Illustratie van:
59

Werklust WG 18 - Naar Duitsland, wat doen moet kenteken

Hallo ik heb n werklust gekocht maar er zit al en gele kenteken up.

Hoe werkt dat met afmelden in Nederland, verkoper weet het ook niet exakt, ik gaa het shovel nooit regestreeren hier, komt 20km bord up zoals meeste shovels hier.

Wat moeten wij doen. Bedankt voor jullie ervaringen.

Deel dit topic

Reacties

+6
Je gaat naar de rdw toe. Met de papieren en kentekenplaat. En zet het voertuig op export. Dan krijg je export papieren mee. En mocht hij ooit in duitsland een kenteken moeten is dat daarmee mogelijk.
@stephan-inter Weet je dat zeker? Als een kenteken geschorst wordt ivm export kan je volgens mij daarna nooit geen nieuw kenteken meer aanvragen in een Europees land.
+4
@walker1 ik zei dat je hem op export moet zetten. Niet schorsen. Export is zelfde als de auto handelaren allemaal doen
+1
@stephan-inter Hoe het in dit specifieke geval precies zit weet ik niet, maar bij export binnen Europa krijgt een voertuig normaal een nieuw kenteken. Maar hier komt er dus geen nieuw kenteken meer op maar een 20 km/h plaat en het oude NL kenteken komt dus te vervallen.
Maar als ik het goed heb kan je voertuigen die naar buiten de EU geëxporteerd worden, niet meer terug importeren en weer kenteken aanvragen. Bij export wordt het VIN als geëxporteerd geregistreerd. Is beetje onder het mom van "ouwe troep die we weggedaan hebben hoeven we nooit meer terug te hebben"
@walker1 ligt eraan waar ik heb wel eens een auto meegenomen naar duitsland
@walker1 jawel hoor, zolang je die nl papieren maar niet kwijtraakt.
@walker1 Wij hebben onze auto's ook zo geexporteerd, niet schorsen maar export. Je krijgt een tijdelijk kenteken en papieren mee en daarmee kan je naar de gemeente in het land om je auto of voertuig weer te registreren.
@IF-V4-VD dat is nog binnen de EU en met nieuwe kenteken registratie. Bij export buiten de EU of definitief schorsen van kenteken, krijg je het voertuig nooit meer opnieuw geregistreerd en op kenteken binnen de EU.
+2
@stephan-inter
Klopt zoals je zegt, RDW geeft ook als tip dat de koper mee gaat naar de RDW zodat de exportpapieren op de naam van koper komen te staan, zie kopje 'goed om te weten'
rdw.nl/particulier/voertuigen/…
+3
Werkt toch gewoon het zelfde als dat je een auto exporteert .....
Naar de plaatselijke autogarage en vrijwaren
@varken nee. Rdw kan alleen
@stephan-inter
De plaatselijke autogarage regelt dat gewoon via de rdw hoor
rdw.nl/particulier/locatiewijzer/
Vaak genoeg gedaan
kost ook €11,40
Ik snap je vraag niet helemaal. Je hebt een shovel gekocht en je wilt het kenteken ongedaan maken? Of heb je die shovel in eigendom en wil je hem exporteren naar Duitsland? Of heb je hem in Duitsland gekocht en heeft hij al een Nederlandse nummerplaat (en dus registratiecard)? Wat wil je er precies mee en waarom zou je het kenteken willen inleveren?
Zie voor exporteren: rdw.nl/particulier/voertuigen/…
En voor invoeren: rdw.nl/particulier/voertuigen/…
@roscho shovel gekocht in NL. Zit kenteken up. Ik hal het shovel naar Duitsland. Hier geen kenteken nodig. Wat moet het verkoper doen om het mooi aftewikkeln met het kenteken. Ik heb het kenteken niet nodig en hij word NOIT hier registreerd.
@MRVNDT

