Lactalis Frankrijk wil 450miljoen liter melk minder in 2030

Ze willen geen melk meer voor export, alleen nog voor binnenland.

Deel dit topic

Reacties

+3
aldert
Ik denk dat ze meer melk kwijtraken omdat de oudere boeren er mee stoppen.
Deblonde
Of ze het echt willen weet ik niet, weet wel dat het gaat gebeuren; en waarschijnlijk vanzelf.

Ze geven ook aan in de Vendee; denk dat daar over een paar jaar al geen melkkoe mee te vinden is maar alleen nog maar tarwe.
stefan56breizh
@Deblonde Heb zonet mail gehad van OPLGO-UNELL en UNELL heeft 2 zones waar een reductie gaat plaats vinden waaronder Vendée-poitou waar ze van 95 melkveebedrijven totaal 62miljoen liter afwillen en die zijn al persoonlijk geinformeerd door lactalis.
Huppel
@stefan56breizh

geen contractverlenging met 272 melkveehouders en leveranciersvereniging

Quote:
Lactalis a décidé de rompre ses contrats avec 272 producteurs des zones Est et sud Pays de Loire dès la fin de l'année prochaine et ne renouvellera pas son contrat avec la « Coopérative laitière de Lorraine et l'Alsace » Unicoolait. Cela représente une réduction progressive de près de 9 % de ses volumes de lait collectés en France à partir de fin 2024.

Nu is het probleem niet zozeer dat Lactalis de hoogste prijs betaalt voor de melk...
bio boer
Als ze dat in nl willen hebben ze nog maar 1/4 van de melkveehouders nodig 😁
Erik1979..
@bio boer en de Nederlanders zijn zo gierig dat ze geen geld over hebben voor bio dus die zullen ze als eerste afstoten 😝😝😝
+3
Huppel
Hiermee kunnen ze druk houden op de melkprijs, onder het mom, er is melk genoeg en we moeten nog van wat volume af....
+3
Deblonde
@Huppel Denk dat ze van de bedrijven af willen in de oncourante hoeken
Elvis
@Deblonde zijn er dan wel andere afnemers in die gebieden of ben je dan klaar?
duitser
@Elvis afstand is blijkbaar geen probleem meer. Aantal DMK boeren gaan hier naar Arla. Melk moet 300 km gereden worden. Zal vast wel ergens “geruild” worden.
Ook gaat hier deel naar Rücker in Aurich. Ook zo’n 150 km. Boeren moeten wel voor volle vrachtwagen zorgen. Dus meerdere bij elkaar.
Erik1979..
@duitser ze moeten afstand doen van die belachelijke 40 ton. Gewoon richting de 70 tot 80 ton op een vrachtwagen. Dan speelt het totaal geen rol meer.
+6
Wie weet het
@Erik1979.. zei de man die iets vindt van ongelukken met RMO’s.
Erik1979..
@Wie weet het de vele ongelukken met de melktransporten met rfc hebben volgens mij niets te maken met de grote van de vrachtwagens. Stel je voor dat ze omvallen door dat er geen schotten meer inzitten. Dan zou ik zeggen dat ze snel die 50 ton moeten los laten en er schotten in gooien. Maar dat weet ik niet. Dat moeten deskundigen maar zeggen. Ik weet wel dat het gigantisch veel energie transport bewegingen en personeel bespaard als je meer mee neemt. En ik weet zeker dat er mensen zijn die dat veilig kunnen maken.
+2
bio boer
@Erik1979.. het moet ook over je erf he beton scheurt hier nu al van het vracht verkeer
+4
hoest
@bio boer is ook makkelijk lullen dat ze de 40 of 50 ton los moeten laten. Laat ze vrolijk 70 tot 80 ton laden. Bruggen etc gewoon volgas erover en met een beetje geluk ben je eerder aan de overkant dan de brug op de bodem😅.
pieta
@hoest Zou het verschil maken of er 1 rijd van 80 ton of 2 van 40 ton?
hoest
@pieta ja, 2x 40 ton zit, zelfs als je extra assen onder de grote auto doet, verder uit elkaar dus minder piekbelasting op een brug
Erik1979..
@hoest kan zijn, maar 40 ton gaat nergens over. Allemaal zeuren over energie files te weinig mensen en ze blijven maar rijden in veredelde kruiwagens.
Erik1979..
@bio boer je kunt er toch borden hangen van hoeveel ton max. Dat is het kleinste probleem
+1
bio boer
@Erik1979.. vind 40 ton al hele hoop vaak is afmeting nog beperkend
Kunt melk ook gewoon indikken ipv hoop water verslepen doet vanbakel ook dacht ik
Erik1979..
@bio boer 40 ton is niets. Kunt dan max 28 ton transporteren bij een vrachtwagen en trekkers ongeveer 20 ton. Machine zelf weegt al 12 ton. Bij een leuke trekker met drijfmesttank en bemester ga je makkelijk over de 20 ton eigen gewicht. In nederland mag je nu 50 ton maar loonwerkers rijden al zomaar met 60 ton 4 assers.
+1
bio boer
@Erik1979.. die duitse vrachtwagens snap ik je nog wel ergens die 50 ton hier is wel voldoende de impact met ongelukken met 50 ton is wel groot genoeg zet het dan maar gewoon op de trein of boot
+2
Elvis
@Erik1979.. hoe wou je dat doen in Duitsland met al die heuvels en bergen. 40 ton gaat nou al met 60 km naar boven
+3
Grünlandkuh
@Elvis en dan nog al die straten met tonnen begrenzing, hier genoeg wegen met 9 of 12 ton begrenzing. Een 12 kuub mestton wordt dan vaak nog wel gedoogd maar gekker moet je het ook niet maken
Ruben-Wind
@Grünlandkuh kun je toch gewoon ontheffing voor jouwn bedrijf voor krijgen? Ik moet er zelf ook nog eens mee bezig. Zitten als enige aan 6 tons weg.
bio boer
@Ruben-Wind wij zaten hier altijd aan b weg maximale breedte 2,2 m en wiel druk 2,4 ton is gelukkig nooit op gehandhaafd dan had je wel eens dat je werd gebeld ik mag niet bij je komen 😁 maar is nooit gehandhaafd volgens mij bestaan B wegen niet meer in nl
Grünlandkuh
@Ruben-Wind bij de boerderij geen problemen mee maar enkele betonwegen naar percelen, daar krijg je ook geen vrijstelling
Erik1979..
@Grünlandkuh gaat mij om de halve vrachtwagens die bijv. bij ons komen. Een halfvolle wf van 90m3 met 25 ton gerst. Vaak maar 22ton raapschroot. Is helemaal bezopen!
bio boer
@Erik1979.. met vezels zit er maar 25 cm in wf 😁
bio boer
@bio boer met droge kippen mest kunnen ze wel vol naar Duitsland en zaagsel afval ook
Erik1979..
@Elvis dan houden ze zich netjes aan de wet want ze mogen in ook niet sneller. Maar ik heb liever eentje met een totaal gewicht van bijv. 60 ton voor mij als 2 van. 40
Elvis
@Erik1979.. rare ideeën over vrachtverkeer, rmo's van rfc mogen dan niet harder dan 25 kmh ivm kantelen. Andere rmo mogen dan met 60 ton wel 80?
Erik1979..
@Elvis hier mogen ze niet sneller

