Boeren lijden tientallen miljoenen euro’s schade door emissie arme vloeren die niet werken

Deel dit topic

Reacties

kof
Uit de analyse blijkt dat voor de staltypen met emissiearme vloer geen betrouwbare emissiereductie kan worden aangetoond ten opzichte van de conventionele stallen met roostervloer.
kof
De onderzoekers merken op dat ze in het onderzoek keken naar de meest gebruikte melkveestallen met emissiearme vloeren, maar niet hebben kunnen kijken naar nieuwere stalinnovaties zoals het koe-toilet en de Lely Sphere: die vallen buiten de onderzoeksperiode.
+2
kof
Er is niemand die durft te zeggen waarom de sjoemelvloeren niet werken.
De oorzaak is niet dat boeren sjoemelen met de vloeren.
De oorzaak ligt bij de fabrikanten en de wijze waarop de metingen werden uitgevoerd.
De protocollen zijn nog steeds niet goed.
Ook de Lely Sphere en het koetoilet zijn getest op een wijze die niet waterdicht is.
Er is snel verbetering nodig wanneer überhaupt via innovatie willen reduceren.
bio boer
@kof de vloeren met de zogenaamde klepjes wist elk praktisch denkende dat het niet zou werken

Luchtwasser is wel totaal ander concept of de beloofde reductie realistisch is vraag 2 natuurlijk maar dat kan in de praktijk getest worden
Dus de Starre vergunningen met met exacte kg er in is daar bij niet houdbaar inspanning verplichting zou al voldoende moeten zijn
Michel1
@bio boer die eco vloer werkt prima nu hoor de mest robot heeft alles dicht gesmeerd . Komt geen gas meer uit
+2
Noorderling
Quote Reactie van @kof:
De oorzaak ligt bij de fabrikanten en de wijze waarop de metingen werden uitgevoerd.

dat dat te sturen was is wel bekend, maar had de overheid ook anders aan kunnen kleden door het te faciliteren op de dairycampus waar de enige variabele de vloer kan zijn.

Daarnaast rammelt het onderzoek om werking van vloeren aan te tonen met mestmonsters ook aan alle kanten. Wie zegt dat de mestmonsters uit de stal kwamen met emissiearme vloer en welke groep koeien liep er op? Wanneer is er afgevoerd, is er gemixt, al dan niet bewust wel of niet.

Ook die N/P verhouding is te sturen, ga maar raapschilvers voeren of monocalciumfosfaat. P omhoog, N omlaag en is dat volgens de geleerden verlies. Verhoudingen zonder de absolute massa te bepalen mag geen onderzoek heten. Daar haal je op geen enkele opleiding je diploma mee.
+5
altijdbeter
Dat hele zaakje met de emissie- arme vloeren stinkt als een malle.

Hier als 'vooruitstrevende' boer ook heel de stal vol liggen met die dingen.
Stonden gewoon op de Overheidslijst als ammoniakreducerende maatregel. Nog een bult subsidie erbij van dezelfde overheid en een paar jaar later zijn ze allemaal door de rechter afgeschoten, omdat ze niet werken.

Oorzaak is gewoon fraude en omkoping van onderzoekers en betreffende ambtenaren en wij zitten met de brokken.

Waarom wordt er niet een gezamelijke massaclaim opgezet tegen de verantwoordelijken?

Ik ben een keer zo gek geweest om mijn nek uit te steken, maar ik ben niet van plan nog een keer mijn hoofd te stoten. Zo creeer je als overheid een bedrijfsleven dat niet meer wil innoveren
bio boer
@altijdbeter je mag massa claim neer leggen maar massa is er niet zijn allemaal lege huls bv’s waar al het verdiende geld uit is gesluisd

Kun je beter alleen claim neer leggen is kans nog grootste dat ze die kunnen betalen als dan de rest komt dan ploffen al de vloer bv’s
hans-hans
@bio boer de vraag is of dat wel mag ,serieus bedoeld en ik wil er niet mee zeggen dat je daarom maar moet procederen
maar als de opzet puur is om een andere in de problemen te krijgen dan is het wel degelijk een ander verhaal
bio boer
@hans-hans bewijs maar of er opzet is
kof
@bio boer Dat is precies het goede punt van waar alles om draait
WOB verzoeken laten zien hoe de ambtenaren van Femke paaien met Lely die in de quote 500 staat.
De enige twee systemen die nu nog goedgekeurd zijn zijn de Lely Sphere en het koetoilet.
De reden dat ze nog een goedkeuring hebben ligt in eerste instantie aan het feit dat beide systemen niet beoordeeld zijn ten tijde van het sjoemelvloeren onderzoek.

