Hoe olie doorlaat van hidrauliek aansluitingen weten

Hallo. we hebben een nieuwe voorlader op een valtra bt 210 laten bouwen.
de opbrengst van de hidrauliekpomp is 150ltr. per minuut. maar de voorlader werkt zo traag
nu zitten er nogal dunne slangen aan die voorlader en de nippels aan de slangen hebben een inwendige diameter van slechts 6 mm.
er moeten toch gegevens zijn hoeveel oliedoorlaat je hebt bij een bepaalde diameter.
het zal wel ergens op internet staan , maar ik heb het niet kunnen vinden.
voorlopig zit ik tussen een kat en muis spelletje waarbij de trekkerdealer zegt dat het aan de voorlader ligt, en fabrikant van de voorlader zgt dat het aan de trekker ligt

Deel dit topic

Reacties

2850Johndeere6R
Het heeft met de slang diameter de snelkoppeling diameters maar ook met de oliedruk en olieopbrengst te maken. Achter in het ventielenblok even een druk meter zeten en ook bij de snelkoppeling van je voorlader (vaar hij met de trekker verbonden zit). Als daar geen verschil tussen zit kun je ook nog meten op de aansluiting van je extra functie. Als de druk van je ventielenblok en je snelkoppeling van je voorlader gelijk is kun je de trekker uitsluiten mits de druk kloppend is met de opgegeven druk natuurlijk.
casejxu
@2850Johndeere6R trekker zal wel LS hebben verwacht ik. Dan werkt dat niet echt.
2850Johndeere6R
@casejxu Oei daar had ik even geen rekening mee gehouden 😅
+2
Favorit614
Quote Reactie van @casejxu:
wel LS hebben verwacht ik

Denk het ook.
Eens proberen een ander hydrauliek ventiel op druk zetten , en dan de voorlader gelijk bedienen.
Gaat ie dan ineens sneller , dan word de voorlader niet op de ls aangestuurd.
met andere woorden , ventielenblok voorlader aanpassen.
casejxu
@Favorit614 klopt. Inprincipe met 5/8 slang ik combi met goed aangesloten LS werken als een kogel volgens mij
mfrijder
@casejxu volgens mij zit er 1/4 slang op omdat hij praat over 6mm inwendig....
casejxu
@mfrijder dat vermoeden had ik ook ja. Dat is wel kansloos 🤣
J asper
@Favorit614 Een vraag geen opmerking, maar als ik een ander ventiel bedien(die zet ik op 2 liter) Dan gaat de bodemketting van onze ladewagen die op ls zit een heel stuk harder. Gebruik het altijd om het laatste er uit te draaien.
+1
spotmelker
@J asper dat gaat hier precies zo als ik aan het stuur draai (JD), dan draait de wagen ook sneller leeg tenzij de doorstroming op maximaal staat.
+1
dutchpower
@J asper Dat klopt omdat je dan niet het LS signaal van de bodemketting gebruikt, maar het LS signaal van het dan bediende ventiel. en die is 200 bar omdat er niks in zit i.p.v de bijv. 120 bar die bodemketting nodig heeft. Hij pakt altijd het hoogste (druk)signaal om de pomp aan te sturen.
J asper
@dutchpower Zodoende, 👍🏻👍🏻
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @J asper:
die zet ik op 2 liter

Leuk dat je die op 2 liter zet, maar dat maakt 0,0 verschil voor het doel waarvoor je hem dan gebruikt
+1
J asper
@hobbyboer Wist niet als het nut had, dacht al van niet omdat de drukleiding van de ls alles afneemt. Maar wist het niet zeker, scheeld me weer draaien in het vervolg😎
casejxu
Staat er een slang maat op de slang? 3/8? 1/2? 5/8? 3/4?

