Leerdammer bedriegt klanten volgens Duitse consumentenbond

In augustus 2020 is Leerdammer door de Duitse consumentenbond voor de tweede keer in 6 jaar tijd verkozen tot “Mogelpackung des Monats”, wat het best kan worden vertaald als bedrieglijke verpakking van de maand (zie bijlage 1). Leerdammer stopt weliswaar meer plakjes kaas in een verpakking, maar de prijs per verpakking stijgt veel harder.

Uit het prijsoverzicht in het artikel (zie bijlage 2) kan worden opgemaakt dat de prijs per kg. van Leerdammer original met € 1,79 per kg. is gestegen van € 10,64 naar € 12,43. Het gebruik van VLOG melk zou volgens Leerdammer deze prijsstijging rechtvaardigen (zie bijlage 3). De VLOG kosten, bestaande uit de VLOG premie voor de boeren en de extra transportkosten zullen ongeveer 2 cent per liter melk bedragen. Ervan uitgaande dat er 10 liter melk nodig is voor 1 kg Leerdammer kaas rechtvaardigen deze extra kosten dus slechts een prijsstijging van ongeveer € 0,20 per kg. kaas en in de verste verte geen prijsstijging van € 1,79.

In augustus 2014 is Leerdammer voor de eerste keer als “Mogelpackung des Monats” verkozen. Toen heeft Leerdammer de inhoud van haar verpakking stiekem met ruim 10% verlaagd en de prijs gelijk gehouden.

Niet alleen de boeren worden dus door Leerdammer bedrogen, ook de klanten. En zo zakt Leerdammer steeds dieper weg in de modder van de door haar zelf gegraven poel des verderfs. Boeren keren Leerdammer massaal de rug toe en ook de afzet van Leerdammer kaas wil maar niet stijgen. Sterker nog: die daalt inmiddels. Volgens een bron in Schoonrewoerd is in de loop van 2021 een daling ingezet die inmiddels bijna 10% bedraagt.

Ondertussen blijven de opzeggingen bij Leerdammer binnenstromen. Meerdere Leerdammer boeren melden dat zij actief worden benaderd door andere afnemers. Boeren die nog niet zijn vertrokken maken zich grote zorgen over de vraag hoe Leerdammer in de toekomst een concurrerende melkprijs kan betalen, als de verkopen van het Leerdammer merk zwaar tegenvallen. En dan hebben we het nog niet gehad over het slechte imago van de nieuwe eigenaar Lactalis.

Kommer en kwel dus in Schoonrewoerd.

vzhh.de/themen/mogelpackungen/…

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

labella
Ik zeg niks! Jan S. stond in Hardenberg tegen beter weten in met blokjes kaas nieuwe leveranciers te lokken.
Melkboer16
@labella het is toch lekkere kaas.
Jan moet nog een paar jaar tot z’n pensioen en doet ook maar wat m opgedragen wordt.
Jaren geleden kon de voorloper van FrieslandCampina het merk en de fabriek wel kopen maar dat is niet meer nodig. De leveranciers en de melk komt nu vanzelf wel en Jan kan vast wel mee verhuizen.
labella
@Melkboer16 Smaak verschilt, ik heb na mijn vertrek bij Leerdammer het nooit meer gekocht..
-Jan-
@Melkboer16 Denk dat Leerdammer actueel een trol is die aan het stoken is,de vlog leveranciers leveren nog steeds aan de voorwaarden op de Duitse markt en er is een strikte scheiding van melkstromen(schoonerwoerd regulier en Dalfsen als vlog) al is de overname door Lactali er wel druk komen te staan op het concept omdat Lactali minder strakke regels aanhoud dan de oude Bell groep als het om differentiatie gaat van melkeigenschappen.
+2
mlkvhoudr
@-Jan- ik ben ook vertrokken bij leerdammer, er zijn veel vertrokken, tegelijkertijd is er nu een nieuwe moeder, een compleet gewisseld MT en ik heb geen behoefte aan achterom kijken in wrok, dus ik hoop voor degenen die lactalis het vertrouwen geven dat lactalis dat vertrouwen gaat uitbetalen in een bovengemiddelde melkprijs. En een meer samen spelen samen delen mentaliteit, elkaar wat gunnen is de kurk waar op elke samenwerking drijft
robbies
@mlkvhoudr waar ben je heen gegaan Menno?
mlkvhoudr
@robbies ik stuur je wel even pb
Willem123
@robbies HIJ WAS TOCH GEEN BOER MEER
+2
mlkvhoudr
@Willem123 na ons faillisement hebben we een doorstart gemaakt vandaar dat we nu weer melk leveren
+3
robbies
@mlkvhoudr niet lullen. Je hebt net je computer gewoon weer opgestart in het hoofdbureau van milieudefensie
mlkvhoudr
@robbies oh ja sorry was ik even vergeten, we hebben de warmtepomp op kantoor maar een graadje hoger gezet vanmorgen.
+1
robbies
@mlkvhoudr met hoeveel man runnen jullie dit account? Mannetje of 3?
+1
mlkvhoudr
@robbies 3.5 fte
Melkboer16
@mlkvhoudr dan ben jij de eerste melkveehouder die failliet is gegaan!
+1
IJsseldelta
@Melkboer16 Van de week op de beurs stonden er 3 soorten kaas op de stands en ik vond die van Leerdammer het minste smaken.
labella
@IJsseldelta ik ook en moet eerlijk bekennen dat de doc kaas wel in de smaak viel.
+4
weurding
Mag men een product niet duurder maken dan alleen de werkelijk toegenomen kosten? Dan is er nog een hoop werk aan de winkel
Koeien boertje
@weurding als er staat dat het komt door de vlog en transport wat 10 procent is van de stijging is wel discutabel.

Het scheelt dat niet merk kaas nu ook vlot af te zetten is.
+2
JohnDeere7serie
Inkoop melk +60%, energie +400%, transport, verpakking en personeel allemaal omhoog. Ik vind het een wonder dat de prijsstijging van kaas nog geen 20% is.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's melk , melkprijs , modder , imago , leerdammer , consumentenbond , toekomst , lactalis , boeren en Kosten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
19
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0