Alle onderzoek wordt gemotiveerd door belangen en ambitie
Alle onderzoek wordt gemotiveerd door belangen en ambitie
Artikel door Elske Gravesteijn • 5 minuten leestijd Foodlog
De gedachte dat de levensmiddelenindustrie haar onderzoeksresultaten ‘koopt’ is wijdverspreid. De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) schakelde Foodlog in om te onderzoeken of en hoe bedrijven in de voedingsindustrie invloed uitoefenen op onderzoek dat zij door wetenschappelijke instellingen laten uitvoeren. Publiek en publiek-privaat onderzoek blijkt minstens zo beïnvloed. Uit het rapport blijkt dat financiers het onderzoekskader bepalen. Wetenschap is een spel van perspectieven, maar het gevaar schuilt in het verdwijnen van de kritiek.................
De beperkte academische vrijheid heeft een directe invloed op het soort vragen dat onderzoekers durven stellen. De druk om te presteren en te publiceren binnen de kaders van de financiering leidt tot veilig, voorspelbaar onderzoek. Dit beperkt de mogelijkheid om echt vernieuwende en kritische vragen te stellen die het potentieel hebben om bestaande wetenschappelijke paradigma’s te doorbreken. Vooral ervaren onderzoekers merken een gebrek aan ruimte voor kritische reflectie . Een geïnterviewde merkt op: “Het hebben van een consensus op zichzelf is al een beperking van vrijheid.”..........
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's zuivel , foodlog , nzo , wetenschap , nederlandse zuivel organisatie en onderzoek geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Reacties
Geld geven voor doelgericht onderzoek met een gewenste uitkomst.
Iedereen Nee, ziejewel, we willen allemaal dat er geen gewasbeschermingsmiddelen meer worden gebruikt. Hatseflats.