Illustratie van: Wilting NH

Stoelendans

"STOELENDANS, DE RODE DRAAD DOOR HET RAPPORT REMKES"
 We gaan namelijk een spelletje spelen: Stoelendans! Hoe speel je stoelendans ook al weer: Je loopt samen met anderen rond langs de stoelen en wanneer de muziek stopt moet je zo snel mogelijk gaan zitten. Daar zit nou net een addertje onder het gras, want er is namelijk altijd 1 stoel minder dan er personen zijn. Wie niet kan neerzitten mag niet meer meedoen. Stoelendans...De rode draad door het rapport. Remkes heeft de slechte boodschap vakkundig verpakt met mooie woorden, maar de boodschap die Remkes met zijn rapport aan de boeren geeft is luid en duidelijk: Het is slikken of stikken voor de boeren!!
 ZONERING: Het land wordt opgedeeld in 4 gebieden als het aan Remkes ligt. Groen, rood, oranje en geel. Zo wordt er voor je bepaalt waar, of en hoe je nog mag ondernemen. De boer die anders boert dan het nog aan te wijzen gebied aangeeft, is genoodzaakt om zijn bedrijfvoering aan te passen aan het gebied of te verplaatsen. Remkes geeft aan dat de agrarische ondernemer, mits hij geen piekbelaster is, de tijd moet krijgen om hierin een goede afweging te maken. Die tijd zal financieel en emotioneel nodig zijn om afscheid te kunnen nemen van de beroepsinvulling of van het gebied. Voor het verplaatsen en om te kunnen extensiveren is grond nodig. De overheid zal een deel van onze gronden moeten aankopen, waar nodig afwaarderen en deze onder voorwaarden weer uitgeven, waaronder bijvoorbeeld ook deels aan de natuur. Op deze manier krijgen die gronden ook meteen een groene, rode, oranje of gele stempel mee en mogen deze gronden voor de sector nog maar beperkt bewerkt en gebruikt worden. Wanneer je je bedrijfvoering niet kunt aanpassen, zul je moeten verplaatsen naar een ander gekleurd gebied. Wanneer ook daar geen ruimte voor je is, heb je pech. Stoelendans.. Dat is het spel wat Remkes ons wil laten spelen. En zo zal zonering gaan leiden tot sanering van de landbouw. PASMELDERS: De sector heeft er meermaals op gehamerd dat de pasmelders gelegaliseerd dienen te worden. Zij zijn buiten hun schuld en door toedoen van de overheid plots illegaal geworden. De overheid erkende dit en heeft belooft dit op te lossen. Remkes geeft in zijn rapport aan, weliswaar met andere woorden, dat de sector daar dan zelf maar voor moet gaan bloeden. De piekbelasters en vergunde bedrijven rondom de N2000 zullen hiervoor opgeofferd moeten worden. Niet alleen de pasmelders gaan op deze wijze gelegaliseerd worden, maar ook de interimmers en belangrijke bouwprojecten zo valt te lezen. Over bouwprojecten trouwens, heeft Remkes ook nog iets geschreven. Remkes verwacht namelijk dat de bouwvrijstelling eraf gaat. Kijk je dan naar de PAS-uitspraak dan heeft de overheid weer precies dezelfde domme fout gemaakt met de bouwvrijstelling. Wanneer die vrijstelling sneuvelt, valt de volledige bouw plat. Om dit dan weer vlot te kunnen trekken zal er, lijkt mij, nog veel meer ruimte nodig zijn dan alleen de stikstofruimte van die 500-600 piekbelasters waar Remkes het nu overheeft. Het overdragen van stikstofrechten staat trouwens ook nog steeds juridisch ter discussie en we hebben ook nog te maken met de afkap van de 25km grens om het verhaal nog maar wat complexer te maken. Daarnaast stelt Remkes voor om bij iedere af te geven vergunning, 40% extra ruimte te maken voor het herstel van de natuur. Het aantal van 500-600 zal mede door bovenstaande, de komende jaren alleen nog maar gaan toenemen lijkt mij. Dit zal ongetwijfeld ook gaan blijken tijdens de aangekondigde evaluatiemomenten in 2025 en 2028. En laten we wel wezen, wanneer de eerste lichting piekbelasters het veld heeft geruimd, ontstaan er automatisch weer nieuwe piekbelasters. INNOVATIE: Innovatie kan een belangrijk instrument zijn voor het halen van de doelstellingen. Piekbelasters kunnen hier echter niets mee, want zo schrijft Remkes: "De belofte van innovatie is geen 'silver bullet' voor de korte termijnaanpak.' Bijzondere gekozen beeldspraak ook van Remkes.. de 'zilveren kogel'.. Die beeldspraak komt namelijk uit verhalen rondom enge wezens als weerwolven en heksen: die zouden alleen gedood kunnen worden met een zilveren kogel. Dit terwijl, ironisch genoeg, de echte wolf ons vee momenteel al verslindt, vuurt Remkes met zijn rapport nu de zilveren kogel af op de agrarische sector...
