Illustratie van:
150

Ervaringen / Aankoop Deutz DX 4.xx serie 40 km Plus en minpunten. ( uiteindelijk een Fendt geworden )

Goede morgen,

Ik ben op zoek naar een Deutz DX 40 km. Nu zag ik de volgende types 4.10 - 4.30 - 4.50 - 4.70

Ik heb hierover een paar vraagjes aan jullie en evt. jullie menig.

* Wat zijn de plus en min punten / problemen van deze serie?
* Rijden deze trekkers fijn ? Ook met schakelen met (5 groepen en 6 versnelling) en cabine vering ect.?
* Hoe zit het met het verbuik, ik weet dat de 06 serie best zuinig kan zijn maar is dat met deze ook?

Het is voor hobbymatig gebruik en zo nu en dan een toertocht of iets.

Alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

Ik heb wel ergens gelezen dat de achterspatborden wel eens kunnen gaan rotten. En de voorasbussen ? vooral met voorlader?
+2
@LuftDeutz -volgens mij zijn het ijzer sterke trekkers er rijd er hier ook een loopt altijd de vooras moet je goed smeren dan gaat het prima
dat is niet het sterkte punt van de trekker
Ik weet niet 100% zeker maar de 4.70 heeft volgens mij andere achterbrug en trekkracht regeling via trekstangen. Dat is bij de lichtere typen via topstang. Dus als je veel grondbewerking doet zou ik daar op letten.
@spotmelker

Zelf doe ik niet veel grondbewerking.
+1
@spotmelker4.70 heeft idd een andere achterbrug
@spotmelker dit kan wel een nadeel zijn want de versnellingsbak kan leeglopen als de afdichtingen van de hef lek zijn.
@vedder

Is dat alleen bij de 4.70 het geval?
@LuftDeutz alleen bij trekweerstandsregeling via de hefarmen. Die hebben een beweegbare as onder door de versnellingsbak.
+1
Kun je niet beter kijken naar een 4.31 of 4.51 heb je de kunstofspatborden dus geen last van rotte plekken, verder super handige trekkers/ en zuinig zijn ze ook wel
@thimon

Zijn dat watergekoelde of luchtgekoelde motors?
@LuftDeutz die zijn ook lucht gekoeld, maar wel duurder in aanschaf dan een 4 serie over het algemeen.
@LuftDeutz een 4.51 ect met starcab zijn gevoeliger voor rotten dan bijv een 4.70…
@twand2505

Oh dat zou je zou niet zeggen omdat die kunstofspatborden heeft enz.
+2
Qua cabine vering zou ik er niet veel van verwachten, er zitten waarschijnlijk trillingsdempers tussen. Deze zorgen ervoor dat de ergste trillingen worden gedempt. Je kunt het rijcomfort niet vergelijken met nieuwe tractoren. Ik zou bij aankoop voor het comfort kijken of er een setje soepele radiale banden onder liggen en er een luchtgeveerde stoel op zit. Dit bied veel comfort. verder zijn het bij mijn weten ontzettende goede tractors net zoals de meeste deutzen van die tijd.
@Fendt615lsaturbomatik-e

Zijn dat meer van die dempers die ze ook bij de XL cabine gerbuikte?

Ik denk als je van 2 wd naar 4 wd gaat dat het toch ook wel een heel stuk comfortable rijd?
+1
@LuftDeutz ik weet niet welke dempers er onder de xl cabines liggen maar ik denk dat het ongeveer hetzelfde zal zijn. dit is bij mijn weten bij alle tractors van dit tijdperk ongeveer hetzelfde, een blok rubber waar de cabine op rust/in hangt. ik denk dat je er zeker op vooruit gaat als je 4wd gaat rijden.
@Fendt615lsaturbomatik-e

Klopt idd zijn van die ronde blok rubbers.
+1
@LuftDeutz inderdaad. wat veel doet voor het comfort is een grammer luchtgeveerde stoel die ook voorwaards kan veren. deze vind ik ontzettend comfortabel.
@Fendt615lsaturbomatik-e dat waren silentblocs. Die waren niet voor vering maar voor lawaai beperking
Quote Reactie van @vedder:
silentblocs

Die Silentblocs geven volgensmij ook wel een stukje vering, bij de XL cabines zitten deze ook en kan de cabine gewoon op en neer 'veren'. (Natuurlijk niet zoals de tractors van deze tijd die veren vele male beter)
@vedder inderdaad zo heten die ja. ik was de naam van deze blokken vergeten.
Motor is super, maar versnellingsbak waardeloos. Afblijven als je er mee wil gaan werken, voor de hobby ok want hobby mag geld kosten
+1
@willemk -waarom ?
@willemk

Nu ben ik ook benieuwd waarom…

Zoals ik in een ander topic van een 4.50 ( 12 jaar geleden ) staat in dat de 4 serie van deutz nog de beste serie is geweest. Meende ik.. kan me ook vergist hebben.🙂
+1
@willemk oudere dx had slechte bakken. DX 90, DX 110 enz.

