Van der Plas legt schuld stikstofdebacle bij vorige kabinetten

BBB-leider Caroline van der Plas vindt niet dat het huidige kabinet schuld heeft aan de terechtwijzing van de Staat door de rechter over het stikstofbeleid. "Vorige kabinetten hebben ons in wet- en regelgeving helemaal klem gezet", zegt zij. "Dat is waar de rechter aan toetst." Zij spreekt evengoed van een "stevige uitspraak", die zij goed gaat bestuderen.

Deel dit topic

Reacties

+12
Albert Altena
Ik begrijp haar volledig.
Misschien hebben we wel een Trumpiaanse stok nodig.
+3
@Albert Altena het begint wel erg sneu te worden. Sinds ik haar "beter valse hoop dan geen hoop" hoorde zeggen totaal afgeknapt op haar. Besturen is mensen pijn doen , nee durven te zeggen , etc etc. Een bestuur van zelfs de hobby geiten vereniging heeft te maken met vorige besturen. Er lag een , misschien niet door iedereen gewenst , een plan. Het geld was gereserveerd. Het cancelen vd 25 miljard was voor Greenpeace de druppel. En nu hopen op een Trumpiaanse actie: zo diep kan een struisvogel zelfs niet z'n kop in het zand steken.( je moet haar wel 1 ding nageven : geen gedwongen uitkoop : door het steeds maar door en afschuiven is dat waarschijnlijk ook niet meer nodig. )
+7
Albert Altena
@Schikanmooiekoein Denk je nu werkelijk dat het geld gereserveerd was? Dat voorstel moest nog door eindeloze moties.
+1
@Albert Altena Stel dat het vorige kabinet er nog zat en die moties ging indienen? Wie zou dan tegen deze moties gestemd hebben?
+1
van Ittersum
@Schikanmooiekoein gemiste kans dus...
+1
Albert Altena
@van Ittersum Jij geloof dus duidelijk in luchtkastelen.
van Ittersum
@Albert Altena nu kunnen ze zonder enkele concessie of tegemoetkoming je dwingen. Toen lag er iets van een financiële voorstel, nu verschuilen ze zich achter de uitspraak
+1
Albert Altena
@Schikanmooiekoein Ja. Toen zat er nog een club die van opmaken hield.
Maar daar gaat het mij niet om. Wat was het vooruitzicht voor blijvers als de natuur opschuift en blijkt dat de hele opkoop geen enkel effect heeft
@Albert Altena Geld opmakers. Kan wel kloppen maar in dat geval zou er in ieder geval een groot gedeelte in boeren handen blijven. Hoorde het vanavond vd Plas nog zeggen. "Er is geen NPLG meer , maar we hebben direct een alternatief neergelegd". Klopt zekers , alleen vergeet ze erbij te vertellen dat het allemaal relatief kleine hapjes zijn. En daarbij geldt weer : het recht van de snelste/sterkste. Wie heeft de juiste lijntjes etc.En ieder voor zich. Het NPLG was er juist voor bedoelt dat er in gebieden een breed gedragen toekomstvisie werd ontwikkeld. En ja , zou geld en veel tijd gaan kosten. Maar wel van onderuit gedragen. Het zal nu anders gaan/moeten. Maar denk niet door de huidige beleidsmakers. Voorspelling : voordat er echte pijnlijke maatregelen worden genomen zal de BBB zich terugtrekken. Dan mogen anderen de nare boodschap ten uitvoer brengen. En zijn we weer op hetzelfde punt van 6 jaar geleden....(alleen nog dichter op 2030)
+1
JohnDeere7serie
@Schikanmooiekoein och och wat een verdriet, zelf zeker veel tijd in de nlpg gestopt, of was het veel geld wat je nu niet meer moeiteloos kan binnen harken.
@JohnDeere7serie ter geruststelling: 2 x nee! Je zult het misschien niet geloven , ik gun onze sector een duurzame toekomst! En daar hoort bij : meebewegen en constant aanpassen aan de omstandigheden. In het verleden was het vooral leren ondernemen met bv het weer , de ziekten die dreigden etc. Nu spelen er heel andere factoren. Veel lastiger maar ook nu geldt : spring op het juiste moment op de trein. Als je altijd in de laatste wagon zit en trapt daarbij constant op de rem , is het een keer over en sluiten. Veel clichés maar dat gold voor het NPLG. Zeker niet perfect en een hoop onzekerheid maar het was een kans. En nu? Nog steeds/ en zelfs nog meer onzekerheid , en kansen??
Frans1
@Schikanmooiekoein
Quote:
Nu spelen er heel andere factoren. Veel lastiger maar ook nu geldt : spring op het juiste moment op de trein

Ben jij zelf wel agrarier? Hoe flexibel ben je met je bedrijf? Anoniem kun je veel roepen
@Frans1 al een tijdje bezig...dus per definitie dan toch aardig flexibel lijkt me. En daar raak je een gevoelig punt voor velen. Wel kunnen en niet willen , niet kunnen en wel willen , en allerlei andere variaties, daar zit het grote verschil en daardoor ook de reden van vele discussies. Aan - of afhaken is niet altijd een keuze.
Frans1
@Schikanmooiekoein je klinkt als een.politicus ik bedoel: Als je als jonge boer over hebt mogen nemen, en je zit flink in de financiering, dan moet er geproduceert worden, veel meer andere smaakjes zijn er niet, Anders ga je koppie onder. Jij loopt al ff mee zeg je, dus je weet hoe het eerder werkte. Schulden verdunnen, maar dat ligt op steeds meer plekken stil
+1
familie pelle
@JohnDeere7serie
Quote:
. och och wat een verdriet, zelf zeker veel tijd in de nlpg gestopt

Dat denk ik niet, dan had hij wel geweten dat er maar 1 partij is die moet leveren en dat is de landbouw.
kof
@Schikanmooiekoein BBB graaft eigen graf
Veel te eigenwijs en overtuigend van eigen superioriteit.
Jammer
We krijgen nieuwe verkiezingen.
+5
familie pelle
@kof
Quote:
. overtuigend van eigen superioriteit.

Is hier af en toe een prikker die dat ook heeft…..😅
hans-hans
@familie pelle ik denk toch echt dat de 4 regeringspartijen onderling eerst zelf met een plan moeten komen
en in het hoofd lijnen akkoord zag het er allemaal heel goed uit
nu moeten ze elkaar wat gunnen , en de dingen die de vvd en nsc binnengehaald hebben met onderhandeling kan anders ook beter weer terug naar begin , ik denk dat ze een spelletje spelen
wat vvd en nsc hebben binnen gehaald willen hun gewoon zoals afgesproken hebben en wat bbb en pvv heeft binnen gehaald moet van tafel volgens de politiek
dat gevoel heb ik , en ik kan er ook totaal naast zitten , maar waarom voeren hun niet het hoofdlijnen akkoord uit , dat snap ik niet , jij wel of een andere prikker wel?
hans-hans
@hans-hans wat dat betreft vind ik wilders wel een goede onderhandelaar , dan maar geen geld meer naar ................ en dan komen vvd en nsc in zwaar weer
Frans1
@kof BBB wordt vakkundig gefileerd in de Haagse slangenkuil. Geweldig die politiek
Frans1
@kof
Quote:
Veel te eigenwijs en overtuigend van eigen superioriteit

