Illustratie van: Fast Eddy
59

Heftruck. Electrisch, lpg of diesel?

Wij gebruiken op ons bedrijf een electrische heftruck voor voer aanschuiven en tilklussen.
Makkelijk, stil en wendbaar.
Beperkter dan een minishovel, maar wel stukken goedkoper.

Wij merken dat het voer aanschuiven wel veel vraagt van een electrische heftruck omdat er dan een langdurige hoge stroomvraag is.
Wij zitten daarom te denken om over te stappen naar een lpg of diesel versie. Dan wordt het rijden mechanisch aangedreven en dus sterker.

Voorkeur heeft lpg ivm uitstoot en lawaai.
Diesel is weer makkelijker qua brandstof.

Zijn er op dit forum mensen met ervaring met een lpg versie?
Hoe lang kun je op een fles, gaat wisselen van fles makkelijk? Zijn ze makkelijk bij te vullen en mag je volle reserve flessen vervoeren/opslaan?

Deel dit topic

Reacties

+2
Geen ervaring, maar gasflessen opslaan in open (hekwerk), afgesloten (dus slot erop) ruimte met diverse bebording erop. En gasflessen kun je lang niet overal afvullen volgens mij. Je kunt wel heel wat uren draaien op zo n fles. Voor een boer lijkt mij diesel (toch al aanwezig) of electrisch toch het handigst.
@Weidezicht hoeveel uren kun je er op draaien?
@GJKlaassen durf ik niet te zeggen. Mijn oom had vroeger een gas heftruck en die werd paar keer per dag voor ff kwartier of half uur gebruikt. Dan ging die gasfles weken mee.
+1
Wij schuiven elektrisch aan met een juno.
Quote Reactie van @matt:
Wij schuiven elektrisch aan

Wij doen het met H K aandrijving. Bevalt uitstekend
@matt
Ik schuif aan met de riek.
+1
Heb nog wel een lpg truckje in de aanbieding:
tractors-and-machinery.nl/item/694193/…

Met een dieselheftruck mag je trouwens (officieel) niet meer binnen rijden omdat er ruim voldoende alternatieven zijn inmiddels. Als je met personeel te maken hebt kom je daar eigenlijk niet meer omheen.

Zelf gebruik ik overigens nog een oude Linde met driecilinder Deutz, wel lekker degelijk en fijne truck.
Heftrucks zijn niet gebouwd op tractie en moderne dieselmotoren maken amper lawaai tenzij je constant vol gas draait. Ik zou een diesel nemen, betrouwbaarder dan gas maar liever een (mini) shovel.
+2
@spotmelker het segment waar ik in zoek zal nog iets meer lawaai maken😅
+1
@spotmelker jaarren duizenden tonnen aardappels geschept uit opslag. Vond heftruck lekker wendbaar en snel. 4 tonner was dat duplomast.
@Kars ik heb wel een aantal dagen op een opschepmachine gezeten. Vond ik toch mooier werken en minder knoeien dan heftruck met schepbak en geen uitlaatgassen.
+1
@spotmelker dat ligt puur aan de chauffeur. Had er weinig last van, mastvering en stortbak op paar meter van de hoop. Cabine met kachel in de winter 18 graden in de hut en radio aan. 3 autos in het uur wel is vol geschept. Moest toen ff tijd goed maken 🤣.
+4
Gasflessen zijn altijd leeg als het niet moet
@BvdD
Bij oude werkgever was dat wel erg wennen, daar liepen er 3, maar ook omdat de diesel niet meer binnen mocht. En de motoren hadden nog wel eens storing. Een diesel had eigenlijk nooit wat.
+2
Wij rijden nu 10 jaar met een 3,5 ton LPG heftruck en dat bevalt goed 2 flessen achterop. Als er één leeg is, even slang overpluggen en door. Altijd een paar volle flessen buiten op voorraad staan. Flessen zijn ruilflessen, dus bij lokale tankstation omwisselen voor een aantal volle flessen en je kan weer een tijd vooruit. Dan heb je ook geen gezeur met keuringen, want die flessen zijn altijd lang gekeurd. Voordeel van LPG is dat het binnen niet zo stinkt als een diesel. Scheppen met een 2 meter brede schepbak gaat goed. Motor is ook lekker fel, niet stil, maar wel iets stiller dan een diesel. LPG heftruck is ook wat goedkoper in aanschaf dan een diesel, maar heeft ook gewoon zijn periodiek onderhoud nodig. Afhankelijk van de activiteiten rijden we gemiddeld 6 uur op een fles, vollebak scheppen en flink doorrijden is hij in 4 uur leeg. Volle fles was de laatste keer ongeveer EUR 30 incl. BTW.
+1
@deufi Ik heb ook nog een LPG heftruck gehad, maar dat was geen succes. Als het richting 0 graden ging en lager, bevroor de verdamper en deed die het niet meer. Verder stonk die binnen, met scheppen moest ik de ventilatoren aan hebben staan en de luiken open om 's avonds geen koppijn te hebben. Ik neem aan dat er wel een hoop veranderd is, waardoor het wel verbeterd zal zijn.

