Fonterra verrast met stoppen verkoop consumentenzuivel

Fonterra wil stoppen met de verkoop van consumentenzuivel. Deze tak is in milksolids (gecombineerd vet en eiwit) goed voor ongeveer 15% van de melkaanvoer en 19% van de operationele winst. De focus gaat volledig op de productie van ingrediënten voor bedrijven, het zogenoemde B2B-kanaal.

Fonterra overweegt volledig uit de markt voor consumentenzuivel te stappen. Dat betekent de mogelijke verkoop van zeventien fabrieken, waarvan negen in Australië en drie in Nieuw-Zeeland. Fonterra heeft ook vele merken op maar liefst veertien markten. Dat gaat het ook om markten waar bijvoorbeeld FrieslandCampina goed vertegenwoordigd is, als Indonesië en Maleisië.

Meer: boerderij.nl/fonterra-verrast-met-stoppen-verkoop-…

Deel dit topic

Reacties

+4
mlkvhoudr
Fronterra wil niet meer aan uitknijpers leveren, ik vat t artikel even samen, philips heeft deze strategie ook gedaan
+1
Frans1
@mlkvhoudr RFC heeft ook een ceo gehad die dat opperde, maar dat werd niet geaccepteerd. Toch zit er wel wat in, want het is een ultieme uitknijpmarkt natuurlijk, dat hij zich daarvoor niet meer wil laten lenen laat zien dat hij ruggegraat heeft. Goede zaak
puddingbroodje
@Frans1 maar in de B&B is het ook niet altijd als je leveren kan betalen we wel wat je vraagt!
Frans1
@puddingbroodje dat snap ik wel, maar die consumentenzuivel wordt je toch gepiepeld door zo'n gladde commerciele praatjesmaker die je het vel zo ver mogelijk over de neus wil halen, daar is toch geen.lol aan, ze gunnen je gewoon niks, dat is geen gezonde relatie tussen leverancier en afnemer
Elvis
@Frans1 15 % van de melkplas levert 19% vd winst, was niet echt een "rood bakje" voor Fronterra
MTSTAMMINGA
Wat zou de echte reden zijn !! @hookwood heb jij een idee?
+4
hookwood
@MTSTAMMINGA Ik heb het idee dat Fonterra in de merken zuivel hetzelfde ervaart als FrieslandCampina. En niet alleen in de zuivel ook Unilever is aan het reorganiseren in de merken. Marketing is duur en dat is in een markt waarin de koopkracht terugloopt door inflatie moeilijk terug te verdienen omdat de consument minder gaat kopen of naar alternatieven zoekt zoals in de huismerken.

Fonterra reageert daar wel heel rigoureus op maar als ze een goede koper vinden maken ze daarmee wel kapitaal vrij om te investeren in de grondstoffenbusiness.
+5
Morgan
@hookwood Klinkt als ad- hoc beleid, tot voor kort was het credo: meer investeren in producten met toegevoegde waarde (duurdere consumenten producten) .
Nu zit het wat tegen en hup, gaat het weer 180 graden de andere kant op.
Herbert
@MTSTAMMINGA in een ander artikel geven ze aan de laagste co2 footprint te hebben, maar dat ze in 2030 nog 30% minder willen. Ik kan mij ergens voorstellen dat vooral de verwerkende industrie/ ingrediënten daarvoor wat meer wil/kan betalen dan consumentenzuivel.
+1
nederlandse boer
Fonterra wordt gegijzeld door de 'yankee-cultuur'. Iedere 2-3 jaar een nieuwe CEO en dus iedere 2-3 jaar een nieuwe koers. De boeren op de ledenvergadering volgen wel, die hebben er toch geen verstand van.

Vind het wel jammer. Was een mooie poot om op te staan. De business versmalt zich zo en met B2B is het veelal lastiger om added-value te genereren. Voor je het weet duwt Fonterra zich in de hoek van commodities.
puddingbroodje
@nederlandse boer Alle melk door die ingrediënten fabrieken douwen is wel efficient! maar het versmallen van je portofolio is wel een dingetje risico spreiden is ook wel prettig! RFC haalt elk jaar toch flink wat geld uit de groeiende consumenten markt in Azië. wellicht koopt rfc daar wat van de fonterra handel!
bio boer
@puddingbroodje heeft fc daar wel de melk voor ?
puddingbroodje
@bio boer In Indonesië en Maleisië draaien ook fabrieken van ons zonder onze melk. die kopen we in op de wereldmarkt.
van Ittersum
Uiteindelijk is via een omweg de eindgebruiker weer die consument en dan geldt nog steeds "wie betaald, bepaald". Dus uiteindelijk....
2speen
@van Ittersum

Uiteindelijk is Fonterra degene die wakker is en ziet dat de inflatie bepaald.

Fonterra gaat de verwaarding vooraan in de zuivelketen halen zodat de rest binnen de bulk voedselketen weer goedkoper kan produceren.

Dat is geheel anders dan RFC, die wilden aan het einde van de keten het duurder maken voor de consument. In, zoals Hookwood ook al aangeeft, tijden van sterke inflatie en daarmee hard dalende koopkracht.

Fonterra gaat met een industriële 'omweg' inflatie juist bestrijden.

Dit komt omdat de ingrediënten industrie de melk in zuivere componenten opknipt / verwerkt. En deze individuele componenten samen meer van waarde zijn dan de bulkgrondstof.

Door een breder en groter afzetbereik dan alleen binnen de zuivelketen (bijv vleesverwerkers, convenience, vega, farmaceutisch, etc). Met sectoren ertussen die het nog beter kunnen betalen dan de andere.

Omdat deze bredere industrieën uiteindelijk met deze zuivere ingrediënten, hun bulk met alternatieve en goedkopere (laagwaardigere) grondstoffen kunnen upcyclen en/of productie rendement mee verhogen (en vaste kosten verdunnen).

Dus 'hetzelfde' eindproduct (hebben het nog niet over kwaliteit) komt aan het einde van de keten alsnog met een gelijke of mogelijk lagere prijs bij de consument (bij inflatie is eenzelfde prijs volgend jaar immers al 'lager').

En de hogere marge is (terug) voor de producent. Het zal de ontwikkeling van 'A-huismerken' verder aan jagen
robbies
@2speen RFC heeft juist aan de voorkant geinvesteerd in Veghel. De merkenstrategie is inmiddels afgevoerd.
mlkvhoudr
@robbies investeren in de voorkant komen soms jarenlange kosten achterweg
+3
robbies
@mlkvhoudr dat waag ik in het geval van RFC te betwijfelen. Ik denk dat de investeringen in lactoferrine zeer goed renderen, blijkt ook uit het jaarverslag
mlkvhoudr
@robbies was dubbelzinnig bedoeld, maar ik lig vandaag vooral zelf dubbel om mijn eigen grapjes, vandaag op twitter vroeg iemand of iemand acteerde : ik zei dat ik sinds ik getrouwd ben ik wel de regie kwijt ben, ik dikke schik aan de keukentafel maar de rest dacht schijnbaar wat loopt die nou dom te lullen😆 maakt niks uit zo lang ik er zelf maar schik om heb😀
+1
Albert Peters
@mlkvhoudr een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Maar zolang ik voor 95 ct een liter halfvolle melk kan kopen zal het voor de boeren niet meevallen
+1
mlkvhoudr
@Albert Peters ik vind vooral het aantal rekeningen en de hoogte er van tegenvallen dit jaar, de inkomsten gaan nog wel

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's verkoop , frieslandcampina , fonterra , nieuwzeeland , economie , melkaanvoer en zuivelonderneming geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!