Heb je het nu over een bepaalde prikker?
+2
robbies
@Schikanmooiekoein
Quote:
in ieder geval een groot gedeelte in boeren handen blijven

Deze mag je me uitleggen. Hoe blijft een budget van 20 miljard aan opkoop en afwaardering in boerenhanden? Want rijksbezit en NGO-bezit, verhuurd aan boeren onder hoepelvoorwaarden noem ik geen boerenhanden.
kaas
@Albert Altena en die 25 milj zou voor minimaal 60 % na adviesbureau gaan en daar heeft de natuur niks aan
Frans1
@Schikanmooiekoein wel een hrle slappe vergelijking, de hobbygeitenvereniging en een regering/beleidsmaker. Vorige kabinetten hebben praktisch onhaalbare doelen vastgelegd in wetgeving, diegenen zijn nu gevlogen, en er mag niet gewezen worden? Man, kom op
+2
Cowboy3

(klik om te vergroten)

+8
Twentsch Land
Zo is het en het moet breed en groots worden uitgezet dat de Stikstof problematiek een erfenis is van vorige kabinetten.
+6
Bauernopfer
@Twentsch Land wel jammer dat deze uitspraak de greendeal corrptie in brussel ondersneeuwt
+3
kleine boer
@Bauernopfer daarom komt dat ook vandaag naar buiten lijkt wel...
+1
kleine boer
Heeft ze gelijk in nu de deur open om de wet aan te passen nu er steeds meer op slot gaat
producent
@kleine boer
De VVD wil nog steeds beleid van vorige kabinet uitvoeren, zijn volop bezig met volgende verkiezingen,
+5
Albert Altena
@producent Wij wijzen natuurlijk terecht naar D66.
Maar ook de VVD is in deze ook niet helemaal koosjer.
Ze gebruikten landbouw als speelbal in de afspraken.
Dat andere N uitstoters daarin ook meegezogen werden was men zich toen nog niet van bewust.
+2
Realisme
@Albert Altena je heb D66 en daarna direct de VVD. Partij voor ondernemers en dat soort onzin geld alleen als het om multinationals gaat. Mkb loopt op zijn laatste benen of zijn al failliet en daar kan de VVD na 15 jaar regeren alleen maar verantwoordelijk voor zijn
+1
BertK
@Albert Altena Gelukkig worden ander N-uitstoters ook meegezogen. Zelfs met mijn elektrische auto veroorzaak ik N-uitstoot, ook al koop ik groene stroom. Die is immers nog altijd uit hetzelfde net als grijze stroom.
bio boer
@BertK energie centrales hebben hoge schoorsteen waar door nox bijna allemaal naar buitenland waait

als je laat met 50% groene energie scheelt dat al eind met inefficiënt verbranding motor waar de warmte wordt weg gegooid
+2
Erik1979..
@bio boer jij zit er in deze ver naast. De verbrandingsmotor is vele malen efficiënter als een e auto. Je hebt directe energie en niet via eerst gas of kolen of wat dan ook omzetten in elektriciteit en daarna omzetten in aandrijving nadat je het opgeslagen hebt in een batterij. Iedere extra schakel is extra energie verlies. Zelfs een automaat verbruikt meer als een schakel auto. Door ad Blue meer verliezen. En dat punt dat Nox zover weg waait is natuurlijk totaal niet relevant. Kijk naar de grote buitenlandse steden waar ieder motortje half functioneert. Waar niet gekeken wordt naar uitstoot van fabrieken. Fijnstof en Nox zijn daar grote problemen. Hebben we in het westen niet. Gelukkig maar. Daar is een e auto een uitkomst. Maar in haven steden brengt dat ook niets omdat de scheepvaart een niet vergund probleem is. De landbouw en zeker de gezins bedrijven hebben geen invloed op de luchtkwaliteit. Is gewoon een natuurlijk proces. Misschien de echte grote maar die heb je nauwelijks in Nederland. Zelfs bij van Bakel geloof ik niet in een probleem. In Oost Duitsland zijn de bossen ook niet doodgegaan door een stal met 5.000 koeien. Wonen ook gewoon mensen kortbij. Echt grote onzin.
+1
Herbert
@Erik1979..
Quote:
De verbrandingsmotor is vele malen efficiënter als een e auto.

Dit is echt onzin. Een electrische auto kan zo 3x zover rijden op een kwh aan energie dan een diesel b.v. Natuurlijk heb je wat verliezen op het net, maar echt niet ⅔e van de energie..
Erik1979..
@Herbert je moet eerst elektriciteit produceren. Hoeveel energie heb je daarvoor nodig. Dan het produceren van de gehele infrastructuur om elektrisch rijden mogelijk te maken. Wat kost dat aan energie? Een diesel rijdt zomaar 500.000 km. Eerst in het westen daarna in het oosten. Een elektrische auto doet dat niet en kost dus per gereden km ook meer. Maak de balans maar eens op. Ik heb eerlijk gezegd dat nog niemand zien doen en ik kan het niet. Maar ze zijn wel gemaakt met co2 en daar wint de verbrandingsmotor nog steeds als je daadwerkelijk alles telt. Dan ga ik ervan uit dat dat ook met elektrische auto's zo is. Anders hadden ze ook een agrogaat in een auto kunnen zetten en semi elektrische gemaakt.
+1
Herbert
@Erik1979.. een verbrandingsmotor is ongeveer 30% rendement. Electrische auto 90% Een beetje elektriciteitscentrale 50 a 60%. Zoals jij nu vergelijkt met de infrastructuur voor electra etc moet je dat dan ook gaan doen voor de winning en transport van fossiele brandstoffen, kost ook ontzettend veel energie op de achtergrond, meen iets van 5 kwh per liter! dus daar een totale vergelijking in maken is 1000 verschillende scenario's en onmogelijk. Streep dat dus op de achtergrond allemaal maar tegen elkaar weg en zet 30% verbrandingsmotor tegen (55%energiecentrale)x(90%electramotor)=50% rendement electrisch.
Dus in de meest negatieve situatie volledig laden met grijze stroom 30% tegen 50%. Maak daar volledig laden op groene stroom van in een ideale situatie en je krijgt een totaal ander plaatje, en die kant gaat het wel op.
De verbrandingsmotor was een prachtige uitvinding en blijft het voor bepaalde activiteiten, maar eraan vast houden als de beste oplossing voor de toekomst is het absoluut niet. Hoelang is de ontwikkeling van electrische auto's nu bezig? De eerste verbrandingsmotor maakte de 500k ook niet vol en ik denk dat jij niet in de gaten hebt hoe weinig onderhoud zo'n electrische nog maar nodig heeft. Misschien wat meer bandenslijtage, maar dat is het ook zo'n beetje. Accu's blijven mij verbazen wat voor ontwikkeling daar in zit.
+1
George
@Herbert Goed verhaal , elektrisch is zelfs met grijze stroom efficiënter . Maar afgelopen jaar was Europese stroomproductie al bijna voor de helft 48% opgewekt als groene stroom en in NL al 54% . Dan is het plaatje voor elektrische auto's nog stuk gunstiger en bij mensen met eigen zonnepanelen geeft het nog meer voordelen , zowel financieel als milieutechnisch. Maar de EV haters blijven dat toch ontkennen. Het gaat altijd over gewicht en bandenslijtage. Maar tegenwoordig zijn alle auto's vanwege de populaire SUV modellen gemiddeld veel zwaarder geworden en zijn banden tegenwoordig speciaal ontwikkeld voor hogere draaglasten. Dat ze door al het PK geweld sneller slijten zou kunnen maar dat gebeurd bij potente brandstofmotoren ook. Verder veel minder fijnstof uitstoot van de remmen die je in een EV nauwelijks nodig hebt door het regeneratief remmen.
Op google TNO:
Je hoort nog wel eens dat elektrisch rijden per saldo minder CO2-vriendelijk is dan gedacht. Want: de accuproductie kost veel energie, de elektriciteit komt uit vervuilende centrales en dan is er nog de recycling. TNO heeft een rapport geschreven waarin deze belangrijke topics aan bod komen. De onafhankelijke onderzoeksorganisatie heeft voor een benzineauto én een elektrische auto in kaart gebracht wat de gemiddelde CO2-uitstoot is over de gehele levenscyclus. Dus: van de productie van de auto en het energieverbruik tijdens het rijden tot de recycling aan het einde van de levensduur. TNO concludeert: de gemiddelde CO2-uitstoot van een elektrische auto die rijdt op groene stroom, is gemeten over z’n gehele levenscyclus zo’n 70% lager dan die van een auto op benzine.

