22

Schijven eg met vetnippels of dichte lagers. Wat is beter?

?

Deel dit topic

Reacties

Als je geregeld smeert zal met vet nippels beter zijn ,maar als je bijna nooit smeert dan zal ik stof dicht doen .
stof dicht met vet nippel maar dan niet teveel smeren.
Is heel gesmeer al die schijven 😅

Als je met schoonmaken / cleaner er geen water in spuit gaat het wel goed zonder
nippel als lagers kwaliteit hebben , en de machine binnen staat , ze lopen heel wat minder als een niet aangedreven wiel vd auto wat ook niet gesmeerd word (misschien eens bij grote beurt)
+1
Mijn ervaring bij ploegen is dat schijfkouters langer goed blijven zonder vetnippel. Het beetje vet wat je naar buiten drukt met smeren neemt het zand/stof weer mee naar binnen. Ik zou zonder vetnippels nemen en anders na het smeren alle overtollige vet voor gebruik netjes afpoetsen. Maar dat weten we wel....😁
+1
@spotmelker en je vetnippel goed schoon maken voordat je een mengsel van vuil/zand en vet je lager in perst. Denk dat daar de meeste winst zit voor het lager.
+2
Als je kijkt naar andere machines, zijn machines die "in" zand werken, vrijwel nooit voorzien van smeerpunten. Denk aan rooiers. Dit zal wel een reden hebben.

Heb je smeerpunten, en smeer je tot het vet eruit komt, is je dichting eigenlijk al naar de kl*** en kan je dus beter niet smeren.
+5
Daar heb ik een heel andere mening over; waar vet zit komt geen vuil en vocht.
Het vet wat je naar buiten drukt gaat niet terug het lager in dus kan ook niks mee naar binnen nemen.
Met een simpele hand-vetspuit geef je al honderden bars aan druk, grond en vuil heeft dat bij lange na niet en zal echt niet langs de afdichting op gaan, zeker niet als de ruimte erachter is gevuld met vet.
Onze rooier heeft talloze vetnippels, ook in het rooikanaal en op de schijfkouters…
+1
@Sjoske2 toch smeer je teveel als het vet er uitkomt
+2
@Fendttrisixfan en komt het er niet uit, dan is het gokken of het lager wel opgevuld is en je niet toevallig een luchtbelletje hebt gepompt 🤣
+3
@Fendttrisixfan
Klopt, vaak is het lastig om te bepalen wanneer je genoeg smeert. Maar toch heb ik persoonlijk liever een lager bomvol met vet dan één met een beetje stof of water.
+4
Smeren is een hoop werk, maar op de lange termijn toch beter. Hier op diverse machines inmiddels nippels gemaakt omdat de smeeringsvrije lagers toch relatief snel kapot gingen.
+2
@deufi
Helemaal mee eens!
De onderste looprollen van de graafketting van onze rooimachine zijn origineel niet smeerbaar. Die gingen geen heel seizoen mee.
Sinds een paar jaar boren we zelfs vanaf de zijkant een kanaaltje wat tussen de lagers uitkomt. Aan de buitenkant tappen we draad en een nippel erin, en we verwijderen de binnenste afdichtingen van de lagers. Regelmatig smeren en nu gaan ze makkelijk een seizoen mee.
+1
@Sjoske2
Quote:
De onderste looprollen van de graafketting van onze rooimachine zijn origineel niet smeerbaar. 

De fabrikant ziet gelijk euro tekens bij dat soort constructies. Als ze heel brutaal zijn doen ze een speciaal lager erin wat je alleen bij de fabrikant kan kopen voor astronomische prijzen.

Maar dit zijn de juiste oplossingen die je hier boven noemt, gat boren, draad in tappen en een vetnippel erin.
+4
Altijd een vetnippel, men spreekt vaak van een onderhoudsvrij lager bij een stofdicht lager maar een onderhoudsvrij lager bestaat niet, een lager heeft van tijd tot tijd onderhoud nodig.

Daarom: elke dag wanneer je met de machine gewerkt hebt een rondje lopen en alle vetnippels 1 kneepje vet geven (en wanneer aanwezig het smeerplan lezen), hiermee houd je vuil en water buiten, niet in 1x de hele vetspuit leeg drukken in zo'n lagertje, dat zie je nog steeds een hoop boeren doen. Ze smeren nooit en dan één keer per jaar moet de hele vetspuit leeg... dan is het kwaad al geschiedt.
+1
Wij hebben dichte lagers en nooit weer anders, ruim 10.000 hectares op een 12m brede machine en nog maar 1 lager vervangen.
Amazone catros zijn er al jaren, zelden dat lagers vervangen moeten worden
+1
Het gezegde luid, zonder smering loopt alles na de Tering.

Tussen standaard dicht voorgesmeerde pnderhoudsarme lagers zit per merk zeer veel verschil.

Trek regelmatig namelijk de keerring bij nieuwe lagers eruit ivm aanpassing in de toepassing.
Skf lagers over algemeen mooi netjes gevuld.
Nsk lagers en timken ook. Maar we hebben hier op werk ook nog paar andere merken nou daar zit meestal zo barre weinig vet in en die zijn ook het snelste af.

Zoek ook maar eens op solid oil lagers ook weer andere toepassing (slachthuizen) waar men metnhogedruk de machines moet kunnen afspuiten en rvs kogels kost bult meer maar gaat ook langer mee.

Mijn voorkeur is doorsmeren, behalve als het een lager van 2a 3 euro is en je er per seizoen voor 10 euro aan vet in moet doen
@mestyle je vergeet dat het vervangen van de meeste lagers vaak duurder is dan de aanschaf
+1
@weurding als je het zelf doet valt dat wel mee. 😅
+1
@labella heb akkerbouwer gesproken had al de schijven vervangen van amazone maar nog nooit een lager, dan moet het wel goed zijn, nieuw lijkt overigens alles mooi, maar vooral lagers zit echt een wereld van verschil, vooral bij de goedkopere merken
@weurding
Dat zeg ik qua lagers heb ze gezien dat ze mooi gevuld zijn zoals het hoort ook met een vet met een bepaalde tack en heb ze gezien dan zit er net een drupje vet in van een bagger kwaliteit
+1
@weurding wij hebben de derde set schijven haast afgesleten en nog maar 1 lager vervangen sinds 2018 (SKF lagers zitten er op) Zoals hier boven gezegd kopen wij nooit weer anders. In onze ogen wel onderhoudsvrij en niet onderhoudsarm.
Een gesmeerde lager had zonder twijfel al vervangen moeten worden want er is altijd wel iemand die een paar dagen niet smeert, of niet schoon is met smeren vuil in het lager drukt…
+2
Wij hebben een tullipschijveneg, met smeerbare lagers en ook dikke lagerhuizen. Bij de aankoop hebben we vooral gekeken naar de dikte en de robuustheid van de lagers/lagerblokken. dit is niet geheel onbelangrijk bij een schijveneg, en smeren doe ik altijd 1x in het jaar en dan gewoon 1 of 2 goede slagen vet erin. Wel zorgen dat de vetnippels goed schoon zijn. En alle schijven smeren is meer werk dan je denkt 😛

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0
ONDERWERPEN