Doorbreken impassa mestbeleid

John Spithoven en ondergetekende hebben analyse en oplossingsrichtingen op een rij gezet als opening in het mestdebat morgen in de Tweede Kamer

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+8
John Spithoven
Naar aanleiding van het uitblijven van een sectorplan en het aanstaande mestdebat morgen in de tweede kamer en het debat over wijziging meststoffenwet aangaande plafond op 12 november in de eerste kamer hebben JC en ik een notitie geschreven die ons veehouders op de korte en middellange termijn in rustiger vaarwater moet brengen. Daarbij is ook een passage over grondgebondenheid opgenomen. Waarom? Het vorige kabinet heeft aan Brussel beloofd in het Addendum dat zij zou werken aan een grondgebonden melkveehouderij in 10 jaar. Vandaag heeft de minister daar ook een kamerbrief over opgesteld. tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/…
Zij gaat daarin veel verder als wij (GVE norm per ha grasland). Maar deze kamerbrief gaat de melkveehouderij niet op korte termijn helpen. ons plan wel, direct zelfs. Door bijvoorbeeld een stevige wetenschappelijke correctie toe te passen op de gasvormige N verliezen. Ook op stikstof vlak stellen wij maatregelen voor die niet schieten met hagel zijn maar gericht bedrijven uit hun benarde positie halen en nieuw perspectief geven.
+1
Dirk van Zetten
@John Spithoven GVE norm gaat voor grote ongelukken zorgen, begin daar niet aan. De beste knop om veehouderij naar de klote te helpen. Geiten, vleeskoeien, vleeskalveren per ha. Of ook kippen en varkens per ha.
Melkvee in kader van KRW vastpinnen op GVE per ha grasland etc.
Wat als je 10 ha pachtgrond kwijt raakt, moet je dan 25 koeien opruimen!
Kostprijs gaat omhoog en we zijn afhankelijk van de politieke wind, de linkse vinden dit de beste knop om aan te draaien.
We worden enorm kwetsbaar met GVE per ha en voor milieu heeft het geen voordelen.
+1
John Spithoven
@Dirk van Zetten Ik snap je redenatie. Maar het is niet ik die het belooft heeft aan Brussel, maar het vorige kabinet. Addendum 7de actie programma, pagina 7.
Nu de minister haar ambtenaren daar gestalte aangeven, is het goed als sector om daar zelf de regie in te houden. En hoe? Door daar zelf over na te denken. En dit is een richting. Maar er zijn er vele meer, bijv hoeveelheid fosfaatrechten per ha en een opslitsing van fosfaatrechten in een grondgebonden deel en een niet grondgebonden deel al dan niet met een verwerkingsplicht.

Maar wat er nu gebeurd is dat sector partijen niet durven te kiezen, dan wordt er voor ons gekozen.....en dat zal altijd zwaarder zijn dan dat we zelf een keuze maken.

Ik weet het is een vervelende keuze, maar het is de minister die er over begint in haar kamerbrief.
KOC1981
@John Spithoven U zegt dat de keuze van het ministerie meer pijn zal doen dan hetgeen jullie voorstellen voor grondgebondenheid. Kan u dat duiden? Zoals ik de stukken lees heeft het ministerie nog geen keuze gemaakt en spreken zei van een onderzoek van 0,15 tot 0,40 ha/GVE en een aantal stappen daartussen. Of weten jullie welke klasse het ministerie voornemens is te kiezen als norm?
+1
jan-cees
@KOC1981 in de eerder brief van adema stond van 5 gve per ha gras 2028 naar 2,8 per ha gras in 2032 Dus melkveehouder 40 ha geen mais kan 112 gve houden.
Brussel lacht om die 5 gve en tijdspad afbouw. 5 gve per ha is heel hoog en in 4 jaar naar 2,8 wel heel erg lastig
Wij zeggen begin bij 3,5 of kan ook 3,8 maar duidelijk niet hoger dan 3,8 want Brussel is al heel erg kritisch op 3,8.
En eindig op 2,5 gve per ha op alle grond en daarbij minimaal 80% gras
Dus op 32 ha gras en 8 ha mais kun je 100 gve houden. En neem daar tien jaar voor dus tot 2038 ipv 2032.