De 4.xx en 6.xx serie zijn veel beter
@mdoornekamp 6.30, 4.70, 4.50 en 2 x 6.50. Dit zijn de types die ik gehad heb en ze zijn allemaal in de bak kapot gegaan. We hebben nog steeds 3 x 100.06 80.06 en een 6006 en die zijn niet kapot te krijgen
@willemk

Mag ik dan vragen hoeveel uur deze allemaal hebben of hadden gedraaid en wat voor werk er mee gedaan word / werd? ( van de DX types dan)
+1
@LuftDeutz die bakken zijn super sterk, laat je niet bang maken. Het probleem is met de 4.xx en 6.xx dat het hoogtoerige bakken zijn dus je moet met gevoel schakelen, dit doen veel ruwe bolsters niet en die trekken dan de synchromessen eruit omdat die te veel toeren moeten afremmen of optoeren. Als de synchromessen slijten komt er ruimte op de schakelas waardoor de tanden niet volledig inelkaar grijpen. Dan willen ze nog wel eens kapot gaan, maar dit is goed te controleren tijdens een proefrit.
@twand2505
En hoe controleer je dat dan?
@willemk Ok. wij hebben Dx 110 gehad. Die liep ook stuk. Toen zou er een bak van een 6.10 in gezet worden. Maar dat werd veel te duur. Toen ding maar ingeruild op een jd 3140 SG II
+1
Durf ik niet meer te zeggenn, want 15 jaar geleden zijn de laatste restanten weggegaan en hebben we een 711 gekocht. Die oudere deutzen hebben veel meer gedraaid en werken nog iedere dag. Iets ouds kopen is geen probleem, maar de machine moet het waard zijn om te repareren. Deutz heeft het bij ons gedaan, maar de oudjes mogen blijven
@willemk
Is er bij allemaal echt iets in de bak kapot gegaan een tandwiel of iets ? of gewoon een versnelling of de koppelling ?
@LuftDeutz wat ik me kan herinnerren glijden sommige tandwielen op een oliefilm over de as en dit gaat als ze wat ouder worden ipv smering wrijving geven. Tandwiel loopt daarna vast op de as, tijdens demonteren lijkt het gewoon of het gelast is.
Daarnaast zijn onderdelen, toen al, loeiduur en veel tijd en kennis nodig om de boel uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.
Als keuteltrekker op het erf geen probleem, maar als die aan het werk moet dan houden ze het niet lang vol
@willemk hier doen de dx-en het niet slecht. Wel een dx90 die stuk is gelopen 25 jaar geleden. Toen is de dx4.20 gekomen

(klik om te vergroten)

@dx11 doen de 4.20 het beide weer?
Oke, maar verder is de motor goed ( als je hem goed schoon houd ) En de versnellingsbakken zijn toch niet zo slecht of zijn er echt zo veel problemen mee geweest bij iedereen?
+1
@LuftDeutz volgens mij zijn de viercilinders prima trekkers. De zwaardere hadden vaker de versnellingsbak kapot. De meeste fendts 300 hebben ook wel een krassende twee of drie.
Ik vond een dx 4.30 een heerlijke trekker.
@vedder als de 4 cylinder aan de ploeg gezet wordt loopt de bak ook kapot na verloop van tijd
@willemk ploegen en ploegen zit ook wel verschil in. Hier 20 jaar met 1 en dezelfde 4 cilinder deutz geploegd en de versnellingsbak is nogsteeds heel.
+1
@barteltie zou best kunnen, maar ervaringen hier zijn anders. Je mag er wel een op het erf neerzetten, maar als ik er wat voor moet betalen mag je hem meteen weer meenemen
+2
@willemk ik wil mijn trouwe deutz ook nog niet kwijt dus dat komt goed uit🤣👍
+4
@willemk dikke onzin, onze dx 4.30 heeft 12.000 uur en een groot deel van zijn leven zwaar ploegwerk gedaan. Motor en bak nog in top conditie. Die bakken lopen echt zomaar niet kapot hoor.
+1
@Deutz-Fahr-Rijder idd de 4.70 doe zelf trekkertrek mee met 130 pk op de aftakas en gaat goed weer zelfs 1 met +- 200 pk op de stomp en dat gaat ook goed
@vedder als de 4 cylinder aan de ploeg gezet wordt loopt de bak ook kapot na verloop van tijd
@vedder

