China neemt FrieslandCampina onder de loep

China neemt zuivelcoöperatie Royal FrieslandCampina onder de loep in een onderzoek naar subsidies van de Europese Unie voor zuivelproducten die China importeert. Het Nederlandse zuivelconcern is samen met twee andere Europese zuivelexporteurs op een onderzoekslijst gezet en moet mogelijk informatie aanleveren.

Deel dit topic

Reacties

+2
Nevergiveup
Eerst een beetje kennis en roem naar china brengen , en dan komt na een mislukt project de boemerang nog eens extra terug ....
+7
van Ittersum
@Nevergiveup nee joh, dit heeft alles te maken met de importheffingen op Chineese produkten, Elkaar pesten en hopen dat op diplomatieke niveau het weer gelijk gestreken wordt.
Nevergiveup
@van Ittersum Dat weet ik ook wel , maar zo kun je zien dat zelf FC in "slim kennis land" NL een over het paard getild omhoog gevallen dubbeltje word na eerst een vermogen kostend projectje in china en nu dit als boemerang ook nog eens terug krijgt omdat china best wel wat weet van FC ....
+1
bio boer
@Nevergiveup vaak is het voorwaarde om te mogen exporteren het delen van kennis
cjw73
@bio boer en zodra ze kennis genoeg hebben. Trappen ze je als importerent bedrijf het land uit,net als in Rusland. China heeft dat al vaker gedaan.
bio boer
@cjw73 geef ze geen ongelijk had ik ook gedaan toch
cjw73
@bio boer ja maar zij dumpen hier wel alles.
bio boer
@cjw73 ze willen gewoon geld verdienen ze hadden 1 sterke troef de levens standaard was daar laag dus mensen waren al blij met weinig loon maar dat verandert daar nu ook wel

Maar wat zij rijker worden worden we hier deels armer
+3
cjw73
@bio boer mentaliteit is daar heel anders. Nog even dan willen ze hier 3 dagen per week werken voor hetzelfde geld. Broer van mijn zwager woont daar ook, 6 dagen per week werken en 14 dagen per jaar vrij, das inclusief de feestdagen.
Vdejong
@cjw73 onze medewerker werkt 12 dagen en is dan 2 dagen vrij
bio boer
@cjw73 dat was generatie terug hier ook normaal
+2
de jonge
@Nevergiveup ik kan er ook nog steeds niet bij dat er ook nog boeren naar china zijn gegaan om ze daar te vertellen hoe ze het in nederland doen...
+5
casev2
Dat krijg je er van wanneer je (chinese) auto's 30% duurder maakt...
+3
Nevergiveup
@casev2 Ruzie maken heeft de EU geen moeite mee ....
+1
Weidezicht
@Nevergiveup nee, en de landbouw betaald telkens de rekening. Lijkt wel strategie om zo de doelen van green deal te halen.
+7
Erik1979.
@casev2 het was beter geweest om geen ruzie te maken met Poetin en net als Oostenrijk gewoon het gas af te nemen en kerncentrales die goed zijn open te houden. Dan hadden we hier in Duitsland een goede concurrentiepositie en ging Volkswagen als eerste en daarna Mercedes niet naar de kloten en hoef je geen sancties op te werpen naar een ander land die wel economisch beleid voert.
+2
bio boer
@Erik1979. met die gedachte kom je ook nooit van de vervuiling af als je altijd maar de goedkoopste energie bron gaat pakken