Dan zijn wij uiteindelijk soepeler
Want wil je die 112 gve op die 40 ook nog maisvoeren moet je of extra ha verwerven die niet meetellen in je gve graslandnorm of mais aankopen en mest afvoeren
bio boer
@jan-cees 100% gras bedrijf ziet liever de 2,8 norm dan de 2,5 80% gras norm

Als ik goed begrijp mag 100% gras bedrijf dan ook max 2,5 gve
KOC1981
@jan-cees Dit staat in het stuk van de minister:
Stap 1 in mijn routekaart is de oplevering van deze eerste verkenning waarin de economische effecten in beeld worden gebracht vn ade volgende bandbreedtes voor een graslandnorm, uitgedrukt in hectare per Grootvee-eenheid (GVE): 0,15 - 0,20 -0,25 - 0,30 - 0,35 - 0,40.

0,15ha gras per GVE = 6,67 GVE per ha gras --> bij 80% gras = 5,34 GVE/ha totaal (bij 80-20 gras-mais)
0,40 ha gras per GVE= 2,5 GVE per ha gras --> bij 80% gras = 2 GVE/ha totaal (bij 80-20 gras-mais)

Ik zie in deze cijfers niet echt de getallen van Adema terugkomen.

Ik vraag me nog steeds af (los van de afspraak met Brussel) of een GVE norm voor melkvee en alle andere sectoren blijven vrij, onze concurrentiepositie niet ernstig ondermijnd tov andere sectoren in NL. Daarom was de uitspraak enkel GVE norm in combinatie met een nieuwe derogatie nog niet zo gek?
Twentsch Land
Bij dit voorstel is er voor bijna elke boer wel iets waar die wat mee kan.

@KOC1981
+1
jan-cees
@KOC1981 Brief Adema was ergens april mei dit jaar en ligt ook in Brussel daar nu veel van afwijken gaat niet vliegen in Brussel of we moeten een wel heel aardige commissaris op Envi krijgen
T60401
Quote Reactie van @jan-cees:
En eindig op 2,5 gve per ha op alle grond en daarbij minimaal 80% grasDus op 32 ha gras en 8 ha mais kun je 100 gve houden

Neem aan als hij 50 ha heeft in plaats van 40 dat hij bij 100 gve dan nog maar 32 ha gras hoeft te hebben en dus 18 ha akkerbouw kan doen.
jan-cees
@T60401 yep bij ons wel
+1
bio boer
Is het verschil tussen cdm advies in gas verliezen in mest dan jc met 20%
De bandbreedte cdm pakt de laagste en jc de hoogste?
jan-cees
@bio boer cdm neemt 14.1% op basis kennis 2018/2019 ik op basis 2024
bio boer
@jan-cees hoe kan het in 2024 opeens zo veel hoger zijn ?
+2
jan-cees
@bio boer onderzoeken groenenstein en herman de boer
+1
John Spithoven
Tot heden werd er jaarlijks op de melkvee excretie cijfers een correctie voor gasvormige N emissie toegepast van 8,5 %. Sinds 2019 is bij de overheid bekend dat deze inschatting onjuist is. Het voorstel van de minister nu is (op basis van een motie die door ons was voorbereid en gepositioneerd) om de gasvormige N correctie te verhogen naar 14,1 % Dat betekent dat een veehouder op basis van stikstof 5,6 % minder mest hoeft af te voeren en kan inzetten voor bemesting gewas. Een onderzoek uit 2023 van WUR (vloerenonderzoek) toonde aan dat er een bandbreedte in de gasvormige N emissie tot 20 %. Dat is wat JC aangeeft.
Bovenstaande geldt niet voor BEX bedrijven, omdat daar niet gewerkt wordt met forfaits. Maar met de BEX berekening is er een aantoonbaar wetenschappelijk verschil tussen de N/P2O5 verhouding is de gehalten in mest vlgs BEX en de verhouding afgevoerde mest. Dit is het stikstofgat (die de varkenshouderij mag corrigeren en de melkveehouderij niet). Ook dit is rond de 20 %.

