Doorbreken impassa mestbeleid
Deel dit topic
Bijlages
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Lees ook
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's mestbeleid , mestdebat , opening en john spithoven geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Zij gaat daarin veel verder als wij (GVE norm per ha grasland). Maar deze kamerbrief gaat de melkveehouderij niet op korte termijn helpen. ons plan wel, direct zelfs. Door bijvoorbeeld een stevige wetenschappelijke correctie toe te passen op de gasvormige N verliezen. Ook op stikstof vlak stellen wij maatregelen voor die niet schieten met hagel zijn maar gericht bedrijven uit hun benarde positie halen en nieuw perspectief geven.
De bandbreedte cdm pakt de laagste en jc de hoogste?
Bovenstaande geldt niet voor BEX bedrijven, omdat daar niet gewerkt wordt met forfaits. Maar met de BEX berekening is er een aantoonbaar wetenschappelijk verschil tussen de N/P2O5 verhouding is de gehalten in mest vlgs BEX en de verhouding afgevoerde mest. Dit is het stikstofgat (die de varkenshouderij mag corrigeren en de melkveehouderij niet). Ook dit is rond de 20 %.
Dus lang genoeg geemmerd!!!!!
Er moet nu een oplossing komen. Bij invoering van 20 % correctie gasvorming N verliezen kunnen we per 1 januari 25 de mestvoorraad van 2024 afwaarderen en fors meer mest in 2025 thuis houden.
Dus actie, en binnen de Brusselse regels!!!!!
(klik om te vergroten)
Mijn vraag: Mag een minister dat? Ik vraag me al jaren af, waarom allerlei moeilijke regels verzinnen, bakken geld uitgeven,... Kan het ministerie van LNNV niet gewoon op vrijdag middag op quotum.nu kijken, en alles wat niet verkocht is die week opkopen. snelste gegarandeerde krimp.
1 nadeel kan iedereen wel direct benoemen, en dat is het prijsopdrijvend effect dat dit heeft, want je legt een bodem in de markt door de prijs die het ministerie biedt, en je creëert schaarste waar nu een overaanbod is.
Zijn er nog andere nadelen/voordelen?
Maar heb je nu 7 gve per ha betekend het halvering van het vee of moeten we hard zijn hier doorheen anders komen we nooit keer ergens?
Als je @Braboboer moet geloven gooi je bijna hele Brabantse melkveehouderij dan voor de bus
In het addendum heeft het (vorige) kabinet beloofd de melkveehouderij in 10 jaar tijd grondgebonden te maken.
Omdat ( ondanks dat ik dat meermaals heb geadviseerd aan diverse politici)dat dit kabinet geen nieuw actie programma nitraat ingediend heeft, staan de bestaande afspraken nog steeds.
Hoe we de grondgebondenheid invullen is aan ons of de politiek ( niet aan mij) Maar als we niets doen dan zal de politiek ons in een keurslijf duwen. En dat zal zeker niet aan de minister liggen, maar er zijn coalitie partijen die daar minder boer vriendelijker over denken. Dus, zou ik zeggen, zelf de regie houden!
Dan over oplossingen.
Door de wetswijziging meststoffenwet aangaande plafonds (ook aangestuurd vanuit het addendum en de Derogatiebeschikking, maar nu onjuist toegepast) ontstaat er bij de melkveehouderij latente ruimte. Deze latente ruimte laten we ontstaan door veel efficiënter met fosfaat om te gaan.
Maar deze latente ruimte staat elke oplossing in de weg. Aanpassingen aan excretie cijfers zorgen er voor dat op bedrijfsniveau gekozen wordt voor meer dieren ipv verlichting mestmarkt.
Daarom werkt de minister zich muurvast. Eerst zal de latente ruimte mee moeten bewegen met de aanpassing excretie. Op fosfaat niveau zakken de fosfaatrechten dan mee met de excretie cijfers, en als bijvangst verlichten we de stikstof (mestmarkt) bijdrage van de sector.
Dit is de crux van het gehele dossier.