Uurtarief Flynth Adviseurs en Accountants

Hallo allemaal,

Wij zijn sinds vorig jaar weggegaan bij ''Flynth'' Adviseurs en Accountants.
Er moesten echter nog dingen worden afgerond, dus er waren nog verschillende facturen onderweg.

Die facturen waren naar ons idee opvallend hoog (te samen ca. €10.000,- ex. btw totaal, minus voorschotten die al betaald waren).

Uiteindelijk hebben we de urenstaat (specificatie) van de facturen opgevraagd, daaruit komt naar voren dat ze opvallend hoge uurtarieven rekenen voor bepaalde medewerkers.

Een klein overzicht uurtarieven Flynth:
Een accountant/accountmanager kost €235,- per uur.
Een Senior Assistent Accountant kost €163,- per uur.
Een Assistent Accountant kost €130,- per uur.

Ik begrijp ook wel dat de kantoorruimte, directie en overige kosten e.d. indirect ook betaald worden via het uurtarief van bijvoorbeeld €235,- voor de accountant, maar dit is wel heel veel.

Zijn salaris is ongeveer €35,- per uur bruto (€5600 : 160 uren per maand), dus verdiend Flynth aan hem ca. €200,- per uur.

Met een gemiddeld salaris voor een accountant (€5600,- per maand) zit Flynth 53% (bron indeed) boven het landelijk gemiddelde, terwijl ze bij vele andere functies (zoals assistent account functies) op of zelf soms 15% onder het gemiddelde salaris zitten.

Ik vind dat schandalig veel geld, i.b.t. met de prestatie die ''de man van €235,- per uur'' levert.

Hij is in één ochtend (3 uren) op bezoek om de jaarrekening te bespreken, dat kost gelijk €705,- en incl. met voorbereidend werk kost dat al over de €1100,- voor één bespreking.

Kort samengevat is het schandalig duur allemaal daar, terwijl het verleden al bewezen heeft dat de kwaliteit van het management bij voorloper Accon avm aardig te wensen overliet en terwijl ze ondanks de hoge uurtarieven toch nog niet eens kiet konden draaien🤔.

Mijn vraag in deze is ook, wat betalen jullie ongeveer per uur voor jullie boekhouder (in verschillende functies)? En is het tarief wat berekend word wat in verhouding met de prestatie die geleverd word?

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Gemiddeld uurloon bij Flynth

(klik om te vergroten)

Boekhouder (Accountant) verdiend gemiddeld bij Flynth 53% boven het landelijk gemiddelde!

Reacties

+1
de jonge
Niet normaal!! een accountmanager is haast duurder dan een advocaat. en dat terwijl alles steeds meer digitaal gaat.
+2
@de jonge Mijn idee! Ik zit bij Countus, die zijn ook schreeuwende duur. Wat betreft de uren, wat ze op kantoor allemaal uitvreten, daar heb je sowieso weinig tot geen zicht op, dan zou je moeten gaan eisen dat ze alleen aan je boekhouding mogen werken terwijl ze fysiek bij jou op het bedrijf aanwezig zijn. Een paar jaar geleden ben ik helaas een advocaat nodig geweest in verband met een rechtszaak die mij opgedrongen werd. Een ding weet ik wel: de urenregistratie van de advocaat die ik toen had was uitermate betrouwbaar (terwijl advocaten op dat gebied toch een slechte naam hebben). Wat ze op de accountantskantoren allemaal uitvreten weet ik niet. Het lijkt me bovendien dat een hoop werkzaamheden met betrekking tot de jaarrekening tegenwoordig ook prima geautomatiseerd kunnen worden, waardoor er volgens mij juist minder uren geschreven zouden hoeven te worden.

En dan nog: een accountant zit maar in zijn kantoortje. Een willekeurige loonwerker die bijvoorbeeld komt sleepslangen of inmaken met grote trekkers en wagens verdient in mijn ogen meer dan de gemiddelde accountant, maar krijgt minder!
bio boer
@Ян де веехоудер een accountant doet iets wat ik niet kan wat loonwerker doet zou ik zelf ook kunnen
+1
@bio boer Het ging mij hier specifiek om het geld dat een loonwerker geïnvesteerd heeft in zijn machines. En als je het zelf kunt, waarom doe je dat dan niet? (Omdat de machines van de loonwerker te duur zijn in aanschaf voor de gemiddelde boer en de factor tijd speelt natuurlijk ook een rol.) Overigens doe ik zoveel mogelijk van de administratie zelf en dan nog vind ik de accountant duur.
bio boer
@Ян де веехоудер reden voor mij is vooral tijd maar dat is ook intevullen met personeel als moet in buitenland is dat vaak al noodzaak om er veel minder loonwerk opties zijn als hier