Heb je hem bij een bedrijf gekocht of particulier?
+2
@Fast Eddy normale Boer
@MRVNDT als je alleen van het kenteken af wil en je gaat hem in Duitsland niet aanvragen kan de verkoper hem schorsen.
@bikkertie zover ik weet kan schorsen maar 3 jaar.
@MRVNDT gewoon exporteren via autogarage
@MRVNDT had hier een geschorste trailer waar ik ook van het kenteken af wou. Moest een sloopbewijs aanleveren, daarna werd die afgemeld
+2
@MRVNDT de maximale duur van een schrosingsperiode is 3 jaar volgens mij, na die 3 jaar kun je een voertuig opnieuw schorsen voor een periode van 1, 2 of 3 jaar
+2
@bikkertie
Dan blijft t kenteken bij de oude eigenaar
+1
Bij een RDW erkend mechanisatie bedrijf kunnen ze hem vrijwaren voor export.
+2
Lijkt me niet echt handig om het kenteken te laten vervallen op zo'n machine. Als je later wel mee over de weg wil of je wil in de toemkomst een keer verkopen, heb je een duurder probleem
@mdoornekamp over de weg mag ik Duitsland ook zonder kenteken
+1
Quote Reactie van @MRVNDT:
Wat moet het verkoper doen om het mooi aftewikkeln met het kenteken

Zoals ik het op de website van de RDW lees, moet je het volgende doen:

- Verzamel de volgende zaken: geldig legitimatiebewijs, kentekencard, kentekenplaten. Staat de shovel op naam van een bedrijf, dan moet je ook nog een bewijs van inschrijving bij de KVK meenemen.
- Bezoek met deze zaken een RDW keuringstation. Hier (rdw.nl/particulier/locatiewijzer/) vind je een kaart waar die zitten, klik eerst links aan dat je wilt exporteren en geef je woonplaats. Dan verschijnt een lijst. Meld je shovel af bij keuringstation.
- Betaal de kosten. Bij RDW €10,95, een bedrijf kan een ander tarief rekenen.
- Je ontvangt van het keuringstation: een vrijwaringsbewijs (= het bewijs dat de shovel niet meer geregistreerd is), het kentekenbewijs waarvan een hoekje is afgeknipt, het bewijs van export.
- Vanaf dit moment mag je niet meer op de openbare weg rijden, je zult de shovel dus per dieplader moeten verplaatsen.

Je zegt dat je in Duitsland geen kenteken nodig hebt. Je shovel wordt dus een "Hoflader". Dat betekent dat je daar niet op de openbare weg mag rijden. Maar je dient hem wel te verzekeren, als je er op eigen terrein de auto van een vertegenwoordiger mee stuk rijdt (of nog erger...), moet de schade wel betaald worden.
+1
@roscho

Even beter lezen.
Er komt een 20 km bord op. Dan ben je in Duitsland vrij van keuring en in sommige gevallen hoef je ook geen kenteken maar ben je wel gewoon verzekerd.
+1
@Fast Eddy klopt.

20 km bordje. Geen keuring, verzekerd over het allgemeine bedrijf verzekering en openbare weg is geen probleem.
@MRVNDT

Ik weet niet waar je de shovel hebt gekocht? In de stad Groningen zit een RDW locatie en misschien zit er ook zo iets in Bad Nieuweschans. Je kan ook vragen om export platen dan kan je hem gewoon naar huis rijden als dat moet.
+1
@Fast Eddy 130 km van mij af, buurt van Groningen ja. Wil hem zeker niet zelf rijden zo ver. Komt up dieplader.
Quote Reactie van @Fast Eddy:
vrij van keuring

