‘Als we niets doen, dreigt er een koude sanering en generieke korting’
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's koeien , vaste kosten , fosfaatrechten en Kosten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Maar zal natuurlijk fatsoenlijkshalve het plan eerst moeten zien , als het er zo ie zo al komt. Want ik hoor veel weerstand bij de laatste vergadering van de nmv ,waar ik was. Nu waren de nmv leden ook in meerderheid tegen het vorige reductieplan ,maar dat is toen maar wettelijk doorgedrukt.
Oplossing is simpel, de minister gaat gewoon eind eerste kwartaal de excretie aanpassen, geen gesodemieter!
Gewoon leveren op basis an wetenschappelijk voortschrijdend inzicht punt!
Wanneer komt zo’n regeling er ? Of je voor of tegen bent is natuurlijk afhankelijk van de inhoud van de voorwaarden
De Nederlandse melkveestapel produceert te veel mest. In 2024 wordt naar verwachting het fosfaatplafond, dat op 73,6 miljoen kilogram staat, met 3,7 miljoen kilogram overschreden. Volgend jaar, wanneer het fosfaatplafond voor de melkveehouderij wordt verlaagd naar 71,8 miljoen kilogram fosfaat, zal het fosfaatoverschot toenemen tot 5,5 miljoen kilogram. Als de sector er niet in slaagt de fosfaatexcretie omlaag te brengen, dreigt de overheid met een generieke korting.
Aan de andere kant wordt de derogatie verder afgebouwd, waardoor er steeds minder rundveedrijfmest uitgereden kan worden. Dat betekent dat de prijs voor mestafzet verder zal stijgen. „Dit jaar betalen sommige melkveehouders al prijzen van 37 tot 38 euro per kubieke meter. De prijzen zijn de afgelopen twee jaar verdubbeld”, vertelt Klein Teeselink. „Dat zijn extreem hoge prijzen, en de verwachting is dat deze nog verder zullen stijgen. De tijd dringt om tot een oplossing te komen, aangezien het mestoverschot in 2026 naar verwachting 78 miljoen kilogram stikstof uit dierlijke mest zal bedragen. Dat komt neer op ruim 19 miljoen kubieke meter mest. Doen we niets, dan dreigt er door dit enorme mestoverschot een koude sanering, want als eerste zal het niet lukken om alle mest af te voeren. Daarnaast wordt mest afvoeren knetterduur. Lang niet alle melkveehouders zijn zich daarvan bewust.”
De melkveehouder uit Holten (OV) pleit daarom voor snelle actie om de melkveehouders te beschermen en de toekomst van de sector veilig te stellen.
Plan van aanpak
Klein Teeselink zit namens het NAJK in het zogenoemde G7-overleg. Hierin zijn de gezamenlijke melkveehouderijpartijen vertegenwoordigd: het NAJK, LTO Melkveehouderij, NMV, Agractie, DDB, de Natuurweide, Netwerk Grondig en de NZO. De partijen hebben oplossingen bedacht die de druk op de mestmarkt moeten wegnemen (zie kader onder). De NAJK-bestuurder is kartrekker van de partiële vrijwillige reductieregeling. Deze regeling richt zich op het verminderen van de mestproductie door middel van het opkopen van fosfaatrechten, het bieden van premies per koe en een tegemoetkoming in de vaste kosten. Het doel is zowel de mestplaatsingsproblemen op korte termijn als de verlaging van de mestproductieplafonds op lange termijn aan te pakken.
Hoe zit het plan precies in elkaar?
„Het plan is op vrijwillige basis en bestaat uit drie onderdelen: de opkoop van fosfaatrechten, een premie voor de afvoer van koeien en een tegemoetkoming in de vaste kosten.
De overheid koopt fosfaatrechten permanent op en schrapt ze, waardoor er minder fosfaatrechten in de markt beschikbaar zijn. Veehouders kunnen tussen de 10 en 20 procent (of meer) van hun fosfaatrechten laten afkopen. De overheid betaalt een marktprijs voor de fosfaatrechten met een verhoging van de afroming. Deelname aan deze opkoop is tijdelijk. Veehouders kunnen na afloop van de regeling weer fosfaatrechten bijkopen als ze dat willen. We willen dat de latente ruimte binnen de vergunning, die ontstaat door de opgekochte fosfaatrechten, onaangetast blijft. Bedrijven die meedoen aan deze regeling zijn beschermd tegen een eventuele generieke korting. Mocht de reductie uiteindelijk onvoldoende zijn en er toch een generieke korting komen, dan mag het deze bedrijven niet raken, omdat zij in principe al een bijdrage hebben geleverd.
Verder willen we dat bestaande bedrijven die in de knel zitten door de mestproblematiek ook in aanmerking komen voor de opkoop. De regeling duurt voorlopig drie jaar om de acute mestcrisis te bezweren. Ingrijpen is noodzakelijk om de opstapelende problemen rond de mestproblematiek aan te pakken. Als we niet ingrijpen, zullen de mestprijzen blijven stijgen, omdat melkveehouders hun mest niet kwijt kunnen. Boeren komen in de knel. Zeker jonge boeren met hoge financieringen zijn extra kwetsbaar door de stijgende mestprijzen en beperkte afzetmogelijkheden. Zonder hulp dreigen zij in financiële problemen te komen, wat kan leiden tot gedwongen bedrijfsbeëindiging.”
Jullie pleiten daarnaast voor een premie per koe. Wat houdt deze premie in?