Ik had toen 2 tanks die ik op het tankstation zelf vulde met LPG, maar dat mag niet meer? De diesel daarna was heel veel zuiniger.
@JD3010 zelf tanks vullen mag niet meer tegenwoordig. Bevroren verdamper ook weleens gehad. Nieuwe verdamper erop en het was opgelost.
@deufi Het is ook alweer 20jaar geleden. Ze zijn er wel een paar keer mee bezig geweest, maar leer er maar mee leven. In de winter werd die toch niet veel gebruikt. Binnen warm laten draaien en pas gaan gebruiken als die warm was scheelde al veel.
@JD3010 die van ons is ook 35 jaar oud, dus mogelijk van dezelfde generatie als jij destijds had. Als het vriest wordt hij weinig buiten gebruikt.
@deufi welk merk is dat?
@JD3010 Nissan
@deufi Oké, ik had een Toyota
+2
@JD3010 Ja, ik ga ook niet bij een gastruck in de buurt werken; die lucht is me te ongezond. Als je hem niet ruikt is het ook niet best, dat had een buurman hier laatst. 2 personen in het ziekenhuis vanwege koolmonoxyde; van mij mogen ze dat gas direct verbieden. Diesel prikt op de lange duur aan de ogen. Wij hebben het bij het aardappelen scheppen opgelost door tijdens het scheppen 1 ventilator achteruit te laten draaien. Die draait dieseldampen en aardappelstof naar buiten.
+2
@PieterA Ik heb in de aardappelbewaring de uitlaat luiken in het dak zitten. Ik zet dan alles open en zet de circulatie ventilator aan. Dat scheelt enorm.
@JD3010 Ja, dat werkt zeker zo goed
@PieterA Hier in de buurt ook zo'n geval gehad, ze hoefden niet naar het ziekenhuis maar het was kantje boord. Ook met een gas heftruck in een bewaarloods
@ford8630power Ik word er ook kostmisselijk van.
@deufi dan ben jij veel duurder uit dan diesel. Geloof niet dat ik 120 liter diesel tankte op 2500 ton.
Mja ik zette me stortbak altijd op 2 m van de hoop. En dat scheelde echt veel in brandstof. Als je elke keer 25m heen en 25 meter terug moet rijden. Dat is op 15 auto op dag toch hele afstand. Kon ik goed merken in verbruik. Plus meer haasten om de gang erin te houden.
@Kars Afgelopen jaar was het afgerond naar boven € 5 per draai uur aan gas. Dat valt op zichzelf mee, maar mogelijk dat diesel of elektronisch goedkoper is?
De meeste LPG heftrucks worden pas ingeruild bij 10.000 draaiuren dus dat zegt genoeg denk ik. LPG met losse flessen werkt mooi. Als je per ongeluk toch stilvalt is het een kwestie van nieuwe fles erop en door. Houd er wel rekening mee dat LPG zwaarder is dan lucht. Dus bij voorkeur niet naast een kelder parkeren als hij gas kan lekken.
Elektrische heftrucks en zwaar duw en trekwerk gaan niet samen. Daar zijn ze niet op gebouwd.
@Fast Eddy De meeste dieseltrucks gaan al behoorlijk langer mee. Electrisch gaat nog veel langer goed. Ik zou gewoon een zwaardere electrische truck zoeken als deze te licht is. Goedkoper qua onderhoud gaat het niet meer worden. Overweeg wel om zonnepanelen te nemen. Laden is niet meer goedkoop.
@PieterA

