Hoe Schiphol zaken doet op de vechtmarkt van de uitstootrechten

Schiphol: Een boer die zijn rechten verkoopt op de uitstoot van stikstof, dat ligt gevoelig. Toen Schiphol op zoek moest naar ruimte, deed de luchthaven dat stiekem, via tussenpersonen. Vier boeren vertellen anoniem. „Overal vragen mensen me hetzelfde: aan wie heb je verkocht?”

Deel dit topic

Reacties

Grasbaal
Een melkveehouder in een polder ten zuiden van Schiphol kreeg biedingen van „drie grote partijen”, zegt ze: Rijkswaterstaat, Schiphol en een derde die de boerin niet wil noemen. Maar: „Schiphol had het hoogste bod”. De luchthaven betaalde 3,5 miljoen euro voor het hele bedrijf, de stikstofrechten en het woonhuis, blijkt uit de verkoopakte in het kadaster.

Een Utrechtse varkensboer had zijn stikstofruimte het liefst aan andere boeren verkocht, zegt hij. Maar zou hij ook aan boeren hebben verkocht als hun bod veel lager was? „Mijn collega’s zouden nooit hebben kunnen bieden wat Schiphol bood”, zegt hij. „Dat zou nog een heel moeilijke beslissing zijn geweest.”

Een schapenhouder in Noord-Holland die zijn rechten niet te koop had staan, werd toch benaderd, door vier geïnteresseerden. Ook nu trok de luchthaven aan het langste eind: ze bood het meeste.

Meer: nrc.nl/nieuws/2024/…
+3
labella
@Grasbaal Het draait uiteindelijk toch altijd om de inhoud van de zak!
+1
familie pelle
@labella
Quote:
. Het draait uiteindelijk toch altijd om de inhoud van de zak!

Zegt je vriendin dat ook altijd?
+1
-Jan-
@familie pelle nee die speelt voor gleufautomaat om te wisselen
Bioepz
@Grasbaal 3,5 miljoen voor een compleet bedrijf? Maar wat zou de Nvergunning op zich opbrengen?
+2
cjw73
Gaat gewoon om de knikkers, is altijd zo geweest en blijft ook zo.🤑🤑
+3
robbies
Kan iemand mij uitleggen wat er mis is met het verkopen van stikstofruimte?
+1
puddingbroodje
@robbies groen N naar grijze N ! de boeren hebben groot gelijk maar voor de landbouwsector is een totale uitverkoop het einde. en de maatschappij zit straks met boel industrie en import eten!
+5
robbies
Quote Reactie van @puddingbroodje:
en de maatschappij zit straks met boel industrie en import eten!

daar voel ik me geenszins verantwoordelijk voor.
+1
Twentsch Land
Prima toch !

Van boer naar boer …

groene Stikstof opkopen en gebruiken voor grijs is wel heel raar …

Maar een verkoper van groene Stikstof begrijp ik wel.

@robbies
+1
robbies
Landbouwgrond verkopen voor woningbouw of industrie is hetzelfde. zonneparken, windmolens; weg ermee. @Twentsch Land
+1
Frans1
@robbies het is een beetje dubbel, je hebt een vergunning om een aktiviteit uit te kunnen oefenen, waarom zou je dat moeten kunnen verkopen? Bij staking vervalt dergelijke vergunning, en bij overname blijft ie geldig op locatie. Maar door het vastlopen van het hele stelsel is het salderen in het leven geroepen, en zo ook waarde aan de vergunningen gehangen. Nu is het salderen voor veehouderijen stil gezet, maar industrie en luchtvaart hebben deze mogelijkheid nog wel. Hoe correct, ofwel rechtsgeldig is dat eigenlijk ? Ik vind het schandalig dat dat nog niet is afgeschoten, want zoals hierboven ook al is gezegd, de sector ligt in de uitverkoop. Bizar
robbies
@Frans1 voor de juiste prijs doet iedereen hier zijn toko in de uitverkoop. Jij kon de stap naar Frankrijk maken omdat de grondprijs hier enorm uit de klauwen is gegroeid. Dat komt niet weg uit het verdienvermogen van de melkveehouderij. Schaarste maakt prijs, is bij stikstof niet anders.

Verder kun je twisten of je moet willen kunnen salderen. ik begrijp je punt we, maar als er geen extern salderen toegetsaan dan is het per direct klaar met ruimtelijke ontwikkelingen. Dat gaat de politiek never nooit toestaan. Dus extern salderen zal wel mogelijk blijven. Los daarvan: De totale vergunde stikstofruimte bij de veehouderij in Nederland krijgen we nooit meer volgeproduceerd. Daar is de mestruimte niet voor en de daar zijn de rechtenstelsels niet toereikend voor. We zullen moeten leveren en dan moeten we ons de vraag stellen: gaan we er proberen geld van te maken? of laten we het ons afpakken, zoals in Brabant al een jaar of 7 het plan is? En gezien de onvoorstelbare interesse in de LBV-regelingen hier werkt demotiverend beleid voeren het beste. Wat schiet de sector daarmee op?
+1
Willem123
@Frans1 U HEBT VOLKOMEN GELIJK dit is niet te rijmen, ik als pasmelder zou dan ook wel een horeca vergunning kunnen kopen om mijn agrarische onderneming te runnen.
+1
cjw73
@Willem123 dus ik moet hem weg geven aan jou terwijl er elders fors geld voor wordt geboden. Nou sorry dan verkoop ik het 1 x goed.
+2
Frans1
@cjw73 je hebt groot gelijk, maar de staat had dat niet toe moeten staan dat een individu het voor het zeggen heeft waar een vergunning heen gaat. Je krijgt een vergunning om een activiteit uit te oefenen, en dat is geen handelswaar. Maar als de mogelijkheid er is ben je gek als je hem niet gebruikt
hookwood
@Frans1 Ook de industrie en de luchtvaart zullen aan het additionaliteitsvereiste moeten voldoen. Daar is bij Schiphol niet rekening gehouden maar lnv heeft wel vergund. Dat is dus nog wel een risico voor Schiphol zoals in het artikel ook wordt aangegeven.

deomgevingsadviseurs.nl/actueel/…
+2
Frans1
@hookwood dat snap ik wel, maar het is toch rechtsongelijkheid dat schiphol schijnbaar wel zijn vergunning op orde kan brengen middels saldering, en veehouderijen onderling niet
bio boer
@Frans1 dat komt vooral door emissie arme vloeren heb je nog traditionele stal systemen kun je nog wel stikstof kopen of zo is het in Friesland
Elvis
@Frans1 ze kopen wel maar volgens de experts is het ook niet houdbaar wat ze doen.
+2
JappieJo
Groot gelijk, de hoogste bieder heeft geluk, dat gunnen is prachtig maar een dikke beurs is ook wel fijn😅

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's stikstof , uitstoot , schiphol , ammoniakrechten en boeren geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
21
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
2.933