De productie van een elektrische auto vergt weliswaar een hogere CO2-uitstoot dan die van een benzineauto, maar in het dagelijkse gebruik maakt hij een grote inhaalslag. Rijdend op groene stroom komt een elektrische auto uit op een gemiddelde CO2-uitstoot van 10 g/km, terwijl dit voor een auto die op benzine rijdt zo’n 200 g/km is. TNO heeft hierbij gekeken naar de uitstoot in de gehele keten, inclusief het produceren en transporteren van de brandstof of stroom.
+1
bio boer
@Herbert ik had even geen zin in die discussie 😅
+1
bio boer
@Herbert 71% was co2 en stikstof vrij in de eu zag ik op nieuws 24% kwam ook nog kern energie
WGeverink
@Herbert Een electrische auto werkt zolang je in een stad woont en niet iedereen een EV heeft, want dan worden er transformatoren opgeblazen. Bovendien komt er van opladen weinig als men afhankelijk is van zon en wind. Als ik in Nederland ben dan besteedt ik liever geen tijd aan het zoeken van laadpalen en downloaden van "apjes". Verhuurbedrijven hebben de EV's er veelal uit gegooid. De techniek in het filmpje hieronder heeft volgens mij toekomst. Electrisch rijden met een snellader aan boord kan worden toegepast bij alle auto's en vrachtwagens met de infrastructuur die er al is.
+1
Framos
@WGeverink
Quote:
Als ik in Nederland ben dan besteedt ik liever geen tijd aan het zoeken van laadpalen

Tis alweer een tijdje geleden hè 🙈🥳
+1
George
Quote Reactie van @WGeverink:
Als ik in Nederland ben dan besteedt ik liever geen tijd aan het zoeken van laadpalen en downloaden van "apjes".

Met een beetje elektrische auto rijdt je heel Nederland door en zou je moeten laden dan kun je dat langs de snelweg waar je ook kunt tanken. Want bij vrijwel ieder tankstation langs de snelweg kun je tegenwoordig ook aan de snellader. Verder geeft de auto precies aan waar je kunt laden en of de lader beschikbaar is. Daar heb je geen appje voor nodig.
Volgens mij is het inderdaad echt een hele tijd geleden dat je in NL bent geweest.
WGeverink
@George Nu dat Trump in het witte huis zit gaat er een andere wind waaien en moet een EV concureren met de verbrandingsmotor. Ik denk dat zowel personen als vrachtvervoer veel efficienter kan door een EV met een relatief kleine agregaat onder de motorkap. Denk aan een pickup met een kapotte motor maar waarvan de body goed genoeg is om te bouwen naar electrisch. Daar wordt hier door Edison aan gewerkt. Bij ons is de benzine ook geen 40 cent meer en het is een geweldig idee om electrische assen, batterijen en een diesel agregaat in een al bestaand voertuig te bouwen. De agregaat draaid altijd op het meest efficiente toerental en alleen als de batterij vraagt om geladen te worden. De verwachting is dat deze EV's minstens twee keer zo ver rijden op een liter diesel dan het orgineel en je hoeft niet te stoppen om op te laden. Je stopt zo nu en dan vijf minuten bij een tank station net als voorheen.
+1
George
@WGeverink
Wat jij beschrijft is er op een andere manier toch eigenlijk al , Hybrides en Plug in Hybrides.
Ik weet niet hoe snel een kleine aggregaat een EV kan bijladen maar mij lijkt het in een personenauto knap vervelend als daar een continu op een bepaald toerental een aggregaat staat te pruttelen. Het wordt er ook alleen maar complexer van. Neem maar van mij aan dat je probleemloos door heel NL kunt rijden met een EV zonder enige laadstress. Bij elk benzine station langs de snelweg staan genoeg snelladers van Fastned , Ionity , Shell etc. waar je met moderne EV's van tegenwoordig 100 tot 300 km actieradius laad in 10 min.
Wat jij aandraagt zou misschien voor vrachtwagens wel een mogelijkheid zijn. Dat weet ik verder niet maar voor een personenwagen lijkt mij zo'n pruttel aggregaat niks.
Verder gaat Trump er niks aan veranderen dat autofabrikanten al massaal geïnvesteerd hebben in volledig elektrische modellen . Op de autosalon in Brussel kon je dat gewoon mooi zien EV's zijn de toekomst en minstens Hybride en Plug in Hybrides. Puur alleen aangedreven op benzinemotoren wordt steeds minder en diesel is al bijna helemaal uit. Maar aan de andere kant van de wereld kan het best anders zijn maar zo is het nu hier.
WGeverink
@George Ja voor het opladen van een EV moet je wel een eigen oprit hebben. Kan zijn dat je een bekeuring krijgt als je een kabel over de stoep legt. Laatst kwam mij op YT een filmpje voorbij waar een werknemer zijn EV werkbus aan het laden was. Dat duurde 75 minuten en hij zei dat zijn baas hem gewoon doorbetaalde terwijl hij aan het wachten was! Dat was in Engeland. Vorige week zaterdag op visite geweest. Heenweg toeristische route 225 km -17 C midden overdag harde tegenwind en hele stukken weg ondergewaaid met een laag sneeuw. Terugweg - 24 Celcius 215 km en schone meest vierbaans weg. Het rijdt vind ik veel relaxter als ik weet dat ik die afstand bijna twee keer kan overbruggen voor ik moet tanken. Wat betreft de maat van de agregaat is een 100 of 150 KW agregaat voor een vrachtauto volgens mij al aardig wat. Een vrachtauto met een dieselmotor van 500 pk heeft die pk's alleen nodig bij het optrekken en bij stijle heuvels. Voor de rest houdt hij met pak hem beet 100 pk zijn momentum/snelheid vast. Hoeveel KW is de lader die jouw auto in 10 minuten vol laadt?
George
Quote Reactie van @WGeverink:
Hoeveel KW is de lader die jouw auto in 10 minuten vol laadt?

