen door baywa uit Duitsland wat nu weer zo goed als failliet is.
+1
Galebreaker
Veel bedrijven gaan kopje onder van het "in-office-waterhoofd” teveel chefjes en baasjes, t.o.v. te weinig handjes die het werk doen. Verder zijn landbouw machines veel te gecompliceerd en daarmee (te) duur geworden.
+2
KlaasM
Er wordt of te weinig verdient of te veel kosten gemaakt. Dat lijkt me vrij eenvoudig. Op een of andere manier werkt dat hele grote blijkbaar niet echt in de landbouw. In ander sectoren werkt het vaak wel.
Ik denk dat het ook wel komt dat boeren zelfstandig zijn en zelf bepalen waar ze kopen.
En blijkbaar toch meer naar de kleinere familie LMB’s gaan.
Grasbaal
Groningen, 10 februari 2025

Vanwege een aantal incidenten op vrijdag zijn alle 19 GroeNoord vestigingen op maandag 10 en dinsdag 11 februari gesloten.

De curator besluit vervolgens hoe wij onze dienstverlening de komende tijd voortzetten. De curator zal eveneens toezien op de vrijgave van (klant)machines.

Onze storingsdienst is en blijft bereikbaar voor spoedgevallen. Ook op maandag en dinsdag.

Zodra er meer bekend is volgt een update op onze website. groenoordbv.nl/groenoord.html/
Jotke
@Grasbaal

Quote Reactie van @Jotke:
4u geleden: Alle GroeNoord vestigingen vandaag en morgen gesloten search.app/SgWNwzbZ2qZX4rBS7/
Hans van Bergen
@Jotke Ze zijn verplicht om bv voermachines door te laten draaien. Dit was indertijd ook toen abemec melkmachines/koeling failiet ging. Onderhouds bussen moesten terugkomen van leasemaatschapij die ze opgepikt had.
hans-hans
Dit is wat op google stond wat de rol. is van een curator :
De curator neemt na een faillissement de bedrijfsvoering en beheer van uw bedrijf over. U mag dan geen beslissingen meer nemen voor uw bedrijf en er wordt beslag gelegd op het vermogen. De curator: beheert uw vermogen.

er staat duidelijk bij NA een faillissement niet voor of bij een faillissement die je zelf eventjes vrolijk aanvraagt
dus ik denk dat het niet mag nu al de boel op slot gooien rechtbank moet eerst oordeel geven volgens mij
(ik heb er geen verstand verder van zulke dingen)
Hans van Bergen
Misschien is dit ook een leermoment voor diegene die een Hatseflats melkrobot willen kopen omdat dat goedkoper is of omdat de opa van de campingburen ook dat merk had in zijn grupstal.
robbies
@Hans van Bergen geen robot kopen was toch altijd jouw advies?
+11
jehan
Wat weten hier toch veel mensen hoe het in elkaar zit allemaal.😉 ik sta er versteld van😉
+3
Hans van Bergen
@jehan Dat is het aardige van een forum. Met heel veel mensen KUN je veel weten theoretisch
+1
jehan
@Hans van Bergen juist ja theoretisch. de ene meent meer te weten dan een ander ja
+4
NH-Ford
@jehan erger me ook beetje... bepaalde personen menen het allemaal aardig te weten doordat ze enkele oppervlakkige contacten hebben, 'inlevingsvermogen' erbij en komen flinke redenaties voorbij..
+2
jehan
Ja reacties van ik denk of heb van horen zeggen enz daar gaan mn nekharen alvan rechtop staan@NH-Ford
SJB533
@jehan @NH-Ford
Heb ik een knoppenset voor.... 🔒
kaas
Zal mij niet verbazen dat er zeer binnen kort een grote veiling komt om zo wat van hun voorraad kwijt te raken
bartjuh
@kaas bij komende veilingen in de online veilingmeester app staat al een veiling van Groenoord locatie beltrum. Over 21 dagen.
+1
SJB533
@bartjuh
Ze hebben er daar net 1 gehad (GroeNoord en Kraakman)?

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's trekker , john deere , onderdeel en failliet geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
403
DEELNEMERS
89
WEERGAVES
26.517
GESPOT IN DIT TOPIC