Dus lang genoeg geemmerd!!!!!

Er moet nu een oplossing komen. Bij invoering van 20 % correctie gasvorming N verliezen kunnen we per 1 januari 25 de mestvoorraad van 2024 afwaarderen en fors meer mest in 2025 thuis houden.

Dus actie, en binnen de Brusselse regels!!!!!
T60401
Quote Reactie van @John Spithoven:
us actie, en binnen de Brusselse regels!!!!!

precies moeilijk is het niet. Waar een wil is is een weg. Laat dat nu maar eens zien Femke.
jan-cees
@John Spithoven de bandbreedte is zelfs nog hoger tot wel 24%
Twentsch Land
Waarom de keus voor een gve norm met min 80 procent grasland en niet voor een grasland gve ?

Zou de kans op een vorm van derogatie groter kunnen zijn bij een grasland gve ?

Betekent dat een boer met een gemengd bedrijf, melkvee en akkerbouw verplicht zijn 80 procent grasland te hebben en dus een gedeelte van de tak akkerbouw in te leveren om te mogen blijven melken ? Of moet het bedrijf gesplitst worden ?

Misschien is er bij een grasland gve een nogwel iets hoger gve er uit te kloppen.
Is een grasland gve wel zo fout ?

@jan-cees
jan-cees
@Twentsch Land kwestie van invulling minimaal 100 gve minimaal 40 ha waarvan minimaal 80% gras is 32 ha .
Mag daarnaast ook meer ha akkerbouw hebben
jan-cees
@Twentsch Land Het waarom van Adema moet je aan hem vragen . De onze is simpel vooral op de zandgronden is met name in droge jaren mais kansrijker dat het voldoende tonnen voer brengt en mais past goed in zuidelijke rantsoenen
+2
Twentsch Land
Tja

Ik bekijk me het een beetje als volgt…

Vrijwel alle grond in Nederland is geschikt voor grasland, dit geldt niet voor bouwland.

Omdat op grasland uitspoeling wat minder is als op bouwland zou het terecht zijn dat op grasland meer g v e mag als op bouwland, daarnaast blijft het areaal grasland meer wat ook gewenst is.

Ik denk dat het met bovenstaande minder melkveehouders in de problemen brengt dan een voor alle grond lagere g v e per ha.@jan-cees
bio boer
@John Spithoven in dat onderzoek naar die vloeren was de spreiding enorm
Het verschil in verlies tussen boeren is ook groot wie weinig verlies heeft heeft geluk en heeft extra dierlijke mest
Of gaan we straks ons best doen zo veel mogelijk verlies te krijgen zo we minder hoeven aftevoeren?
John Spithoven
@bio boer De nitraatnorm incl de 170 kg plaatsingsnorm dierlijke mest komt uit de nitraatrichtlijn. In artikel 1 van deze nitraatrichtlijn wordt het doel omschreven, bescherming van grond en oppervlaktewater en zorgdragen voor geen verslechtering. Ik denk dat gasvormige N emissies in de vorm van N2 gas. lachgas of N2O gas het oppervlakte en grondwater niet kunnen bedreigen. Daar gaat het om. Daarnaast loopt er ook nog een onderzoek waarom dieren met dezelfde productie in Frankrijk 1/3 lagere N excretie hebben tov hier.

Er is voldoende ruimte, er moet een wil zijn op het op te lossen, en dat betekent dat politici even uit hun comfort zone moeten komen en achter die ambtenaar vandaan moeten komen!!!!!
bio boer
@John Spithoven in nl is alles altijd vrij precies gemonitord en onderzocht ook mede om de derogatie met nauwkeurige excretie tabel de meest uitgebreide van eu dat werkt ons tegen nu

Wat moet je met weide bedrijven daar zijn de verliezen stuk lager de benutting ook dat is pas als al op het land licht

Frankrijk is ook land met veel vaste mest stro in de boxen en zo vaste mest op de plaat geeft relatief veel verlies