Ik vind dat een zeer ernstige zaak. Het kan zo gebeuren dat een WUR fanatiekeling een onderzoek start en beide terecht ook het predikaat Sjoemel krijgen.

Wat ook kwalijk is: er ligt een kamerbrief van de vorige minister van landbouw en daarin staat dat de meetvoorschriften, waarmee de sjoemelvloeren, de sphere en het koetoilet onderzocht en gemeten zijn, niet goed zijn
Het advies is om met betere voorschriften de “emissiereducerende” Sphere en het koetoilet opnieuw te beoordelen.
Er is een nieuwe minister van landbouw die niet wakker is
Hopelijk heeft de nieuwe huiswerkbegeleidingsklas de slaap beter uit

Gaat het niet goed, dan zitten jullie dadelijk met de keuze: innoveren of veereductie
Succes met je keuze. Er zijn twee zeer dubieuze systemen die nu nog goedgekeurd zijn.
Mijn advies: probeer rustig te blijven en denk goed na welke vinger je opsteekt met richting Den Haag.
bio boer
@kof dan eerst maar innoveren reduceren kan altijd nog
Wat is de investering op zo ammoniak zuiger ?

We weten ook nog niet hoe allee gaat lopen de komende tijd
kof
@bio boer Ik weet het wel
Lely en de andere innovaties gaan met 200 km/uur tegen de betonnen muur en de provincies gaan sneller dan denHaag:

Statenbrief
Informatie
Datum
28 januari 2025
Zaaknummer
2024-010495
Inlichtingen bij
Provincieloket
026 359 99 99
post @gelderland.nl
Blad
1 van 5
Onderwerp
Stand van zaken n. a. v. uitspraken Raad van State d. d.
18 december 2024 over stikstof.
Beleidsprogramma



