De toekomst?

Trekkers maken herrie, verbruiken dieselolie en braken zwarte rook uit. Toch? Niets van dat al bij ’s werelds eerste waterstoftractor. Dit ding is stil, beschikt over twee elektromotoren en heeft niet eens een uitlaatpijp.

Meer: [www.refdag.nl]


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2010 01:44 door Co Scholten.

Deel dit topic

Reacties

cs-agrar
Wel stevige vaste tand!
Ken die weg en betreffende bruggetje wel, de leuning zit heel dicht op de weg dus je moet wel over de andere helft.Zoals je op de foto's ziet is er ook een bocht vlak achter, dus automobilist heeft de trekker nooit gezien en andersom.
Vaak wordt er bij aanleg van wegen niet nagedacht over het (brede) landbouwverkeer, hegjes, palen en leuningen te dicht op de rijbaan.


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2010 20:46 door CS-Agrar.
cs-agrar
correctie, auto kon niet bij trekker langs, dat mag duidelijk zijn, maar kwam, waarschijnlijk met hoge snelheid wat dat is daar zo, de bocht om en zag op laatste moment trekker. neemt niet weg dat ie iets te breed was
cs-agrar
Wim, wat je nu schrijft heeft totaal helemaal niets met mijn laatste opmerking te maken..
cs-agrar
Staat er niet, en @casev, je kan daar passeren hoor met twee vrachtwagens, is evengoed wel knap brede weg, maar op dat punt moet je met brede machine ff uitkijken omdat ie in de berm kan oversteken.
Hoorde vandaag ook van wie deze trekker was, verhaal klopte ook opeens, jochie van 16 half 8 's ochtends dus donker langs de weg met te brede machine en slecht gemarkeerd. Jongen hoort te weten door zijn rijbewijs dat dit niet hoort, maar vindt het van vader een grove fout om hem op pad te sturen
cs-agrar
Nu beginnen jullie wat te zemelen. Als ik voorgaande antwoorden zo lees zou dit betekenen dat je ook niet meer met een opraapwagen of mesttank langs de weg kunt
cs-agrar
het verhaal ligt zelfs nog anders Wim. Als je goed naar de foto's kijkt zie je dat de buitenste halve meter er aan geschroefd is.
De originle bedoeling hiervan is opklapbaarheid voor wegtransport, klapt naar boven op, dus tanden steken naar boven. Echter dit is een mechanisch iets en je moet dus zelf tillen. Maar weet uit ervaring dat dit aardig te doen is.
Heel simpel hydraulisch te maken en moderne trekkers hebben aansluitingen zat daarvoor.
Duidelijk 1 brug te ver ?????
casev
bizar ongeluk.Maardit gebeurde dus op die brug.

Het is vanachter de pc makkelijk praten, maar dan ga je als trekker toch midden op rijden,zodat er niemand lang kan?
casev
als ik die brug zo zie,lijkthet medat 2 vrachtwagens tegelijk(op volle snelheid)ookvragen om problemen is....Kortom, gewoon `n levensgevaarlijke situatie op deze manier!
Wimsumar
Beste Hans E.: Nee liever niet. Met de komst van de electronica op trekkers, zo'n 20 jaar geleden, zijn ze alleen maar kostbaarder en vooral kwetsbaarder geworden. Met een waterstofmoter kan dat alleen maar verergeren.

Hier nogmaals het artikel in '' KLik and go: [www.refdag.nl]

AANVULLING: Een electronische ( een betrouwbare!) blokkering voor rijden met te brede werktuigen op de weg is misschien niet verkeerd.

"Omdat de treker te groot is (?) moest het werktuig ( D.H.Z.) breder gemaakt worden".

Bizar: (5 foto's, bovenin doorklikken): [www.webregio.nl]


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2010 14:33 door Wimsumar.
Wimsumar
Beste C.S.-Agrar: Met uw laatste opmerking ben ik het totaal niet eens! Allereerst weet die boer dat hij binnen de drie meter breedte moet blijven en zijn cultivator is iets tussen de 4,0 en 4,5 m(!). De breedte signalering is met de lintjes wel erg summier.
In deze situatie is de trekkerbestuurder ronduit hartstikke fout! Bij toegestane breedte had de trekker zoals ik de foto's beoordeel niet op de andere weghelft hoeven komen.
Verder moet iedere weggebruiker (in dit geval zowel trekker als autobestuurder) er rekening mee houden dat onverwacht toch ongebruikelijke situaties als deze in het verkeer kunnen ontstaan.
Wimsumar
Beste Casev: De trekker reed ''midden op de brug'' vanwege de veel te brede cultivator. De auto kon bij de trekker langs maar reed tegen de buiten de trekker uitstekende cultivator.
Het lijkt mij dat de heftig geschrokken automobilist (ineens trekker midden op de weg tegenkomen) niet tijdig kon reageren omverder uit te wijken.
Wimsumar
Beste C.S._Agrar: Ja sorry, maar als de wegbeheerder de brug voor ''normaal'' plattelandsverkeer te smal had gevonden had er voor de brug wel een wegversmallingsbord gestaan (aangevuld op de doorgetrokken streep(!)) of, had op de brug een voorrangsregel van toepassing geweest.
Wimsumar
Beste C.S.-Agrar: Ik zat er vandaag ook nog eens over te denken. Jammer dat ze de tegenwoordigheid van geest niet hebben gehad tegelijk met het verbreden van de cultivator er nog een driepuntbevestiging op te maken zodat deze in lengterichting achter de trekker vervoert kan worden. Met de snelkoppeling op de hefinrichting is binnen een minuut van werk- naar transportstand te wisselen.
Wimsumar
Beste Theo: Hoezo, gevaarlijk in de bochten? Zo'n cultivatorretje achter zo'n dikke trekker merk je nauwelijks van dat je 'm mee hebt, ook alsteekt ie 4 meter naar achteren.
Wimsumar
Beste Theo: Als de bocht zo scherp is dat de in lengterichting achter de trekker hangende cultivator over de ander weghelft zwenkt dan is de snelheid eruit en kan de aandacht van de bestuurder ook volledig gericht zijn op tegemoetkomende verkeer. Ik zie het gevaar niet.
Wimsumar
Beste C.S.-Agrar: Ik vermoed dat er van twee smalle één brede cultivator is gemaakt. De voorste frame-kokerbalk is verbreed (de 2 grijs geverfde tussenstukken) en de kokerbalk van de tweede cultivator is er achter gelast. De door u veronderstelde schroefverbinding is de ''oude''plek voor het steunwiel.
anonymous_78
wim dit is levensgevaarlijk in de bochten , zet hem dan op een kar als die te breed is voor de weg ,net als het maaibord van een combine .
anonymous_78
die trekker merkt het niet ,tegemoetkomend verkeer in een bocht wel .
anonymous_78
als je 10 cm omstuurt gaat dat ding 50 cm om
frank b
In de rest van Nederland staan die borden er ook

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's dieselolie geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
21
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
1
TREFWOORDEN