Daar hebben de DX 4 serie zo te horen geen last van. Je ziet het idd wel vaker bij de fendts vooral de 2 versnelling is vaak kapot…
+1
@vedder een krakende 2 en 3 versnelling komt bij fendt vaak voor. Omdat die trekkers enorm soepel schakelen. Waardoor het schakelen te snel word gedaan. En zo de chincromess enorme verschillen moet opvangen. En dus kapot lopen.van de stug schakelende john deeres hoor je nooit verhalen over de bak.
@case 745 xl oude johndeere groepen v/a waren ongesynchroniseerd. Met de fendts werd idd te snel rijdend van richting gewisseld
@case 745 xl
Verder zijn die fendt 300 ls ook gewoon goed volgens mij, als je niet te ruig schakeld natuurlijk😉
@LuftDeutz de remmen willen ook wel stuk .maar zijn echt super trekkers
Uit ervaring oerdegelijke trekkers kan beetje rot onder de spatborden zitten verder wil de elektronica niet evenbest zijn maar technisch gezien niets mis mee maar qua veering hoef je er niet veel van te verwachten
Bedankt voor de reacties,

Oke, het is dus een beetje verschillend met de bak.

Welke oudere types van deutz met een 40 bak en een volledig dichte cabine hebben hier geen/ weinig last van ? Iemand suggesties?
@LuftDeutz
Is bijv. de 3.xx serie beter, of de 4.31 ect?

Ik hoor het graag🙂
+1
@LuftDeutz De akkerbouwer waar ik veel voor werk heeft jarenlang een DX4.30 en 4.70 gehad die allebei veel voor een 16 tons Beco kieper stonden. Nooit problemen gehad met de versnellingsbak. Alleen bij de 4.30 wel meerdere keren een achterwiel (steekas) afgebroken, voor het ruigere trekwerk is de zwaardere achterbrug van de 4.70 dus wel aan te bevelen 😉.

Zelf hebben we een DX 3,50 met 30 km/h bak en dual split. Dan heb je maar 4 hoofdversnellingen ipv 6 en een veel lichtere achterbrug. Die van ons rijd evengoed 42 km/h door de maximaal hoge achterbanden. Voor kleine klusjes wel een prima trekker, licht, wendbaar en zuinig.
@LuftDeutz zodra de cabine volglas deuren heeft in plaats van de plastic deuren zijn het oerdegelijke trekkers. Er is er ook maar 1 hier die roept dat het kapot gaat en de rest niet.
@Deutz-Fahr-Rijder
Ja daar heb je gelijk in idd 👍🏼

Kon het haast ook niet geloven, een versnellingsbak gaat niet zomaar kapot.

Ik gebruik hem vooral op de weg met een grondbak of wat snoeiafval weg te brengen en dan is een 40 km bak wel leuk.
@LuftDeutz ja daarom, dan heeft zo'n bak niks te lijden als je er maar olie in houdt.
@Deutz-Fahr-Rijder

Ja prc en als je een keer doet cultiveren of frezen of iets zo nu en dan heeft hij ook niet veel te leiden.

Nu las ik dat jij een DX 4.30 hebt.

Is dat ook een 6 bak met 5 groepen
H- M - L - R - LL? Zo ja behoud zich dat een beetje en wil dat nog steeds goed schakelen omdat het veel groepen zijn enz.?
@LuftDeutz die groepen heeft de onze idd ook, schakeld nog hardstikke strak. Die krijgt echt iedereen zonder moeite zo in de versnellingen.
+2
@LuftDeutz niets is onverwoestbaar
@dx11 @Deutz-Fahr-Rijder

Dat is natuurlijk dan helmaal super 😉🤗
En dan denk ik dat de 4wd (is dit dan ook met voorwielbereming?) en de remmen ook goed werken.? Omdat de 07 serie slechte remmers waren.
+1
@LuftDeutz klopt, met 4wd en voorwielberemming. Kijk maar even op mijn profiel, staan wel foto's van de trekker op.
@Deutz-Fahr-Rijder

Wel nog en mooie Dx 4.30. Werden deze tractors ooit geleverd met luchtremmen of iets?
@LuftDeutz in Duitsland wel waarschijnlijk, in Nederland zal je er niet veel vinden. Luchtsetje kost ook de wereld niet hoor.
@Deutz-Fahr-Rijder @dx11

Nog even naar de tractors op internet gekeken.

is de 4.30, 50 ,70 allemaal uitgerust met open schijfremmen ( zie foto) ? dus niet in de achteras zoals anders?
Wat is nu een geschikte prijs voor z'n Deutz want het schommelt nogal?

Ik hoor het graag!

(klik om te vergroten)

.
+1
@LuftDeutz @sjonnies wellicht weet jij dit ook wel.