Ik laad aan 3 fasen 380v krachtstroomstopcontact thuis. Dat gaat met een laadsnelheid van 10-11 KW per uur en het accupakket van de i4 is 84 KW . Maar hij is nooit helemaal leeg als ik doe laden en vaak is dat dus ergens tussen de 60 en 70 KW wat er geladen moet worden en dat duurt dus ongeveer een uurtje of 6 als ik thuis doe laden. Ik heb geschreven dat je bij een snellader in 10 min naar gelang model van auto tussen de 100 en 300 km kunt laden. Mijn i4 kan met maximaal 210 KW snelladen maar dit is de laadpiek. Maar in 10 min kan hij ongeveer 170 - 180 km actieradius laden. Maar de nieuwe Porsches en enkele Chinezen kunnen weer sneller laden en die kunnen 300 KM laden in 10 min. Snellaadstations zetten wisselstroom direct bij het laadstation om in gelijkstroom, waardoor gelijkstroom rechtstreeks naar de accu van de auto kan stromen. Dit resulteert in aanzienlijk hogere laadsnelheden. Sommige laadstations kunnen tot wel 400 kW vermogen leveren. Het gaat gewoon steeds meer op tanken lijken. Ontwikkeling van accu's gaat gewoon snel.
Erik1979..
@George facebook.com/share/p/… ok als dit kan dan ben ik om. Ik weet niet of dit fake is. Maar als je genoeg stabiele kernenergie hebt en dit zou mogelijk zijn. Dit zou denk ik geweldig zijn. Niet onnodig grote accu's nodig en onbeperkt energie dus meer als een tanken.
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
ok als dit kan dan ben ik om

Nee Erik jij bent niet zomaar om . Iedereen die thuis kan laden heeft voordeel van een EV . Er zijn maar weinig mensen die dagelijks meer dan 400-500km per dag met een auto rijden . En laden gaat eenvoudiger dan tanken , stekker erin en als ie vol is stekker eruit. Gaat vlugger dan tanken en knoeit niks. En mocht je eens wat verder rijden met vakantie dan zijn de snelladers langs de snelweg een uitkomst. Van mij hoeven ze geen inductiewegen of weet ik wat te maken. Als ze maar zorgen dat er genoeg snelladers zijn ben ik tevreden.
Erik1979..
@George als dat klopt dat het veel efficiënter is met elektrische aandrijving. (Ik weet er echt veel minder van als jij dat is iets wat zeker is) Dan vind ik het een kul argument dat het aandrijven van een agrogaat niet prettig is vanwege dat stationaire geluid. Ik begrijp dan echt niet waarom niemand daaraan begint. Je hebt een vele mindere grote accu nodig. Je kunt continue stationair opladen ook bij stoplichten. Je hebt het voordeel van snel tanken. Kunt toch thuis elektrisch opladen. Simpele computer waar je de route van die dag pland kan het optimale verbruik plannen en zo max eigen energie verbruiken. In de binnensteden zet je de agrogaat uit vanwege stikstof belasting. En als je een duizend km moet rijden hoef je niet te stoppen als je niet wilt. Waarom is dat er nog niet als jullie gelijk hebben dat via elektronische aandrijving efficiënter is. Een Musk heeft een dubbel keer zo'n hoog iq als ik lijkt mij, die zou dat toch nog met een bezopen kop uitgedacht kunnen hebben? En direct kunnen produceren.
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
Waarom is dat er nog niet als jullie gelijk hebben dat via elektronische aandrijving efficiënter is. Een Musk heeft een dubbel keer zo'n hoog iq als ik lijkt mij, die zou dat toch nog met een bezopen kop uitgedacht kunnen hebben?

Ik denk om de eenvoudige reden dat er al Plug in Hybrides zijn en omdat de laadinfrastructuur met snelladers langs snelwegen steeds beter wordt en ook de ontwikkelingen met accu's die steeds meer energiedichtheid krijgen waardoor er meer actieradius mogelijk is en ook steeds sneller kunnen laden waardoor het meer op tanken gaat lijken. Bovendien zijn er maar heel erg weinig mensen die zulke grote afstanden daadwerkelijk afleggen buiten de vakanties. Ik heb afgelopen september in 6 dagen 2450 km afgelegd en geen enkele laadstress gehad.
+1
pieta
@George Idee waar Geverink het over heeft is in NL gewoon niet nodig voor personenauto's. Ik vraag me ook af of een generator/aggregaat de efficiëntie niet te nadelig beïnvloedt. Dan zou ik ook eerder denken aan plug-in hybride.
+1
George
@pieta Ja dat schrijf ik dus ook steeds.
Erik1979..
@pieta als dat zo goed werkt begrijp ik niet waarom er niet massaal op ingezet wordt. Hier in Duitsland heb je massaal subsidie nodig om elektrisch te rijden en dan worden in de winter maanden massaal kolen verstookt. En dan hebben ze nog geen stabiel netwerk. Nederland heeft het redelijk voor elkaar en is makkelijker omdat het zo klein is. Zet je er een paar moderne kerncentrales neer (thorium of wat het ook mag zijn) dan ben je klaar. Ze moeten stoppen met verder gaan met zo'n en wind. Maakt het niet stabieler van. Maar in Duitsland hebben ze door stompzinnig beleid ons 50 jaar terug gegooid. Hier lopen momenteel de fietsen op kolen. Stroom wordt uitgezet als ze vast lopen. Dan ben je als burger toch stom als je ook de auto op een instabiele energie voorziening laat lopen.
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
als dat zo goed werkt begrijp ik niet waarom er niet massaal op ingezet wordt.

Er wordt massaal op ingezet. Op autosalon in Brussel , allemaal EV's en Plug in Hybrides.
Erik1979..
@George ik volg dat niet zo . Maar wat ik wel volg is hoe elektriciteit geproduceerd wordt. En dat gaat hier goed fout. En dan kan men overstappen op elektrische auto's maar dat maakt het probleem groter. En dan semi elektrisch of hoe men het wil noemen als de aandrijving beter is zou dan voorlopig wel kunnen. Ik ben ervan overtuigd dat de nabije toekomst het belangrijkste is om energie te sparen maar van fossiel af gaat gewoon niet. Ik ben tegen subsidies. Het moet economische kunnen. En dat kan de elektrische auto nog niet. Die is duurder dan een kleine diesel. Als jij een goede auto vind die per km goedkoper rijd laat het mij weten. Ik ben opzoek naar een auto waar goedkoop km mee gereden kunnen worden. Zeg maar ergens rond de 75.000 per jaar.
+1
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
Ik ben opzoek naar een auto waar goedkoop km mee gereden kunnen worden. Zeg maar ergens rond de 75.000 per jaar.