Soms twijfel ik om alles weer in eigen beheer tedoen in combinatie met een werknemer er bij
overstekend wild
@Ян де веехоудер die (werken) tegenwoordig bijna allemaal meerdere dagen per week thuis
+1
@overstekend wild Dan is er dus nog minder controle op de urenregistratie.
kaas
@Ян де веехоудер een beetje monteur met veel lagere opleiding ben je ook al tussen de 80 en 90 euro kwijt ,en komma's eens met een goede advocaat die heb je echt niet voor 250 euro die alle facetten van het vak goed beheren
Mooiproater
@kaas monteur heeft ook dikke bus met gereedschap bij zich. Ook veel onderdelen op voorraad liggen wat al betaald
@kaas Mijn ervaring is dat de urenregistratie van een advocaat betrouwbaarder is dan van een accountant.
Kalfje24
@Ян де веехоудер bij veel advocaat uren en contacten met andere partijen is het overzicht
( en specificatie) ook nogal eens troebel.

Blijft deels Kwestie van vertrouwen.
+2
Bauernopfer
Heb een jaar stage gelopen als beginnend assistent accountant. Was id jaren 2012/13 geloof ik. Werd toen als 65 euro op rekening gezet. Als leerling wist ik niks en soms veel tijd nodig gehad. Dan werd er ook gezegd een ken nog wel een oud stel dat altijd netjes betaald, daar werden dan uren bij op gedrukt onder het mom" bijwerken adminstratie". En een accountmanager die zelf niet eens de lease prijs quotum kon uitrekenen.

De ervaring leert dat de echte goede boekhouders op kantoor zitten, blijven en geen praters zijn die ook de boer opgaan
Tim v N
Die van ons 110/uur. Is een kleiner accountskantoor maar bevalt erg goed. we zijn een jaar of 3 geleden over gestapt.
Kars
Ik zie wel zijn overal dezelfde oplichters.. ligt hier nog rekening 450excl fiscale advisering. Ben niet gebeld en heb niemand gebeld.
Elvis
@Kars samenlevings contract omgezet, 'liet ff een fiscalist er na kijken' € 1750,-
mlkvhoudr
@Kars daar heb je wel een terecht punt vind ik, ik kreeg pas nog een nota van fiscaal advies in januari 2023, als of ik nou nog weet of ik daar advies gevraagd had, countus factureerd ook maar wat door elkaar heen, uren staat zit er wel standaard bij
pieta
Zijn salaris is ongeveer €35,- per uur bruto (€5600 : 160 uren per maand), dus verdiend Flynth aan hem ca. €200,- per uur

Los van dat ik het ook ontzettend duur vind zullen zijn salariskosten per in rekening te brengen uur veel hoger liggen verwacht ik.

Gemiddeld zijn de totale loonkosten van een medewerker zo'n 130% van het brutoloon. De kosten die zichtbaar zijn op het loonstrookje, zoals vakantiegeld en loonheffing, zijn hierin meegenomen.
arjen90
@pieta Dan blijft er nog heel veel over, 35 x 1,3 = €45,5 235 - 45,5 = €189,50 wat ze er nog aan over houden per uur, blijft nog veel...
pieta
@arjen90 En hoeveel facturabele uren schrijft zo iemand? Wellicht slechts 60%.

Vind de tarieven wel hoog hoor.
Elvis
@pieta hoorde laatst dat ze elk 7 min moeten verantwoorden bij een accountant
pieta
@Elvis Lijkt me stug. 😁 5, 6, 8 of 10 minuten is logischer.
+1
arjen90
@pieta Zou kunnen, daar denk ik niet over na. Ik kijk wat kost iets en wat ik krijg ik er voor terug.

Het is een AA accountant, als je uurtarief AA accountant op Googled dan is dat ca. €150,- tot €175 per uur op gemiddelde basis.

Flynth is dus veel duurder als gemiddeld.
manneke
@arjen90 zou gewoon de uren registratie opvragen. Daar kun je wel.iets uithalen waarschijnlijk. Toen wij bij abab weggingen zakten de boekhoudkosten 30% en in mijn ogen denkt deze accountant beter mee.
Maar t is overal wel iets...
+4
Leo,s vriend
@manneke Dat schrijf je goed, er is overal wel iets.
Wij zijn van klein ,goedkoop kantoor over gegaan naar Flynth, en ja, ik schrok van de rekeningen, maar schrok ook in positieve zin van de kennis, en dus belastingbesparing en andere regelingen die zij voor me regelden.
Per saldo , tot nu toe, levert Flynth me zat op.
+5
Noorderling
@Leo,s vriend
Quote:
en dus belastingbesparing en

