Illustratie van:
58

Deutz D6006 - Stuurbekrachtiging lekt olie hoe op te lossen?

Goedemorgen.

Ik ben sinds kort trots eigenaar van een Deutz D6006.

Helaas lekt hij olie, zowel bij de stuurbekrachtiging als bij de hefarm.
Graag vraag ik jullie mening inzake dit op te losen.

Deel dit topic

Reacties

Een paar foto's gaan wel helpen 😉

(klik om te vergroten)

Hij lekt hier op de keering denk ik.

(klik om te vergroten)

Hele rubber is versleten, waar is zoiets te krijgen?

(klik om te vergroten)

De Hulk

(klik om te vergroten)

Zijkant stuurbekrachtiging. We dubbele pomp volgens mij, dat is mooi
+1
@IF-V4-VD Proficiat met uw aankoop. Veel plezier met het rijden ( en het bijhorende sleutelwerk natuurlijk ) van zo'n oldtimer.
Het lek bij de hef kan bij sommige merken een simpele O ring zijn die ( in de loop der tijd ) uitgehard is. Bij andere merken zit hier soms een vilten 0.5 cm brede dichting in, en dan blijft dat een beetje zweten.
Stuurkogel zitten meestal vast aan stang en dan moet je het geheel vervangen, rubbers apart worden normaal niet vervangen, omdat bij lekke rubber de kogel ook wat speling gekregen heeft. Bij een deutz dealer kunnen ze hier wel weg mee, en via kramp.
Hij heeft last van ouderdomskwaaltjes, meestal uitgeharde dichtingen omdat ie mss een lange tijd heeft stilgestaan (of gewoon versleten), als je deze vervangt zijn vaak de meeste lekkages wel opgelost. Is vaak veel sleutelwerk voor een kleine drup op te lossen.
Als je online dingen wil bestellen kan je hier mss wat mee : histoparts.com/trekker-onderdelen-per-merk/deutz/ (bestellen op eigen risico, want onderdeeltjes kunnen lijken dat ze passen, maar dan toch weer net niet)
@PaulsDank voor je reactie. Het probleem is dat het rubber vast lijkt te zitten aan de onderste stang. Dat hele ding vervangen is een kostbare zaak. Zijn hier geen oplossingen voor?
Bij de Hef moet ik eens kijken waar ik die keringen kan krijgen en welke maten. Woon in Polen dus we hebben niet veel Deutz dealers hier. Wil de reparaties graag zelf doen.
+1
Quote Reactie van @IF-V4-VD:
Het probleem is dat het rubber vast lijkt te zitten aan de onderste stang