(klik om te vergroten)

Elvis
@Erik1979.. ga jij maar 60 rijden op de autobahn
Erik1979..
@Elvis op de autobahn mag je wel 80. Zie schermafbeelding.
weurding
@Elvis naar benee is 40 ton ook zat
Erik1979..
@Wie weet het maar heer Verstraten u kunt beter uw energie steken in het uit laten zoeken waar het fout gaat bij de melk transport voordat er doden vallen. Beetje lullig als dat gebeurt. Een keertje word het nalatigheid!
+2
Elvis
@duitserMet mest word al verder gesleept
Grünlandkuh
@duitser wat is de reden om aan rücker te leveren? Melkprijs daar is toch gewoon ruk
+1
Ruben-Wind
@Grünlandkuh arla toch ook? Slechts betalende Farbruek op het moment
+1
duitser
@Grünlandkuh geen poespas er omheen. Heel veel zijn dat gedoe met vlog, Tierhaltung 3, en milchmaster zat. Of heet dat niet zo bij DMK? Veel papierwerk en controles terwijl melkprijs niet hoger is dan bij particulieren die aan niets doen.
En ze verwachten dat Rücker met prijs aan Ammerland moet hangen omdat ze uit dezelfde hoek vissen.
Het zou mijn eerste keus niet zijn

Wel lekker, zijn hier in het dorp met 7 melkveebedrijven en komen straks 5 fabrieken de melk halen. Kan altijd ergens heen 😅
Deblonde
@Elvis in de Maine et Loire lijkt me het geen probleem en onder Nantes ook niet. De andere gebieden heb ik geen kijk op.
aldert
@Deblonde Ik vindt dit toch een raar verhaal.In een krimpende markt geven ze gewoon boeren met 100 melkkoeien een schop onder de kont.
Deblonde
@aldert ja hier ook, der zal wel een andere theorie achterzitten als dat ze vertellen.
grös
@aldert
Hebben bij FrieslandCampina stage gelopen denk ik.. Misschien kan Anker daar ook een fabriek bouwen/kopen.
weurding
Als ze geen melk meer willen verwerken voor export geeft dat toch kansen voor hier?
mlkvhoudr
@weurding geen president en galbani meer in de supermarkten in nl
+1
weurding
@mlkvhoudr er zijn meerdere merken brie☺️
+1
wotan2
@mlkvhoudr denk het wel, alleen niet meer geproduceerd met franse melk.
Jannus
Quote Reactie van @wotan2:
met franse melk.

bij lactali is melk gewoon een grondstof met een kostenplaatje
Vdejong
Quote Reactie van @Jannus:
melk gewoon een grondstof met een kostenplaatje

woorden, van gelijke strekking, die de heer Olijlslager bij Friesland Foods uitsprak

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's frankrijk , melk , export en lactalis geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
51
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
3.656