Daar helpen dikke facturen ook wel aan mee 😉
Slecht is altijd te duur.
+2
kaas
@Leo,s vriend een goede boekhouder die is niet snel te duur
overstekend wild
@kaas wat is een goede? Hoe vind je die? En hoeveel zijn er daar van?
+1
Kars
@manneke ABAB is ook dure altijd geweest dat ik hoorde. Maar ik zit ook bij zon grotere. Ben ze vort kitsbeu.
+1
komelker 2
@Kars Domme opmerking ik zou mij dood schamen, Een boekhouder is niet verplicht je kan het zelf ook wel doen,
+1
Kars
@komelker 2 schamen? Ze schamen zich er ook niet voor om hele dikke rekeningen te sturen voor nauwelijks iets aan werkzaamheden.
Ze moeten bij mij nog iets regelen en dan vertrek ik. Ben zo klaar met dat kantoor.
+1
CorP
Quote Reactie van @komelker 2:
Een boekhouder is niet verplicht je kan het zelf ook wel doen,

in de huidige tijd met alle soorten haken en ogen aan regelingen enz is zelf doen niet echt een optie meer, je bent eigenlijk altijd wel een accountant nodig
bio boer
@CorP ik dacht dat officiële jaarrekening met goedkeuring wel verplicht door accountant moest ?
Greetje
@bio boerAls je omzet onder de miljoen euro blijft is een accountant niet verplicht. (zal er bij jou missschien wel om lopen). Wij zitten tot volle tevredenheid al jaren bij Woldendorp in Bedum, dat is een administratiekantoor en geen accountantskantoor. Ik weet wel zeker dat we daar niks te kort komen qua belastingbesparing. Zo hoog is de belastingdruk van een gemiddeld melkveebedrijf door de jaren heen sowieso niet en zo ingewikkeld de boekhouding ook niet.
+1
bio boer
@Greetje ons bedrijf is best complex met 3 bv’s 3 persoonlijk ondernemingen en 2 maatschappen die toch allemaal wel wat aan elkaar gelinkt zijn 7 bedrijfs rekeningen
Kost idd bakken geld
Al die constructie zijn ook voortgekomen door belasting maatregelen maar ook door mestwet en aansprakelijkheid
Braboboer
@bio boer

Nou, de boekhouder is vast blij met klanten als jullie 😉
de hoef
Quote Reactie van @manneke:
denkt deze accountant beter

pascal
+1
manneke
@de hoef pascal daar hoor ik goede verhalen over maar geen ervaring mee. Een andere wat dichter in de buurt voor ons.
+5
de jonge
@pieta en als de loonwerkers een paar euro per uur duurder worden schreeuwt een groot gedeelte moord en brand. best wel lachtwekkend eigenlijk als je het in perspectief met dit gaat zien...
Braboboer
@de jonge

Ik breng nogal wat meer geld naar de loonwerker als de boekhouder 😉
pieta
@de jonge Die zijn de laatste jaren ook wel meer als een paar euro per uur duurder geworden.
Polder
@de jonge inderdaad en kijk is met hoeveel aan waarde die komen aanzetten.
+1
bio boer
@pieta hoe veel moeten ze bieden om iemand vast tehouden? Personeel zal daar ook niet voor het oprapen liggen dan ook nog wat agrarische kennis er bij
Kars
@bio boer niet alleen loonwerker. Zit nu boomkweker af en toe.
Elke boomkweker kun je hier zo aan de gang. En vaak machinaal, vast personeel willen meeste snoeien en niet met machines werken.
Ik doe liever andersom 🤣
overstekend wild
@bio boer bij jou wel?
bio boer
@overstekend wild moet zeggen dat we nu niet mogen klagen over personeel zijn nog nooit zo ruim verzien
Maar weet ook dat meer geluk is dan wijzheid kan ook zo weer veranderen
+1
jantje35
@pieta Ik werk in Westen bij WEA. Vroeger bij Flynth gewerkt. Tarieven zijn wel iets goedkoper denk, maar de grotere kantoren willen soms voor een makkelijk advies veel factureren, terwijl het ook gewoon heel snel kan (zoals bij WEA).
cs-agrar
@jantje35 vindt de service maar ondermaats, net of we alle oplossingen zelf moeten aandragen
Greetje
@cs-agrar Van WEA bedoel je? Wij zitten zelf bij administratiekantoor Woldendorp in bedum. Een super bedrijf , met korte lijnen, deskundige mensen en een vooraf vastgesteld redelijk tarief. vandaar dat ze ook een klantenstop hebben;)
+2
royale
@Greetje hebben ze inmiddels ook meer fiscale kennis? Dat was in het verleden niet best. Mijn boekhouder heeft meer fiscale kennis dan van mest en glb. En dat past prima bij ons, want alles rondom mest doe ik zelf. En ik wil niet te veel contactpersonen hebben bij het boekhoudkantoor. Belastingdruk is voor ons de factor die momenteel de kostprijs het meest verhoogt!
Greetje
@royale zeker! Ik weet niet van wanneer jouw ervaring dateert, maar ik heb er niets op aan te merken. Fiscale regelgeving is voor elk kantoor ook hetzelfde. Alleen sommige adviseurs geven je de illusie dat je enorm kunt besparen door een net iets minder enorm bedrag naar hun over te maken. In het gunstigste geval is het wat uitstel
+1
royale
@Greetje die van mij is al weer ruim 10 jaar geleden, daarom vroeg ik het ook. Dat zal nu wel anders zijn. We hebben door de jaren geleerd dat de fiscale kennis tussen kantoren groot is. De contactpersoon is belangrijker dan het kantoor. Als we veel investeren hebben we beiden de maximale investeringsaftrek. Ook door uitgerekend aan te betalen van de maatlatstal konden we het eerste jaar de heffingskortingen geheel benutten en het jaar erop wederom. Zodoende hebben we nu meer afschrijvingspotentieel. Onze oude boekhouder keek alleen maar achteruit en kon goed rekenen. De huidige kijkt meer vooruit, denkt mee en hebben vaker een contactmoment. Maar dit kost je jaarlijks wel een paar duizend euro extra en dat verdien je gemiddeld gemakkelijk terug. Ik maak me eigenlijk meer zorgen om de belastindruk dan om de mestafvoerkosten. zelfstandigenaftrek daalt, Mkb vrijstelling is verlaagd en afschrijven van niet de niet-vamil gebouwen is er nauwelijks meer.
pieta
Quote Reactie van @royale:
Ik maak me eigenlijk meer zorgen om de belastindruk