Of gaan we gewoon zoeken naar derogatie 2.0 binnen de 170 kg heeft wat geiten paadjes gehalte oozich ook wel wat van te zeggen met die streek van de eu terwijl derogatie geen nadelen heeft voor waterkwaliteit hoog uit beetje op de ammoniak uitstoot daar over gaan de krw niet
bio boer
@bio boer hoor ook van boeren dat ze meer kg n hebben dan ze op papier hebben melkvee
En zijn er van overtuigd ook afvoeren de vraag ik hoe dan ze dat op is spreiding groter dan we denken

Als he regelmatig afvoert en nauwkeurig bij houd wat je uitrijd kun je in de praktijk berekenen hoe veel kg n je in totaal hebt
bio boer
@bio boer ik dacht altijd kunnen we niet beter op bedrijfs specifiek n/p verhouding werken alleen gaan boeren dan ook weer foefjes uithalen zo ze kunstig uitkomen
+2
John Spithoven
@bio boer Ik verwacht geen nieuwe derogatie. Maar binnen de huidige regelgeving is er nog voldoende ruimte te creeren. En dat noem ik geen geitenpaadjes, maar gelijke monniken gelijke kappen in de EU.
bio boer
@John Spithoven of de eu moet beter opletten dat de excretie in andere landen ook wel kloppen misschien daar meer europees gelijk trekken de verschillen zijn idd vreemd
bio boer
@bio boer kan ook nog wel stukje in mestopslag zitten in nl door onze manier van mestopslag kelders mestschuiven mest zaken afgedekte silo’s benadelen we ons zelf misschien wel dat die minder verlies geven dan vastemest systeem open opslagen/silo vlakevloeren dat we ook minder verliezen hebben in de mest zo meer voor bemesting overhouden
GJ Bosch
@John Spithoven en @jan-cees Onder punt 2 in jullie brief hebben jullie het over het aanpassen van de excretienormen in de melkveehouderij. Gaat het dan om de grafiek in de bijlage?

(klik om te vergroten)

bio boer
@GJ Bosch dan wel in combinatie met 20% verliezen denk ik ipv 8nu?
John Spithoven
@GJ Bosch Vergelijk bijlage 4 pag 62 van dit rapport:
research.wur.nl/en/publications/…

met tabel 6 RVO: rvo.nl/sites/default/…

Daar worden per productiegroep en ureum de voordelen weer gegeven
bio boer
@John Spithoven waar kom de redenatie vandaan dat jongvee drijfmest 22% verlies geeft en melkvee 14% ?

Of zit daar stuk weide gang in wiede gang kent geen opslag verliezen
bio boer
@bio boer volgens mij heeft bedrijf in Frankrijk ook hogere excretie met weidegang
Zou je dat in Nederland toepassen in de huidige situatie zal geen wenselijk neven resultaat geven dat vee op stal gaat
jan-cees
@bio boer Dat kom uit onderzoek van Wur staat ook in notitie Bikker et al 2019
GJ Bosch
@John Spithoven Ik heb de tabellen waar jij naar verwijst even naast elkaar gezet voor de duidelijkheid. De winst door de aanpassingen van de excretienormen en gasvormige verliezen is voor de gehele sector dus ongeveer 2 a 3%. Plus eventueel nog de winst van een nieuwe aanpassing

(klik om te vergroten)

John Spithoven
@GJ Bosch dit gaat niet over gasvormige correctie.

Dit gaat over verschillen stikstof excretie Bikker et. Daarna heeft Groenestein het verder geduid.

Gasvormige correctie is door CDM onderzocht ( van 8.5 naar 14), door H de Boer (9.7 ammoniak en 6.5 % N2 gas) en vloeren onderzoek (spreiding tot 24%)
jan-cees
@GJ Bosch welke tabellen leg je naast elkaar? Bikker et al komt tot 7% verbetering van de fosfaat excretie op de bedrijven boven de 9000 kg bedrijven onder de 6000 zijn veel minder efficient en komen dan fosfaatruimte tekort
Tinus78
Is een helder verhaal hoop dat men dit meeneemt. Top
+1
KOC1981
@John Spithoven en @jan-cees Jullie voorstel begint met het voorstel om een deel fosfaatrechten van de markt te halen door ze op te kopen.