 DEPOSITIE EN EMMISSIE: De KDW blijft vooralsnog gewoon in de wet. Toch wil Remkes dat er gestuurd gaat worden op emissie in plaats van depositie. Depositie is namelijk moeilijk te herleiden, maar emissie is makkelijk aan te tonen. De staat van de natuur moet centraal gesteld worden, maar emissies zeggen helemaal niets over de staat van de natuur. Er kan dan ook niet met zekerheid bepaald worden of de staat van de natuur er slechter dan wel beter van wordt wanneer de emissie vanuit de agrarische sector teruggebracht wordt. Er zou gekeken moeten worden naar wat onze emissie voor depositie geeft op natuur en wat die specifieke depositie dan voor invloed heeft op de staat van de natuur. Dat is natuurlijk niet te zeggen, omdat dat niet gemeten wordt en daardoor kiest Remkes voor de makkelijke weg: sturen op emissie. Zolang er niet gemeten wordt, komen wij nooit uit deze stikstofimpasse! Al koop je alle boeren op, of trek je alle vergunningen in, dan nog biedt dit geen enkele garantie dat daardoor de staat van de natuur zal verbeteren. Ammoniak is een licht gas, slechts een heel klein deel hiervan slaat met regen dichtbij de bron neer. Het overgrote deel stijgt op naar hogere luchtlagen en komt dus helemaal niet dichtbij de bron neer. ONTEIGENEN OF VERGUNNINGEN INTREKKEN: Onteigenen duurt te lang. Zo'n proces kan jaren in beslag nemen. Die tijd is er niet. Remkes heeft het dan ook helemaal niet over onteigening. Hoewel Remkes het met een bezwaard hart schreef, is er een gerichte aanpak op de korte termijn nodig, waarbij het wel cruciaal is dat een uitkoopregeling zo ruim mogelijk opgetrokken wordt om zo te garanderen dat er geen beter aanbod komt. Tot zover de vrijwillige uitkoopregeling. Want zo schrijft hij: 'De overheid moet ook openstaan voor ieder ander voorstel dat leidt tot de gegarandeerde reductie binnen een jaar.' Doelt Remkes hier op het advies van de landsadvocaat? De landsadvocaat, die de staat juridisch bijstaat, adviseerde eerder ook al aan het ministerie dat het vanwege tijdsdruk beter zou zijn om direct aan te sturen op het intrekken van vergunningen. Op basis van lid 2 van artikel 5.4 in de natuurbeschermingswet is dit ook mogelijk. (*een vergunning als bedoeld in artikel 2.7, tweede lid wordt in elk geval ingetrokken of gewijzigd indien dat nodig is ter uitvoering van artikel 6, tweede lid, van de habitatrichtlijn). Ook tijdens de presentatie gaf Remkes duidelijk aan dat wanneer de deadline niet gehaald wordt, de vergunningen ingetrokken zullen worden. Stoelendans... Ben je niet op tijd, dan ben je af en sta je zonder stoel, zonder vergunning, met lege handen op straat...
 TOT SLOT: Wanneer dit rapport overgenomen wordt, zal de stoelendans net zolang doorgaan totdat de laatste stoel vergeven is en de laatste boer het licht heeft uitgedaan... De boeren hebben alle recht om ongelofelijk kwaad te zijn!!

   Lucinda de Haan 

Deel dit topic

Reacties

sorry
Zelf geschreven of staat dit ergens?

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's landbouw , onteigening , ammoniak , natuurbeschermingswet , vrijstelling , stikstofrechten , stikstofruimte , Aanpassen , piekbelaster en onteigenen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
3
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
0