Ik snap ook niet dat zo veel voor chinees spul kiezen boven ons eigen
+2
Erik1979.
@bio boer welke vervuiling??? Europa is nog nooit zo schoon geweest als nu. Riolering zouden ze beter moeten maken en misschien in de steden betere luchtkwaliteit. Maar tel je zegeningen. Noem eens serieus welke vervuiling!
bio boer
@Erik1979. fossiel geeft wel uit stoot ik merk uit jou opmerking dat die uitstoot voor jou geen probleem is tegen over economie
+1
Erik1979.
@bio boer welke uitstoot??? Co2 verhaal is een grote grap!!! Wij in Duitsland hebben super efficiënte centrales. In China bouwen ze kolencentrales bij en die blijven er wel 50 jaar staan. En wij halen met boten het gas uit de usa😂😂😂 even niet zo naïef aub. Co2 is wereldwijd en niet specifiek in de eu. En de boten zijn echt niet zo schoon als de gaspijpleiding vanuit Rusland en die kan gewoon functioneren.
George
Quote Reactie van @Erik1979.:
gaspijpleiding vanuit Rusland en die kan gewoon functioneren.

Die is opgeblazen ondertussen.
China gaat schijnbaar nogal hard met zonne en windenergie en elektrische auto's.
+1
Erik1979.
@George nee hoor 1 kan er open. Ze zijn niet compleet beschadigd.
+1
Grasbaal
Quote Reactie van @Erik1979.:
welke uitstoot??? Co2 verhaal is een grote grap!!! Wij in Duitsland hebben super efficiënte centrales.

Ik was afgelopen weekend in Duitsland, vlak over de grens bij Venlo ga je door het bruinkool gebied en zie je een enorme energie-centrale omringt door windmolens CO2 wolken uitblazen nog groter als echte wolken!.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Erik1979.
@Grasbaal gaaf hè. Onze kolen centrales lopen weer maximaal om zo de kerncentrales te vervangen 😂😂😂 wij hebben misschien wel het meeste geld investeert in de energietransitie en zijn nu het vuilste jongetje van de klas in de eu. En dat dankzij de Grüne milieu freaks. En om het te versnellen kappen ze in echte natuur gebieden die wij in Duitsland wel hebben bomen van wel 600 jaar oud en gooien ze van de lompe grote vogel doders er voor terug om de natuur te beschermen. Helemaal van het padje af. Weer krijgen we Duitsland naar de kloten en weer nemen we half Europa mee. En dat weer met een gevaarlijke ideologie en dat aan de man gebracht met weer heel veel staatspropaganda. Ongelooflijk gewoon. Morgen komt er een man de eerste dag werken. 5 man hebben op de zelfde dag bij hun ontslag genomen omdat ze hun loon niet optijd kregen. Zelfs in de zorg is er afgelopen zomer niet optijd betaald bij 2 vrouwen die we kennen die werken bij verschillende bedrijven. Zoals George al schreef is hier bijna alles braak. Blijft geen boer over in een weide gebied. Voordat we dit weer op orde hebben zijn we jaren verder. Dit doet zo'n pijn. Het kan allemaal zo makkelijk met een beetje gezond verstand.
Grasbaal
Quote Reactie van @Erik1979.:
is hier bijna alles braak.

Heb inderdaad vrijwel geen maisland gezien langs de snelweg richting Ahrdal
+1
George
Quote Reactie van @Grasbaal:
Heb inderdaad vrijwel geen maisland gezien langs de snelweg richting Ahrdal

Jawel die liggen daar nog wel . Die grote bruinkoolgroeve is hier maar 85 km vandaan. Maar bij Erik in de buurt van Hachenburg is het een landbouw verlaten gebied.
Grasbaal
Quote Reactie van @Erik1979.:
Blijft geen boer over in een weide gebied. Voordat we dit weer op orde hebben zijn we jaren verder.

Wat gaan ze doen met die afgegraven bruinkool gebieden?, dat zijn ook hele vlaktes
Erik1979.
@Grasbaal geen idee
robotmelker
@Erik1979. Stront inpompen.... Kunnen ze over 1000 jaar weer turf steken en bruinkool winnen
+1
George
@Grasbaal Gooien ze weer dicht met onbruikbaar materiaal en wordt gewoon weer beteeld daarna. Maar dat schuift langzaam op en op den duur houden ze een enorm gat over. Volgens mij weten ze daar nog niet goed raad mee. Voor recreatieplassen is het vaak te gevaarlijk diep en het heeft nogal impact voor de waterhuishouding.
+1
Grasbaal
Quote Reactie van @George:
Volgens mij weten ze daar nog niet goed raad mee.