je bedoelt dan de stuurkogel rubber ? dat klopt ook, die zit hier redelijk vast over geklemd, maar bij mijn weten zijn deze niet los te verkrijgen, omdat (zoals ik reeds geschreven heb) vaak de kogel ook roest en speling bevat als deze rubber kapot is.
Moet je vaak mee over de straten, vervang dan best alle kwaaltjes direct, dan ben je wss vele jaren gerust, kost natuurlijk nu wel wat, maar dan heb je ook wat. Vooral de stuur inrichting en de remmen vind ik echt wel nodig op de straat. Moet je er niet mee de straat op dan kan je mss beslissen om dit niet te vervangen. Maar ik zou bij een okkazie trekker die pas van jou is, vooral de olie goed checken ( en vervangen indien nodig) nadien een paar uur mee rijden om te kijken wat er allemaal mis is en dan de hele boel aanpakken om te vernieuwen, zoals de olie en filters, lekkende dichtingen, kan je een weekje werk kosten. Maar dan heb je nadien er veel meer plezier aan.
@Pauls Ga trouwens zeker de remmen en dergelijke nog checken, vind ze niet wonderbaarlijk 😉
+1
@IF-V4-VD de keeringen voor de hef vervangen heeft vaak geen gewenst effect, het probleem zit 9 van de 10 keer in de bronzen glijlagers waar de hefas in draait. Deze zijn vaak uitgesleten en daardoor komt er ruimte op de hefas (dat is de dikke as die door het hefdeksel loopt) en dan wordt deze achteruit getrokken door het gewicht in de hef en daardoor slijt je keering weer uit en trek je hem weer stuk en gaat hij weer lekken. Heb het ook met onze 6006 gehad. Wil je het goed doen moet je dus de hele hef demonteren en de as eruit halen, dit is een heel karweitje en er nieuwe bronzen bussen in trekken, en dan nieuwe keeringen erin doen. Ik heb bij onze nieuwe bussen erin gezet en de oude keeringen erweer in gedaan met een extra oring ertussen die extra aandrukken en hij is nu potdicht. Je kan ook zorgen dat je je oliepeil wat lager houd onder dat niveau van de as en dat het lekken dan minder wordt.
@goeiedag eem bedankt voor je uitleg. Ik begrijp wat je zegt. Waar zijn die bussen te krijgen en hoe trek ik die erin?
+1
@IF-V4-VD denk dat ze bij een deutz dealer te koop zijn, ik heb ze destijds zelf gedraaid omdat ik het materiaal (brons) had liggen en een draaibank heb, erin trekken kun je met een dikke plaat en een draadstaal doen
+1
@goeiedag eem helaas geen draaibank hier, moet dus op zoek. Woon in Polen dus weinig Deutz hier. Allemaal Ursus ... eerst de boel maar eens open trekken
+1
@IF-V4-VD via ebay.de kun je veel vinden en bestellen
+1
@goeiedag eem ja zoiets las ik eerder, hoe heet zoiets in het Duits?
+1
@goeiedag eem Om die armen eraf te krijgen, is daar goed bij te komen of moeten de spatborden er vanaf?
+2
@IF-V4-VD spatborden eraf of het hefdeksel eraf halen, denk dat het laatste sneller gaat, dacht te menen dat de bronzen bussen en dus ook de keeringen links en rechts verschillend zijn, als het goed is zijn de armen aan de vertanding met een centerpunt gemerkt, controleer dat eerst evenvoor je ze demonteren gaat
+1
@goeiedag eem
Ik heb bij mijn 6005 'standaard gerolde glijlagers' gebruikt.
thn.nl/assortiment/glijlagers/…
Deze heb ik gehaald bij THN, links en rechts zijn idd verschillend, maat weet ik niet meer.
De standaard bussen zijn 5mm smaller dan orgineel, maar waren veel goedkoper.
Ik meen €15,- tegenover €100,- o.i.d.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Nieuwe bus 5mm 'te smal'

(klik om te vergroten)

+1
@R Bouwmeesters @IF-V4-VD
Bijv. Kramp heeft dit soort bussen ook wel, wel eerst de maten nameten/uitzoeken;
kramp.com/shop-nl/nl/…
+1
Quote Reactie van @R Bouwmeesters:
stuurstang-kogel

Dat is mooi die informatie heren, bedankt, de foto's maken het ook mooi duidelijk! Speciale pers nog gebruikt ervoor om ze erin en eruit te krijgen?
+2
@R Bouwmeesters ja dat kan ook, dacht ik ook al aan vaak gebruiken ze standaard maten, ik had toen zelf materiaal en kon ze zelf draaien thuis 😉😉
Wat betreft het stuurstang-kogel rubber hoesje : hier zijn wel losse kapjes voor verkrijgbaar , even naar een Agro-Ursus sklep in je buurt ; heeft vast wel iets . Hier als voorbeeld een link , of google even op losse stuurkogel-kapjes .
techniekwebshop.nl/universele-kappen-voor-stuurkog….
@basia dit zijn toch geen stuurkogels? Die zitten op de stuurstang toch, tussen de wielen? Btw je link werkt niet. Zoek het graag op en bedankt
@basia Ik heb de stuurkogelhoesjes gevonden op de site die je noemde, ga het ermee proberen, bedankt voor je info!
Het lijkt mij een Calzoni-stuurbekrachtiging, voor onderdelen zou je terecht kunnen bij AHS Hydro.
ahs-hydro.de/de/…
@R Bouwmeesters als dat zo is, ben ik je eeuwig dankbaar
@R Bouwmeesters Ik heb ze zojuist een mail gestuurd.
@IF-V4-VD Nou helaas, ze proberen me alleen een nieuwe cilinder te verkopen voor 500 euries.
Mijne is bijna 50 jaar oud zeggen ze dus geen parts meer. Nou dat is toch raar, dingen worden toch onderhouden?
Quote Reactie van @IF-V4-VD:
Mijne is bijna 50 jaar oud zeggen ze dus geen parts meer.