Mijn vraag: Mag een minister dat? Ik vraag me al jaren af, waarom allerlei moeilijke regels verzinnen, bakken geld uitgeven,... Kan het ministerie van LNNV niet gewoon op vrijdag middag op quotum.nu kijken, en alles wat niet verkocht is die week opkopen. snelste gegarandeerde krimp.

1 nadeel kan iedereen wel direct benoemen, en dat is het prijsopdrijvend effect dat dit heeft, want je legt een bodem in de markt door de prijs die het ministerie biedt, en je creëert schaarste waar nu een overaanbod is.

Zijn er nog andere nadelen/voordelen?
GJ Bosch
Quote Reactie van @KOC1981:
Zijn er nog andere nadelen/voordelen?

Als je niet-benutte fosfaatrechten opkoopt dan wordt de mestproductie niet kleiner. Dus het helpt niet bij het oplossen van de mestcrisis
Twentsch Land
De mestproductie wordt in dat geval ook niet meer, het kan dus wel wat zoden aan de dijk zetten voor komende jaren.

@GJ Bosch
GJ Bosch
Quote Reactie van @Twentsch Land:
De mestproductie wordt in dat geval ook niet meer, het kan dus wel wat zoden aan de dijk zetten voor komende jaren.

De mestproductie wordt al begrensd door het fosfaatplafond. Dus het is weggegooid geld voor de overheid om niet-benutte fosfaatrechten op te kopen.
Noorderling
Quote Reactie van @GJ Bosch:
Dus het is weggegooid geld voor de overheid om niet-benutte fosfaatrechten op te kopen.

Dat is al realiteit inclusief ver boven de marktwaarde te betalen.
pieta
@GJ Bosch Dat helpt wel voor de toekomst. Zolang er onbenutte rechten boven de markt hangen wordt er bij elk beetje verruiming in plaatsingsruimte direct meer vee gehouden.
GJ Bosch
[quote="@pieta" p="2327574"]Dat helpt wel voor de toekomst. Zolang er onbenutte rechten boven de markt hangen wordt er bij elk beetje verruiming in plaatsingsruimte direct meer vee gehouden.

Maar dan loop je tegen het fosfaatplafond aan, en volgt er een generieke korting
pieta
@GJ Bosch Met die redenatie zouden ze nu ook kunnen zeggen we kopen helemaal niets of niemand op. Gewoon korten die hap. Dat is gratis. Maar zo makkelijk zal dat wel niet zijn. Wil je minder vee dan zal het ergens op beperkt moeten zijn.
GJ Bosch
Quote Reactie van @pieta:
Met die redenatie zouden ze nu ook kunnen zeggen we kopen helemaal niets of niemand op. Gewoon korten die hap.

De overheid kan alleen maar korten als de plafonds worden overschreden.
Twentsch Land
Hoezo tegen het fosfaatplafon aan …

Het fosfaatplafon is een gegeven feit jaarlijks

Door rechten uit de markt te nemen blijf je verder weg van dat plafon.

@GJ Bosch
+1
jan-cees
@KOC1981 minister moet een regeling voorleggen aan Brussel vrijdagmiddag op internet de prijs ophalen past daar niet in
Twentsch Land
Zal Femke met haar plannen al niet wat info hebben ingewonnen in Brussel ?

@jan-cees
+1
marcel r
@KOC1981 Kan niet.
Staatssteun zei Femke vanmiddag.
KOC1981
@marcel r heb het ook gehoord
GJ Bosch
@marcel r Staat ook op boerderij.nl

Het opkopen van de rechten door de overheid is volgens Wiersma niet mogelijk, omdat de overheid geen landbouwbedrijf is. Bovendien is de opkoop van rechten in strijd met staatssteunregels. Het doorhalen van rechten zou wel kunnen.

boerderij.nl/minister-wiersma-positief-over-sector…
bio boer
Is ook bekend hoe veel bedrijven in de knel komen met 3,5 gve ? Hoe veel ze in de knel komen als op 0,5 gve gaat is nog tedoen

Maar heb je nu 7 gve per ha betekend het halvering van het vee of moeten we hard zijn hier doorheen anders komen we nooit keer ergens?