Ps t lijkt van binnen wel een mf?
dirkao
@casejxu inderdaad, ik weet niet wat er precies in nederland te koop is maar hier was de BT série te koop van 150, 170, 190, en 215 pk. 100% hetzelfde als MF série 7350, 7370, 7390 en 7415.
Trekkers met 4x6 full powershift bakken.
Bij MF inmiddels vervangen door vernieuwde série die tot 240 pk. gaat
Bij Valtra vervangen door een série met Cvt bakken
+1
Koiter
Hier kun je dat mee bepalen

(klik om te vergroten)

+1
spotmelker
@dirkao heb je niet heel duidelijk kunnen merken dat de trekker bij onbelaste lader ook zakt in toeren en/of oliegesuis?
dirkao
Nog een aanvulling: de voorlader heeft geen eigen ventielblok.de slangen lopen naar achteren naar het eigen ventielblok van de trekker.
We hebben een case puma waar op dit moment de remmen van gerepareerd worden als deze trekker klaar is dan zou ik die naast de Valtra kunnen zetten,en de slangen aan de case koppellen en eens kijken wat zo de snelheid is.
Er moet wel wat gebeuren want 10 seconden om de bak te kippen is een bron van ergenis.
redeagle14
@dirkao als er geen ventiel op de voorlader zit dan zorg maar voor vlotte slangen om de weerstand te overwinnen. En een gewone 1/2" Koppeling kan max. 50 liter per minuut doorlaten.
+2
PieterA
@redeagle14 Ik denk gewoon een snelkoppeling die niet goed ingedrukt wordt/ versleten is.
mfrijder
Als je de berekening van Koiter er bij pakt dan heb je een vloeistof snelheid van meer als 16 m/sec bij 50 L/min opbrengst, dit gaat dus echt niet lukken met 6mm inwendige slang, zet er minstens 10mm (3/8") slang op (=+/- 8 m/sec) dat zal enorm schelen.
+1
dirkao
Hallo, allemaal bedankt voor jullie reakties. Dat de slangen en en alles waar de olie doorheen moet wel erg klein dacht ik zelf ook al. Er staat geen maat op de slangen, maar ze zijn wel erg dun.de genoemde 6 mm heb ik gemeten incêndio in een slangpilaar. Dit is zowiezo te klein, en als dan tijdens het ppersen er per ongeluk ook nog wat van in elkaar gedrukt worden wordt het nog erger. Na veel gezeur heeft de fábrica van de voorlader toegezegd om een oplossing te zoeken
Als iemand soms zin heeft op wat te neuzen op Internet: het is een marispan M 145.
caseboy
@dirkao ik las dit en heb gegoogled op marispan 145 en dacht wat is dit voor exotisch merk heb ik hier nog nooit gezien maar nu zie ik op jouw profiel dat je niet bepaald naast de deur woont
+1
dirkao
@caseboy nee, inderdaad ik woon al 33 jaar in Brazilie. Zodoende kom ik ook wweleens dingen tegen die jullie misschien vreemd lijken.
Wat betreft de voorlader waar we het nu over hebben: dat ding is nieuw gekocht, omdat ze voor deze trekker nog geen aanbouwdelen hadden is de trekker naar de marispan fabriek geweest om de voorlader op te bouwen. Dat is hier 650 km. vandaan.. komt dat spul een maand later thuis en het werkt dus niet zoals we gedacht en gehoopt hadden is dat zeer frustrerend. En omdat het nogal wat gekost heeft blijven we net zo lang aan het zeuren tot het opgelost is.
dirkao
PS er staat ergens incêndio, dat moet intern zijn
BouwmanH
@dirkao Hoeveel slangen lopen er van het ventielenblok van de voorlader naar het ventielenblok van de trekker? twee? drie? Een derde slang zou 6 mm mogen zijn, maar de pers moet toch wel 5/8" / 16mm zijn en de retour 3/4" / 19mm voor een vlot werkend systeem. Maar misschien is het hele systeem op de voorlader veel te krap bemeten, en heeft dikkere P en T geen zin.
Maar waarschijnlijk is de slang minimaal 10 mm, want een pilaar past altijd in de slang en moet iets insnoeren bij het persen om vast te zitten. Wat staat er allemaal op de slang aan getallen?
hobbyboer
@BouwmanH Als je even goed leest zie je dat de topicstarter al verteld heeft dat de voorlader geen eigen ventieleblok heeft en dat alle slangen naar de ventielen van de trekker zelf gaan.
BouwmanH
@hobbyboer Bedankt, nu zie ik het ook.
Lastig geval dus. Want als je iets koopt met de gewone 1/2" insteekkoppelingen, dan valt er nooit veel van te verwachten. Die koppelingen zijn gemaakt voor max 45 LPM (er kan meer door, maar dat is buiten het boekje), dus kun je geen flitsende acties verwachten.
En als de hele voorlader voorzien is van 3/8" slang, dan wordt het ook nooit wat.
+2
dirkao
Goed, nog effe een update . De fabriek had wel beloofd om een oplossing te zoeken, maar inmiddels hebben ze een filmpje gezien waarop duidelijk te zien was dat de bak er meer dan 10 seconden over doet om te kippen.
En dat volk zegt dan met een stalen gezicht dat dat normaal is.
Daar valt dus niks van te verwachten. We gaan alle slangen , nippels, kortom alles waar olie doorgaat vervangen door dikker. Zelfs de busjes die op de cilinders gelast zijn waar dus nippels in gedraaid worden moeten vervangen worden. Als ik een geschikt ventielblok voor alleen de voorlader kan vinden wordt dat ook gemonteerd.
Wordt vervolgd
+5
GerbertXL
@dirkao even buiten het onderwerp, jouw bedrijf schreeuwt om meer foto's, lijkt mij bar interessant.
+3
dirkao
@GerbertXL tja, wat dat betreft ben ik lui en onhandig, maar ik zal kijken of ik wat kan laten zien, je bent niet de eerste die om fotos vraagt, maar ik laat het altijd masr weer sloffen.
BuvaM
Quote Reactie van @dirkao:
Zelfs de busjes die op de cilinders gelast zijn waar dus nippels in gedraaid worden moeten vervangen worden

