De terugkeer van Big Bud

Big Equipment Company, het bedrijf dat de productierechten van de Big Bud trekkers bezit en zich specialiseert in het reviseren van Big Bud trekkers, zal in maart in Las Vegas op de internationale bouwmachinebeurs Conexpo-con de Big Bud 640 presenteren. Daarmee wordt het merk na 31 jaar weer nieuw leven ingeblazen.

Deel dit topic

Reacties

+3
Fendt926Driver
Zijn ze de prototype foto s nog vergeten bij te voegen

(klik om te vergroten)

+8
Massey 2705
@Fendt926Driver de oude modellen zijn eigenlijk te mooi om ze te veranderen....!

Er rijden er hier 2 in de buurt. Een machtig gezicht vind ik het...

(klik om te vergroten)

+7
walker1
Kan ik er al eentje bestellen? Ik zoek nog iets voor de PZ 135 maaier....
+5
MF 2725
@walker1 Ik zou voor een MF 135 gaan.
Matchende typenummers! 😄
+3
Massey 2705
@MF 2725 meschien een big Bud zonder cabine, gewoon een Val beugeltje voor de veilig heid...! Haha 😅
+2
MF 2725
@Massey 2705 Zou wel gaaf zijn, ja.
+2
walker1
@MF 2725 Vroeger hadden we dat inderdaad, een MF 135 met PZ 135. De MF is er nog, de maaier niet meer. Nog wel een PZ 210, maar die hangt met maaien achter een JD 6130.
+2
MF 2725
@walker1 Ik weet, dat dat vroeger een gangbare combinatie was. Mooi dat de MF er nog is. Kwalitatief goede trekkers. Misschien wel de beste MF's ooit gebouwd.
+3
Hanomag22
@MF 2725 in ieder geval heel erg goed.
+4
walker1
@MF 2725 De MF 135 gaat ook nooit meer weg. Is van 1964. Opa heeft die trekker in 1968 2ehands gekocht. Toen pa in 1977 de boerderij overnam, nam hij ook de MF over. In de loop der jaren zijn er wel trekkers bij gekomen en ook weer gegaan, maar de MF is altijd gebleven. Is dus al 55 jaar in de familie. Toen ik groot genoeg was om bij de pedalen en hendels te kunnen komen heb ik op de MF leren rijden.
Of het de beste MF of beste trekker ooit is, daar komen we op TF nooit uit. Feit is wel dat er heel veel van gebouwd zijn, voor veel boeren ook de eerste trekker is geweest. Maar bv een MF 240 is technisch grotendeels hetzelfde als de 135. De 240 wordt nog steeds gebouwd.
masseyferguson.com/tr_tr/product/…
Zelfs de MF 35 wordt nog steeds gebouwd.
masseyferguson.com/en/product/…
+2
MF 2725
@walker1 Die MF 135 hoort dus bij de familie / het bedrijf. Zou ik ook niet weg doen!
+4
walker1
@MF 2725 Ja en is dus een blijvertje, maar evengoed is zo'n kleine 2wd trekker nog altijd het handigst voor kleine klusjes.
Vroeger deed pa al het werk met die 135. Maar voor de mesttank was die wat aan de lichte kant en toen kwam er een Fendt bij, ik dacht een 104 maar weet ik niet zeker. Paar jaar later wou pa wat meer comfort en dus trekker met cabine en toen kwam er een Renault 751 S, die hebben we ook nog steeds. De Fendt is toen ingeruild. Later kwam er ook nog de behoefte aan een trekker met voorlader, toen we een aantal jaren er een Landini Globus met voorlader bij gehad. Prima trekker, maar voor het voorlader werk net wat te klein, die is toen ingeruild op een John Deere 6130. Die is er ook nog. Wordt nog wel gebruikt omdat we nog wat vleesvee voor de hobby hebben. Veel uren maken die trekkers niet meer, maar is dus ook hobby geworden.
@walker1 ja klopt wij gebruiken zo'n Fordje ook nog vaak. Kan mooi kort om draaien, en makkelijke op en afstap.
caseboy
Prachtig dat zo'n merk weer terug komt.
Ford9600.
Heb je totaal niks aan hier in Nederland!😂
JohanvS
@Ford9600. krijg je ook nooit een NL kenteken op denk ik. Is met enkele wielen al te breed en dan nog de EU emissie eisen.
+2
phjpomp
@JohanvS US emissie eisen zijn zelfde als hier of erger…
+2
Massey 2705
@phjpomp dat ligt er maar net aan in welke staat je woont van de USA. California is het strengst op emissions van voer tuigen. De Midwest, kan nog van alles.
jordi 1455
@Massey 2705 Willen ze daar niet een totale ban op verbrandingsmotoren voor elk voertuig?
+3
Grasbaal
Er zijn weinig video's over te vinden maar dit is toch bizar:

+6
walker1
@Grasbaal Voor de liefhebbers leuk dat het merk terug komt, maar er komt geen 1100 pk trekker. Het wordt maar een trekker van 750 pk. Volgens de tabel zijn de zwaarste leverbare trekkers nu de Case IH Steiger en zijn New Holland broertje met 693 pk, de nieuwe Big Bud heeft 57 pk meer. Dat is maar 8 % meer, dat is zeg maar dat wanneer de Case IH Steiger het niet meer trekt, je er voor een sleepkabel aan doet en er een Case IH 633 voor zet en dan wel lukt.
+1
jordi 1455
Quote Reactie van @walker1:
. Is van 1964. Opa heeft die trekker in 1968 2ehands gekocht. Toen pa in 1977 de boerderij overnam, nam hij ook de MF over. In de loop der jaren zijn er wel trekkers bij gekomen en ook weer gegaan, maar de MF is altijd gebleven. Is dus al 55 jaar in de familie. Toen ik groot genoeg was om bij de pedalen en hendels te kunnen komen heb ik op de MF leren rijden.Of het de beste MF of beste trekker ooit is, daar komen we op TF nooit uit. Feit is wel dat er heel veel van gebouwd zijn, voor veel boeren ook de eerste trekker is geweest. Maar bv een MF 240 is technisch grotendeels hetzelfde als de 135. De 240 wordt no

Toen de Big Buid 747 van de band rolde had de trekker een vermogen van 760 pk en is later meerdere keren opgevoerd.
+1
walker1
@jordi 1455 Wat heeft dat te maken met mijn verhaal over de MF 135?
+1
jordi 1455
@walker1 Schijnbaar is er iets misgegaan met het qouten.
walker1
@jordi 1455 kan gebeuren 😄
+2
worteljcb
@walker1 ik heb een video gezien waarom ze weer tractoren gaan bouwen. Heeft niks met pk’s te maken, maar ze proberen juist in te springen op een vraag. Blijkbaar is er behoefte aan een duurzame, maar eenvoudige trekker zonder teveel elektronica en poespas. Eentje die de boer zelf repareren kan, zoals vroeger met z’n Ford 5000 en kirovets om in de kniktrekkers te blijven. Het feit dat er steeds meer storingen zijn en je direct je dealer nodig hebt, dat is blijkbaar een hot topic in de VS. Hun gaan wat bouwen wat de boer kan repareren, ben eigenlijk wel benieuwd hoe zoiets eruit gaat zien. Met de emissie eisen en een stukje comfort wat iedereen toch wil vandaag de dag.
+2
walker1
@worteljcb Ik heb ook wel eens een dergelijk verhaal gelezen over Australische boeren, die werken ook met groot en modern materiaal, maar hadden vaak ook een oude kniktrekker. Zeker bij boeren die heel afgelegen wonen kon het soms meerdere dagen duren voor er een monteur was, ook onderdelen konden dagen duren. Met een oude kniktrekker kon het werk dan toch door gaan.

Van de andere kant, hoe groot is die vraag eigenlijk naar een hele grote, maar ook heel eenvoudige trekker? Als er echt veel vraag naar is, waarom levert Case IH, of de andere grote merken, dan geen eenvoudige basisversie van bv de Steiger? Natuurlijk kan er heel veel elektronische zooi achterwege blijven, zeker zolang er ook maar eenvoudige machines achter hangen waar alleen een trekhaak en hydrauliek voor nodig is, maar grote complexe machines hebben wel meer nodig dan alleen een trekhaak en wat ventielen.
Aan de emissie eisen zullen ze ook wel een uitdaging hebben, een eenvoudige diesel zonder turbo, zonder egr, zonder roetfilter, zonder ad blue komt in Europa sowieso niet door de emissie eisen. Het de eisen in Amerika zijn weet ik niet, is daar sowieso raar land, een VW Passat met moderne zuinige diesel die 1 op 20 rijd vinden ze daar een milieuramp, maar een grote pick up met V8 die 1 op 5 rijd vinden ze heel gewoon.
+2
worteljcb
@walker1
Quote:
Als er echt veel vraag naar is, waarom levert Case IH, of de andere grote merken, dan geen eenvoudige basisversie van bv de Steiger?