Als je @Braboboer moet geloven gooi je bijna hele Brabantse melkveehouderij dan voor de bus
pieta
@bio boer Bij 3,5 GVE gooi je, afhankelijk van wat je mee mag telen, niet half Brabant voor de bus. Daar geloof ik niets van.
Twentsch Land
De helft geloof ik ook niet maar het zal toch nog een behoorlijk percentage zijn.

@pieta
+1
Braboboer
Quote @pieta:
Bij 3,5 GVE gooi je, afhankelijk van wat je mee mag telen, niet half Brabant voor de bus

3,5 niet, maar 2,6 met ook nog eens 80 of 100% gras wordt het een ander verhaal.

Daarbij hangt de verplichte stalaanpassing ook nog boven het hoofd.

Dan moet je wel heel graag doorwillen als jonge boer als je nu meer dan 4 gve per hectare hebt.
pieta
@Braboboer Daarom stel ik ook de voorwaarden wat mee mag tellen voorop. Ik denk dat we wel een bovenmaat aan intensiteit in moeten gaan voeren. Bij de juiste voorwaarden vindt de markt daar zijn weg wel in.
Noorderling
@pieta we willen wel maatregelen maar ze mogen niet knellen. Dan helpt de maatregel niet.
Daarna, of eigenlijk daarvoor moet je je al afvragen of de maatregel het helpt de doelen te realiseren, antwoord is nee want daar zijn gebruiksnormen voor.

Dan kunnen er twee dingen uitkomen, normen zijn niet goed of de nvwa maakt er een potje van bij handhaving. Uiteindelijk praten we de sector en onszelf een probleem aan terwijl de oplossing niet in onze macht en bereik ligt. Dan kun je nog 10jaar om de hete brei heen draaien maar verandert er nog niks.

Met gve per ha is de mestverdeling en daadwerkelijk gebruik ook niet waterdicht.
Hoe meer het knelt hoe sneller papieren oplossingen in beeld komen. Maar op papier klopt het.
jan-cees
@bio boer Minder dan de helft maar voor naar inschatting 300 bedrijven in brabant is er een forse slag te maken.
Maar dat zeggen we al bijna 30 jaar

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Deutz10
@jan-cees is er nog zicht op een nieuwe derogatie? Of is dat definitief klaar?
+1
jan-cees
@Deutz10 twee scenario’s
1 Er komt geen nieuwe derogatie.
Dan moeten we zien te wirshaften met de huidige en nieuwe aanstaande invulling van de N richtlijn.
Dit scenario vraagt kennis over hoe kun je daar het handigste mee omgaan dat wordt momenteel uitgezocht

2 LVVN weet goed te onderbouwen dat een grasland derogatie geen risico vormt voor de doelen van de N richtlijn.
LVVN weet ook de EU comfort te geven dat fraude de kop is ingedrukt en dat de door de EU gewenste grondgebondenheid effectief wordt ingevoerd
Dat groei van de veestapel niet meer mogelijk is . Dus fosfaatrechten melkvee opkopen richting fosfaatplafond.

Dan is er een kleine kans op derogatie
De nieuwe EU commisaris voor milieu en waterkwaliteit Jessika Roswell
+1
Noorderling
@jan-cees
Mag ik dan als individu kiezen voor geen derogatie en alle andere ongein overboord kieperen?
Dat zou een mooie afslag zijn om enige diversiteit te behouden en ontlucht ook de markt voor niet derogatie bedrijven die een meer telen dan gras en gras welke ook drijfmest kan gebruiken.
jan-cees
@Noorderling dat mag je nu ook al
Noorderling
@jan-cees
Of het straks nog kan, daar gaat het om.
Eenheidsworst en allemaal achter dezelfde hectare op papier aanvliegen brengt niet minder armoe dan een zak geld met een auto mest meegeven.
jan-cees
@Noorderling dat mag je nu ook al
John Spithoven
Nogmaals een toelichting
In het addendum heeft het (vorige) kabinet beloofd de melkveehouderij in 10 jaar tijd grondgebonden te maken.
Omdat ( ondanks dat ik dat meermaals heb geadviseerd aan diverse politici)dat dit kabinet geen nieuw actie programma nitraat ingediend heeft, staan de bestaande afspraken nog steeds.