Wat voor werk doe je dat je 75000 km moet rijden?
Erik1979..
@George niet voor mij.
+1
pieta
@Erik1979.. Ik vraag me gewoon af wat de efficiëntie is van een aggregaat in de auto om een accu op te laden cq een elektromotor aan te drijven. Kun je dan niet net zo goed een verbrandingsmotor er in leggen?
+1
Erik1979..
@George jij hebt het de hele tijd over Nederland. Nederland heeft maar 18.000.000 inwoners. Is helemaal niets. Die paar auto's. Ik heb het over wereldwijd. Als je bij ons in het Westerwald als ingenieur aan het werk wil dan rijd je zomaar 150 km per dag. En ja dat kan net een batterij. Maar kijk eens in de usa of Canada. En dan nog dat het onmogelijk is om van fossiel af te komen eerste 50 jaar als het al lukt. Voor Nederland en vele andere dichtbevolkte gebieden zie ik elektrische rijden zeer positief omdat je de luchtverontreiniging verplaatst naar open gebieden. En dan zouden werk busjes zomaar de laatste 10 km volledig elektrisch kunnen. Maar alle auto's op het net gaat voorlopig niet. En ik denk dat ik het niet mee ga maken dat het wel kan. Alles moet verzwaard worden. Momenteel is een derde elektrische en de rest van de energie bij ons in Duitsland komt van fossiel. Als een auto aandrijving efficiënter is elektrisch dan zou het makkelijker zijn om ze dan direct op te laden. Daarmee voorkom je dd overbelasting op het net. En de vele andere voordelen.
+2
kof
@Erik1979.. Linkse rakkers hebben zonnepanelen op hun dak en laden daarmee ‘s nachts hun Tesla’s op. Dat is het niveau waar we mee te maken hebben.
Erik1979..
@kof ja 😂😂😂
+1
George
Quote Reactie van @kof:
Linkse rakkers hebben zonnepanelen op hun dak en laden daarmee ‘s nachts hun Tesla’s op. Dat is het niveau waar we mee te maken hebben.

Dus iedereen met zonnepanelen op het dak stemt links? En iedereen met een Tesla dus ook? Gelukkig heb ik beide niet. 😂 Ik heb ook nog nooit links gestemd.
Erik1979..
@George 😂😂😂 sommige rijden een grote bmw en laden hem met kolen energie uit Duitsland en betalen het met zonne energie die eigenlijk geld kost om af te voeren. Wetgeving gemaakt door links 😜
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
laden hem met kolen energie uit Duitsland

Daar twijfel ik toch aan. Waarom zou onze stroom uit Duitsland komen?
Erik1979..
@George het Europese netwerk is verbonden. Onze licht werkt ook op jou zonne energie die je nu produceert.
WGeverink
@George Ik las gisteren ergens dat Duitsland door donkere windstille dagen afhankelijk was van stroom import.
bio boer
@WGeverink maakt niet zo veel uit als er op de Noordzee harde wind staat en Duitsland windstil en donker toch mooi dat de stroom daar heen kan met zon niet anders misschien is zuid oost Duitsland stralend weer maar nederland noordwest Duitsland donker kan de stroom daar mooi heen
+1
Kruising
@George heb wel eens VVD gestemd, bleek achteraf toch links te zijn 😉
pieta
Quote Reactie van @George:
k heb ook nog nooit links ge

Wilders is op een heel aantal vlakken behoorlijks links georiënteerd. 😁
George
@Erik1979.. Klopt dat ik het over Nederland heb. Dat is ook logisch he want ik woon in Nederland en dit is ook een Nederlands forum. In Canada ben ik nog nooit geweest maar wel op heel veel andere plaatsen in ons omringende landen en daar zijn prima (snel)laadmogelijkheden voor EV's en kun je daarmee prima uit de voeten en voor twijfelende mensen zijn er ook prima Plug in Hybrides. Dat met een generator bij laden is misschien iets voor vrachtwagens maar als het echt zo iets geweldigs was zouden de fabrikanten hier ook wel mee komen of gekomen zijn denk je niet?
Erik1979..
@George vooral dat laatste. Dan zou het er al zijn. Dus daarom dacht ik dat een directe aandrijving vanuit een verbrandingsmotor efficiënter is als elektrische. Maar als jullie zeggen dat het niet zo is zal ik het gewoon aannemen. Geen verstand van. Maar dan snap ik niet dat ze het niet met een agrogaat doen of zo. Dus ergens klopt er iets niet.
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
Maar dan snap ik niet dat ze het niet met een agrogaat doen of zo. Dus ergens klopt er iets niet.

Plug in Hybride heet dat gewoon . Een combinatie van elektrisch en verbrandingsmotor.
Erik1979..
@George dat rijd niet goedkoper als een diesel. Reken maar uit. Diesel blijft in iedergeval voorlopig bij veel km het goedkoopste. En daaruit blijkt dat het niet efficiënter is lijkt mij.
George
@Erik1979.. In NL is diesel totaal niet meer interessant vanwege erg hoge wegenbelasting. Een EV is het goedkoopste te rijden als je thuis kunt laden vanaf het net , en met zonnepanelen uiteraard nog goedkoper.
Verder nauwelijks BPM bij aanschaf in tegenstelling tot een diesel. Maar dit is wel specifiek Nederland.
Erik1979..
@George ja, en Nederland is een kleine markt. En dat creëer je dus door belasting en subsidies. Maar niet door markt werking. Ik vind het voor Nederland wel verstandig hoor. Als je in Nederland een paar kerncentrales bouwt dan ben je klaar. Openbaar vervoer gratis maken en ook elektrisch. Moet je eens kijken hoeveel schoner de lucht wordt al is die in Nederland al goed. Maar in Duitsland gaat dat niet. Wij hebben het grootste deel kolen stroom of importeren het. En het net is veel te instabiel. En tweederde van de energie is niet elektrische. Merkel en opvolgers hebben er een gruwelijke bende van gemaakt.
+2
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
Maar in Duitsland gaat dat niet. Wij hebben het grootste deel kolen stroom of importeren het.

Dat klopt dus schijnbaar niet , jullie hebben zelfs meer groene stroom dan wij in NL! Maar liefst 63% groene stroom. In NL hebben we 54% en Europees gemiddeld 48% groene stroom.
wattisduurzaam.nl/48088/energie-opwekken/….
Verder moet in NL ook nog veel gebeuren en moeten de stroomnetwerken flink worden uitgebreid en meer capaciteit krijgen als woningen elektrisch verwarmt en alle vervoer elektrisch moet worden.
De verkoop van auto's in NL over 2024 was ongeveer:
35% 100% Elektrisch
42% Hybride
22% Benzine
1% Diesel
Het merendeel van de nieuw verkochte auto's is dus al geëlektrificeerd.
Erik1979..
@George dat wij zoveel groene stroom hebben klopt echt niet. Soms hebben we dat. Maar afgelopen weken hebben we volop stroom geïmporteerd en de kolencentrales lopen maximaal.
+1
George
Quote Reactie van @Erik1979..:
dat wij zoveel groene stroom hebben klopt echt niet. Soms hebben we dat. Maar afgelopen weken hebben we volop stroom geïmporteerd en de kolencentrales lopen maximaal.