Wij zitten in de BV. Een loon voor jezelf wat op IB belast wordt en voor de rest kun je dan doorontwikkelen met het extra geld wat je beschikbaar houdt in de BV.

Nadeel is als je veel geld uit de BV wilt halen er een ab-heffing(box 2) overheen komt.
+1
Braboboer
Quote @pieta:
Een loon voor jezelf wat op IB belast wordt en voor de rest kun je dan doorontwikkelen met het extra geld wat je beschikbaar houdt in de BV.

En de vennootschapsbelasting
RaHeados
@Braboboer uit bv is toch dividend dat in box 2 valt?
bio boer
@Braboboer is lager tarief dan box 1 afhankelijk van wat je verdiend natuurlijk
Soms kun je nog verdelen met maatschap met meerdere personen kun je dat niet komt bv snel in beeld want 3 ton verdienen in box 1 wordt je niet blij van daarom gaan we hier ook over in bv
pieta
@Braboboer Ja, dat vond ik te vanzelfsprekend om te vermelden. Maar dat klopt natuurlijk. Ook een BV moet belasting betalen. Maar daar is een relatief laag tarief van toepassing. En dat geeft meer netto cashflow.
jantje35
@pieta maar als je geld uit de BV wil halen, betaal je AB heffing, dat tarief gaat elk jaar omhoog, eveneens het vpb tarief. In de IB heb je wel iets meer aftrekposten, al wordt dat wel heel snel afgebouwd.
pieta
Quote Reactie van @jantje35:
als je geld uit de BV wil halen, betaal je AB heffing

Ligt er volgens mij aan welk geld en hoe je geld uit de BV wilt halen.
bio boer
@pieta als je bedrijf stopt en geld komt er uit is dat ook geen ramp dan is het geld er ook

In je bedrijfsvoering kun je geld vaak goed gebruiken
+1
HansBa
@pieta ben nu net in mts met mijn zoon maar wat een administratieve rompslomp geeft dat zeg verandering van naam, kvk, relatienr, mestnr etc. Geen enkele machtiging of koppeling werkt nog...
+1
bio boer
@HansBa klopt hier keer ubn veranderd ook zwaar onderschat wat daar allemaal aan vast hangt 😅 hadden pluimvee en melkvee op 1 ubn dat opgesplitst
+1
royale
@pieta wij hebben het al een paar keer bekeken, maar het past ons niet. We investeren ook weleens in privé en dan is het voordeel snel weg. Ook was het idee om dan de grond buiten de bv te laten i.v.m. waardestijging. We vonden het allemaal best ingewikkeld: maatschap + BV + loonstrookjes. En de eerste ton blijft inkomstenbelasting door 2x loon dga. En we hadden toen ook niet het idee waar het financieel op aan zou gaan. Voorlopig blijven wij in de inkomstenbelasting.
pieta
@royale Wij hebben 1 dga. Dat scheelt uiteraard.
jantje35
@royale hybride BV wellicht een optie? Dan heb je wel een bepaalde winst natuurlijk nodig...
Klussera
@jantje35 ik denk dat wea nog duurder is als flynth
jantje35
@Klussera Als je kijkt wat AAFF tegenwoordig factureert voor een klein advies, denk ik dat de WEA in een halfuurtje klaar is (en qua prijs een stuk lager zit). Dit komt doordat AAFF en Flynth graag een heel boekwerk willen maken van een klein adviesje, zoals bijv herwaardering of mts aangaan/verbreking.
Klussera
@jantje35 als het zo simpel is ik zie nooit tijd op de rekening maar wel grote rekeningen
HansBa
@jantje35 hier was de mts akte bij aaff 2750 en herwaardering grond 850 door een agrarisch makelaar. Gebouwen moeten nog.
de hoef
Quote Reactie van @HansBa:
2750

dat kost bij ons incl herwaarderen 1500, daarom weg bij ALFA
+1
jammermaarhelaas
Weet maar eens wie goed is en wie niet. En wat is dan duur?