Hoe we de grondgebondenheid invullen is aan ons of de politiek ( niet aan mij) Maar als we niets doen dan zal de politiek ons in een keurslijf duwen. En dat zal zeker niet aan de minister liggen, maar er zijn coalitie partijen die daar minder boer vriendelijker over denken. Dus, zou ik zeggen, zelf de regie houden!

Dan over oplossingen.

Door de wetswijziging meststoffenwet aangaande plafonds (ook aangestuurd vanuit het addendum en de Derogatiebeschikking, maar nu onjuist toegepast) ontstaat er bij de melkveehouderij latente ruimte. Deze latente ruimte laten we ontstaan door veel efficiënter met fosfaat om te gaan.

Maar deze latente ruimte staat elke oplossing in de weg. Aanpassingen aan excretie cijfers zorgen er voor dat op bedrijfsniveau gekozen wordt voor meer dieren ipv verlichting mestmarkt.

Daarom werkt de minister zich muurvast. Eerst zal de latente ruimte mee moeten bewegen met de aanpassing excretie. Op fosfaat niveau zakken de fosfaatrechten dan mee met de excretie cijfers, en als bijvangst verlichten we de stikstof (mestmarkt) bijdrage van de sector.

Dit is de crux van het gehele dossier.
GJ Bosch
Quote Reactie van @John Spithoven:
Maar deze latente ruimte staat elke oplossing in de weg. Aanpassingen aan excretie cijfers zorgen er voor dat op bedrijfsniveau gekozen wordt voor meer dieren ipv verlichting mestmarkt.

Maar John, als er daardoor meer dieren worden gehouden, dan wordt het fosfaatplafond overschreden, en volgt er een generieke korting
John Spithoven
@GJ Bosch juist

Dus aanpassingen excretie zonder aanpassingen in omloop zijnde fosfaatrechten geeft meer dieren dus generieke korting

Daartegenover zorgt het opkopen van latente ruimte gelijk aan aanpassingen excretie voor verlichting mestmarkt (stikstof)
JohnDeere7serie
Ach een jaar of 2 boven het fosfaatplafond is nou ook weer geen doodzonde, Brussel gooit dan niet in 1x een bom op ons ofzo. Fosfaatplafond is wel vaker wat overschreden, moeten ook niet gaan overdrijven. Tegen de tijd dat ze erachter zijn dat we in 2025 boven het plafond zaten hebben we al lang geen derogatie meer.
Hans van Bergen
Dan wordt de pacht prijs met 2000 euro per ha verhoogd. dat wordt de nieuwe realiteit
bio boer
@Hans van Bergen gebeurt nu al toch door beëindiging derogatie wordt pacht prijs per ha flink opgeschroefd betaal al bijna 500 extra wil er elk jaar 200 bij op hebben
Hans van Bergen
@bio boer Nee totaal niet. Immers niet iedereen heeft vee. En waar moeten akkerbouwers en tuinders hun mest vandaan gaan halen. De eersten die om gaan vallen zijn de bio melkveehouders. Zij gaan hun pachtland verliezen aan grote bedrijven met investeerders achter zich. Het staatje wat JC laat zien suggereerd dat grond gebondenheid binnen handbereik is. Maar dat is nu echter vaak al bereikt echter met spuug en plakband. Kwijlen bij de kerk daar wat weitjes, paar bunder van ome Wim en tante Mien weitje van de gemeente van oeverijssels landschap etc. Maar Roderick de zoon van Ome Wim en tante Mien wil daak paar k extra hebben netals de rest
bio boer
@Hans van Bergen hier stuwt de grond en huur prijzen fors door hoge mestprijzen en einde derogatie is bijna elke melkveehouder gretig opzoek naar extra grond in 2 jaar tijd is er al 10 / 15 k op de grasland prijs gekomen was grond hier nog relatief goed koop zitten al boven landelijk gemiddelde inmiddels