Ik heb het even gevraagd aan ChatGPT:

In Duitsland is er een grote discussie gaande over wat er moet gebeuren met de afgegraven bruinkoolgroeves, nu de energietransitie in volle gang is en het gebruik van fossiele brandstoffen, waaronder bruinkool, wordt afgebouwd. Verschillende regio's, zoals de Rijnland en Lausitz, worden direct getroffen door deze veranderingen. Hier zijn enkele veelbesproken opties en plannen voor de herbestemming van de bruinkoolgroeves:

1. Omvorming tot natuur- en recreatiegebieden:
Een van de meest populaire voorstellen is het omzetten van de verlaten groeves in natuurgebieden. Dit zou kunnen betekenen dat men de groeves vult met water om grote meren te creëren, die kunnen dienen voor recreatie, watersport en natuurbehoud. In het Lausitzer gebied is er bijvoorbeeld een plan om een merenlandschap te creëren dat toerisme moet aantrekken.

2. Energieopslag en hernieuwbare energie:
Er zijn ook plannen om de groeves te gebruiken voor innovatieve energieprojecten, zoals energieopslag (bijvoorbeeld door middel van pompcentrales) en de ontwikkeling van zonne- en windenergieparken. Het idee is om de infrastructuur van de oude energievoorziening om te vormen tot een bron van hernieuwbare energie.

3. Industrieel en stedelijk gebruik:
In sommige gebieden wordt overwogen om de verlaten groeves om te vormen tot industrie- of woongebieden. Dit zou banen kunnen opleveren en de lokale economie stimuleren, vooral in regio's die zwaar afhankelijk waren van de bruinkoolwinning.

4. Herbebossing en landbouw:
Een andere optie is om de grond opnieuw te gebruiken voor landbouw of herbebossing. Dit zou kunnen helpen bij het herstel van het milieu en de biodiversiteit, die door decennialange mijnbouw verloren is gegaan.

De transformatie van deze groeves vereist aanzienlijke investeringen en een langetermijnvisie, waarbij de betrokken gemeenschappen, de Duitse overheid en internationale milieuorganisaties nauw samenwerken. Het doel is om economische, ecologische en sociale duurzaamheid te waarborgen in de getroffen gebieden.
+1
Erik1979.
+1
Nevergiveup
@Grasbaal Afgezien van fijnstof die het meebrengt , want dat lijkt ne niet goed is CO2 verhaal zeer twijfelachtig. CO2 is nu ca. 450 PPM (particles per milion) Het was ooit 1000+ in oude ijslagen. Als het onder de 200 komt sterft nagenoeg al het planten leven op aarde want CO2 is de eerste levens ader der planten zoals zuurstof voor levende wezens. Als CO2 iets stijgt word alles op aarde iets groener en dus opgenomen door alle aardse planten.

Als je nu naar buiten loopt en naar boven kijkt voel je de kou uitstraling , als je zomers om 12:00 uur buiten staat met de zon op je bol voel je de immense warmte die hij uitstraalt , en niet alleen op je bol , je erf , de straat , je dorp , de provincie , maar de halve aardbol. Het is zoveel immense energie die wij niet kunnen bevatten , 100000 den x meer als wij ooit op kunnen maken of nodig hebben. De Zon fluctueert en het kan naar zo 4 graden warmer of kouder worden. Daarnaast zijn die wolkjes uit die kolen centrale maar een ietsepietsie peanut bij het totale aardse H2O gas (wolken) als deken.