Je kan je mss afvragen of je de stuurbekrachtiging echt nodig hebt, vele oude trekkers hadden het niet, maar het is wel een luxe dat je het hebt. Je kan de cilinder een keer afkoppelen en kijken of je de trekker ook gestuurd krijgt zonder de hulp. Als het lukt, kan je misschien olie pompje voor iets anders gebruiken, bvb topstang ofzo. Ik weet niet of deze pompjes veel druk moeten kunnen geven, anders heb je er niks aan, en kan je ook het pompje eraf gooien en een passend dekseltje/afdekplaatje op de open tandwielbehuizing doen. Het sturen in stilstand zal dan zeker zwaar(der) gaan, en is eigenlijk ook niet gezond voor de hele stuurinrichting. Mss het proberen waard.
@Pauls Hoi Pauls, er zit een dubbele pomp op. En wil dat graag zo houden. Vandaag kwam ik erachter dat er ook een hefbak voorop heeft gezeten, zo een kraantje... loopt nog een hydrauliekleiding naar voren en heb waar hij aangekoppeld zat slijtplekken gevonden. Verklaart meteen waarom de montage voor gewichten aan de voorkant er niet meer op zat. Moet ik ook nog op sporen zo een ding 😉 Ik ben redelijk nieuw in de tractoren dus veel aan het uitvinden. Deze tractor, het model, reed mijn opa en ik heb er als jongen veel op gezeten en gereden. Jeugdsentiment dus.
Ik wil de stuurbekrachting proberen te maken. Heb nu de keering, het rubber van de kogel, eraf, moet iets ter vervanging vinden. Ook als de trekker start, begint de vooras naar links te trekken. Blijkbaar iets mis, enig idee? Als de trekker uit staat heeft hij het niet. Iets minder leuk, er zit ook schade op de vooras/brug. Te zware lading voorop gehad denk, scheur erin en lelijk gelast, ook een stukje verbogen. Zal morgen eens foto's maken en een topic hier neerzetten om te zien wat men erover zegt en wat het beste is te doen.
+1
Quote Reactie van @IF-V4-VD:
Ook als de trekker start, begint de vooras naar links te trekken.

Hiervoor schijnt het dat je de zuigerstang moet draaien, zie onderstaande handleiding.
Ik heb zelf ook zo'n systeem nieuw gekocht voor mijn Same, maar nog niet gemonteerd en afgesteld, dus geen praktijkervaring.

Einjustierung
Hydraulikzylinder:

Fahrzeug mit erhöhten Standgas
laufen lassen. Prüfen Sie die Lenkung in dem Sie die Räder mit den Lenkrad von links nach rechts bewegen.
Sollte beim einfahren oder ausfahren des Zylinders die Lenkung schwergängig gehen, gehen Sie wie folgt mit den Einstellungen vor.

Lenkung schwergängig beim
Zylinder ausfahren:

Klemmschelle am Steuerkopf lösen. Die Kolbenstange mit einem Gummihandschuh in 5° Schritten gegen den Uhrzeigersinn vom Steuerkopf herausdrehen und Lenkung
wieder durch drehen prüfen. Den Vorgang so lange wiederholen, bis die Lenkung in beide Richtungen gleich leicht arbeitet.
Sollte der Zylinder beim Starten Selbstständig einfahren, ist die Vorjustierung wie im oben genannten Vorgang solange
durchzuführen, bis der Zylinder stehen bleibt, danach
Feinjustieren.