Ook huurprijs voor gras stijgt fors denk dat er nu wel melkveehouders bereid zijn om 2000 euro neer teleggen voor 6 jaar huur

Ja ik ben daar ook de duppe van ik huur ook wat dat wordt ook duurder
labella
@bio boer Hier ook nog weer grond bij inschrijving verkocht voor 117000 euro/ha.😰
bio boer
@labella aan melkveehouder ?
Melkvee is hier wel de enige koper
2000 euro pacht daar pas ik voor dan wordt de marge per ha mij tedun dan ga ik wel minder melken
labella
@bio boer pacht wordt hier ook 2300 euro/ha voor grasland betaald
bio boer
@labella 23 cent per kg melk zonder derogatie kun je rond de 10.000 kg melk per ha melken zonder mest afzet
Die liters daar boven gaat al flinke hap af aan mestafzet en voerkosten
bio boer
@bio boer Nederlandse gemiddelde grasland en weidegebied Friesland volgens boerderij

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
bio boer
@bio boer ik vraag mij dan altijd af waar die goedkopere grond licht
cornelissen
@bio boer Als jij 57500 euro per ha meeneemt ,kom je in z-o friesland op sommige plekken een heel eind.
+1
Hans van Bergen
@cornelissen voor zeikenatte grond ws waar je alleen troep vanaf haalt. Grond prijzen zijn 90 k + en dat is de realiteit. De problemen gaan zich meer voordoen bij de pacht gronden. Maar hoe dan ook bij een verplichte gve norm voor veehouderij die alleen voor melkveebedrijven gaat gelde verdwijnt het verdien model. naast het feit dat het begint met bv 3 gve en eindigt bij 1 gve binnen een paar jaar. Naast alle andere kolder die erbij verzonnen wordt
cornelissen
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
3 gve en eindigt bij 1 gve binnen een paar jaar. Naast alle andere kolder die erbij verzonnen wordt

Zal best kunnen, ik weet het niet. Wel weet ik wel ,dat de verhalen van enige vorm van grondgebondenheid, cq aangeven van te voren ,waar de mest blijft al ruim 25 jaar speelt. De sector had daar geen enkele boodschap aan, vooral uit zlto hoek en nou ben ik bang ,dat men is uitgespeeld en de tweede kamer zelf met wat wetgeving komt. Wat natuurlijk ook geen goed doet ,en ik geef toe men ging er vanuit friesland ook naar toe, de advisering door Bergs advies, want die kon duidelijk meer als een willekeurige (ter zake kundige ) adviseur
Zoals bekend mag zijn loopt er een procedure met gevangenis straffen voor de bestuurders en dat was echt niet voor huiselijk geweld
+1
Hans van Bergen
@cornelissen Jij weet dus nergens van. Lulverhaal over Bergs advies en lulverhaal over ggh. Immers hoeveel ha moet een kippenboer hebben een varkens boer een kalverboer een paardenboer. Pezie dienie en melkveeboer wel. Conclusie kul. Ggh is de zoveelste kostprijs verhoger en niks anders. En na ggh P en N komt er K Na CL Su en noem ieder element maar op.
bio boer
@Hans van Bergen zwavel norm zou idd ook niet verkeerd zijn als je ziet dat akkerbouwer 10 ton gips strooit met 5000 kg zwavel per ha die makelijk uitspoelt kan ook nooit goed zijn voor de vissen zo veel zwavel in het water 😁

Maar zwavel is niet opgenomen in de waterkwaliteit doelen
verse koe
@Hans van Bergen zie dat mijnheer van Bergen rijp is voor emigratie. Je heb zeer zeker een punt! Velen met oogkleppen op zien het nog steeds niet.
+1
Hooibaaltje
@labella poeh gaat maar door.
Adaptief boeren
@Hooibaaltje hans van bergen zal dat niet meer meemaken schat ik
Johannushoeve cv
@labella das bij ons ook zo. Een stuk grasland met een dijk erin indicatie 11 euro de meter en 4 ha bouwland 15 euro de meter .

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's mestbeleid , mestdebat , opening en john spithoven geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!