Klimaat verandering is van alle tijden , je moet je pas zorgen.maken als het niet veranderd.
de jonge
+1
robbies
@bio boer
Quote:
Ik snap ook niet dat zo veel voor chinees spul kiezen boven ons eigen

Action, Lidl, Aldi, Primark, KIK, Bristol, Big Bazar; hele winkelstraten draaien op goedkope Chinese troep
+1
bio boer
@robbies allemaal winkels die ik bijna altijd voorbij loop
George
@bio boer Wij ook .
+1
robbies
@George en de keten van winkels van de rijke tak van van Cranenbroek? Is dat allemaal "Made in Buul"?
George
@robbies Die zijn er schatrijk mee geworden en haalden denk ik als een van de eersten hun spul daar. Ik kom er niet zoveel hoor. Maar ik zeg niet dat ik niks Chinees heb want je ontkomt er bijna niet meer aan. Maar ik denk wel dat ik waarschijnlijk het minst Chinees eet hier op het prikbord. 😀
robbies
@bio boer kan zijn, maar als eenling bepaal je hun bestaansrecht niet. Dat doet de massa. En dan heb ik het nog niet over Bol.com, Alibaba, Amazon, Temu
George
@robbies Aliebaba/express en Temu weet je zeker dat het 100% Chinees is . Bol en Amazon niet
Claas 1986
@bio boer denk je dat elektrische auto beter zijn. net zo lang meegaan als met fossiele motor? geloof eigenlijk dat dit straks toch niet zo duurzaam blijkt te zijn.
bio boer
@Claas 1986 zal de tijd leren maar huidige brandstof auto's zijn ook al weg werp auto’s
George
Quote Reactie van @Claas 1986:
net zo lang meegaan als met fossiele motor?

Waarom niet? Ik heb een elektrische beregeningspomp sinds 1997 , nooit onderhoud gehad en doet het nog steeds Dat zou met een dieselunit nooit gelukt zijn. Oké die heeft geen accu , dat blijft even afwachten maar ook dat schijn tegenwoordig erg goed te zijn.
Erik1979.
@George daarom heb ik wel vertrouwen in elektrische treinen. Geen accu nodig simpele techniek. Weinig slijtage. En als ze echt wat willen zouden ze die volledig gratis kunnen maken voor goederen en eventueel zelfs auto's op lange afstanden. Als jij in Emmerich met jou auto op een trein kunt rijden en je gaat er in Heidelberg af en het kost je niets en je gaat gemiddeld 200 km per uur wat gewoon mogelijk is dan doe jij dat. Tel uit de winst.
Claas 1986
@George denk dat juist die accu,s het probleem blijken. die oude diesel gaan nooit stuk met beetje onderhoud.
George
Quote Reactie van @Claas 1986:
denk dat juist die accu,s het probleem blijken.

Dat denk je maar je weet het niet. Tegenwoordig gaat alles op accu's. Je telefoon , je tablet , je fiets , je slagmoersleutel , boormachine , slijptol , heggeschaar , zaag , bladblazer etc. Accutechnologie wordt steeds beter . ik heb mijn E Bike nu 7000 km mee gefietst en merk nog helemaal geen degradatie . Auto ook helemaal niks tegenover hij nieuw was.
matt
@Claas 1986 daarom pesten ze die weg,met milieuzones en extra mrb.
George
Quote Reactie van @Erik1979.:
Volkswagen als eerste en daarna Mercedes niet naar de kloten