Toevoeging:
Zo kun je dan ook aan de schijf zien hoe goed de remmen nog zijn dan toch?
@LuftDeutz onze 4.30 heeft trommelremmen dacht ik🤔
@Deutz-Fahr-Rijder

Deze achteras heeft het aan beide kanten, het lijkt wel als of er hydrauliek leidingen naar de remmen lopen. Dan zou ik zeggen hydraulisch geremd?
@LuftDeutz dit is de achterkant van een DX 6 serie volgens mij. De steek van de achteras is de grote ZF steek zo te zien en de 4 series hebben kleine ZF steek. De 6 series hebben hydraulisch bekrachtigde schijfremmen. De 4 serie trommelremmen. Of de 4.70 een zwaardere achterbrug heeft en dus schijfremmen durf ik niet te zeggen.
@Deutz-Fahr-Rijder alleen de 4.70 heeft grote steek
+2
Quote Reactie van @Deutz-Fahr-Rijder:
onze 4.30 heeft trommelremmen dacht ik

Dat weet ik vrijwel zeker

(klik om te vergroten)

+1
Alleen op de vooras zit een schijfrem

(klik om te vergroten)

+1
@Deutz-Fahr-Rijder de 4.30 hebben ook schijfremmen trommel remmen is iet van 06 serie en zit wat verwerkt in de 07 serie. Dx 4.30 is ook hydrolisch geremd met schijfremmen

(klik om te vergroten)

Bak van dx 4.50
+1
@sjonnies serieus? Dan zal ik morgen eens onder onze 4.30 gaan liggen maar ben er vrij zeker van dat die trommelremmen heeft🤔
+1
@sjonnies onze 370 heeft trommelremmen, maar dat is feilteljjk een 06 bak,
De 431 heeft ook trommel remmen achter en 1 remschijf voor, in de 4wd as.
@ronald-deutz-fahr

Ah oke maar als ik de achteras van een 4.30 bekijk dan zie ik niet zo 123 waar de remmen moeten zitten in de achterbrug. Ben benieuwd of @Deutz-Fahr-Rijder dit wel of niet heeft.
+1
@LuftDeutz op een aparte snel draaiende as. Voor de trompet, kun je zien op de foto hierboven…
@LuftDeutz wij bezitten ook een 4.30. Voor een aantal jaren terug helemaal opgeknapt. Technisch nooit geen maleur mee. We hebben hem voor de hobby, maar hij moet af en toe wel flink aan het werk. Op m’n profiel staan genoeg foto’s.
Remmen zijn inderdaad trommelremmen. Wij hebben er 1x nieuw voering opgezet. Hij remt prima.
+1
@LuftDeutz de dx 4 xx serie zijn prima trekker als er maar.voldoende olie in de bak zit (geld bij elke trekker) maar je smeringdruk in de bak moet ook voldoende zijn dan gaan ze wel land mee. Rustig schakelen is wel van belang bij deze bakken verder zijn is degelijke techniek
Dx 4.10 is wel met 912 motor geleverd dx 4.20 weet ik zo niet is ook alleen in Nederland omgedoopt door sieberg.
Dx 4.30 is kale 4 cil 913 prima zuinig trekkertje. Dx 4.50 is een wel met turbo geleverd gaat richting verder kwa bouw zelfde als dx 4.30 en dx 4.70 is ook turbo motor maar daar ligt weer zwaardere bak achter. Zelf ook dx 4.70 bewust gekocht voor de sterkere bak vanwege de trekkertrek. Ook lang naar gezocht wou graag 2 wd echter is wel 5 bak maar door de hoge banden loopt tie 38 verders heeft tie 130 135 pk aan de stomp dat had ik niet aangedurfd met dx 4.50
@sjonnies wij hebben er een 6 bak van gemaakt. Staat op 18.4-38. Gaat wel over de 40 heen.
4.30 is inderdaad heerlijk zuinig. Ik kon met 75 liter op en neer naar Den Haag vanuit Staphorst
@KlaasM

Dat is dan als ik het goed heb 1 liter op 4,5 km?

Van Staphorst naar Den haag en terug is ongeveer 340 km : 75 Liter is 4,53 km
+1
@LuftDeutz we zijn binnendoor gegaan die keer. Dus door Flevoland naar beneden en toen richting het westen. Geen snelwegen gehad
@KlaasM goedendag, wat moest er gebeuren om er een 6 bak van de maken? Ik heb een 6.06 met 5 bak. Als het enigszins een makkelijke operatie is dan heb ik er ook wel oren naar om er een 6 bak van te maken.
@Fendt280S als je geluk hebt zit de 6e versnelling er in, en is hij geblokkeerd. Kans is groter dat je de juiste tandwielen er bij niet zoeken en die moet bijplaatsen
+1
Quote Reactie van @dx11:
als je geluk hebt zit de 6e versnelling er in

Buurjongen kocht een agrostar 6.11 met 30 bak. En op e bay kleinanzeigen stond het tandwiel compleet voor de 6e versnelling te koop.
En een 30 monteur uren later stond de trekker op 40kmh.
Zonder werkplaatsboek van de deutz dealer was het ook niet gelukt.
De as en schakelgaffel zat (natuurlijk) wel in de bak voor de 5e versnelling.
Die as eruit en blokkering eraf en tandwiel erin.
En weer dicht bouwen
Quote Reactie van @sjonnies:
Dx 4.10 is wel met 912 motor geleverd dx 4.20 weet ik zo niet is ook alleen in Nederland omgedoopt door sieberg.