Er zitten toch meer haken en ogen aan: "In Duitsland zijn alle landbouw- en bosbouwtractoren goedkeurings-, toelatings- en kentekenplichtig met uitzondering van voertuigen die de 6 km per uur niet kunnen halen. Voordat een mobiele machine de openbare weg op mag, moet deze zijn goedgekeurd. Mobiele machines die harder kunnen rijden dan 20 km per uur hebben een kentekenplaat. De voertuigen die langzamer dan 20 km per uur rijden vallen in de nationale categorie «Selbstfahrende Arbeitsmaschine und Stapler» en hebben een afwijkende kentekening. Op deze voertuigen moeten voornaam, achternaam en adres van de eigenaar of de bedrijfsnaam op de linker zijkant van het voertuig vermeld staan. Daarnaast moet de maximumconstructiesnelheid op de zijkant van het voertuig vermeld staan, de technische eigenschappen van het voertuig moeten op een constructieplaat staan en het goedkeuringsdocument moet te allen tijde getoond kunnen worden."
(zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34397-6.html/ , weliswaar Nederlandse info over Duitsland, maar 't zou maar zo kunnen kloppen.)
+1
Waarom laat je de shovel niet gewoon op kenteken staan? Een shovel op Nederlands kenteken heeft geen APK plicht en je hoeft er ook geen MRB voor te betalen. Als dat in de toekomst veranderd kan je het kenteken altijd nog schorsen. Zolang die geregistreerd is is die ook altijd makkelijker te verkopen.
+2
@walker1 Iets verkopen en het kenteken op je eigen naar laten staan is niet slim. Je bent en blijft dan juridisch eigenaar. Dus verantwoordelijk. Wat denk je van verzekeringsplicht? De eerste reactie van @stephan-inter is het enige juiste dat je kunt doen.
@TurboTurbo ik bedoel de shovel op kenteken laten staan. Wel overschrijven bij verkoop natuurlijk
+1
@walker1
Moet je wel een nederlander hebben die het kenteken op naam wil hebben...
En daarbij, je verkoopt hem aan het buitenland, dus exporteren naar hem
+1
@walker1 je kan geen nederlands kenteken overschrijven naar buitenland. Dus is er maar 1 antwoord en dat is mijn aller eerste reactie hier.
@stephan-inter Zucht, als je een auto of trekker of wat dan ook met Nederlands kenteken verkoopt naar Duitsland, dan komt er een Duits kenteken op. Dat bedoel ik met op kenteken laten staan. Maar @MRVNDT wil er geen kenteken meer op. Verder weet ik niet hoe Nederlands of hoe Duits @MRVNDT precies is, misschien kan de shovel overgeschreven worden en op NL kenteken blijven?
Maar als het officieel export wordt en er dus geen NL of D kenteken meer op zit, dan kan er later niet alsnog een kenteken voor aangevraagd worden, al weet ik niet in hoeverre die straks in Duitsland nog geregistreerd staat, met die regeling van zo'n 20 km/h bord ben ik niet bekend.
+2
@walker1 zucht! Nee dat is niet zo! Verdiep je er nu eens werkelijk in.
+2
@stephan-inter ik denk dat jouw weg wel de juiste is. Export melden, verkoop
Factuur en Transport papieren naar rdw en klaar. Wat ik dan hier in Duitsland ermee doe is wel niet belangrijk.

Het Duitse system met 20kmh borden is zo :

Achterop links en rechts komt en 20
Km/h Sticker up. En linkerkant en kleine sticker met nam en waar uw bedrijf zit.

Bvb boer boerens, boerhuizen.

Verlichting moet er wel zijn en theoretisch ook en officiële Dokument van het fabrikant, waar technische gegevens up staan. Maar daar kijkt er normal niemand up. Verzekerd ben jij dan over het bedrijfs verzekering.

Sneller dan 20 km/h moet het als eigen voertuig registriert worden met kenteken en tweejaarlijkse keuring bij het tüv. Dan mag jij ook officieel n wagen erachter hebben voor Stroh of zoiets Transporteren. Anders alleeen en kleine wagen met bakken of dubbelwielen erop toegestaan. Tenminste officieel.

Met Nederlands of belgse papieren en trekker hier registreren is niet zo eenvoudig als met n Auto war jij meestal coc papieren hebt. Hier begin jij bij nul, er komt en tuev agent en alles word getest alle nummers gekeken alvast zu alsof het en nieuwe zort voertuig is. Is wel altijd helpful als je iemand kent die al deze type trekker of dergelijkes hier regristreerd heft en jij kunt en kopie maken voor die meeste gegevens. Mogelijk ja maar moeilijk.

Dus. Allemaal bedankt voor jullie reacties en ik wacht nog ff op het vrachtwagen. Als werki hier is mak ik foto’s vor tf
@MRVNDT ik weet dat mijn weg de enigste juiste is. @walker1 wil graag van alles zeggen maar weet niet hoe het in de werkelijkheid gaat.
@stephan-inter Misschien zijn we het niet helemaal met elkaar eens, of we begrijpen elkaar niet goed, maar ik vind dit wel een erg trieste reactie.
Is net zoiets als een zekere meneer De Groot die zegt dat de BBB van alles roept, maar dat hij de enige is die gelijk heeft.
+1
@stephan-inter , @walker1 "Zucht"
Als jullie gewoon argumenten of bronnen aandragen, vind ik het prima, maar zodra je begint te zuchten geef je daar in mijn ogen mee aan dat je het respect voor de ander verliest. Jammer dat jullie de "oren zo kort aan de kop hebben". Ongeacht wie er gelijk heeft, ga ik ervan uit dat ieder hier naar beste kunnen/weten reacties geeft.
+1
@roscho Ik ga er verder ook niet over strijden wie er gelijk heeft, ondertussen zijn er meningen genoeg gedeeld en de voor- en nadelen van wel of niet op kenteken laten staan, 20 km/h bord, etc besproken.
Ik denk dat @MRVNDT er wel uit gaat komen, sterker nog, dat is hij al, maar hij wou vooral weten hoe het precies in zijn werk gaat. Ik wens hem nog veel werklust met zijn Werklust, ongeacht of er nog een kenteken op zit of een 20 km/h bord, of helemaal niks.
En daarmee is dit mijn laatste reactie in dit topic.
+2
@roscho ik heb alles al aan gedragen.
Maar meneer heeft er 0 ervaring in maar wil zich er toch mee bemoeien. Dan ben je bij mij aan het verkeerde adres.
@stephan-inter , @walker1

