Illustratie van:
25

International 744 - D239 Koper bus verstuivers demonteren

Hallo,

Ik ben bezig aan een international 744 met d239 motor waarbij er brandstof lekt langs de verstuivers dus wil ik graag de koperen/messing bussen (tubes) waar de verstuivers in zitten vervangen. Hoe krijg ik deze eruit?

Alvast bedankt!
SIEBE

Deel dit topic

Reacties

Wat ik wel eens doe is een tap erin draaien en eruit slaan.. maarja dan is de kop er wel af..
+1
Brandstof kan nooit langs deze bussen lekken, want die hoort hier helemaal niet te komen. De bussen zijn met koelwater omspoeld. De enigste defecten wat zou kunnen mankeren aan deze bussen is of compressieverlies tussen verstuiver en bus of druk in de koelsysteem door lekkage tussen bus en kop. Als er brandstof lekt komt dit waarschijnlijk uit je verstuiver.
@JordyW Dat lijkt mij ook dat hierbij het geval is, anders kan er nergens brandstof lekken. Vaak is het een kwestie van de verstuiver uit elkaar halen, alles netjes schoonmaken met remreiniger en opnieuw monteren al voldoende.
+1
Bussen verwijderen door draad te tappen en dan met trekhamer eruit trekken. Kop eraf is het mooiste ivm slijpsel wat je in de cilinder krijgt
+1
@eicher4048driver
Wat Kouter zegt volgens het boek moet er een bout 7/8 x 4 inch ingedraaid worden dan kan je de bus naar boven eruit trekken.

(klik om te vergroten)

@Klein Rot is dat dan een tap 7/8 UNF of UNC die ik moet zorgen?
@eicher4048driver
Volgens mij doe ik het met m24 uit mn hoofd. Maar nogmaals ik heb de kop er dan wel af. Weet je zeker dat er daar diesel lekt? Geen retourleiding oid? Worden de o-ringen omhoog geblazen of zie je belletjes er bij langs komen bij draaiende motor? Controleer ook de verstuiver zelf of die nog wel mooi rond is. Dan sluit hij natuurlijk nooit mooi ook niet met een nieuwe verstuiverbus.
Ik heb dit bij een 845 gehad, toen de verstuivers opnieuw op druk gezet waren was het opgelost.
@brauheist mogelijk ligt het aan het feit dat de openingsdruk van de verstuivers te hoog is dan. Zal deze eerst afstellen, ik hou jullie op de hoogte
@eicher4048driver durf ik niet meer te zeggen, misschien weet @Huuuuub het nog die heeft ze toen afgesteld
+2
@brauheist
Klopt, toen lekte er brandstof tussen de verstuiverhouder uit, kan door verschillende oorzaken komen meestal zijn de tussenblokjes aan vervanging toe, of de verstuiver is niet 100% schoon en goed in elkaar gezet.
Even een oud topic omhoog gooien. Wat voor Loctite gebruik je als afdichtmiddel? Het hoeft de bus niet op z'n plek te houden aangezien hij door de passing/ verstuiver op z'n plek wordt gehouden.
@Corne S hier hoeft geen loctide ofzo tussen toch?
@brauheist
Volgens werkplaatshandboek wel. Ook zie je lijmresten zitten (Zie begin topic).
Ik kreeg van iemand loctite 518 (vlakkenafdichtmiddel) als tip, echter gaat dat tot 150 graden. Ik vraag me af of dat hoog genoeg is.
+1
@Corne S
Loctite 518 is prima, zelf gebruik ik altijd 5923, dat is die bruine plaktroep met dat kwastje.
@Huuuuub
Waar gebruik je dat voor? Ook voor onderdelen in de cilinderkop? Qua temperatuur kan het tot 204 graden, lijkt me wel iets beter.
@Corne S onderop de conus instrijken en de kraag van de bus bovenin. Wel eerst zeer goed schoonmaken.
@Huuuuub
Dankje. Het schoonmaken is me duidelijk. Maar je zou het met 518 aandurven? Ik was ook aan het googlen en daar werd loctite 270 gezegd. Gevoelsmatig lijkt me die maximum temperatuur van 150 graden krap zat.
@Corne S ja heb ik daar ook wel eens voor gebruikt gaat prima
+1
Voor de duidelijkheid, je hebt 518 daar weleens voor gebruikt?

Dan ga ik het goed proberen schoon te maken met de juiste bijbehorende cleaner/ kwastje. Eventueel nog een passend staafje maken met poetsdoek denk ik zo.
@Corne S als er water bij zit kan t toch nooit heel heet worden lijkt me.
@Huuuuub

Nog een vraag, dat neusje ook? Ik hoorde nl iemand anders die alleen het grote gat bovenaan met loctite behandelde. Onderin bij het neusje niets, anders gaat het alleen maar lekken.
@Corne S
De beide dichtvlakken moeten met loctite ingesmeerd worden staat in het handboek. De bus moet met een speciaal gereedschap op de plaats geslagen worden.
@Corne S ja de conus/neusje ook
Bedankt. Helaas lekt hij nog steeds. Ik begin nu eerder aan een lekke koppakking te denken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 744 en hebben de trefwoorden motor , lekt , vervangen , brandstof , demonteren , bussen , verstuivers , international 744 en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0