Dx4.20 is een luxe uitgevoerde dx 4.30. standaard 6bak, 4wielberemming, vanghaken op de hef, extra olietank dat soort dingen. Eigenlijk gewoon volgens de Nederlandse standaard
+1
Gewoon lekker een zoeken en kopen.
Quote Reactie van @hummy:
Gewoon lekker een zoeken en kopen

Ja soms moet je ook gewoon je gevoel volgen.
Maar snap ook goed dat je eerst zoveel mogelijk wilt inlezen wat er is en wat er kan.
Daarna ook gewoon een keer de knoop doorhakken en er 1 kopen...
En je wordt vanzelf ervarings deskundige en kunt over 4 jaar anderen adviseren bij hun aankoop van hun eerste trekker
@Fendt926Driver

Precies, wat ik wel veel zie is dat de meeste dx 4.xx best lang te koop staan ( aan kenteken te zien ) is hier gewoon dan gewoon niet zoveel vraag naar of vaak te duur?

Pak deze willekeurig er even bij als voorbeeld:

agriaffaires.nl/tweedehands/landbouwtractor/…

13 december 2021 van eigenaar veranderd.
+2
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Precies, wat ik wel veel zie is dat de meeste dx 4.xx best lang te koop staan ( aan kenteken te zien ) is hier gewoon dan gewoon niet zoveel vraag naar of vaak te duur?

De trekker is voor een bedrijf met werknemers te oud en onconfortabel.
En voor een hobbyist vaak te duur.
Ook is de pk klasse waar ze vroeger veel gebruikt werden nu aan de krappe kant en zoeken velen al boven de 100pk.

Weet uit ervaring (tot mijn 22e reden we deutz) dat het fijne trekkertjes zijn.
De kabine is wat groot voor de 4 cyl.
En wij hadden een 4.51 met star cab.
Maar je hebt wel het echte dx gevoel nog in die trekkers.
Als ze langer te koop staan is er vaak ook iets meer met de prijs te doen...
@Fendt926Driver

Bedankt! Ga ik verder kijken, een deutz is dus goed. Jij hebt toch een fendt 305ls ?( even tussen jou foto’s gekeken) Die zie ik ook vaak te koop staan met een 40 km bak. Zijn dit naar jou menig net zon goede trekkers als de DX?
+2
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Zijn dit naar jou menig net zon goede trekkers als de DX?

Ik heb nu natuurlijk een iets gekleurde (fendt) bril op.
Maar onze nieuw aangekochte deutz 7807c uit juni 1982 hebben wij tot ongeveer 1998 gehad.
Maar op het laatst wou de deur niet meer goed sluiten.
Sprong de trekker uit de achteruit versnelling
Had je zoms geen idee of je nu in de midden of hoge groep geschakeld had.
Was die af fabriek alleen met trekhaak met pinnen in hoogte te verstellen.
Deutz liep 30kmh
In 1992 kochten wij een 3e hands 305 fendt trekker ook bouwjaar 1982.
Maar met snelverstel trekhaak
De deur los laten en hij valt nu nog steeds netjes in het slot.
Fendje liep na aankoop en een dieselpomp revisie 65kmh (hoorde maar 45 te lopen en dat loopt die nu weer netjes)
Versnellingsbak schakeld strak naar elke versnelling. Alleen een krasje als je naar de 3 terug schakeld.
Altijd deutz gereden. Maar omdat een dx3.60 of 3.70 toen duurder was dan de 3e handse 305 is toen ons eerste fendt verschenen op ons erf.
En dat beviel zo goed dat in 6 jaar tijd alle deutz trekkers gewisseld hebben voor fendt trekkers.
Rij nog geregeld deutz trekkers.
Maar zou nooit weer terug gaan
@Fendt926Driver en de rest natuurlijk 😄

😄 Die Deutz die ik als voorbeeld pakte daar is de Motor van gereviseerd en de koppeling vervangen ( dus dat lijkt me dan goed ) , als enigste min punt vind ik dat hij het frontblok mist en een stuk van de spatbordverbreders af is, maar ja dat zal je ook weer in prijs wat naar beneden kunnen drukken wellicht.

Verder zie ik er wel verschillende Deutz DX staan maar de meeste hebben allemaal kale banden.

Als iemand nog een mooie Fendt LS 3/4 cilinder of Deutz DX 4 cilinder met 40 KM bak weet te staan, Stuur me even een PB. Bedankt!

