Illustratie van:
25

International 724 - Electra storing na starten

Goedemorgen,

Ik ben in het trotse bezit van een ihc 724, vanmorgen wilde ik het erf even schoon schuiven.

Bij het (moeizaam) starten van de machine sloeg alle electra ineens volledig uit en geeft de machine geen kik meer.

Bij nameten blijkt er nu spanning te staan op de massa.

Dat wil zeggen als ik de massa van de trekker pak op een willekeurig punt en de min van de accu krijg ik 12 en een beetje volt.....

Heb al de startmotor losgekoppeld van de draden en dan blijft het probleem, iemand enig idee? Kan geen doorgesleten draden vinden.
Tevens zijn alle zekeringen nog heel....

Alvast bedankt voor de hulp cq reacties

Deel dit topic

Reacties

+2
Ik zou dan toch vermoeden dat er ergens contact wordt gemaakt door een draad naar het frame. Maar inderdaad apart dat er dan geen zekering is doorgebrand. Soms is het bijna niet te zien of een zekering het heeft begeven. Dus toch misschien nog even weer goed doorlopen.
@Goudguppy heb de zekeringen voor de zekerheid vervangen. Mn zoon gaf aan en vonk te zien overspringen tussen de + van de accu naar het chassis van de trekker op het moment dat de boel stopte.....
+2
@hendrik-stiemsma Zoals anderen ook al aangeven. Zou ik ook de plus- en minpool van de accu goed nakijken en schoonmaken.

En hoe vaak wordt de trekker gebruikt en hoe lang draait hij dan meestal. Ik heb namelijk op mijn 724 problemen gehad met dat de accu niet meer wilde opladen vanwege dat de trekker vaker werd gestart dan dan dat de accu weer werd bijgeladen.
+1
@Goudguppy accu is net nieuw, en de dynamo zit er ook net een jaar op. E.e.a werkt normaliter als een tierelier, gebruik het beestje 1 a 2 keer per week normaliter, maar denk dat hij vandaag last had van de kou.

Bij onderzoek aan de + kabel van de accu naar de startmotor bleek deze warm (heet) geweest te zijn. Deze vervangen, maar helaas nog niks dus denk dat t dieper zit in de bekabeling.... of kan het ook een relais oid zijn?
+1
@hendrik-stiemsma Denk er dan maar goed om . Als de kabels heet zijn geworden h3b je ook kans op brand he. Ik raad je aan om ook een massa sleutel op de trekker te plaatsen ( misschien had je die al )
+1
@cyrus-van-gelder yep idd, en de massasleutel zat er al op, (anders gaat de kleine man van 10 ermee van tussen)
+1
@hendrik-stiemsma Dan is de "kleine," man net zo,n figuur als ik vroeger was. Bij m,n Pake ( Fries voor Opa) hadden we ook een 724 en 2 stuks 644.
Als jongen van 10 /11 jaar wist ik dus echt wel hoe de trekkers werkten he.
En die Opel kadett uit 1974 had ik ook altijd zomaar aan de praat . Heeft me ook wel eens een beste schop onder m,n kont opgeleverd.
  • 🥴🫣🫣🫣🫣🫣😜😜😜😜😜
+1
@cyrus-van-gelder 3 x raden van wie meneer het geleerd heeft.... pake is zijn beste vriend.... tegjerre even dr op ut mei heit syn trekker...
+1
@hendrik-stiemsma Aha ik snap het al!! Mijn pake was precies zo he?
Heb van m,n pake van alles geleerd, niet altijd tot grote vreugde van m,n ouders.
Schieten heb ik ook van hem geleerd. Toen de Duitse soldaten in april 45 hun geweren aan de kant smeten had pake er 1 meegenomen he? Mankeerd niets aan zo,n Duits grendel geweer.
  • 🙂🙂🙂🙂🙂🙂
+2
@hendrik-stiemsma Je zegt dat de kabel van de plus naar de startmotor warm/heet was. Hierbij denk ik aan een probleem met de startmotor. Dit kan eventueel door vocht komen in de startmotor en oxidatie. Als de startmotor namelijk niet goed werkt vraagt deze extra stroom wat kan resulteren in het heet worden tot zelfs smelten van de kabel vanaf de pluspool in erge gevallen. Dus zou me vooral richten op de startmotor en zien of deze nog goed is.
+2
Kun je niet de multimeter op de massa houden en zekeringen een voor een eruit halen? Als dan bij 1 de spanning weg valt word je zoek gebied al kleiner.
Ik heb een inter gehad die maakte sluiting in een van de lampen
+1
@brauheist dank voor de tip, net geprobeerd, heeft denk ik wel geholpen.... bij het verwijderen van alle zekeringen blijft er spanning op het chassis staan. Dus denk dat het dan in ieder geval voor de zekeringen moet zitten (toch)
+1
@hendrik-stiemsma precies, maak de dynamo eens los en kijk dan nog eens. Anders even de plus goed nalopen en desnoods helemaal los halen
+2
Dat wil zeggen als ik de massa van de trekker pak op een willekeurig punt en de min van de accu krijg ik 12 en een beetje volt.....