Die gaan niet naar de kloten. Die kommen immer zurück.
+2
Erik1979.
@George ja, helemaal mee eens. Maar het gaat hier echt heel slecht. Ik heb binnen een paar maanden 4 Duitsers in dienst kunnen nemen. Lonen worden niet uitbetaald. Drama echt drama!
George
@Erik1979. De politiek is ook echt helemaal doorgeslagen , die linkse groene joekels maken er een bende van met de asielinstroom en overdreven groen gedram. Neemt niet weg dat ik zelf ook denk dat we niet aan de gang kunnen blijven met massaal fossiele brandstoffen oppompen en de lucht inblazen. Als er betere minder schadelijke manieren zijn voor ons vervoer en onze huizen te verwarmen ben ik niet direct tegenstander.
Erik1979.
@George laat ze toch lekker verder ontwikkelen. Gaat steeds beter allemaal. Benzine die naar 1 op 50 gaat. Als zo'n auto 500.000 km mee gaat dan denk ik dat die minder schadelijk is in het geheel als een e auto omdat de infrastructuur en het produceren van stroom en de verliezen daarbij ook behoorlijk zijn. Met auto's is volgens mij ook weinig te halen. Waarom gaan ze niet maximaal investeren in het spoor? Dat is zo makkelijk elektrisch te krijgen. Iedereen voor niets per trein en goederen zoveel mogelijk over het spoor. Vermindert vliegen vermindert verkeer. Hier hoor je niets over. Het co2 verhaal zie ik voor 100% als verdien model.
George
@Erik1979. Waarom denkt iedereen dat een EV minder lang meegaat. Misschien gaan die wel minstens zo lang mee. Oké we weten dat nog niet zeker. maar de ontwikkelingen gaan snel , steeds betere actieradius , sneller laden. Ik heb er wel geloof in. Ik vind het al fantastisch gaan en het wordt nog steeds beter!
Erik1979.
@George het moet een en en verhaal zijn. De beste gaat het winnen. De overheid moet er geen geld in stoppen. Dat moet de markt doen. De tijd van opstart van e auto is voorbij.
bio boer
@Erik1979. denk dat de leas rente nog bijna meer pijn doet zag bij de garage ook bordje voor leas wel meer dan 10% rente gelde dan op 2e hands auto's verkoper zij dat heel veel 2e hands auto's ook weg gaan in de leas
+3
Vdejong
@bio boer offerte voor een nieuwe trekker gekregen; 48 maanden 0%
George
Quote Reactie van @Vdejong:
gekregen; 48 maanden 0%

Je denkt toch niet dat ze sinterklaas spelen? Bied ze maar eens €15000 minder dan de leaseprijs bij direct betalen en je bent koopman.
Erik1979.
@George wel eens probeert vroeger. Maar zo eenvoudig was dat niet. Ze verdienen ook met lease of financiering. Daarmee drukken ze geld in de economie en zo proberen ze de motor weer draaiend te krijgen. Door inflatie worden de schulden minder waard.
+2
George
@Erik1979. Gratis 0% bestaat niet , niet met lenen en niet met lease. Het nieuwe geld komt inderdaad in de economie door deze constructies. De bank leent je geld wat eigenlijk nauwelijks bestaat en jij lost af en het is er. 😂 Zo ook met lease maar het is nooit gratis!
Erik1979.
@George nee, de euro wordt minder waard. De big mac kost altijd al evenveel goud maar je hebt steeds meer euro's nodig om beide te kopen.
Vdejong
@George moet je het volledige bedrag wel beschikbaar hebben
George
@Vdejong Dat klopt , dat kun je ook lenen natuurlijk. Maar dan betaal je rente. Misschien is het dan niet goedkoper. Maar dat 0% is gewoon kolder. Als je direct kunt aftikken krijg je gewoon meer korting. Ze wachten niet gratis op hun geld. Discussie is hier vaak gevoerd. Maar dealer heeft me het zelf ooit verteld. Gratis bestaat niet. Natuurlijk zullen ze wel graag verkopen nu want het is gewoon crises in de landbouwmechanisatie. Maar bied maar eens geld en direct betalen dan kan er veel in tijden van crises.
Vdejong
Quote Reactie van @George:
Gratis bestaat niet.

waar heb ik het over gratis gehad?
George
@Vdejong 0% rente is eigenlijk gratis.
+3
bio boer
@Vdejong maken ze aankoop bedrag wat hoger sinterklaas gaan ze niet spelen
George
@bio boer En zo is dat!
bio boer
@George misschien is wel zo erg dat de gene die wel zo betaald gewoon mee betaald aan die 0% rente om de verkoop maar op gang tehouden de concurrenten bieden het ook aan