( Liefst met volledige cabine en alles werkend, ook met verlichting enz als dat kan)
Zoek je perse een 4wd of is 2wd ook prima.
Dan is dit misschien iets voor jou

mechanisatiemarkt.nl/rubriek/trekkers/

Mist de linker deur. Maar dat is vol glas deur dus nieuw te bestellen.

Verder een deutz bij een new holland dealer wordt die niet duurder van...
.
@2850Johndeere6R

Bedankt,

Is zeker een mooie 4.70, wat ik dan wel jammer vind is dat hij een achterruit mist.
@LuftDeutz Een achterruit kost meestal de wereld niet en met een uurtje heb je hem er wel in hangen (heb ik bij een Deutz nog nooit hoeven doen) denk ik . Er zit wel wat werk aan om hem netjes te krijgen maar in mijn ogen schuilt hier een mooie Deutz onder.
@2850Johndeere6R @Fendt926Driver

Hij lijkt er inderdaad net uit te zien. Op het zand na dan😅, nog mooi in de originele lak en weinig roest ( achter is ie ooit bijgewerkt zo te zien)

Voordeel is wel ( weet niet hoe de keuringen in België zien , is dat er weinig spelling op zal zitten enz.

Ik had wel gelezen bij dit type via een andere trekregeling werkt onder de versnellingsbak en dat deze leeg kan lopen als de keering lek is? Maar gebeurd dit vaak ?
@LuftDeutz Dat zullen de Deutz mannen je beter kunnen vertellen als ik. Ik heb wel rij ervaring met Deutz maar geen sleutel ervaring met Deutz.
+1
@2850Johndeere6R

Ah oke de Dx 4.70 is al verkocht heb ik net te horen gekregen.
+1
@LuftDeutz Volgende keer beter. Wel snel gegaan dan want hij werd vanmorgen op TaM geplaatst.
@2850Johndeere6R

Klopt ja idd, meende eerst dat die DX deutzen niet zo hard gingen... 😄
+1
@2850Johndeere6R dat is ook nog een 5 keer 6 bak.
Dus met superkruip erop.
Heb je verder weinig aan.
Wij hadden het extra op de 4.51 bijbesteld omdat onze opraapwagen toen heel langzaam losde.
En een kruipbak bestellen was goedkoper dan de raapwagen repareren.
+2
@Fendt926Driver wij hebben ook een superkruip erop zitten. Heel veel gebruik je het inderdaad niet
@KlaasM wij met sloten dacht ik maar weet t ook niet zeker
+1
@leonardvdm met stro persen gebruiken we het ook heel af en toe wel is. Maar als het er niet op zit mis het ook niet denk ik.
+1
Quote Reactie van @LuftDeutz:
Zelf hebben we nog een international 2 wd met XL cabine en 30 km bak , deze wil ik eerst zelf nog verkopen of krijg je er met inruil meer voor?

Het gaat om wat je toe moet geven.
Staar je niet blind op de inruil prijs. Ze geven zo 2000 meer voor de inruil als hun trekker 3000 meer kost.

Als jij met nette fotos (of als je in de buurt woond met de hele trekker) naar de partij die een mooie trekker voor jou te koop heeft.
Dan hoor je vanzelf wat je toe betalen moet. (Of wat je toe krijgt)
+1
Zie dat de link niet werkt met direct de trekker in beeld.
Toets bij zoeken deutz 4.30 in
Bedankt iedereen voor de plus en minpunten ect.

Nu kan ik op goed gevoel een Deutz Dx gaan uitzoeken en wellicht kopen 👍🏼
Goedemorgen,

Ik zit een beetje met een dilemma.

Ik wil de trekker gebruiken vooral veel op de weg ( met drempels en oneffenheden in de weg ) en zo nu en dan naar een show of toertocht en voor de hobby.

Is dan een 2WD of een 4WD dan juist beter geschikt kwa wegligging en drempels?
En wat rijd er volgens jullie fijner een 2WD of 4WD?
+1
@LuftDeutz ik stem voor 4wd
+1
@LuftDeutz Dat vind ik per exemplaar helemaal verschillen. Dat kun je alleen ontdekken met een proefrit. Kleine voorbanden stuiteren sneller, maar deinen of dansen doen ze nooit. Sommige 4wd rijden ook achterlijk.
@LuftDeutz 2 wd is agressief in stuur mijn 4.70 moet ook even aan wennen tov van een 4 wd versie en die van mij loop 37 verder had ik niks aan 4 wd want daar hebben we 2 agrotorns voor. Mijn 4.70 kan veel inzetten schudden en harken doe er onderzaai mee tussen de mais. Maar een vracht balen trekt tie ook super vanwegen 90 pk standaard. Voor de hobby is die ook goed doe er trekkertrek mee in de 4.5 en 5.5 ton heb niks aan 2 wd
Oja en nog een vraagje.