Ik weet het niet
+1
Hooibaaltje
@jammermaarhelaas 10000 euro voor simpel jaarrekening lijk mij te duur.
5000 komt dichter bij de werkelijkheid.
George
@jammermaarhelaas
Ik weet het wel.dat ze eigenlijk gewoon veel te duur zijn , Abab waren ook zulke afzetterige schooiers.
+1
bio boer
@George is ook ontiegelijk geest dodend werk wil niet met ze ruilen
+1
Metal ap
Mijn ervaring is hoe groter het kantoor hoe hoger de rekening.zit bij een gewone boekhouder [boerenzoon] met twee man op kantoor ben op jaar basis+-2500 euro kwijt Btw aangifte doe ik 4x per jaar zelf
Nevergiveup
@Metal ap Hier ook kleine boekhouder , 4 man op kantoor ca. 2500,- per jaar incl. 4x kwartaal opgave.

Als er iets speciaals te regelen is dan komt er wel snel bedrag bij.
hans-hans
Misschien een persoonlijk gesprek over de rekening aanvragen
Je kunt de rekening van het vorige jaar rapport erbij nemen en zeggen dat je je voelt opgelicht
Erover praten is misschien het handigste en misschien een jurist vragen welke argumenten je het beste kunt gebruiken
Ik denk zelf dat je er uit moet komen (gezamenlijk jij en boekhouder)aan juridische procedures kost veel te veel
van Ittersum
De eerste vraag die je kunt stellen is, hoeveel facturabele uren kunnen ze in de week schrijven. De loonkosten van een timmerman is ook geen 60 euro, hoogstens 35. Maar hoeveel uren zijn facturabel, denk hierbij aan winter, regen, wachten enz. Alles opgeteld minus de kosten is hun uurtarief
bio boer
Wen er maar afgelopen 2 jaar is alles snel stuk duurder geworden en wordt nog steeds

Ook bij loonwerk merk ik het maar koop maar eens nieuwe machines je komt er wel achter
Of ga wat laten bouwen
Waar voor heen 100 k veel geld was ben je het nu zo kwijt als je wat uitvind

Hier wat bezig met uitgesteld onderhoud aan te pakken en wat offertes alles val mij zwaar tegen alles bij elkaar had ik 2015 voor die bedragen nieuw kunnen bouwen
Toen had ik offerte voor stal waar 120 koeien in konden met separatie ruimte strobox voor 7 ton
+3
Braboboer
@bio boer

Eens, alles is gewoon fors duurder geworden.

Gelukkig is de melkprijs 48 cent en geen 35 anders was het niet meer te doen, maar zou eigenlijk 60 cent moeten zijn met de huidige kosten.
bio boer
@Braboboer prijs zou meer gecorrigeerd moeten worden voor vervanging investeringen
+1
Noorderling
@bio boer
Dat geld stoppen we allemaal in veel te dure grond waarop het rendement minimaal is.
Wie wel bouwt en geen grond koopt moet zijn kop er vanaf omdat je dan intensief bent.

Zeg het dan maar wat je moet. Je kunt maar een van beide, de stal is een keer versleten en we verkopen als sector dat we grondgebonden willen zijn en daarmee onszelf vast parkeren.

Dan heeft @Frans1 de kansen en bedreigingen het beste gecombineerd.
bio boer
@Noorderling mijn probleem is meer dat we niet kunnen bouwen vanwege vergunning verlening
Desnoods zeg ik 20 ha huur op dan kan ik de lasten van nieuwe stal daar wel van betalen dan nog heb ik voldoende grond
+2
Braboboer
@bio boer

Die huurgrond hou je nu toch ook geld aan over onder aan de streep?

Dus dat veranderd je positie toch niet dan? Anders kun je beter nu al die huur opzeggen.
bio boer
@Braboboer ik denk dat ik weinig verdien aan die huur grond maar licht in de huis kavel van de 2e locatie met recht van eerste koop
Voor het voer niet nodig en voor mestplaatsing ook dus is puur voor de kuilhandel mest aanvoer is nu wel lucratief
+1
slagakker
@Braboboer De 60 cent is nu in beeld. Wie had dat gedacht 9 maanden terug.
de hoef
Quote Reactie van @slagakker:
gedacht 9 maanden terug.

ik had het eerder verwacht, vlees zo duur had ik niet verwacht
puddingbroodje
Het is toch inmiddels wel algemeen bekent dat flynt het werk totaal niet af kan daarom de tarieven dusdanig ophoogt dat het werk vanzelf minder wordt en de winst gelijk blijft.....
+1
casev2
@puddingbroodje het voordeel van de flynth organisatie, met haar enorme overheadkosten, is dat er vrij veel goed personeel voor zichzelf is gaan werken, en met de zelfde kennis het voor een heel ander uurtarief doen.
+2
Koeien boertje
Als je gaat opstappen , moet je dat ook doen.