Mijn fendt dealer had gewoon over 7 % rente
RoegeDerk
@bio boer
Rij eens door naar Case of NH dealer en je zult verrast zijn..
pieta
@RoegeDerk Probleem is alleen dat je dan ook hun product af moet nemen. 😁
RoegeDerk
@pieta Ja das een inkoppertje natuurlijk..
Kan alleen maar zeggen dat ik heel blij ben dat ik rood rij.. Om het jaar een beurtje en klaar.
+1
pieta
Quote Reactie van @RoegeDerk:
n alleen maar zeggen dat ik heel blij ben dat ik rood rij

Ik net zo blij van niet. 😁 Wij hebben vroeger een International gehad. Nooit weer. Hele slechte ervaringen mee.
+1
RoegeDerk
@pieta
Zo reden wij vroeger Fendt .. 😂😂😂
pieta
@RoegeDerk Dat lijkt me stug! 😂
+1
bio boer
@RoegeDerk ik betaal ze gewoon in 1x koop ook niet gloed nieuw iets met 3000 uur of zo tot nu toe dan
komelker 2
@Vdejong Welk merk
Vdejong
@komelker 2 MF 6S165
+1
casev2
@bio boer
Quote:
2e hands auto's verkoper zij dat heel veel 2e hands auto's ook weg gaan in de leas

Niet zo heel raar toch? Een beetje knappe occasion gaat ook al snel richting de 10k, en dat hebben de meeste niet in de achterzak. Zo'n bedrag in 24 maanden betalen ofzo, past menig consument een stuk beter
Erik1979.
@bio boer rente is al veel lager, precies wat ze hier schreven. 0% bij weidemann bijv. Probleem zijn de Grüne met hun waanideeën. Green deal/agenda 2030. En dan de staatspropaganda op de tv.
bio boer
@Erik1979. bij 2e hands niet
Ik zie nu dat vooral bij laag bedrag is

(klik om te vergroten)

George
@bio boer Let op lenen kost geld staat eronder. Dat was ook ooit met een spotje van o% rente over financiering bij bepaald merk auto. Op het eind kwam dan toch let op , geld lenen kost geld voorbij. Maar dat zou eigenlijk bij 0% niet zo zijn!
+1
Vdejong
@George Dit jaar een trekker gekocht tegen 0%, is gewoon kopen op afbetaling. Elke maand hetzelfde bedrag aftikken een jaar lang
George
@Vdejong Ja maar als je direct betaald had zou je iets minder hoeven betalen. Ze wachten niet gratis op hun geld.
casev2
@George
Quote:
Ze wachten niet gratis op hun geld.

Of.... die trekker fabrikanten beginnen weer een beetje zenuwachtig te worden nu hun vooraden beginnen op te lopen..
George
@casev2 ja dan zijn ze gevoelig om extra korting te geven bij direct geld of een zogenaamde goedkope financiering.
+1
cjw73
@George Probleem is alleen dat de meesten niet het geld op rekening hebben staan, om een nieuwe trekker te kopen, misschien jij wel, ik in ieder geval niet. En zoals ik al eerder eens gezegd heb. De dealer krijgt in alle gevallen direct zijn geld en daar doe ik zaken mee. En als ik akkoord ga mee de aankoop veranderd, dat bedrag niet meer, waar het geld ook vandaan komt. En kreeg destijds gewoon het advies van de rabo om hem in de lease te gooien, want daarvoor kunnen wij je het niet lenen, was het antwoord.
George
@cjw73 of het nu de dealer , fabrikant of leasemaatschappij is , niemand wacht gratis op zijn geld.
+1
cjw73
@George gratis was het ook niet. Maar aanmerkelijk minder dan bij de bank.
komelker 2
.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's china , frieslandcampina , zuivelconcern , europese unie , onderzoek en informatie geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
88
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
2.733