Bij een van mijn vorige werkgevers gebruikten we de heftruck om graafkettingen naar buiten te slepen en op te rollen. Daar kwam regelmatig de rook onder de zitting vandaan. Na een paar keer iets (condensator?) verbrand te hebben gehad. Is er een Hyster met meer dan 10.000 uur op LPG gekomen.

Bij mijn huidige werkgever hebben we sinds een jaar ook een elektrische heftruck. Zodra het begint te motregenen moet hij gauw naar binnen. Anders wil hij niet meer rijden door het vocht bij het rijpedaal.
@Fast Eddy Dat slepen is natuurlijk wel een beetje een aparte toepasssing,maar dat was er misschien nog één met koolborstels? Die motregen zou toch eigenlijk niet moeten kunnen.

Ik moet eerlijk zeggen dat wij met de electrische trucks niet vaak in de regen rijden.
Quote Reactie van @PieterA:
Overweeg wel om zonnepanelen te nemen.

Heb je nog helemaal geen panelen? Ik heb er nu voldoende voor eigen gebruik, de auto en heftruck.💪
Wij hebben een caterpillar v50d op gas

Tilt zon 2.5 ton maar zou hem niet willen missen.

2 gasflessen erbij en we draaien er toch wel zon 15 uur per week mee
+1
Het ligt er allemaal aan wat je gewend bent. Als je een oud lijk van een elektrische heftruck hebt zal een moderne elektrische al een hele stap vooruit zijn. En als je een moderne diesel probeert zal elk verlangen naar lpg verdwijnen want naar mijn mening is lpg gewoon de nadelen van diesel en elektrisch combineren.
Gas is de schoonste verbranding voor milleu,daar kan elektra niet tegen op
+1
@cor-vroege Waarom krijg je daar dan koppijn van? Wel erg kort door de bocht
+1
@JD3010
Ik ken dit probleem wel en is eigenlijk iets dat gebeurt door de gastanks te vullen met LPG aan tankstation. Deze verbrand niet 100% in de motor dat is wat je ruikt en waar je hoofdpijn van krijgt. Maar als je “heftruck gas” neemt een mengsel van propaan en butaan. Is dat bijna niet meer naar mijn ervaring.
@JD3010 hoe kom je daarbij? in het algemeen is dat geen erkend probleem
Quote Reactie van @cor-vroege:
in het algemeen is dat geen erkend probleem