Jullie hebben allebei je mening gegeven, daar ging mijn reactie niet over. Wel over die zucht waarmee jullie allebei begonnen. Zo'n zucht betekent voor mij dat je de ander dom vindt en daarmee verlies je in mijn ogen het respect voor de ander.
Amen.
+1
@roscho misschien even de reacties terug lezen.......mogelijk dat je mening dan verandert.
Amen.
Quote Reactie van @stephan-inter:
misschien even de reacties terug lezen

Welke conclusie zou ik daar dan uit moeten trekken? Dat er niet gezucht is?
+4
@roscho Het gaat hier niet om meningen. Ik snap het goed dat @stephan-inter zich irriteert. Hij heeft zelf ervaring met dit onderwerp en neemt de moeite om die kennis te delen met de topicstarter. Vervolgens komen er derden die dat in twijfel trekken en zelf echt klinkklare onzin verkondigen.
+1
Quote Reactie van @TurboTurbo:
Hij heeft zelf ervaring met dit onderwerp en neemt de moeite om die kennis te delen met de topicstarter.

Het gaat mij niet om wie gelijk heeft, maar om die "zucht". Als je hebt aangegeven hoe het zit, dan is het voor mij daarmee klaar, dan hoef je daar helemaal niet verder op terug te komen, tenzij je dan nog komt met bronvermelding. Zuchten in een nieuwsgroep klinkt voor mij als "wat ben jíj ververvelend en dom", daarmee wek je onnodig agressie op. Daarom stoor ik mij daaraan, hou het gewoon bij de feiten en trap een ander niet in de grond. Met de reactie van @stephan-inter is verder niks mis.
+1
@TurboTurbo dankjewel.
Iemand die het tenminste begrijpt.
Ik zou m op kenteken willen hebben denk ik in dld.
milchpur.de/technik/hoflader-das-gilt-rechtlich/
+2
@Hanomag22 ik zie er geen zin in. Kost meer geld en is niet nodig dat ding is toch 99% up het boerderij
@MRVNDT is er wel een ABE voor zo’n shovel?
@Hanomag22 dat is en goede vraag. Zijn zeer raar in Duitsland die werklusten. Dat zou ik dan nog kijke of ik zoiets ik min handen krijg.
Quote Reactie van @MRVNDT:
raar

raar = zeldzaam. Anders begrijpen wij het niet helemaal.
@roscho ja wil zeggen, lopen niet vele hier, en dan bij Nederlandse boeren. En het merk is 95% onbekend bij anderen.
+1
Je kunt hem via de website van de RDW export melden (gratis) dan vervalt het kenteken en moet de verkoper bewijzen dat hij daadwerkelijk naar het buitenland is (sloopbewijs/factuur etc.)

Ik zou zelf met het kenteken (zoals hierboven al gemeld) langs de rdw gaan en hem export melden. Dat kost je nu 10 euro maar als je hem in de toekomst wil verkopen of weer exporteren zijn die papieren meer geld waard. Zonder die papieren moet hij eerst gekeurd worden, wat extra kosten (en risico's op afkeur) met zich meebrengt.
+3
Exporteren bij RDW (kan ook in Veendam) krijg je voor je zelf vrijwaring en export document voor de kopende partij. Kost minder dan 11 euro.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Werklust WG 18 en hebben de trefwoorden shovel , duitsland , kenteken , export , ervaringen , werklust , afmelden en nederland geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
59
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
0