Ik lees dat over geheel 2024 64% groene stroom is geproduceerd in Duitsland. Er zijn momenten dat dit niet gehaald wordt maar voor 64% schijnbaar wel.
Kars
@George nog wel. Over paar jaar betaal jij ook fors wegenbelasting
George
Quote Reactie van @Kars:
nog wel. Over paar jaar betaal jij ook fors wegenbelasting

Dat kan , maar afgelopen 2 jaar niks en nu dit jaar €96 per 3 maanden.
Hoe ze het in de toekomst gaan doen weten ze nog niet exact. Maar ik heb nooit de illusie gehad dat het gratis zou blijven.
WGeverink
@Erik1979.. Het grote voordeel van de blauwe Kenworth is dat na de verbouwing van diesel naar diesel electric de truck met batterijen en generator 200kg lichter was geworden. Een Tesla truck heeft vier keer zo veel batterijen en dat heeft een negatieve impact op het laadvermogen. De mannen van Edison zijn loggers. Ze rijden leeg de de berg op en met een vracht boomstammen weer naar beneden. De brandstof besparing kan oplopen tot wel 80% en onder ideale omstandigheden 100% zoals ze in het filmpje uitleggen. Diesel electric heeft zich al sinds de jaren 30 bewezen in treinen. Alleen heeft een trein geen batterijen. Er zijn een heleboel onderdelen die bij een diesel electric niet nodig zijn en bij een hybride wel en dat leggen die mannen hier uit. Het gaat om het positieve van electrisch zonder dat je om de oren geslagen wordt met van alle soorten negatieve gevolgen waar je als eigenaar / gebruiker doorgaans mee opgezadeld wordt.
+1
bio boer
@Erik1979.. de verbranding motor zelf is niet efficiënt kijk al hoe veel warmte die weg gooit en er zelfs energie in steekt om het kwijt te raken dat maakt traditionele verbranding motor inefficiënt
+1
Vdejong
Quote Reactie van @bio boer:
hoe veel warmte die weg gooit en er zelfs energie in steekt om het kwijt te raken

met die warmte kun je het zwembad verwarmen
+2
Grasbaal
Quote Reactie van @Erik1979..:
Als een auto aandrijving efficiënter is elektrisch dan zou het makkelijker zijn om ze dan direct op te laden.

Je beschrijft hiermee mijn vorige auto, die kon dat ook allemaal: autoweek.nl/auto/61967/… , mijn meeste ritjes zijn ook korte ritjes. Dus bij mij paste dat toen wel maar voor grotere afstanden was het wel een benzine slurper en dat past mij minder....
Erik1979..
@Grasbaal ja en je kunt salderen en zo. Fiscaal aantrekkelijk. En schijnt fijn te rijden. Goede argumenten 👍 zelfde bij George.
bio boer
@Erik1979.. de oplossing komt altijd na een probleem 😉
Erik1979..
@bio boer of het is financieel aantrekkelijker. De economie wint altijd zolang de overheid maar niet ingrijpt.
George
Quote Reactie van @WGeverink:
Een electrische auto werkt zolang je in een stad woont en niet iedereen een EV heeft

Eigenlijk is het in de stad dus minder praktisch. Want daar heeft bijna niemand een eigen oprit en de mogelijkheid om thuis te laden.
hans-hans
@George kou in Canada is een groot probleem voor de accu’s
Misschien hebben ze er wel oplossingen voor bedacht
George
Quote Reactie van @hans-hans:
kou in Canada is een groot probleem voor de accu’sMisschien hebben ze er wel oplossingen voor bedacht

In Noorwegen is het ook vaak koud en daar is 90% van de verkoop van nieuwe auto's elektrisch.
Dus zal het wel meevallen. Neemt niet weg dat tijdens kou de actieradius afneemt. Dat is gewoon een feit , maar tegenwoordig worden de accupakketen verwarmd en tijdens laden ook en dit scheelt wel veel voor een betere actieradius . Maar wel een hoger verbruik van stroom tijdens het laden natuurlijk.

gocar.be/nl/autonieuws/…

autoblog.nl/nieuws/…
Elvis
@George volvo v60 hybride's hebben zelfs een dieselgestookte standkachel om de motor te verwarmen bij electrisch rijden. Extra duurzaam
George
Quote Reactie van @Elvis :
volvo v60 hybride's hebben zelfs een dieselgestookte standkachel om de motor te verwarmen bij electrisch rijden. Extra duurzaam

Een dieselgestookte standkachel? Waar zit die dan ? En die diesel in een aparte tank? Volgens mij zijn alle Volvo V60 Hybride's benzine modellen. Maat van me heeft een Volvo XC 60 Plug In Hybride en die heeft geen dieselgestookte standkachel en volgens mij heeft die auto exact dezelfde techniek van een V60.
Misschien dat jij het over oude modellen hebt die al lang uit productie zijn.
Volvo levert al een jaar of 5 geen nieuwe diesels meer volgens mij.
+1
Elvis
@George d6 van 2013. Ben geen sjorser hé
Framos
@George Volvo monteert Ford motoren tegenwoordig
Twentsch Land
@Framos

Hoorde dat er ook bmw modellen zijn met een Opel motor
+1
Framos
@Twentsch Land Nein, das stimmt nicht und es wird auch niemals so sein 😎
+1
George
@Framos Im Gegenteil, Opel nutzte früher einen Dieselmotor von BMW 😀
George
Quote Reactie van @Framos:
Volvo monteert Ford motoren tegenwoordig

Dat schijnt ook al heel lang verleden tijd te zijn.
WGeverink
@hans-hans Bij de Edison trucks komen leidingen met koelvloeistof tussen de batterijen te liggen die zoals ik begrepen heb met een Webasto diesel heater of met het koel systeem van de diesel motor kunnen worden warm gehouden.
WGeverink
@George Als de snellader onder de motorkap zit maakt het niet meer uit waar je woont.
George
Quote Reactie van @WGeverink:
Als de snellader onder de motorkap zit maakt het niet meer uit waar je woont.