Ik denk vanwege het verdienmodel. Die is simpelweg beter weg te halen bij service dan bij fabricage denk ik. Maar ik ben heel benieuwd of dit aanslaat en of er markt voor is. Vind het wel een interessante ontwikkeling.
bartjuh
@worteljcb las vandaag in trekker dat JD de diagnosezooi en reparatieboeken van JD in usa vrij gaat geven voor grote boeren en loonwerkers
+1
caseboy
@bartjuh dat zal wel zijn omdat ze moeten door dat "right to repair". Het is leuk dat ze de software en documentatie vrijgeven. En iedereen een trekker uitlezen met die software maar dan heb je nog geen storing opgelost, sommige systemen zijn wel dermate complex geworden dat je het als boer of loonwerker gewoon zelf de kennis niet meer hebt om het allemaal zelf te doen en je dus wel een monteur nodig heeft die er dagelijks in zit of ervoor geleerd heeft om alles ook daadwerkelijk te snappen.
+1
GerbertXL
worteljcb
@bartjuh Daar is toch ook een rechtszaak over geweest? Dat fabrikanten de uitleessoftware moeten vrijgeven voor derden, zoals de OBD bij de automotive?
+1
phjpomp
@walker1 maar wel met een CAT C18 ipv van die 12.9 liter FPT dat maakt nog wel en verschil..
worteljcb
@phjpomp ook in dieselverbruik..
Wat doet de diesel eigenlijk bij jullie? Is die ook zoveel duurder? @Massey 2705
Fast Eddy
@phjpomp

Als die C 18 ook Ad Blue gebruikt wordt je dubbel genaaid. De dorstige Cat motor met een even zo hoog gebruik aan Ad Blue.
+4
Mario-fransen
@Fast Eddy ik denk dat die motor geen smurfen pis meer nodig heeft, de grens ligt toch bij 700/750 pk dan heb je die poespas niet meer nodig. Met vrachtwagens scheepvaart generatoren ect is dit ook zo, deze regel telt in dit geweldig landje ook nog.
Het verbruik vd C18 zal wel mee vallen, cat heeft de naam nog altijd van gebruiker. Maar doet al jaren z’n naam geen eer meer aan, zeker als je het vergelijkt verbruik tegen productie.

Wel mooi dat ze terug op de markt komen, maar het uiterlijk zal denk altijd verliezen vd oude bud’s.
Geweldig geluidje, lag daar geen Detroit in?
+2
Fast Eddy
@Mario-fransen

Ik zeg ook niet dat Cat motoren niks zijn. Maar weet uit ervaring dat de Acert motoren wel wat lusten. Dan gebeurd er ook wel wat.
Alleen de grootste Big Bud heeft Detroit 2 takt dacht ik. De meesten hebben Cummins.
+2
Mario-fransen
@Fast Eddy ja de motoren hebben die naam van verbruiker nog altijd maar het is de laatste jaren met nieuwe ontwikkelingen veel afgenomen. Heb jaren een C9 in de D6T gehad zat aan de 34 ltr per uur. Daar tegen hebben we nog een Komatsu 65 met een Cummins erin, in de zelfde omstandigheden was die schadelijker per uur met minder productie. Heeft natuurlijk met meer factoren te maken, maar iets wat moet werken heeft toch voeding nodig.😉
Nu draai ik met een hybride is niet te vergelijken met een het oude natuurlijk maar nog steeds met de C9 motor en op 21 ltr. Dus het word wel allemaal zuiniger.

En zoals @phjpomp aan gaf de service wereldwijd is ook een punt natuurlijk, het bedrijf dat hij aangaf heeft jaren terug 4 kranen van andere merken langs een cat gezet. Zelfde machinist zelfde bak zelfde materiaal. Verbruik productie konden de andere 4 niet tegen de Cat op.
Ze hebben daar ook Volvo en Komatsu en doen het verdienstelijk goed zoals ik hoor vd mensen daar, maar de service wereldwijd is bij die merken wat moeilijker.
+1
Fast Eddy
@Mario-fransen