Biodiversiteit
Agrifood
Gezonde leefomgeving
Ambitie

Alle
Portefeuillehouder
Ans Mol-van de Camp
1 Kern van deze Statenbrief
Op 18 december 2024 heeft de Raad van State een uitspraak gedaan over intern salderen met
ongebruikte stikstofruimte bij 2 bedrijven in Noord-Brabant. Deze uitspraak heeft gevolgen voor
natuurvergunningverlening in alle provincies. Het gaat dan om projecten en activiteiten die
stikstofneerslag veroorzaken. Dat heeft brede gevolgen voor onder meer de industrie , aanleg van
wegen , land- en tuinbouw , woningbouw , nieuwe bedrijventerreinen , PAS melders , aanpak
piekbelasting en evenementen.
2 Waarom ontvangt u deze Statenbrief?
Op 15 januari 2025 heeft het college u toegezegd de laatst beschikbare informatie te delen over de
Raad van State uitspraak van 18 december en de implicaties daarvan voor Gelderland. U ontvangt
deze informatie zodat u die kunt betrekken bij de oordeelsvorming over de Versnellingsaanpak
Stikstof die is gepland op 29 januari.
3 Hoe bent u eerder betrokken?
U heeft eerder drie Statenbrieven ontvangen (PS2024-1012) over de Versnellingsaanpak Stikstof.
Deze brieven zijn op 8 januari 2025 besproken in de beeldvorming en op 15 januari verkennend. In
die laatste vergadering is toegezegd u te informeren over de meest recente stand van zaken over de
Raad van State uitspraak.
Datum
28 januari 2025
Zaaknummer
2024-010495
Blad
2 van 5
4 Samenvatting
De uitspraak heeft behoorlijke gevolgen voor de provinciale vergunningverlening. We moeten
vergunningaanvragen toetsen aan een nieuw zogenoemd beoordelingskader. Dit geldt voor lopende
aanvragen en procedures. En met terugwerkende kracht voor activiteiten en projecten die vanaf 1
januari 2020 zijn gestart en waarbij sprake was van intern salderen. Er is bij intern salderen nu
namelijk ook een vergunning nodig. Gekoppeld aan deze vergunningplicht is ook een inhoudelijke
toets vereist. Dat is het zogenaamde additionaliteits-vereiste , waarbij we moeten kijken of de
eventuele stikstofwinst niet eerst naar natuurherstel moet gaan. Er geldt hiervoor wel een
overgangsperiode tot 1 januari 2030. Dat betekent dat we 5 jaar de tijd hebben om alles in orde te
brengen en we als provincie niet hoeven handhaven.
De uitspraak raakt veel van onze provinciale beleidsvelden en mensen in Gelderland en zorgt voor
onzekerheid. Op dit moment weten we nog niet wat het precies betekent voor Gelderland. Dit zijn
we aan het onderzoeken. Daar maken we aankomende maanden meer over bekend. We analyseren
de impact , we heroverwegen ons vergunningsbeleid en formuleren een nieuw kader om te toetsen
op basis van de uitspraak van de Raad van State. Daarvoor wordt een plan van aanpak opgesteld
dat bij het opstellen van deze brief nog in bewerking is. Er zullen keuzes nodig zijn om te bepalen
voor welke situaties we als eerste actie ondernemen en waar we niet meteen aan toe komen. Want
we kunnen niet alles tegelijk.
U heeft tijdens de verkennende vergadering op 15 januari 2025 gevraagd om tijdig te kunnen
beschikken over de meest recente stand van zaken zodat u die kunt betrekken bij de
beraadslagingen over de Versnellingsaanpak Stikstof. De nu beschikbare informatie is beperkt. Veel
moet nog worden uitgezocht. Toch kunt u de voorstellen in de Statenbrieven over de
Versnellingsaanpak Stikstof nog altijd bespreken. De oplossingsrichtingen veranderen immers niet
wezenlijk door de nieuwe situatie die is ontstaan.
In onze vergunningverlening is er nog altijd behoefte aan oplossingen voor de PAS-melders , aan
betere registratie en een evaluatie van de Gelderse stikstofbank en bijpassende vervolgafspraken.
Hoe we om willen gaan met latente ruimte zal echt goed opnieuw bekeken moeten worden in het
licht van de Raad van State uitspraak.
Voor bronmaatregelen geldt dat we nog altijd door willen werken aan innovaties en doelsturing én
op korte termijn in alle sectoren doen wat kan. Voor innovaties geldt wel dat er veel werd gedaan
met intern salderen dus dat vergt nadere uitwerking.
Voor natuurherstel geldt in feite hetzelfde als voor de Aanpak Veluwe. De noodzaak om
aantoonbare resultaten te boeken is met de RvS-uitspraak alleen maar toegenomen. Daar waar de