Ja maar hoe groot is zo'n ding en het lijkt mij niet plezierig als daar continu zo'n ding staat te pruttelen. Maar de automerken hebben toch al Plug In Hybrides , dan heb je ook een benzinemotor icm een accu en elektromotor. Je kunt met de nieuwste varianten dan al 100 km elektrisch rijden en je hebt een veel minder verbruik van benzine.
WGeverink
@George Bij de blauwe Kenworth in het filmpje hierboven is de agregaat geinstalleerd onder de motorkap en is nog een heleboel ruimte over.
George
@WGeverink Ja maar dat zijn vrachtwagens. Maar zoals ik al zeg zie ik niet het nut bij personenauto's. Plug In Hybrides combineren ook brandstofmotoren met elektrisch. En dit maakt ze schoner en zuiniger. Als er continu zo'n pruttelaggregaat onder je motorkap staat te brommen om de accu van je EV te laden lijkt me niet echt plezierig. Verder heb jij meer dan 400 km in ijzige kou afgelegd en dat zou je met mijn auto inderdaad niet in een keer halen met zulk weer en temperaturen. Ik heb vlak voor nieuwjaar een Noor gesproken met een i4 en die had het over ruim 300 km bij min 20 graden. Maar dat zijn temperaturen die we hier zelden nog meemaken. En wij hoeven niet vaak afstanden te rijden van 300 km of meer. En de meeste mensen niet.
Maar dat de efficiëntie bij koud weer achteruit gaat is gewoon een feit. Dat ontken ik zeker niet.
Maar zulke lage temperaturen komen in NL zelden nog voor.
WGeverink
@GeorgeVoorlopig blijft de aandacht gericht op vrachtauto's en pickup trucks. Het hoeft niet voor de CO2 want dat is slechts plantenvoedsel. Het hoeft ook niet voor "stikstof want dat is een door de politiek gemaakt probleem. Als het brandstof verbruik halveerd is er ook ongeveer de helft minder luchtvervuiling. Ik wordt er enthousiast van dat voertuigen zeg maar 50% efficienter kunnen worden met brandstof zonder nadelige bijverschijnselen als een beperkte actieradius, verminderd laadvermogen of verloren tijd voor accu's laden. Hoe storend het zal zijn om met een 1700 toeren draaiende agregaat onder de motorkap stil te staan bij de verkeerslichten zal zich uitwijzen.
van Ittersum
@WGeverink zat naar de geplaatste topic te kijken. Ging het niet over iets anders ipv toys for boys ?🤣
George
Quote Reactie van @WGeverink:
Hoe storend het zal zijn om met een 1700 toeren draaiende agregaat onder de motorkap stil te staan bij de verkeerslichten zal zich uitwijzen.

Ik denk dat dit continu hetzelfde geluid erg vervelend zal zijn. Maar alles wat je benoemd gebeurd bij Plug In Hybrides ook. Die maken het ook mogelijk om brandstofverbruik sterk te verminderen.
WGeverink
@George Ik laat het de baas zelf uitleggen. je kunt er zelf Nederlandse vertaling onder zetten mocht dat nodig zijn.
George
@WGeverink Ja ik had wel begrepen wat ze maken en misschien is het wel iets voor trucks. Maar voor auto's zie ik het niet gebeuren. Plug in Hybrides en 100% EV dat werkt hier al buitengewoon prima.
+1
van Ittersum
Bij het aangaan of deelname wist elke partij hiervan, dus " Ich habe nicht gewusst" gaat niet op. Het was geen lijk in de kast ofzo. Je neemt willens en wetens de besluiten van de vorige kabinetten over.
George
Quote Reactie van @van Ittersum:
Je neemt willens en wetens de besluiten van de vorige kabinetten over.

Is dat zo?
van Ittersum
@George Natuurlijk, tenzij er een soort "finale kwijting" bestaat. Ik mag hopen dat elke nieuwe regering "going concern" verder gaat anders kan elke regering zich verschuilen achter elke tegenslag
George
Quote Reactie van @van Ittersum:
erder gaat anders kan elke regering zich verschuilen achter elke tegenslag

Dat doen ze ook.
van Ittersum
@George dat doen de partijen wel, de bewindslieden zelf hoor ik daar niet over
Julius
@van Ittersum Je vindt van der Plas dus een slecht verliezer?
+2
van Ittersum
@Julius Gewoon een onbezonnen/ongepaste reactie. Ze zijn nu mede aan het roer, nu ligt het ook bij hun op het bordje. Dus laat het , binnen de wettelijke kaders het maar zien hoe het wel moet. Persoonlijk denk ik dat ze nu er ook achter komen dat ze niet elke agrarische stemmer tevreden kunnen stellen en/of beschermen.
arie.j
Quote Reactie van @van Ittersum:
Bij het aangaan of deelname wist elke partij hiervan, dus " Ich habe nicht gewusst" gaat niet op. Het was geen lijk in de kast ofzo. Je neemt willens en wetens de besluiten van de vorige kabinetten over.

Nou zo kras is het niet.
Je stapt in een bestaande zaak met alle geldende wetgevingdie gewoon doorgaat
En wetgeving waar je het niet mee eens bent, die veranderen niet vanzelf.
Dus alleen verantwoordelijk als je bewust alles bij het oude laat
Waarbij er ook nog een grondwet is die alleen met 2 derde meerderheid in beide Kamers kan veranderen.
van Ittersum
@arie.j dat weet je toch....is voor elke mee regerende partij zo? Dus dan blijft de stelling toch gewoon staan: je weet waar aan je begint, dus dan is het vanaf dat moment jou verantwoordelijkheid
van Ittersum
@arie.j dat weet je toch....is voor elke mee regerende partij zo? Dus dan blijft de stelling toch gewoon staan: je weet waar aan je begint, dus dan is het vanaf dat moment jou verantwoordelijkheid
arie.j
Quote Reactie van @van Ittersum:
@arie.j dat weet je toch....is voor elke mee regerende partij zo? Dus dan blijft de stelling toch gewoon staan: je weet waar aan je begint, dus dan is het vanaf dat moment jou verantwoordelijkheid

jij schreef dat ze er ook verantwoordelijk voor zijn.
Bestaande wetgeving kun je niet zomaar aan de kant schuiven, daar moet dan weer nieuw ontwerp met advisering etc voor door beide kamers
Dat schijnt in de VS heel anders te werken
Maar als ze de zaak op hun beloop laten , ja dan is het hun blijkbaar ook best zo.
van Ittersum
@arie.j je laatste aanname is ook waar ik ook steeds aan zit te denken. Kom met iets, hoe hard het ook zal zijn , maar laat alles niet op zijn loop zodat de rechter elke keer het voor jou gaat beslissen
arie.j
Quote Reactie van @van Ittersum:
@arie.j je laatste aanname is ook waar ik ook steeds aan zit te denken. Kom met iets, hoe hard het ook zal zijn , maar laat alles niet op zijn loop zodat de rechter elke keer het voor jou gaat beslissen

En voordat er een nieuwe wet is kunnen meestal wel voorlopige maatregelen
Vooral het stapelen van maatregelen zou terug moeten
Vorige minister kwam b.v. met 3 meter uit slootkant geen mest(ruimte)
Hier best ingrijperend met lange smalle percelen, 30meter(sommige nog smaller) en 40meter is al breed, en dat rondom met sloten.
En vervolgens geen derogatie meer, dat is dubbel op. Zeker voor dit gebied waar alles op orde is.
Nieuw verzoek derogatie voor deze zomer door de minister las ik zojuist, prima maar daarmee hebben we het nog niet
kof
@arie.j Er komt geen nieuwe derogatie.
arie.j
Quote Reactie van @kof:
Er komt geen nieuwe derogatie.

jij beslist?
kof
@arie.j Ik geef aan dat er geen derogatie komt.
arie.j
Quote Reactie van @kof:
arie.j Ik geef aan dat er geen derogatie komt.

