Illustratie van:
31

Vervaet Hydro Trike - Transport over de weg

We overwegen een occasie Vervaet hydro trike. Volgend jaar wordt het verplicht om de drijfmest meteen onder te werken. Onze huidige manier van werken kan dus niet meer. Nu voeren we drijfmest open met de ton en rijden we met een cultivator (max2u na spreiden) de drijfmest onder. We hebben ook een 6m injecteur voor achter de 24kub ton, alleen zijn we niet te spreken over alle 6m een spoor te rijden over het veld. Is tenslotte 1 van de eerste bewerkingen die worden uitgevoerd.
Vandaar dat een hydro trike de ideale oplossing lijkt. Alleen heb ik twijfels over het transport over de weg. Zijn er mensen die met de hydro trike tot 10km ver mest transporteren?

Deel dit topic

Reacties

+1
Zou er niet te veel mee over de weg. Hier zetten ze er al snel een transportttank bij ivm banden slijtage van de vervaet
@Andre150 Enkel vanwege de bandenslijtage of ook vanwege andere redenen (breedte, verbruik,...?)
+3
@FarmerJ verbruik gaat je niet meevallen met zoon ding op de weg in transport. Een paar nieuwe banden helemaal niet.
@FarmerJ Vooral banden... zomaar 30k voor een nieuw setje. Bij veel transport zijn ze na 2 seizoenen een mooi eind op.
+1
@Andre150 michelin 7000 per stuk, bkt zit op iets meer als 3000
@Fordje4600 das wel ex denk ik? En ik reken die zijwieltjes ook mee😅
+1
@Andre150 die hebben wij niet
@Fordje4600 hier eigelijk iedereen wel
+3
Zoek maar een mooie Kaweco double Twin op, dan kun je alle kanten op. En netjes de druk verdeelt over de gehele breedte.
+2
10 km.. wij gebruiken de transport tank al op 2 km afstand. Mest container er bij en klaar.
De verveat moet je lekker op het laten. De banden zijn duur zat.
@JD 6110 Ga je met een aanvoertank van 24kub op een afstand van 5km snel genoeg kunnen aanvoeren voor de vervaet?
+2
Op 5 km afstand houd je geen enkele zelfrijder bij @FarmerJ, zelfs met drie aanvoercombinaties niet als het een beetje mooie percelen zijn.
Ook zonder container ben je meer aan het wachten dan aan het rijden. Is het niet de Vervaet die staat te wachten, dan is het de aanvoer die moet wachten voor het tweede deel van de vracht te kunnen lossen ...
@FarmerJ

Wij zetten er meestal 2 containers bij. De transport tank haalt de 3de tank en de verveat komt net bij het land zo Al Iets voorsprong. . op een grotere afstand rijd er naast de 30 m3 nog een 20 m3 mee.

Als jij een eigen verveat hebt en de loonwerker vult de mest container en jullie 24 m3 rijd ook mee dan kan het toch mooi? Als jij staat te wachten kost het geen geld. En de loonwerker kan door rijden
+2
24 kuubs tank houden en tussenopslag er bij en de Vervaet. Ga maar rekenen wat het voordeligst is.
En als je in België woont mag je denk ik niet eens met een volle Vervaet over straat.
+1
@Fast Eddy die 24kub gaan we zowiezo houden. Alleen dat lossen in een tussenopslag zie ik niet zitten. Extra container verhuizen, 1keer meer lossen en vullen. Dan zou ik liever die 24kub uitrusten met een buis dat de vervaet rechtstreeks uit die tank kan zuigen. Lijkt mij eenvoudiger...
@FarmerJ

Maar als jij 5 km heen en weer moet rijden staat de vervaet een tijd stil. Met een tussen opslag wordt die tijd al weer verkleind.
De vervaet zou ik zoveel mogelijk in het land laten ivm brandstof verbruik en banden slijtage.
+8
@FarmerJ container kan zo achter zo'n poepscooter mee
+3
Quote Reactie van @Andre150:
poepscooter

😂🤣😂🤣
+2
@FarmerJ en dan staat de 24 kuups tank te wachten als de vervat de eerste tank uit rijd. En vervolgens staat de vervat te wachten. Want de transport tank is nog lang niet terug.
+2
Met een zelfrijder over de weg rijden ipv aan laten voeren kan niet uit. aan laten voeren door 2 vrachtwagens en kan je 80m3 per uur of meer uitrijden. Dat lijkt mij efficiënter dan half uur per tank kwijt te zijn aan het op een neer te rijden met een zelfrijder.
@Fendt615lsaturbomatik-e mooie percelen en een 14 kuub vervaet heb ik wel eens 105 kuub per uur gehaald. Gemiddeld zitten we aan 60 kuub per uur
+3
Als jij de mest eigenlijk met de Vervaet wil halen is capaciteit per uur blijkbaar niet zo belangrijk voor je.
Dan kan je de lege Vervaet toch prima in het land laten staan en met de transporttank een nieuwe vracht halen.
Heb je minder kosten en je hoeft nergens op te wachten of een ander op jou.
@DANOONTJE POWERR Capaciteit is wel belangrijk. Maar aantal personen nodig om de trein te laten rijden is ook belangrijk...
+1
@FarmerJ Het zal per bedrijf verschillen, maar zeker bij loonwerkers willen ze de Verveat zomin mogelijk stil hebben staan. Zeker in het voorjaar, of net na een snede gras wil iedereen tegelijk bemest hebben, dan moet die Verveat door. Dat is ook een veel duurdere machine die maar beperkt aantal dagen inzetbaar is (mestseizoen, weersomstandigheden) Trekker-opleggers zijn stuk goedkoper, dus een loonwerker laat liever even een trekker-oplegger wachten ipv de Verveat laten wachten. Hier zie ik ze altijd met container waar de Verveat 2 uit kan voltrekken. Aantal aanvoercombi's is dan afhankelijk van de afstand waar de mest vandaan moet komen.
+1
@FarmerJ dan snap ik je vraag niet dat je zelf met de Vervaet wil gaan laden.
Dan haal je sowieso geen capaciteit.
@DANOONTJE POWERR dit lijkt mij idd ook geen slecht idee voor zijn situatie.
@agroservice en met rechtstreeks overladen uit de 24 m3 transport tank ook niet
+2
Absoluut geen goed idee, die banden wat eronder zitten zijn niet gemaakt voor het gewicht en snelheid die een vervaet heeft. Hier ook al een klapband gehad, en rijden nooit vol over straat. De banden zijn met maximaal 70000 kuub alles over straat transporteren versleten. Ook ligt je brandstofverbruik zeer hoog bij een vervaet met transport op de weg.
+2
Dan kun je toch beter een getrokken 14 kuubs tank voor achter de trekker kopen. is goedkoper, kan over de weg en levert ook mooi werk. en dan kan je nog steeds met de 24 kuub aanvoeren
Tja. Heeft voor en nadelen. Hier meeste transport wel met de vervaet over de weg. Maar dan niet meer als 5km. Heeft te maken met personeel en zelf tijd indelen wanneer je op afstand gaat rijden. Probeer meestal transport te doen als het rustig is op de weg.
+1
@tone29 onze lw had het erover dat per 2 km de kosten per kuub al een euro omhoog gaan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Vervaet Hydro Trike en hebben de trefwoorden mest , hydro , voeren , vervaet hydro trike , transport , vervaet , cultivator en drijfmest geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
0