„Veehouders ontvangen een premie per koe die ze afvoeren als ze deelnemen aan de regeling. De premie wordt betaald door de overheid en bedraagt duizenden euro’s per koe. Deze tegemoetkoming is bedoeld om de regeling aantrekkelijker te maken voor veehouders en hen te compenseren voor het verlies van inkomsten door het verminderen van hun veestapel. De onderbouwing van deze premie is belangrijk vanwege staatssteunkaders. Wij als melkveesector benadrukken dat veehouders die meedoen aan de regeling bijdragen aan het behalen van landelijke doelen op het gebied van milieu en klimaat, zoals het verminderen van de uitstoot van stikstof.”
Op welke wijze draagt de tegemoetkoming in de vaste kosten bij aan de reductieregeling?
„Veehouders ontvangen een tegemoetkoming in de vaste kosten als ze deelnemen aan zowel de opkoopregeling van fosfaatrechten als de premie per koe. De precieze invulling van deze tegemoetkoming staat nog niet vast. Het kan gaan om een langjarige vergoeding, een eenmalige uitkering of een herfinanciering van leningen met een lage rente. Deze tegemoetkoming is bedoeld om veehouders te compenseren voor het verlies van inkomsten door het verminderen van hun veestapel en hen te helpen hun bedrijf te herstructureren.”
Wie draait er op voor de kosten van het plan?
„De financiering is nog onderwerp van discussie en staat nog niet vast. Wij streven naar een financiering door de overheid en de melkveeketen. Dat is essentieel voor het aantrekkelijk maken van het plan. De overheid heeft ook baat bij de regeling, omdat deze helpt om de doelen van het regeerakkoord te behalen en een generieke korting te voorkomen. Als de overheid niet bereid is de volledige kosten te dragen, kijken we naar een bijdrage vanuit de keten. Verschillende organisaties, zoals banken, zuivelverwerkers en mogelijk veevoerbedrijven, zien de ernst van de mestproblematiek in en zouden bereid kunnen zijn financieel bij te dragen. Zeggen zowel de overheid als het bedrijfsleven ‘nee’ tegen ons plan, dan zijn zij verantwoordelijk voor de puinhoop die ontstaat. Wij, melkveehouders, hebben ons best dan gedaan, maar we komen alleen niet verder. Een bijdrage van de melkveehouders zelf, bijvoorbeeld via een heffing per liter melk, overwegen we niet. Ik ben daar absoluut geen fan van, en onder melkveehouders is hier ook geen draagvlak voor.”
Waarom pleiten jullie voor een termijn van drie jaar?
„Hiermee hopen we de acute mestcrisis aan te pakken. Daarnaast is er ook politieke motivatie voor deze termijn. Er zijn ontwikkelingen die mogelijk voor meer ruimte in de mestmarkt kunnen zorgen, zoals de herziening van de nitraatrichtlijn, de herziening van de excretienormen en de mogelijke komst van een nieuwe gewasderogatie in 2028. De G7 wil met deze tijdelijke regeling de huidige minister helpen om de doelen uit het regeerakkoord te halen, namelijk het voorkomen van een generieke korting. We hebben te maken met tijdsdruk. De tijd dringt om de mestproblematiek aan te pakken. Het mestoverschot zal naar verwachting in 2026 enorm zijn. De regeling moet dus snel effect hebben. De keuze voor een termijn van drie jaar is een compromis tussen de noodzaak om snel in te grijpen en de hoop dat de situatie op de langere termijn verbetert.”
Is er politiek draagvlak voor het plan?
„Er is een motie in de Tweede Kamer aangenomen die deze regeling ondersteunt. We zijn daarnaast volop in gesprek met ambtenaren van het ministerie van LVVN, en de minister is ook op de hoogte van onze plannen. We hopen hen ervan te overtuigen dat we een gedegen plan in handen hebben dat voldoet aan de landelijke doelen en in overeenstemming is met de afspraken met ‘Brussel’.”
Wanneer moet de regeling ingaan?
„We willen dat het plan uiterlijk begin maart 2025 operationeel is. Dit heeft te maken met de start van het nieuwe mestseizoen. Melkveehouders moeten vóór de start van het mestseizoen weten waar ze aan toe zijn en of ze kunnen deelnemen aan de regeling.”
En het is meer dan schandalig dat NAJK veevoer , zuivel en banken verantwoordelijk houden voor een eventuele puinhoop die ontstaat als ze niet schuiven met geld....
Is deze "snotaap" (sorry) wel helemaal op de hoogte hoe deze chaos is ontstaan?
Ik ben trouwens wel voor
Ik snap de reactie s niet wat zo slecht is
Politiek wil handelen en ik zou wel mee handelen
Je kunt bij een slechte deal altijd nog ervoor bedanken en zeggen we doen niet mee
En het plan (van bbb)om het innovatief te doen ligt eigenlijk al in de prullenbak denk ik zelf
(Dat vond ik pas een bizar dat plan)
Uit eerdere berichten en interne berichten concludeer ik dat er zo'n 500 miljoen euro met het plan gemoeid is.
Als de sector dit direct of indirect op moet hoesten is dat gem. verdeeld over 14000 melkveehouders ruim 35000 per bedrijf.....gedurfd om voor te zijn...
In welke sector maak je dat nou mee, dat steeds maar collectief willen redden van bedrijven??
Nou zit ik wat ruim in het fosfaat,vond dat het geen drol meer koste.
Nu nog even tot maart de uitstootkoeien,vast houden.
En dan ben ik dus spekkoper
dan heeft degene die stopt ook weer een verdienmodel
Of zijn dit puur de pachtregios?
(klik om te vergroten)