Jij denkt iets te weten
Maar alleen al een aanvraag per gebied zou een heel ander oordeel kunnen brengen.
Voor de Alblasserwaard is er gewoon geen reden voor geen derogatie
van Ittersum
@arie.j geen BBBer die er aan denkt om onderscheid te maken op basis van waar je boert. Vrees dat dit wel de angel kan zijn om uit deze impasse te komen
Framos
@arie.j vertel eens wat is er zo bijzonder aan de Alblasserwaard dat het volgens jouw een uitzonderingspositie in Europa heeft verdient?
arie.j
Quote Reactie van @Framos:
@arie.j vertel eens wat is er zo bijzonder aan de Alblasserwaard dat het volgens jouw een uitzonderingspositie in Europa heeft verdient?

Of EU normen de juiste zijn en of de EU bemestingsnormen dwingend moet opleggen laat ik er even buiten
Want de EU heeft m.i te veel zeggenschap hierover,
Die waterkwaliteit in Nederland als geheel krijgt volgens EU norm eendikke onvoldoende, en dat is de reden van geen derogatie meer
In Alblasserwaard is de meerderheid van watermonsters goed, en veel beter dan dat gemiddelde
naturetoday.com/intl/nl/…
pieta
@arie.j Ik ben er geregeld op gewezen dat bijna onder alle derogatiegronden het water aan de norm voldoet.

Op de derogatiebedrijven daalde de concentratie nitraat in het grondwater tussen 2006 en 2017. In de jaren daarna steeg de concentratie, vooral in de Zandregio. Deze stijging komt waarschijnlijk door de droge jaren van 2018 tot en met 2020. Door droogte wordt er minder nitraat in de bodem afgebroken, waardoor de nitraatconcentratie in het grondwater stijgt. Sinds 2021 daalde de nitraatconcentratie weer in alle regio’s en deze daling zet door in 2022, waarschijnlijk door een aantal nattere jaren.

In 2023 lag in de meeste regio's de gemiddelde concentratie nitraat in het bovenste grondwater op derogatiebedrijven onder de norm van 50 milligram per liter grondwater. Alleen in het zuiden en midden van de Zandregio was de concentratie nitraat gemiddeld genomen even hoog als de norm. In deze regio had 47 procent van de derogatiebedrijven een concentratie boven de norm.

rivm.nl/publicaties/….
Framos
@arie.j
Quote:
3 meter uit slootkant geen mest(ruimte)
+ geen inzet van gewasbeschermingsmiddelen.

Dat is een Europese regel, geldt niet alleen voor Nederland.
arie.j
Quote Reactie van @Framos:
+ geen inzet van gewasbeschermingsmiddelen

Gewasbeschermen met chemie? Daar doen wij op grasland niet aan
Wel soms onkruid bestrijden, maar met bv,. rugspuit wat distels raken, daar komt niemand naar kijken
Intrekken bemestings ruimte met 3 meter, dat is geen EU regel
+1
Kruising
@arie.j als ze boeren die geen chemie in grasland gebruiken 250 kg N uit dierlijke mest laten gebruiken is het milieu en de boer beter af denk ik!
marcsterreborn
@Kruising ja dat denk ik ook.
+3
komelker 2
Zonder de BBB was de veehouderij allang exit.
+1
Twentsch Land
@komelker 2

Zo is het precies……en ook al zal de bbb geen zoden aan de dijk weten te zetten…..alleen al dat ze openbaar verduidelijken hoe de hazen hebben gelopen is al veel waard.
de jonge
@Twentsch Land mocht de economie straks als een trein waar met volle vaart aan de handrem getrokken wordt tot stilstand komen, , zal het mij benieuwen of er dan allerlei opties ineens wel mogelijk blijken te zijn....
kof
@komelker 2 BBB is met de laatste lootjes bezig.
marcsterreborn
@komelker 2 geeft vast een fijn gevoel als je dat jezelf kunt voorhouden...
robotslaper
Gewoon de wetten veranderen, kust een hoop tijd maar begin er gewoon mee.
+4
MBMB
Natuurlijk is dit de schuld van de vorige kabinetten én de macht van de ambtenaren die jaar in jaar uit de veehouderij in een kwaad daglicht heeft gesteld en expres, jazeker!, wetten heeft aangenomen met doelen die onhaalbaar zijn en blijven. Een absolute misdaad tegen het land maar verantwoording afleggen, dacht het weer niet. De BBB voert een zware strijd om jarenlang giftig beleid om te vormen. Denk niet dat de ambtenaren op de ministeries, die groen/links/vegetarisch/stads zijn, zomaar van mening zijn veranderd. Denk eraan dat ook zij jarenlang hun best doen om de boeren te treffen, waar dat maar kan. Wie dat niet ziet is blind. Maar goed: tijd voor actie van dit kabinet om te voorkomen dat de voedselvoorziening maar zelfs het hele land de nek wordt omgedraaid. Dan maar Trumpetaanse actie: je denkt toch zeker niet dat híj een onhaalbare krankzinnige kdw zijn land laat verpesten. Pas die wet aan! Wie zegt dat dit niet kan, en dat hoor ik veel te vaak want dat is een lekkere dooddoener, bedoelt eigenlijk dat we in een verdoemd land leven waar onrecht heerst en krankzinnige wetten ons land en onze economie kapot maken.
robotmelker
Tja... Gewoon orde op zaken stellen. Heeft ook al lang genoeg geduurd dat pappen en nat houden. Heeft voor een flinke kostprijs verhoging gezorgd binnen de sectoren. Hier hadden we de vergunning op orde en de P rechten niet, konden gewoon terug naar de referentie die ons gegeven was. Min de korting.
Dus nu ook gewoon eerst die passers en interimmers aanlaten sluiten bij hun vergunning. En vandaar uit met de dan geldige oplossingen weer uitbreiden. Maar voor nu is het terug naar AF.
cornelissen
@robotmelker Volgens Dirk Bruins zijn er in het werkgebied van lto noord geen "valse " pas melders .
Dus hebben ze allemaal gebouwd of verbouwd en dure rechten gekocht onder de pas. Dan is het nogal een financiële aderlating . Daar ze uiteraard zich keurig aan de geldende regelgeving hebben gehouden ,moeten we maar even afwachten ,wat de mogelijk aangekondigde processen van SSC gaan opleveren. Verbaasd mij dat lto dat al niet voor zijn leden heeft gedaan, maar misschien dat hun jurist dat om een of andere reden ontraden heeft.
Morgan
@cornelissen Als PAS melders hoef je niet perse rechten te kopen.
Er moet gebouwd zijn conform de melding en die melding zal omgezet moeten worden naar een vergunning.
Het beste was om de agrarische bedrijven stikstofrechten te geven conform de vergunning/PAS en die dan verhandelbaar maken met industrie, woningbouw en landbouw.
En daar eventueel een waarde aan toekennen al naar gelang afstand gevoelige natuur, maar dat zal de markt bepalen.
De regering moet daar in overleg met europa over ivm staatssteun.
Maar heeft meer kans van slagen dan het aanvragen van derogatie .
de jonge
Wat ik niet begrijp is dat van der plas eerst steeds zei dat in het vonnis van 2019 het woord stikstof niet eens voorkwam en ze nu wel meegaan om stikstof te reduceren... hoe zit dat nou dan?

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's regelgeving , stikstofbeleid , caroline van der plas en caroline geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
144
DEELNEMERS
39
WEERGAVES
4.890