Illustratie van: rubenv

'Tekort aan mestplaatsingsruimte is best schokkend'

Het mestoverschot bedraagt in 2030 17 miljoen ton meer dan in 2022. De toelating van kunstmestvervangers uit dierlijke mest, oftewel renure, kan de pijn flink verzachten. Maar er zijn meer maatregelen nodig, stellen NCM-directeur Jan Roefs en LTO-portefeuillehouder Mest Jos Verstraten.

Deel dit topic

Reacties

+2
amor
Het is allemaal niet zo moeilijk.

Gewoon meer dierlijke mest op de grond en dan stijgt het organische stofgehalte ook gelijk mee ipv alle dure onzinnige bewerkingen.
+6
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @amor:
Het is allemaal niet zo moeilijk.

Klopt. Maar zolang de boeren zelf mee blijven mekkeren over "uitspoeling" en "verliezen" gaat er niks veranderen.
+1
de jonge
@amor allemaal gewauwel over natuurlijke kringlopen etcetc en ondertijd het natuurlijkste product decimeren en op willen vullen met chemische mest. Wat voor hersenkronkels hebben we dan mee te maken...
+3
de jonge
@de jonge als ze met subsidies willen gooien zou er juist een subsidie moeten zijn om dierlijke mest meer te gaan benutten en kunstmest verminderen. Dan kan het kwartje heel snel de andere kant op vallen en word er geld toebetaald om mest af te zetten....
bio boer
Mestverwerken is niet gratis is nog wel struikelblok
Kunstmest kan scherp leveren per kg n
overstekend wild
@bio boer omdat de (kunstmest)industrie geen belasting op gas hoeft te betalen
+1
Kars
2030, dan zijn er al heleboel gestopt die er helemaal klaar mee zijn.
+1
Twentsch Land
De jeugd is enorm positief.

@Kars
+1
Kars
@Twentsch Land ken genoeg boeren waar opvolger hier in de buurt bedanken. En dat zijn er vort meer dan die doorgaan.
cjw73
@Twentsch Land dat handjevol die er nog zijn wel. Maar dat komt ook doordat veel denken dat het wel wat mee zal vallen. Zodra ze de werkelijkheid onder ogen zien ,hakt een deel alsnog af.
+3
Braboboer
@cjw73

Denk dat vrije tijd ook een grote rol speelt. Veel jeugd meent ze in 4 dagen te kunnen verdienen, zitten er niet meer op te kijken 7 dagen in de week klaar te moeten staan voor de boerderij.

Voor wie wil boeren blijven er linksom of rechtsom altijd wel mogelijkheden.
+1
cjw73
@Braboboer het punt vrije tijd speelt ook zeker een rol. En opvolgers blijven er ook wel. Het groepje wordt alleen steeds kleiner
labella
Quote Reactie van @Twentsch Land:
De jeugd is enorm positief

naïef zal je bedoelen!
+4
Bartlehiemboer
@Twentsch Land

Ik weet niet of wij dit in dit licht moeten zien.

Wanneer je nu een jaar of 21 bent heb je 15 jaar les gehad in anders denken dan hoe het in onze tijd ging.
Vooral de laatste 5 jaar zijn ze door de omgeving, politiek bang gepraat over klimaatverandering en de boeren die hier schuldig aan zijn.

De jeugd staat nog aan het begin van hun keuzes en carrière. Zij denken alleen nog maar ik ga het anders doen, ik ga mijn bijdrage leveren aan een betere wereld.

Daarbij, willen ze niet tegen het systeem schoppen zoals die nu is. Zij willen ook een leuke tijd.

We moeten gewoon accepteren dat de agenda 2030 of green deal of great reset gelukt is.
Dat schoppen tegen van alles aan door ons, de oudere boeren gaat niet lang meer duren. Een nieuwe generatie is daar.

Jeugd is ook voor een Lelylijn, daar ben ik het ook niet mee eens. 1 op de toen jongeren staan positief tegen een chip in de hand. Helemaal een gruwel.

Zo zijn er zoveel zaken waar je tegen in kan gaan. En we zullen ook heus wel wat winnen met ons verzet maar we worden wel ouder. De jeugd zal het overnemen.

Nogmaals Van der Leyen heeft min of meer de Green deal bedacht. 2 politieke coalitiepartijen hebben zich bij haar aangesloten. Waaronder de BBB. Dan zul je toch moeten weten dat we maar 1 richting uit gaan?

Ik heb me er in de afgelopen jaren ook bij neergelegd. We gaan niet meer terug naar "vroeger" en het boert een stuk relaxeer om maar mee te gaan met de gekkigheid.

Ooit hadden we het boeren zoals we kennen in stand kunnen houden maar tot de laatste verkiezingen hebben jullie weer voor partijen gekozen die mee gaan met het verhaal. Nu zullen we het er mee moeten doen.

