Illustratie van:
23

Fordson Dexta - Voorlader gaat niet omhoog

Onlangs kocht ik voor onze boerderij een Fordson Dexta met voorlader en cyclomaaier erachter.

Rijden doet hij prima. Remmen is ehhhmmmm Tja anticiperen zullen we maar zeggen en hard stampen.

Hefinrichting doet het ook prima.

Elektrisch is er wel werk, maar dat gaan we wel fixen.

Ook lekt hij behoorlijk olie, maar er bleek teveel in te zitten... Dus dat kan wel. Verwacht wellicht nog vilt keringen?? Dus lekt altijd wel wat.

Mijn grootste probleem is echter de voorlader: toen ik hem ophaalde ging hij keurig omhoog.
Thuis aangekomen voorlader laten zakken (handrem zit er niet op denk ik??)
Kreeg hem net vrij genoeg om hem binnen te rijden. Maar nu staat de voorlader aan de grond en kan ik er dus niet mee rijden..

Ik heb de knop om te schakelen tussen de hefinrichting of de voorlader uitgetrokken, maar krijg hem nog niet omhoog..

Ook lukt het inschakelen van de aftakas niet.. hij blijft tandjes poetsen...ook met koppeling in. Wellicht zou het nog werken als ik hem in zijn versnelling zet als ik de aftakas inschakel??

Deel dit topic

Reacties

Olie pomp is toch ergens via de aftakas geschakeld.
@Fendt926Driver Bij een fordson major moet aftakas draaien anders werkt hef niet. Bij dexta is dat niet zo.
Doet de heffing het wel? Bij draaiende motor en niet ingetrapte koppeling draait de oliepomp ook.
@Hanomag22
Knop indrukken voor external service en hef werkt prima. Uittrekken zou de voorlader moeten activeren
@Carcrosser knop uit is extern, knop in is hef. Als hef het doet zou je denken dat je dan de knop niet goed werkt. Hoor je wel dat er druk wordt opgebouwd als je voorlader wilt bedienen?
@Hanomag22
Ik hoor niets bijzonders, maar lijk wel druk in slangen te voelen. Anders keer beetje oplossen...
@Carcrosser alleen uit trekken is niet genoeg he...je moet de hefhendel wel helemaal naar achteren trekken.
@RPCounty
Weet het, maar zakken doet hij wel (naar voren) achteren doet niets.
@RPCounty en als je tijdens het tillen de voorlader een handje helpt? Dat zou aangeven dat de pomp hem zelf niet meer kan drukken. Door de stand van de cylinders. Het zou je een indicatie geven waar het probleem zit
@Carcrosser waar in de buurt woon je ergens..
Misschien is er een ford liefhebber in de buurt of weten mede tf ers een handig iemand in de buurt die kan helpen mee denken
@Fendt926Driver
Ik woon in Standdaarbuiten: gemeente Moerdijk.
@Carcrosser er zit bij jou in de buurt een dexta liefhebber die heeft bij mij wel eens een oud setje achterbanden gekocht
+1
Probeer eens de aftakas in te schakelen met de motor uit en dan starten. Moet ook werken. (Geen maaier eraan natuurlijk)
Verder heb ik geen ervaring met frontlader.
Doosje Viagra in de hydrauliek tank gooien.
@Derkmax
Die had ik ook al bedacht. Weet echter niet eens waar de tank zit, want had ook al optie dat oliepeil te laag zou zijn, maar vermoed dat dan de hef ook niet zou werken (neem aan dat ze dezelfde oliepomp hebben)
+1
@Carcrosser achterbrug is tevens het olie reservoir. Trouwens dat er teveel olie in je motor zit zou ik wel ff in de gaten houden. Als de tankkraan doorlaat dan loopt je diesel via de vlamstart op het inlaatspruitstuk de motor in. Dit is een kwaal v/d dexta. Als ie te vol zit je motor en je start hem dan word ie er niet beter van. Meeste dexta's hebben ze bij spruitstuk een extra kraantje in de leiding gezet , die kun je dan dichtzetten. Bij heel veel dexta's ook wel leiding eraf cq afgeblind.
@oldtimergek

Goeie tip, ga ik even naar kijken en anders z.s.m. kraantje inbouwen.

Hoe check ik peil van olie in achterbrug? Ik zie nergens een vulplug/peilgat
+1
@Carcrosser olie pijl stopje achterbrug zit bij aftakas hendel. Versnellingsbak olie pijl stopje zit aan rem pedaal zijde. Vulstop zit op achterbrug rechts . Zie foto's

(klik om te vergroten)

Pijl stopje achterbrug.

(klik om te vergroten)

Vul dop op achterbrug

(klik om te vergroten)

Olie pijl stopje versnellingsbak

(klik om te vergroten)

Pijl stopje achterbrug
@Carcrosser

Achterbrug en versnellingsbak hebben elk een eigen reservoir. De olie voor de hef en hydrauliek komt uit het reservoir van de achterbrug.

De versnellingsbak kun je (in mijn herinnering) bijvullen via de stop die bij de versnellings hendels zit (lijkt op die van de achterbrug).
@Carcrosser ja, sorry, beetje flauw grapje. Kan je helaas niet met de techniek helpen. Lijkt erop dat jouw externe knop niet goed werkt, of te weinig olie in de achterbrug, maar dan moet je de pomp wel horen janken.
Mbt je aftakas, moet je even checken hoe de trekstang aan je koppelingspedaal zit. Bij dexta's met dubbele koppeling zit daar 2 standen op. In 1 stand zit het koppelingspedaal lager, maar pak je alleen de rijkoppeling mee. In de andere stand zit deze hoger en pak je ook de aftakaskoppeling mee.

Zo is het iig bij de dexta van m'n zwager. De mijne had een enkele koppeling.
+2
Probleem opgelost..
Je moet de hefhendel omhoog zetten om de oliepomp te activeren. Die is misschien hierboven wel genoemd, maar niet door mij begrepen.

Dexta doet het nu perfect.
+1
Quote Reactie van @Carcrosser:
hefhendel omhoog zetten om de oliepomp te activeren

Nee, door de hef hendel helemaal omhoog te zetten bedien je het hef ventiel, en stuur je de olie die van de pomp komt, door het hydrauliek blok op de hefdeksel, en doordat de knop is uitgetrokken loopt de olie naar de externe koppeling waar de voorlader hefcilinders op zitten aangesloten.

Wanneer je de hef hendel omlaag zet, loopt de olie vanaf het hef ventiel retour in de achterbrug.

Heb je de knop op het hydrauliek blok ingedrukt, dan loopt de olie door naar de hef cilinder, en gaat de hef omhoog.

De oliepomp wordt geactiveerd wanneer de motor loopt en de droge plaatkoppeling gekoppeld is, die bedien je met het voet koppelingspedaal.

Als je de aftakas inschakelt trap je ook eerst de rijkoppeling helemaal in, tot op de treeplank, dan staat de aandrijfas van de oliepomp stil, en de klauwkoppeling van de aftakas ook. Dan kun je de aftakas klauwkoppeling kraakvrij inschakelen. Het beste is om bij uitschakelen van de aftakas ook het voetpedaal van de rijkoppeling weer helemaal in te trappen, dan staat er geen spanning op de klauwkoppeling van de aftakas.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden voorlader , aftakas , hefinrichting , cyclomaaier , koppeling , versnelling , fordson , boerderij , schakelen en fordson dexta geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0