En niet met één been bij je oude blijven.

Die weten dat je gaat en dan proberen ze toch nog wat extra binnen te harken.
manneke
@Koeien boertje das beetje t gekloot.bij boekhouders je moet opzeggen voordat jaarcijfers en ib aangifte van jaar ervoor afgewerkt zijn. Anders betaal je dubbel voor alles wat al gedaan is in lopende boekjaar
arjen90
@Koeien boertje Daar heb je inderdaad wel gelijk in, ze moesten nog twee jaarrekeningen afronden.

Plus de overdracht van de stukken naar de nieuwe boekhouder.

Wij dachten dat het redelijk snel zou gebeuren, maar hun tactiek is zodra je overstapt om zo lang mogelijk te rekken om zaken definitief over te dragen.

Zolang dingen niet afgerond zijn kunnen ze dingen blijven rekenen.

En daar hebben ze meer als een half jaar over gedaan.

Zodra je belt, appt of mailt kost het gelijk weer een paar €100.
royale
@arjen90 als je afscheid wilt nemen van bank of boekhouder moet je eerst alles afwikkelen voordat je het vernietigende antwoord geeft. Althans dat is mijn ervaring. Anders word je genaaid en daarnaast is er totaal geen vertrouwen meer in elkaar! Met de digitalisering kun je momenteel veel gemakkelijker afscheid nemen van een boekhouder. Ik wil elk jaar weten waar ik aan toe ben en krijg een offerte. En daarbij is ook bekend wat extra uurtarief kost. Want er is elk jaar wel iets extra's. Verder is een boekhouder die een compleet pakket kan leveren meestal veel duurder dan een veredeld administratiekantoor. Wij betalen ± 6000 euro incl gesprek en vergaande fiscale optimalisatie en zijn erg tevreden, maar zitten bij een kleiner kantoor met veel ervaren mensen die o.a. wegkomen bij de grote jongens. Desondanks is het wel lekker cashen met 200+ euro per uur. Als je dan 5 uur per dag schrijft heb je al 1000 euro binnen. Als je dan 200 dagen werkt, komt er 2 ton binnen. Zo'n iemand verdient geen 50-60k per jaar, maar eerder 80k!
pieta
@arjen90 Voor een volgende keer bij opzeggen is mijn advies vraag om een zo vroeg mogelijke jaarrekening en afwerken met aangifte en al. Nota krijg je dan vaak snel en dan zeg je op.
Greetje
@arjen90 Ja wat een schande en interessant doenerij. Zo'n rocket science is onze boekhouding echt niet hoor. Wij zijn toendertijd gewoon naar het kantoor gereden, boekhoudrapport van het het afgelopen jaar en een paar dozen met papier(rekeningen/afschriften die gewoon van jezelf zijn, het zijn echt geen ingewikkelde "stukken") opgehaald en daar kon Woldendorp zo mee verder.
Ookmooi
@arjen90
Gewoon opzeggen nadat de jaarrekening besproken en alles ingediend is.
Nieuwe boekhouder pakt vanaf daar alles op. Wat de oude boekhouder verwerkt heeft is hij verplicht over te dragen aan de nieuwe.
arie.j
Hoe is het met Alfa Accountants in jullie ervaring?
+2
Nevergiveup
@arie.j Hier 4 jaar geleden mee gestopt Alfa Gorichem , werd erg duur voor het kleine bedrijf wat hier is , nu naar boekhouder met 4 man gegaan , minder als halve prijs bij Alfa (nu ca. 2500 per jaar) , ergste vond ik als je x belde voor redelijk simpele vraag dat er gelijk bv. Paar uur voor 185,- bij stond voor fiscaal advies , dat doet die ik nu heb eigenlijk niet voor telefoontje , alleen als er gewoon meer uitzoek werk is , en dan voor lagere prijs.
arie.j
Quote Reactie van @Nevergiveup:
@arie.j Hier 4 jaar geleden mee gestopt Alfa Gorichem , werd erg duur voor het kleine bedrijf wat hier is , nu naar boekhouder met 4 man gegaan , minder als halve prijs bij Alfa (nu ca. 2500 per jaar) , ergste vond ik als je x belde voor redelijk simpele vraag dat er gelijk bv. Paar uur voor 185,- bij stond voor fiscaal advies , dat doet die ik nu heb eigenlijk niet voor telefoontje , alleen als er gewoon meer uitzoek werk is , en dan voor lagere prijs.