Blij zijn dat de jeugd die nog fris en sterk is er wat van willen maken.
jan-cees
@Bartlehiemboer ik ben ook voorstander van lelylijn
Hanzelijn kostte me grond en toch goed voor flevoland dat de hanzelijn er nu ligt
Lelylijn moet er snel komen zal zegen zijn voor ontwikkeling van alles tussen Hamburg en Amsterdam

Lelystad airport kostte mij 80 ha gras ( wij maaiden en persten alle gras in balen op vliegveld)
Klote dat we het kwijtraakten maar voor Lelystad flevoland en Nederland zou het geweldig goed zijn dat die luchthaven snel in gebruik wordt genomen
Er zit geen enkele ratio in om het niet te doen
+2
Noorderling
@jan-cees
Het is een braindrain en door kortere reistijd de huizenprijzen in het noorden opdrijft.
Daar is de lokale bevolking en economie echt niet bij geholpen. Enkel de randstad en grote steden waarvoor het een overdrukventiel is.
bio boer
@jan-cees de meeste plattelands bewoners voelen geen behoefte om verbonden te zijn met de randstad op wat jonge studenten na
Kars
@bio boer uit de steden hier gaan er veel al mijn dorp wonen. Als ze vanuit hier naar de stad moeten is A sneller dan vinex wijk aan andere kant van de stad, B het is goedkoper, C sommige stedelingen zijn klaar met de drukte in de steden.
bio boer
@Kars daar zitten de meesten hier niet op te wachten friezen zijn trots op eigen cultuur willen dat graag zo behouden als het even kan
Kars
@bio boer ik heb het over de stad Tilburg/Eindhoven niet randstedeling. Ook uit randstad komen hier naartoe. Kan er goed mee overweg.
jan-cees
@bio boer heb je daar onderzoek naar gedaan en representatieve data? Of is het je onderbuikgevoel. Ik denk dat laatste en dan spreek je niet namens de meeste plattelandbewoners maar namens jezelf.
De spoorlijn Haarlem Amsterdam kende in 1839 ook tegenstanders en kon niet uit.
Toch hebben we nu spoorwegen in Nederland en die infrastuctuur kan nog iets beter ondanks dat paar (bio) boeren het daar niet mee eens zijn
Morgan
@jan-cees Men kan beter investeren in (super) snel internet, dan het landschap verkrachten voor half uur eerder in de randstad.
jan-cees
@Morgan is ook belangrijk maar trein en airport open ook
bio boer
@jan-cees spreek uit wat ik mee krijg uit mijn leef omgeving bubbel
In leeuwen denken ze er vast weer anders over daar wonen de friezen ook niet meer

Een lokaal spoornet ben ik niet op tegen
Die was er vroeger meer zo had je overal tram lijnen
+1
Grasbaal
Quote Reactie van @jan-cees:
De spoorlijn Haarlem Amsterdam kende in 1839 ook tegenstanders en kon niet uit. Toch hebben we nu spoorwegen in Nederland

We hebben hier gister op ludieke wijze het 126 jaar bestaan van de spoorlijn gevierd: facebook.com/grasbaal/posts/… elk dorpje had toen zijn eigen station. De kleine stations zijn ondertussen verdwenen maar de spoorlijn wordt zeer goed gebruikt en brengt dagelijks duizenden mensen veilig naar school of werk.

Wat ook blijft zijn de vele weilanden die sinds de spoorlijn er ligt driehoeken zin geworden. De verkaveling tientallen jaren geleden heeft weer veel recht gezet. Maar ten tijde van de aanleg van deze spoorlijn zal er ook over deze gronden voor strijd zijn geweest.

nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Alkmaar_-_Hoorn/

+1
hypotheekboer
Quote Reactie van @jan-cees:
Lelylijn moet er snel komen zal zegen zijn voor ontwikkeling van alles tussen Hamburg en Amsterdam

heb je daar onderzoek naar gedaan en representatieve data? Of is het je onderbuikgevoel.
Openbaar vervoer in plattelandsgebieden is alleen maar uitgekleed. Je zult dus met name ontwikkeling zien in grotere plaatsen langs het spoor met kiezers met gemiddeld een wat minder pro-landbouw mening. Voor het overige zie ik niet zo snel wat het voor het achterland brengt.
jan-cees
@hypotheekboer ik zie wel wat het brengt.
Dat betekend dat jongelui van plattelandsgemeenschappen makkelijker kunnen reizen om te studeren maar ook dat kleinere gemeenschappen minder snel leeglopen als ze met trein redelijk bereikbaar zijn
Ik zie Dronten en Kampen opbloeien na aanleg Hanzelijn en ook Swifterbant en Biddinghuizen
Dat zie ik minder rond Emmeloord en Nop plaatsen met uitzondering van Urk
de Tank
@jan-cees
Van mij mag die lijn naar het noorden komen hoor maar reken er dan op dat ook daar de ruimte voor agrarische bedrijven af gaat nemen. De ontwikkeling die jij noemt zal niet op agrarisch vlak zijn.
Twentsch Land
Je beste bijdrage dit jaar naar mijn mening.

De jeugd leeft in deze wereld ( goed of fout gaat het even niet om ) hun tijd waar ze het mee moeten doen, de meesten net zo positief als wij in onze jeugd.

@Bartlehiemboer
Morgan
@Bartlehiemboer Vind het een goed en reflecterend stuk , denk bovendien dat je gelijk hebt.
hip
@Bartlehiemboer Je geeft Von der Leyen nu wel heel veel eer. Ze was met ons Frenske de grote communicator van het geheel.
+1
matt
@Kars ben jij er dan nog bij kars?
J Andringa
omropfryslan.nl/nl/nieuws/…

Het argument van @jan-cees is zeer steekhoudend wat betreft een goede verbinding naar Hamburg en wie weet wel verder. Alleen zijn de Duitsers inmiddels van gedachte veranderd dat hun deel van het spoor waarvan ze vonden paar jaar geleden dat het niet uit kon, nu wel uit kan

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's mest , mestoverschot , mestplaatsingsruimte en renure geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
33
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
4.332