stikstofgevoelige natuur zodanig is hersteld dat deze niet langer te kwetsbaar is kunnen in principe
gewoon vergunningen worden verleend. Dus hier ligt een belangrijke sleutel om vooruit te kunnen.
We gaan een zonering rond onze stikstofgevoelige natuur ontwikkelen , om weer beweging te
krijgen waar het nu vastzit. Want mede door de uitspraak van de Raad van State van 18 december
2024 kunnen we bijna geen vergunningen meer verlenen. Gelderland zit nu grotendeels op slot qua
evenementen , woningbouw , wegenaanleg en meer. We moeten daarom diverse stappen zetten , een
zonering is daar deel van. In die zone is minder uitstoot nodig , dat is noodzakelijk voor de natuur.
We maken dit nu bekend , in februari werken we aan de hoofdlijnen , in maart de eerste
Datum
28 januari 2025
Zaaknummer
2024-010495
Blad
3 van 5
besluitvorming en daarna volgt nog veel uitwerking. Op veel vragen qua uitwerking is nu nog geen
antwoord. Komende weken verzamelen we aandachtspunten om tot een goede uitwerking van deze
zonering te komen.
5 Informatie
Welke stappen zetten we nu?
Wij onderscheiden 5 sporen waarlangs wij de consequenties en benodigde acties in beeld brengen:
1.
Beleid , met als doel (geactualiseerde) beoordelingskaders te ontwikkelen om besluiten te
kunnen nemen én om natuurherstel te garanderen met geborgde maatregelen zodat op basis
van voldoende aantoonbare resultaten vergunningverlening weer mogelijk is;
2.
3.
Juridisch , met als doel lopende en toekomstige (juridische) zaken af te handelen;
Uitvoering , waarbij de doelstelling enerzijds is het afhandelen van lopende en toekomstige
aanvragen en anderzijds verbeterde monitoring van de verstrekte vergunningen;
4.
Communicatie om alle betrokkenen te informeren over de gevolgen van de Raad van State
uitspraak , het beperken van nadelige gevolgen van die uitspraak door goede informatie te
verzorgen en door de betekenis van de uitspraak duidelijk te maken (betekenisgeven);
5.
Coördinatie en afstemming op (inter)bestuurlijke samenwerking op dit vraagstuk.
In de bijlage bij deze Statenbrief leest u meer technische achtergrondinformatie over de uitspraak
van de Raad van State , de juridische duiding en de impact.
Uitspraak Greenpeace
Oordeel Rechtbank Den Haag in de Greenpeace zaak: De rechtbank heeft geoordeeld dat de Staat
onrechtmatig handelt door de verslechtering van de stikstofgevoelige natuur in Natura 2000-
gebieden niet tijdig te stoppen en de wettelijke stikstofdoelen voor eind 2025 niet en voor eind
2030 zeer waarschijnlijk niet te halen. Op grond van de Habitatrichtlijn , die in de Nederlandse
wetgeving is overgenomen , is de Staat verplicht te voorkomen dat de natuur in de Natura 2000-
gebieden verslechtert en moet hij zorgen dat die natuur herstelt en in een goede staat komt te
verkeren. De Staat heeft onvoldoende maatregelen genomen om de (dreigende) verslechtering
tegen te gaan en om de wettelijke stikstofdoelen te halen.
Deze uitspraak onderstreept nogmaals de noodzaak om maatregelen te treffen , met nadruk op de
meest kwetsbare N2000 gebieden. Dat is nodig voor het halen van de additionaliteitstoets en om
gemotiveerd intrekkingsverzoeken te kunnen afwijzen. Mogelijk reageert de Staat hierop door extra
investeringen en/of maatregelen. Wij nemen in Gelderland onze verantwoordelijkheid en werken
de komende tijd aan extra maatregelen , waaronder zonering. We verwachten dat ook de Staat zijn
verantwoordelijkheid neemt door voldoende inzet op generieke maatregelen en het verminderen
van de stikstofdeken. Zodra daarover meer bekend is zullen wij uw Staten hierover informeren en
passen we waar nodig onze koers hierop aan.
6 Duurzaamheid
Niet van toepassing.
Datum
28 januari 2025
Zaaknummer
2024-010495
Blad
4 van 5
7 Planning en control
Niet van toepassing.
8 Participatie en communicatie
De mogelijke impact voor initiatiefnemers , eigen projecten en medeoverheden is in potentie groot.
We horen veel zorgen en er is veel onzekerheid. Daarom is zorgvuldige communicatie belangrijk
over de stappen die gezet worden. En wanneer er wel zaken duidelijk worden wordt dat direct