Lenkung schwergängig beim
Einfahren des Zylinders:

Klemmschelle am Steuerkopf lösen, Kolbenstange mit Gummihandschuh im Uhrzeigersinn in 5° Schritten zum Steuerventil drehen.
Lenkung nach jeder Drehung auf leichtgängiges lenken prüfen. Den Vorgang solang wiederholen, bis die Lenkung in beide Richtungen
gleichmäßig leicht arbeitet.

Sollte der Zylinder beim Starten Selbstständig ausfahren, ist die Vorjustierung wie im oben genannten Vorgang solange durchzuführen, bis der
Zylinder stehen bleibt, danach Feinjustieren.

Ist die Einstellung abgeschlossen, ist die Klemmschelle wiederfestzuziehen.
@R Bouwmeesters Geweldige info! Ik ga dit zeker proberen!
Heb ook het rubber gevonden denk ik: ahs-hydro.de/de/product_info.php/…
Hoop dat ze met de nieuwe cilinders nog dezelfde maten gebruiken als met die van 50 jaar terug 😛
Maar het lijkt er erg op. Ook die metalen rand/ring erom, top.
Mocht je trouwens een PDF willen maken van die handleiding, of wat scans, dan graag!
Ben ook benieuwd naar de binnenzijde / technische tekeningen.
@IF-V4-VD Deze handleiding-tekst heb ik ooit gekopieerd, als ik er aan denk zal ik morgen even kijken wat ik aan papieren heb gekregen bij de nieuwe set.
@R Bouwmeesters Top! Alvast bedankt!
+1
@R Bouwmeesters Zou jij voor mij kunnen meten bij jouw systeem de Rubber afsluitkap?
Ik hoop dat die afmetingen nooit veranderd zijn namelijk en dat ik gewoon diezelfde rubber afsluitkap kan gebruiken als de nieuwere systemen.

Ik heb als maten hier gemeten:
51 mm buiten (stalen ring)
16 mm hoogte onderkant ring tot stuurstang vanuit cabine
24 mm diameter stuurpen/kogelpen waar het rubber afsluit

Dit zal lastiger nameten zijn voor jou aangezien de kap er nog op zit:
40 binnen stalen ring

(klik om te vergroten)

@IF-V4-VD 51mm klopt, de hoogte is 17 maar dat is geen echte vazte maat natuurlijk.
De 24 en 40 kan ik niet meten zonder iets los te halen, maar dat kan wel kloppen schat ik zo.
Ik denk alleen niet dat je hier het lekken mee oplost, dit is volgens mij alleen een beschermhoes tegen stof en vuil.
@R Bouwmeesters 24 is de asmaat je kan het rubber zo naar onder duwen denk ik. Maar ik weet genoeg, is gewoon wat ik hebben moet. Onwijs bedankt voor je info en mocht je nog eens de handleiding of tekeningen tegenkomen, meer dan graag.
+1
@R Bouwmeesters Om het te verstellen, heb het nu door, moet je de sluiting aan de voorwielzijde open maken, daarin zit een kleine cillinder die je met een schroef kunt verstellen, langer en korter ofwel links of rechts. Mijne was gebroken, dus heb het opgelost met ringen van 0,1 mm ter grootte van die cillinder. Het is erg nauwkeurig werk.
@R Bouwmeesters Bedankt voor je tips voor AHS, helaas heb ik geen leuke ervaringen met die winkel na 2 weken contact. Wat een PIEP met vingers is die vent.
Wil alleen nieuwe systemen verkopen, want als je over parts begint, zegt hij van alles te leveren, maar hij stuurt je gewoon de proforma niet zodat je kunt bezahlen. Bel je nog een keer en hij wordt steeds sjacherijniger.. Ik zeg, waarom stuur je het gewoon niet op? En geirriteerd dat mijn Duits niet goed genoeg was om hem elke keer te verstaan. En weer beloven, maar hij regelt het gewoon niet.
Lees de reviews van zijn shop en ik begreep het ineens allemaal 😉

google.com/search/…#
+1
@IF-V4-VD Dat zou best kunnen, ik heb er 1x een complete set besteld, en dat ging prima.
Ik zou zelf zo ook geen andere aanbieder weten in NL of DE, volgens mij zijn er niet heel veel handelaren die Calzoni spul leveren.
+1
@R Bouwmeesters Ik heb er een paar gevonden. Je kunt het sowieso uit Italie halen, maar ook deze shop verkoopt het spul: ebay.com/itm/162310562282/
Hun website (berokit.de/) loopt niet lekker, zijn ze niet zo mee bezig denk ik, maar hun ebay ziet er goed uit, is veel op te vinden en goede recensies op Google.
+1
@R Bouwmeesters Dit is de wel werkende webshop van berokit. shop.berokit.org/