Volgens wikipedia, zijn de DX80 en de DX 4.30 identiek hetzelfde en de DX86 de DX 4.50 en de DX 92 de DX 4.70 klopt dit?

de.wikibooks.org/wiki/… ---> DX80
de.wikibooks.org/wiki/… ---> DX86
de.wikibooks.org/wiki/… ---> DX92
@LuftDeutz ongeveer. volgens mij zit er verschil in enkele bedieningshendels (hef/hydrauliek/4wd). en ik weet niet of die al vaak 40km/h waren
+1
@LuftDeutz de dx 86 en dx 92 zijn de opvolgers van de dx85 en 90 met het verschil dat die de vooras centraal aangedreven hadden en niet links langs de motor.
De dx 80 heeft dat nooit gehad.
Maar neem aan dat alle dx 4 trekkers centraal aangedreven waren
@Fendt926Driver

Dan kun je dus eigenlijk beter alsnog voor een 4.30 gaan ipv een dx 86 -92
Quote Reactie van @LuftDeutz:
beter alsnog voor een 4.30 gaan ipv een dx 86 -92

Een 4.30 rijden kan iedereen.
Een dx 86 of 92 rijden is best speciaal.
Die zijn maar 1 jaar gebouwd
+1
@Fendt926Driver zijn kwa schakelen allebei het zelfde. Echter is 86 en 92 altijd met dubbele stomp geleverd wat ik zo weet en 4.30 is met enkel en dubbele stomp geleverd
Quote Reactie van @LuftDeutz:
ipv een dx 86 -92

Van de 86 staan 3 foto s op tf
En van de 92 13 fotos op tf
Dus die zijn veel exclusiever
@Fendt926Driver en motor is anders bak is anders eigelijk kun je niet vergelijken met elkaar echt opvolgers ook niet. Dx 86 dx 92 hebben beter Achterbrug dan een dx 85 en 90. Verder zijn de 86 en 92 met een 4 cil 913 turbo uitgevoerd de dx 80 niet als goed heb. Die heeft een kale 4 913 motor. Dx 85 dx 90 is 5 cil 912.

Daarna werdt de dx 80 een dx 4.30, dx 86 een dx 4.50 en dx 92 een dx 4.70. Denk dat de 86 en 92 zijn gaan produceren omdat veel andere merken een 4cil turbo hebben met 85 /90 pk en deutz 5 cil nog had. En boer liever 4 cil turbo had ivm wenbaarheid en brandstof ipv 6 cil wat vaak grotere boeren/ loonwerkers hadden.
Een 4 cil turbo was toen in jaren 80 prima hoofd trekker

En 5 cil is niet een motor die je veel tegen komt in trekkers.
+1
Een 2wd heeft in elkgeval een veel kleinere draaicirkel
Zelf een Deutz DX 4.30 2WD gezien met 11.000 uur

*Orginele tractor zonder toeters en bellen, alleen de achterspatborden in een nieuw likje verf en de velgen. spatbord verbreders nog helemaal heel niet krom of stukken uit, bekleiding lijkt nog mooi.
*Banden nog goed, verder niks aan vervangen.
* 40 km bak met 5 groepen.
Ze vragen er 10.000 euro, denk marg voor is dat een redelijke prijs?
@LuftDeutz vergelijk hem eens met een dx 86 uit duitsland

ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/…
@Fendt926Driver

Wat de DX 86 mist in vergelijking met de 4.30.

Spatbordverbreders, en is 4wd met een zwaardere motor.

Verschil in prijs 4000 euro. Zal je wel eens wat foto’s sturen via pb van de deutz.
@LuftDeutz dx 86 is gewoon wat feller daar zit de turbo op maar als je niet echt trekker nodig heb voor vermogen is dx 4.30 prima trekkertje
+1
@LuftDeutz gemiddelde prijs voor 4 cil 80 pk trekker vaak zijn spatborden ook verrot op de achterkant kijkt er goed naar. En eventueel vooras beremming is wel fijn trekkers wegen toch 3500 3800 kilo
@sjonnies

Bedoel je dan die 14.000 incl btw? als gemiddelde prijs? Zoals de link van de dx86 hierboven?

En 2wd zit dan ongeveer op…….10.000 of?
+1
@LuftDeutz die 10 000 voor de 2 wd dat heb ik er oom voor betaalt 3 jaar terug en op moment zijn zowel oude als jonge trekkers duur als 5 jaar terug
Zouden jullie het wel aandurven een deutz te kopen met 12.000 uur zonder gereviseerde motor en koppeling?

Zelf dacht ik dat het niet zo veel kwaad kon. Deutz had niet de slechtste motors en versnellingsbakken.