De massa verbinding tussen trekker en accu eens goed schoonmaken. Mocht je stroom meten met de massa kabel er nog op.

Soms wil de dynamo / spanningsregelaar wel eens stroom door laten.
+1
@Favorit614 dynamo losgekoppeld en de massa vervangen, bied helaas geen verandering 😞
+2
Misschien de plus kabel
Misschien door geschuurd / getrild
+2
Alle draden los halen van de startmotor en dynamo. Iets maakt kortsluiting en laat 12v rechtstreeks door naar je frame/massa.
+1
Ik blijf denken dat het aan de massa moet liggen .
Maak de plus klem van de batterij eens los , dan een ohm meter tussen het chassis en de min pool van de batterij , op de pool zelf meten , niet op de klem
Waarde moet 0 zijn .
+1
@jo845xl gedaan, de waarde blijft 1..... tot ik aan de accuzijde van de massaschakelaar meet, dan wordt het 0.
Uuteraard de sleutel wel omgezet. Straks de schakelaar maar eens omzeilen
+1
@hendrik-stiemsma Dan moet je beide polen van de batterij eens terug aankoppelen . Dan een voltmeter op de massa schakelaar zetten . Gewoon op de beide aansluitingen , deze moet 0V aangeven .
+2
Strijders, zoals jullie aangaven een massa probleem. Het bleek dat de massaschakelaar toe was aan de eeuwige jachtvelden.

Door een slechte massa verbinding is deze te warm geworden en intern verbrand.

1000 maal dank voor de hulp en sugessties.
+1
@hendrik-stiemsma het is wel te repareren hoop.ik? Zou anders jammer zijn als de 724 weg moet....
+1
@cyrus-van-gelder het betreft de massaschakelaar, dus de 724 blijft. Die gaat over een jaar of wat nog een keer helemaal uit elkaar en dan weer netjes spuiten en opbouwen. Maar nig een paar jaar wachten tot de kleine man zover is dat hij mee kan sleutelen met zn ouwe heer
+2
@hendrik-stiemsma nou dat is een mooi vooruitzicht
  • 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻 zelf heb ik een 644 uit 1975....
    De motor is nu volledig gereviseerd, dus dat is helemaal goed . Verder heb ik de trekker helemaal opgeknapt. Veel werk , maar dat is de trekker wel waard . Heb er nu een hele boel plezier van.
    En samen sleutelen is echt zo geweldig mooi man!!! Kan ik je echt aanraden. Zelf sleutelde ik met mijn beide jongens aan oudere type Opel ( vooral b en c kadett)
    Nou ze hebben het er nog wel over , en ze leren er ook wat van.
    Dat jij er ook zo in staat , vind ik een goed plan.
    • 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

verwijderd
+1
@Elektro-boer ja was van plan m te redden maar helaas, het is intern allemaal versmolten

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 724 en hebben de trefwoorden trekker , schuiven , accu , startmotor , storing , massa , starten , machine , spanning en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0