breed gedeeld.
9 Vervolg
We realiseren ons dat deze Statenbrief weinig duidelijkheid biedt over de exacte impact van de
Raad van State uitspraak. Veel moet nog worden uitgezocht. Duidelijk is wel dat er veel situaties
worden geraakt nu ook intern salderen vergunningsplichtig is en dat daarbij ook strenger
inhoudelijk getoetst moet worden.
Waar mogelijk blijven we werken aan de uitvoering van onze provinciale opgaven. We willen in
Gelderland nog steeds woningen bouwen , infrastructuur en bedrijventerreinen aanleggen ,
innoveren of evenementen organiseren. Maar we willen tegelijk voorkomen dat we eerst
meewerken aan een subsidie of vergunning en daar later op terug moeten komen als over een paar
weken meer duidelijk is. Daarom is een tijdelijke stop van de (natuur)vergunningverlening
aangekondigd en scannen we al onze subsidieregelingen of daar wellicht ook tijdelijk zaken moeten
worden stilgelegd. We benadrukken dat dit tijdelijke maatregelen zijn. En waar het kan gaan we zo
snel als mogelijk door met de uitvoering. Ligt alles stil? Nee. In situaties waar geen sprake is van
mogelijk negatieve impact op stikstofgevoelige natuur kunnen nog vergunningen worden verleend.
Dat gaat om een beperkt aantal , specifieke gevallen waarvoor we zo snel mogelijk duidelijke criteria
zullen communiceren via alle relevante kanalen.
Zodra we meer weten wat het allemaal precies betekent voor Gelderland en voor u , informeren wij
u hierover. Op de website van BIJ12 en op de website van het Rijk is ook actuele informatie te
vinden. Betrokkenen die vragen hebben , kunnen deze stellen via het Provincieloket.
Wij zullen uw Staten op de hoogte houden van de vorderingen zodra er meer te melden is. Omdat
er nu nog veel in beweging is doen we dat in ieder geval met een informerende Statenbrief vóór de
Statenvergadering van 19 maart , zodat u ook dan weer beschikt over de laatste stand van zaken.
Gedeputeerde Staten van Gelderland
Henri Lenferink
Johan Osinga
- Commissaris van de Koning
- Secretaris
Bijlage:
1
Notitie Stand van zaken – achtergrond
Datum
28 januari 2025
Zaaknummer
2024-010495
Blad
5 van 5
bio boer
@kof is nog even afwachten wat ze allemaal willen doen het nieuwe kabinet kwa plannen
kof
@bio boer Ik ga niet wachten totdat mensen zoals Femke en Mona en de anderen van de commissie natuurherstel en economie een verkeerd advies naar de kamer sturen
Ze hebben niet voldoende kennis en veel teveel bagage in hun rugzakjes om met iets houdbaars te komen.
Michel1
@kof de lely sphere echt een waardeloos systeem in de zomer met veel wind zitten de gaatjes binnen no time dicht. En dan krijg je ook nog een put vol water. En wat heb je er aan als je 8 maand volledige weidegang hebt. Wat hebben we ons zelf aangedaan.
RSIB
@bio boer Als je destijds een vloer, goedgekeurd door de overheid, hebt gelegd kan de claim toch naar de overheid, die het ook verplichtte omdat je anders niet mocht bouwen ?
kof
@RSIB Natuurlijk kan dat niet.
bio boer
@RSIB misschien als je burger was maar als ondernemer ben je niet zo beschermd
+1
Herbert
Ik durf zelfs wel te beweren dat die emissie arme vloeren alleen maar meer ammoniakuitstoot kunnen hebben. Op een roostervloer kan de urine tenminste nog meteen de kelder in waar de ammoniak hopelijk wat meer blijft hangen. Die dichte vloeren zijn vaak een bende en gaan dicht zitten waardoor de ammoniakvorming al voor een deel boven de roosters plaats vindt.
hans-hans
@Herbert mee eens
Boertjebastiaan
En, is het ook nog zo dat men in Brabant een sjoemelvloer moet leggen?
Was wel het plan denk en nog niet gehoord dat het niet meer hoeft.
bio boer
@Boertjebastiaan dat is schande in deze situatie
bio boer
Maar ik heb dit onderzoek nog niet goed bekeken maar de uit komst is dat er geen reductie aan verlies is maar is ook bekend in welke vorm dat verlies ontsnapt in een zuurstof arme omgeving kan ook denitrificatie ontstaan waar door verlies in vorm van onschuldig n2 gas ?

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's schade en boeren geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
24
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
1.476
TREFWOORDEN