Nog een andere shop voor Calzoni: derlanzmannheim.de/Hydraulic-steering-Calzoni-t35-…
@IF-V4-VD En de fabrikant: rivacalzonidrive.it/
verwijderd
+1
@JD3010 Zeker weten, maar de afstanden zijn groot hier, en Polen zeggen vaak iets te kunnen maar het resultaat is er niet altijd naar haha. De Nederlandse maatstaven liggen wat hoger. Het zijn wel echt alleskunners, en uitvinders. Prijzen zijn flink omhoog gegaan laatste jaren, zeker voor kwaliteit! Hoe ben je toen aan die persoon of dat bedrijf gekomen?
verwijderd
@JD3010 Misschien weet hij iemand, kan je mij in contact brengen?
Polen prachtig land hoor... 😉
+1
@IF-V4-VD
@ronald73 zou dat kunnen zijn ; woont wel helemaal in het noorden
+1
@JD3010 In april rijden we richting Noord, hier nog altijd 6 uur vandaan haha...
Quote Reactie van @JD3010:
@ronald73 heeft me toen daarmee geholpen, hij woont in het noorden van Polen. Voor jou denk ik ietsje dichtbij dan van mij.

Ze zullen je in zuid-west Polen ook wel kunnen helpen, daar twijfel ik geen seconde aan. Je hebt misschien nog niet die contacten op kunnen bouwen die je nodig hebt. Je zult vast wel buren hebben die je de weg kunnen wijzen. Dus hup, even de boer op, eventueel met een flesje wodka (als cadeautje of directe consumptie) 😉
@ronald73 Haha je hebt helemaal gelijk Ronald. Ik woon hier sinds 1 jaar, mijn Pools is nog veel te slecht maar gelukkig heb ik een lieve spraakzame Poolse vrouw. Zal eens gaan informeren.
Quote Reactie van @IF-V4-VD:
Ik woon hier sinds 1 jaar, mijn Pools is nog veel te slecht maar gelukkig heb ik een lieve spraakzame Poolse vrouw.

Kijk eens aan, mooi toch? Even off-topic, hier ben ik wel een beetje benieuwd naar. Hoe communiceren jullie? In het pools?
@ronald73 Anders even via PM praten? Ik stuur je wel een bericht.
verwijderd
@JD3010 Als dat langer dan 20 jaar terug is geweest, heb je wel wat moois gezien 😉
Al is Polen nu nog een prachtig land.
+1
@IF-V4-VD
Bekijk mijn profiel fotos maar es een keer;genoeg fotos gemaakt in Polen , van 3 jaar tot meer dan 30 jaar terug
@basia Ga ik doen, jouw foto's bekijken
@JD3010 lijkt me een bijzonder land. Heb er aankomende zomer een bruiloft dus ben benieuwd
@casejxu Ga je trouwen. 😂😂
+2
@JD3010 ikken niet!! Niet nodig
+1
@casejxu
Maak je borst maar nat : sowieso 2 dagen (en vooral nachten) eten,drinken en dansen gaat door tot 6 uur in de ochtend . ( Ik heb genoeg bruiloften meegemaakt daar )
@basia ja werden op de uitnodiging al aardig voorbereid daarop ja😅😅
+1
@casejxu Dat wordt 4 dagen achteruit lopen mijn beste! Gefeliciteerd alvast met de ervaring 😉
verwijderd
@JD3010
Jazeker !

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D6006 en hebben de trefwoorden olie , deutz , lekt , stuurbekrachtiging , hefarm en lekt olie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
58
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0