Al weer heel wat jaren geleden (wel ruim 30 jaar ongeveer)van de WEA weggegaan, omdat ze toen geen goed werk leverden.
Naar Alfa gegaan, dat was toen beter en flink goedkoper
Maar nu vind ik ze, (zeker voor een particulier die wat extra boekhouding heeft) onderhand flink duur.
Vandaar mijn vraag, en dan is het waar dan naar toe, waar het ook goed maar goedkoper is?
Nevergiveup
@arie.j Zit nu bij v Oort v Hal in Wamel , zoiets zou voor U ook voldoende moeten zijn , voor een groot dynamisch bedrijf niet denk. Kosten 355,- excl. per kwartaal (omzet belasting) en jaar stukken ca. 580, - dan is er meestal nog iets fiscaal zoals afgelopen jaar levens verzekering afgelopen en heeft de boekhouder een fiscale constructie bedacht zodat ik elk jaar wat krijg en er verder in stille reserve blijft met zo weinig mogelijk belasting druk. Dan kom je op ca. 2500,- per jaar, maar als er niks bijzonders is onder de 2000,- , voor U nog veel minder denk want U heeft geen kwartaal opgave meer denk ?

Maar goed hier is het geen alledaags intensief bedrijf , ook geen kasboek.

Ohja , ze komen weg zover ik weet bij accon , zijn voor zichzelf begonnen.
arie.j
Quote Reactie van @Nevergiveup:
@arie.j Zit nu bij v Oort v Hal in Wamel , zoiets zou voor U ook voldoende moeten zijn , voor een groot dynamisch bedrijf niet denk. Kosten 355,- excl. per kwartaal (omzet belasting) en jaar stukken ca. 580, - dan is er meestal nog iets fiscaal zoals afgelopen jaar levens verzekering afgelopen en heeft de boekhouder een fiscale constructie bedacht zodat ik elk jaar wat krijg en er verder in stille reserve blijft met zo weinig mogelijk belasting druk. Dan kom je op ca. 2500,- per jaar , voor U nog veel minder denk want U heeft geen kwartaal opgave meer denk ?Maar goed hier is het geen alledaags intensief bedrijf , ook geen kasboek

Bedankt, we zullen wel eens wat rondneuzen.
Doorschrijfkas/bankboek(in de praktijk natuurlijk alleen bankzaken) hou ik naar steeds bij, heb ook 2 bankrekeningen
De oude prive rekening beheert mijn vrouw, en ik de oude bedrijfsrekening
Maar als je gewoon handmatig inschrijft word je gedwongen alles goed na te kijken.
Terwijl als alles alleen maar digitaal gaat het soms met vluchtige blik gaat, en dan laat je sommige dingen versloffen.
Dat is tenminste de eigen ervaring
+1
Polder
Hier ook sinds 2 jaar weg bij Flynth. Puur vanwege exorbitante rekeningen. Heel geleerd doen voor een eenvoudige balans van een melkveebedrijf. 40 jaar klant geweest. Vonden rekeningen altijd aan de hoge kant maar liep nou de spuigaten uit.
+1
Willem123
@Polder GEWOON Administratiekantoor WOLDENDORP Bellen
Polder
@Willem123 haha daar zitten we
+3
HansBa
Doe alles zelf op de aangifte na. Betaal (te) veel belasting maar dat zal dus wel komen door dat ik die dikke nota's van de accountants niet heb.
Metal ap
@HansBa nota's van boekhouder zijn kosten dus aftrekbaar,drukt de winst
royale
Quote Reactie van @Metal ap:
ota's van boekhouder zijn koste

gedeeltelijk toch?
HansBa
@Metal ap dat zeg ik, daarom betaal ik ook meer belasting want die nota's mis ik! Niet normaal wat een tarieven.
Helemaal gratis kom ik er ook niet vanaf; aangifte 350 en Mifas 400 per jaar.
Agrovision weet ook wel van tarieven!
+1
Maarten_
Het is beleid van veel kantoren om zoveel mogelijk werk door de dure jongens te laten doen wat inprincipe ook door een goedkopere werknemer kan, maar er moet verdient worden.

Zelf 3 jaar geleden van flynth (accon) naar Alfa gegaan. Scheelt ruim 1/3 vd kosten en veel betere fiscale optimalisatie. Heeft zich zelf al een paar keer terug verdiend
+4
casev2
@Maarten_
Quote:
zoveel mogelijk werk door de dure jongens te laten doen wat inprincipe ook door een goedkopere werknemer kan

Nou, geloof mij, veel van dat werk word gewoon door die "goedkope" krachten gedaan, maar gefactureerd als door de accountant zelf....
+2
Braboboer
@Maarten_

Wat is een goede fiscale optimalisatie?

Ik ben geen boekhouder, heb basiskennis maar voor mij is het voor een deel hocus pocus.
Ik vertrouw er maar op dat hun het goed doen maar vraag het 5 boekhouders en je krijgt 5 verschillende antwoorden, althans dat idee heb ik wel eens.
Twentsch Land
Langs de weg zie je met regelmaat buitengewoon mooie kantoorpanden waar agrarische boekhoudkantoor hun werkplek hebben.....het lijkt me dat het alleen betaald kan worden ( zowel koop als huur ) als daar een hoog uurloon wordt gevraagd voor hun werkzaamheden.......dit betekent niet dat de kwaliteit van hun werk ook automatisch beter is.
+8
Braboboer
@Twentsch Land

Ik las in een ander topic dat als je loonwerker met de nieuwste Fendt komt, of als je bierbostel door een Scania V8 met mooie lampjes en toeters gebracht wordt, dat ook een teken is van goede kwaliteit.