De C15 die een de draineermachine lag rookte/kwalmde heel erg bij onbelast (rijden). Bij volle belasting zag je amper rook. Ondanks dat er op momenten 100 liter diesel per uur door ging. En de C7 was gewoon een top motor die deed wat hij moest doen. En verbruikte soms 55 liter per uur.
+1
phjpomp
@Fast Eddy dat is waar alleen ze zijn wel goed en het maakt het maakt niet waar je ter wereld zit iedereen heeft wel verstand van en onderdelen zijn ook overal. Niet voor niets dat bijvoorbeeld Boskalis alleen met Caterpillar machines werkt.
+1
Fast Eddy
@phjpomp

Cat kan je wereldwijd vinden inderdaad dat is hun kracht ook. Een Cat monteur mag aan alle Cat producten sleutelen. Dus als je aan shovels mag werken mag je ook aan hun los geleverde motoren werken. Dat schijnt bij Volvo motoren niet altijd te kunnen.
+2
worteljcb
@Fast Eddy
Quote:
Een Cat monteur mag aan alle Cat producten sleutelen.

Dat meteen ook het probleem genoemd, een andere monteur mag het niet van garantie etc. Dat is het grootste probleem in de landbouw, vooral bij oogstmachines. Je eigen merkdealer mag niet aan de motor sleutelen. Dat heeft als resultaat dat de oogst weg is voordat je motor is gerepareerd. Daarom zie je Cat verdwijnen uit de landbouw.
+1
Fast Eddy
@worteljcb

Daar heb je wel een punt. Cat transmissies worden ook door andere merken gebruikt.
+1
walker1
Quote Reactie van @phjpomp:
maar wel met een CAT C18 ipv van die 12.9 liter FPT dat maakt nog wel en verschil..

Dus die Cat heeft bijna 40% meer inhoud? Dan zal het verbruik ook wel 40% hoger zijn? Ik ben minder goed bekend met de Cat motoren, maar de FPT motoren ken ik in ieder geval als goede zuinige motoren.
caseboy
@walker1 die vergelijking over die inhoud en verbruik is wel heel zwart wit bekeken naar mijn mening. Ik denk dat de motorbelasting meer bijdraagt aan het verbruik, een grotere motor die het makkelijk aan kan, kan zuiniger zijn als een kleine motor die op zijn max zit. Die FPT moeten inderdaad best zuinig zijn maar haal bij sommige motor modellen dat goede er maar vanaf
+1
walker1
@caseboy Is misschien zwart wit, zal best dat motorbelasting mee telt, bij zwaar werk zal het verbruik van die FPT best wel omhoog gaan, maar dan nog vraag ik mij af of het dan boven het verbruik van die CAT komt met veel meer inhoud. Bovendien kan je het ook omdraaien, bij lichte motorbelasting zal de FTP sowieso zuiniger zijn.

Dat de meningen over FPT motoren nogal uit een lopen weet ik, maar dat is met CAT ook zo.
+2
phjpomp
@walker1 FPT zijn super motoren sowieso die 4,5 en 6,7 liter die worden erg veel toegepast Claas, McCormick, Landini, Sennebogen, Liebherr, Tigercat, Horsch, Komatsu om zo maar eens wat te noemen.
Maar de bijna 700pk uit 12.9 is te gek dat gaat nog wel eens mis in de Case 620.
+1
Fast Eddy
@phjpomp

Klopt. Bij Interdrain haalden ze 650 pk uit een C15 en 350 pk uit een C7. Cat motoren kunnen door de Cat dealer ook nog stage 1 of stage 2 bijgesteld worden.
+1
caseboy
@walker1 Cat staat over het algemeen wel bekend als een degelijke motor alleen de Acert series van Cat hebben wel wat schade aangericht aan de Cat reputatie. Die motoren hebben veel problemen met de emissie uitrusting. En er zullen vast wel meerdere motoren hebben gemaakt die het wat minder deden.
+1
bartjuh
@walker1 zo werkt dat niet. Een 1l autootje van 1000kg doet 1op20? Mijn 5.7l 3 ton zware auto zal dan dus minimaal 1op3,5 rijden... Terwijl ik 1op6 haal... (lpg gelukkig)
walker1
@bartjuh Het is maar net hoe je het ziet. Als ik die 1 L auto heel zwaar belast wordt het verbruik misschien 1:15, dat is dan nog altijd 2 x zo zuinig als wanneer jij met je 5,7 L je uiterste best gaat doen om zo zuinig mogelijk te rijden en misschien net 1:7,5 haalt...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekkers , merk , reviseren en big bud geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
51
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0