Een vervelend probleem, dat is mij duidelijk.
Maar laat die lasnippels maar zo, of je moet zelfs ook de boring in dat oliekanaal vergroten. Slijp of las niet aan stangzijde dat vervormd de cilinderbuis te gemakkelijk.
En een doorlaat van 6mm is voor zoiets acceptabel.
Bij voorkeur 1/2" slangen en leidingen doorlaat daarvan is 12mm. Koppelingen met doorlaat minimaal 8mm. (1/4" slangen doorlaat 6mm horen niet op zulke voorladers gemonteerd te zijn.)
Dan kan de voorlader niet bar langzaam zijn. Zeker als bij Max last werkdruk ongeveer 175 bar is.
En zonder last de bewegingssnelheid iets hoger is.
Als je wat foto's van de voorlader plaatst krijgen we misschien een betere indruk.
Mauritsdb

Ze leven echt in een andere dimensie daar lijkt het wel...
mfrijder
@Mauritsdb als ik dat filmpje zo zie lijkt het er op dat de snelkoppelingen en kogelkraan aan het verkeerde deel gemonteerd zit.
dirkao
Nou ja, het is een beetje zo van in het land der bli den is éénoog koning. Een goeie 20 jaar geleden waren er hier nog niet eens voorladers met paralelgeleiding te koop.
Op het moment dat we deze lader kochten was dit het enigste merk en type tot 240 pk
+1
fendtinterfan
Wat ik zo op het filmpje zie gaar dit wel inmens traag, je zou bijna denken dat ze er smoringen tussen hebben gemaakt. Ik denk 1/2 cq 12mm slangen erop, dat is koppeling inwendig 10mm en als je ze deelt ivm 2 cilinders dan is een gat 7 als kleinste genoeg Door de 1/2 slang kan 70 liter per minuut, de snelkoppeling 50. Die bak moet zeker binnen 3 a 4 seconden dicht kunnen. De ventielen van de trekker gaan meestal tot een liter of 50 per minuut, maar daar werkt een loader meestal prima op. Geen flits werk maar zeker goed werkbaar.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden voorlader , valtra , olie , trekker , kat , nippels , internet en slangen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
0