Dus misschien geld dat bij boekhouders met mooie kantoren ook.
Twentsch Land
Uitstraling kan zeker wat klanten trekken maar er zijn grenzen.

@Braboboer
Ookmooi
@Twentsch Land
Leuk die uitstraling. Is vooral voor de generatie Z heel belangrijk en dus voor de grote kantoren om nieuw personeel aan te trekken. Word je als boer niet wijzer van.
+1
jan w
De kennis voor de moeilijkere gevallen is er bij de grote kantoren wel. Alleen bij de "gewone" boekhoud werkzaamheden ontbreekt het over zicht in het geheel. De ene persoon doet dit stukje, volgende persoon doet weer een stukje en zo door tot de boekhouding af is. Maar op het eind vna de rit weet niemand van die personen waar het om gaat. iedereen moet zich eerst weer inlezen voordat ze verder kunnen.
Ze willen er eigenlijk lopende band werk van maken, maar dat werkt niet bij een boekhouding.
Noorderling
Quote Reactie van @jan w:
Ze willen er eigenlijk lopende band werk van maken, maar dat werkt niet bij een boekhouding

Het lastigste is om jouw plannen een beetje zo te laten lopen dat het fiscaal het beste uitkomt. En vaak weet je dat pas in januari februari hoe je het jaar hebt afgesloten, terwijl je bij wat grotere zaken dit eigenlijk minimaal een half jaar van te voren wilt weten. Wat kan wel in mia, vamil of EIA en wat niet. Vervang je een machine dit jaar of volgend jaar is soms wel handig om even te kijken hoe iets past.
Jaarrekening bespreken en de rest is allemaal een koe in de kont kijken en wat belastingbetalen uitstellen in plaats van beperken.

Dien nu alle facturen digitaal in, worden zo goed als automatisch in de juiste categorie geplaatst.
Kan zo door mijn boekhouding heen klikken vanuit de post naar uiteindelijk een factuur. Kun je zelf ook nog eens een begroting maken waar je anders overgeleverd was aan de medewerkers zelf.
Kun je nog wel een keer wat terug vinden, tendens kijken waar het heen gaat en heb je een beetje beter idee hoe je uitkomt.
Dat rekending zou zelf moeten kunnen bepalen het jaar verder voort te plannen met dezelfde kwartalen van een jaar geleden. Zou daar nog wel graag zelf de prijzen zoals melk en voerkosten aanpassen, dat zijn toch wel de grootste variabelen in de tijd.
rebabs
Voorheen had je een relatiebeheerder die je kon bellen voor vragen, die kende de situatie op het bedrijf. De toekomst is dat de AI ezel jou bankafschriften inleest koppelt aan facturen, op juiste grootboek zet en een rapport er uit tuft en de aan giften verstuurt. Dit werkt goed bij zzper, de landbouw vraagt extra kennis met zijn bijzondere regelingen. Dus ze zijn allemaal op zoek naar iemand die met zijn poten in de klei staat met administratieve vaardigheden.
Noorderling
Quote Reactie van @rebabs:
de landbouw vraagt extra kennis met zijn bijzondere regelingen.

Dat is enkel met investeringen het geval en zijn er direct ook geen 20 per jaar.
En die op het randje zitten probeer je toch direct als onderhoud op te voeren.
Alle kosten valt niet zoveel aan te versleutelen, voer, nuts, veearts, loonwerker.
95% is niet zo spannend lijkt me.
The Hurminator
Of een boekhouder goed bevalt en of je waar voor je geld hebt dat is lastig te controleren. Maar als het vertrouwen er niet meer is in elkaar, dan kunnen ze niets meer goed doen en is elke rekening te duur. Hier in de omgeving hoor je goede verhalen over Bilanx, transparant en kennis van zaken. En nee... ik werk niet bij bilanx 😄
+1
Dat is nou net het beroerde,je ontvangt altijd een ongespecificeerde nota van je boek houder, of je moet erom vragen ,maar merk wel dat ze daar een hekel aan hebben om uren te vermelden ,waar je toch recht op heb.
+2
Marco69
Vallei agri betalen we een vast bedrag per maand. Die werken met vision planner alles digitaal aanleveren. Resultaten /kosten/opbrengsten maandelijks inzichtelijk via je eigen dashboard met kpi's. rekeningen zijn digitaal direct opvraagbaar.
Een hele verademing vergeleken bij countus of flynth als je die opbelde begonnen ze aan de andere kant van de lijn direkt te schrijven met een hooivork.

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's management , flynth , accountant , uurtarief , accon avm , jaarrekening , boekhouder , overzicht , geld en Kosten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
122
DEELNEMERS
50
WEERGAVES
11.654