Eerste elektrische melkwagen in Nederland rijdt voor CONO Kaasmakers

CONO Kaasmakers, bekend van o.a. Beemster kaas, en haar melktransporteur Danmel zijn verheugd om de komst van de allereerste volledig elektrische Rijdende Melk Ontvangst (RMO) in Nederland. Inmiddels heeft de RMO zijn eerste elektrische kilometers afgelegd.

"We zijn trots op deze innovatieve en duurzame RMO", zegt Wim Betten, algemeen directeur van CONO Kaasmakers. "Als coöperatie zijn we altijd op zoek naar manieren om onze impact op het milieu te verminderen. Met deze RMO zetten we samen met onze partner Danmel een belangrijke stap in onze ambitie naar een klimaatpositieve kaasketen.”

De elektrische RMO wordt in eerste instantie ingezet voor het ophalen van melk bij veehouders in de regio rondom de Beemster. Omdat de kaasmakerij goed is ingericht op het opvangen van piekbelasting van het netwerk, wordt de wagen ’s nachts bij de CONO kaasmakerij opgeladen. Vanzelfsprekend met groene stroom, dat voor een groot deel bij eigen melkveehouders wordt opgewekt.

De nieuwe elektrische RMO is gebouwd door Volvo en uitgerust met de nieuwste technologieën op het gebied van duurzaamheid en efficiëntie. Daarnaast bestaat de RMO-combinatie uit een innovatieve oplegger die is voorzien van een hybride melkpomp. Het verpompen van de melk vanuit de melktank van de boerderij naar de tankwagen gebeurt daardoor niet met een draaiende motor, maar volledig op elektriciteit vanuit deze accu. Naast het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen en het verbeteren van de luchtkwaliteit, draagt de RMO dus ook bij aan het verminderen van geluidsoverlast.

Intussen kijkt Mart de Waard, eigenaar van Danmel Transport, met vertrouwen naar de toekomst. “Als twee bedrijven met een sterke focus op duurzaamheid is het een logische stap om te investeren in innovatieve en milieuvriendelijke oplossingen. Over een jaar evalueren we het functioneren van de truck, met hopelijk als resultaat dat we de tweede gaan bestellen.”

CONO Klimaatpositief in 2030
CONO Kaasmakers is een kleine coöperatie van melkveehouders, gevestigd in de Beemster polder. CONO heeft de ambitie in 2030 met haar kaasketen klimaatpositief te zijn. Daar is samenwerking in de keten voor nodig. In melktransport wil CONO samen met haar partners 75% CO₂-reductie behalen, om zo de footprint van kaas te verkleinen. Ook zet CONO zich met haar melkveehouders in voor CO₂-reductie op het boerenerf. Resterende uitstoot wordt gecompenseerd. Op het erf bij eigen leden veehouders als dat kan, en verder weg als dat nodig is.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

Grasbaal
T lijken wel Russische toestanden, er is gister weer een Friesland Campina RMO van de weg geraakt: transport-online.nl/site/151056/…
-Jan-
@Grasbaal Is dat die van meiden die rijden??
Grasbaal
@-Jan- geen idee, rijden die in de regio Hoogland?
bio boer
@-Jan- kans lijk mij klein met zo veel vrachtewagens
Hans van Bergen
Niet in het verhaal ws bij het snel laden van de truck viel alle stroom in de fabriek uit alsmede ook alle stroom in de hele straat. Dus alleen langzaam laden en halve tijd rijden

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's rmo , broeikasgas , investeren , duurzaamheid , veehouders , melkveehouders , cono kaasmakers , beemster kaas , rijdende melk ontvangst , geluidsoverlast en groene stroom geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
5
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0