Nou bij mij was dat wel aan de orde, ik was toen zeker niet de enige. Dat was toen 1 vd redenen dat de LPG-truck eruit gegaan is en vervangen door een diesel.
+1
@cor-vroege
Gas is een schone verbranding ; voor een CV ketel denk ik wel , maar voor een oudere auto of heftruck motor volgens mij niet ; door de vaak stug wordende membramen in de convertor heb je vaak een uitstoot van veel CO (koolmonoxide )
Ik was dik 40 jaar automonteur en zet maar eens een CO meter op een (oudere) gas-motor ; je schrikt denk ik van de CO
Bij katalisator motoren is het een ander verhaal .
Wij zeiden op het werk vaak ; gas is om op te koken , niet om op te rijden .
+1
@basia Ik kan nog een heel goed voorbeeld geven, maar dat is niet zo slim om dat hier openbaar te vermelden. Dat CO-verhaal past daar heel goed bij.
+1
Diesel is beter omdat dat taaier is lpg is niet zo taai en bij lpg is moet je goed kleppen stellen die willen nog wel is verlopen dacht ik
+1
@leonardvdm
Klopt ; gasgeschikte motoren moeten harde klepzetel-ringen hebben ; niet alle motoren hadden dat ; dan bleef je aan het klepstellen .
+1
Hier al jaar of 7 ipv trekkertje een diesel heftruck van 1,5 ton hefvermogen. Bevalt super met Kemp schuif eraan, thuis tanken, weinig onderhoudskosten, snel en veel flexibeler als minishovel.
@burg kan je met zo´n heftruck ook op de roosters uit de voeten als je een keer een koe moet hijsen op een lastig bereikbare plek?
@hjs als je roosters sterk genoeg zijn wel.
@hjs als je aslast roosters hebt wel anders word t niks smalle banden en ding weegt evengoed zat
.
Is er niet een bak subsidie te krijgen op een nieuwe electrische? Lijkt me goede optie. Alles nieuw en tegenwoordig toch goede kwaliteit?
Heb geen heftruck.
@Jawis dat kon vorig jaar.
Nieuwe electrische gaat mooi naar de 40k. Heb je wel een mooi ding😅
@GJKlaassen dutchlift.nl/heftrucks/
Deze kost de helft ongeveer. M'n zwager heeft er zo een gekocht. Bevalt prima geloof ik.

Dacht dat je m evt ook kan leasen.
Quote Reactie van @GJKlaassen:
Nieuwe electrische gaat mooi naar de 40k.

Had hier vorig jaar toch wat andere bedragen op de offerte staan
Bedankt voor de reacties. Ik ga eens op zoek!
+1
Het is wettelijk verboden om binnen een ommuurde ruimte (3 muren en dak) nog met een diesel aangedreven machine te werken. Diesel Motoren stoten namelijk kankerverwekkende roetdeeltjes uit. Voor bedrijven is dit dus verboden. De particulier doet er wijs aan om deze regelgeving ook te volgen. Als de truck is voorzien van gecertificeerde roetfilters welke op de juiste manier worden onderhouden OF zijn voorzien van minimaal Euro 5, alleen dan is het toegestaan om diesel binnen te gebruiken. Dus als ik zou moeten kiezen (LPG)!
+1
@PeterD219
Ik zal de voerloonwerker zeggen dat ie voortaan maar met een gas of elektrische aangedreven wagen moet komen..
+1
Quote Reactie van @grös:
voortaan maar met een gas of elektrische aangedreven wagen moet komen..

Er moeten voldoende alternatieven zijn, dan wordt het op een gegeven moment verplicht. Ook volgens de Arbo-wet is het verplicht als je met personeel werkt.

"Voor bedrijven is het sinds 1 januari 2003 verboden om met diesel heftrucks met een hefcapaciteit tot 4 ton in gesloten ruimtes te rijden. Met ingang van 3 augustus 2020, is dit opgeschaald naar 8 ton. De vernieuwde BIM-regeling verscherpt de maatregelen en kijkt hierbij naar de hefcapaciteit en de leeftijd van de machine:

Van een binnensituatie is sprake als een ruimte ten minste omgeven is door drie aansluitende wanden en een dak. Voor overige ruimten is nog sprake van een binnensituatie als maximaal een aaneengesloten stuk van 25% van de totale lengte van de wanden ontbreekt."
+1
@PeterD219 leuk stukje theorie. Bij nieuwe diesel motoren met norm stage V, IV of Euro 5 en 6 komen er mischien geen zwarte pluimen meer uit de pijp maar de fijnstof die je niet ziet maar er toch uitkomt is niks gezonder.
+1
Als je een heftruck op diesel of gas neemt om te duwen, trekken of aan te schuiven, neem dan een linde. Deze zijn hebben een hydrostatische aandrijving Ze zij n in aanschaf wel wat duurder maar het kan je een hoop ellende en onkosten kan besparen.
Een oudere truck met een 3 cylinder perkins is een goede optie. Ik heb hier als heftruckmonteur goeie ervaringen mee.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's voer , uitstoot , ervaring , diesel , brandstof , heftruck , lpg , aanschuiven en Minishovel geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!