Experts waarschuwen Jumbo: kost nieuwe strategie niet meer dan dat hij oplevert?
Jumbo kondigde als eerste Nederlandse supermarkt aan te stoppen met aanbiedingen op vlees. Volgens experts was dit een inschattingsfout. Van Wakker Dier kreeg Jumbo weliswaar lof, maar klanten haakten hierdoor af, zegt hoogleraar Laurens Sloot, directeur van EFMI Business School. ,,Uit ons onderzoek blijkt dat 45 procent van de klanten naar aanbiedingen kijkt. Veel mensen bekijken de folder en bepalen daarna waar ze boodschappen doen. Vlees blijft voor veel mensen belangrijk, dus kijken ze waar ze wel aanbiedingen vinden.’’
Topman Ton van Veen zei zelf dat de stap de supermarkt ‘veel geld heeft gekost’. ,,Andere supermarkten verhogen dat soort promoties juist. Dat ging ten koste van ons aandeel in vlees’’, zei hij in september. Van Veen zegt dat de stap noodzakelijk is om doelstellingen op het gebied van eiwittransitie te behalen. Andere supermarkten hebben ook dat soort doelstellingen, maar blijven voorlopig achter met concrete stappen.
Volgens Fischer had Jumbo het slimmer kunnen doen, maar hij zou de ingreep niet ‘dom’ willen noemen. ,,Want het is goed voor duurzaamheid en het klimaat.’’
Mijn logica: kan iemand deze knakworst(Fischer van Jumbo) vertellen dat het niks scheelt voor duurzaamheid en klimaat als de consument het vlees bij de concurrent haalt. Ik had deze man direct het ontslag gedaan.
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's folder , school , vlees , supermarkt , duurzaamheid , boodschappen , klimaat , jumbo , consument en onderzoek geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Reacties
Jeroen Kortschot
Veghel - Het stoppen met ’éénmalige vleespromoties’, ofwel kiloknallers heeft Jumbo vorig jaar bijna €14 miljoen aan omzet gekost. Het bedrijf verloor een half procent marktaandeel, wat volgens kenners goed is voor €250 miljoen aan omzet. „De marathon bleek nog zwaarder dan gedacht” zei topman Ton van Veen..............
telegraaf.nl/financieel/308545646/…