Is snap dat dit altijd een gok blijft.
+1
@LuftDeutz een 912 motor in een deutz kun je reviseren voor 2 mars en een snickers.
913 was altijd iets duurder.
En je zou er heel veel van kunnen leren.
Dus met 12000 uur een deutz kopen is een makkie (als die jou verder aanstaat)
@Fendt926Driver

Hoi vraagje,

Ik heb een fendt 305 ls 40km gezien met nette bekleding en oogt netjes zonder al te veel roest. met topstang trekhaak en frontgewicht.

Wat mag zoiets nog kosten?
+1
@LuftDeutz als het er 1 is met een plat dak en geen inbouwlampen in het dak (bj 82 83) een 8000 euro.
De jongere met iets verhoogd dak en inbouw koplampen gaat wel over de 10.000
Maar de vraagprijzen zijn volledig de weg kwijt tegenwoordig.

Maar draaiuren en verdere uitvoering weet ik zo ook niet
@Fendt926Driver

Oké, het is er een met ingebouwde lampen.

Ik stuur in een pb je een linkje van de advertentie.
+1
@LuftDeutz een deutz hoeft als er niets geks mee gebeurt niet voor de 20000 uur versleten te zijn
tractors-and-machinery.nl/item/690578/…
is dit geen mooie voor je?
+2
@2850Johndeere6R Mooie haha, een keer zandstralen en je houdt alleen het frame nog over 😁
@MulderDeutz1 Met 17 jaar heeft hij nog tijd genoeg met een staalborstel 😉
+3
Beste allen!

Na een paar Deutz tractord bezocht te hebben zijn we toch op een Fendt uitgekomen, ik vond dat je in de DX niet veel ruimte hebt tegenover de grootte van de cabine en vond hem niet zo fijn rijden ( kan ook een kwestie van gewenning worden)

Het is uiteindelijk een Fendt Farmer 305 LS Turbomatik uit 1990 met 40 KM bak geworden!

Bedankt allemaal !!

Groetjes,

Jordy
+1
@LuftDeutz je begrijpt dat je met deze aankoop wel op een heel stel Deutz harten hebt getrapt? Mar ja, het verstand komt met de jaren.. haha
+2
@KlaasM

Haha…. Ik dacht ik moet wel iets zeggen een topic aanmaken zonder einde vond ik ook niet kunnen.

Natuurlijk heeft iedereen een bepaald “type” die hij niet fijn/wat minder vind.😉IK zeg ook niet dat Deutz slecht is want we hebben zelf ook 2 Deutzen😃

Ik heb gewoon mijn eerlijke mening geven over dit type dacht ik. En die Deutz tractors rijden mooi, wij hebben er zelf ook nog 2 een D3005 en D4506 🤗
+1
Poahh.
Een nieuwe fendt liefhebber erbij.
Veel veilige uren ermee gewenst.
Wanneer komt de nieuwe aanwinst??
@Fendt926Driver

Toevallig heeft Postma hem vanmiddag hier gebracht 😄
@LuftDeutz super.
Je hebt er dus al heerlijk mee gereden.
Alles naar wens tot nu toe?
@Fendt926Driver

Zelf nog niet ingereden meer i.v.m school... ( Proefritje natuurlijk wel een stukje gereden ) Tot nu toe is alles naar wens.
Kan niet wachten om een stukje er mee te gaan rijden!!
Met de fendt nog steeds heel veel plezier.

Nu ben ik opzoek naar een Opknapper voor in mn vrije tijd.

Ik weet dat het soms lastig vinden, maar had pas gelden een A12 compleet in onderdelen gevonden maar die was helaas weg. ( Daar ging een topic over op TF )

Gezocht / Gevraagd Trekker / Tractor / Mini tractor Opknapper.

Technisch goed. Motor hoeft niet te lopen.
Prijs Max: 2000,- minder is natuurlijk nog beter 😜😊

Merken en Types die me aan spreken ( andere merken mogen ook !)
Holder A10 - A12
@Fendt926Driver

Hoeft niet persee Holder te zijn mag ook iets anders. Deze collectie hebben we al van Holder: Holder B25 , Holder B12B , Holder B10C en een Holder A10. Verder kwa andere merken hebben we een Deutz D4506S en D3005 en de Fendt 305 LS uiteraard.
Heb ook advertenties staan op facebook ( staat er nog geen dag op ) . Krijg ook een Deutz D3006, D25 , D6005 en D7006 aangeboden. En veel type IHC tractoren zoals 423 , 453, 724. renaults, en een guldner g30s en een paar MF tractors.
+1
Opknapper gevonden!

Een Holder A12 met originele hefsetje.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr DX 4.30 en hebben de trefwoorden deutz , cabine , toertocht , trekkers , schakelen , aankoop en deutz-fahr geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
150
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
0