Friesland Campina broedt op nieuwe strategie.
AMSTERDAM – Op de zuivelmarkt wordt reikhalzend uitgekeken naar de strategie van FrieslandCampina. Gehoopt wordt dat de zuivelcoöperatie morgen, tijdens de presentatie van de jaarcijfers, met een nieuwe strategie komt. „De fusie is afgerond, de partijen zitten sinds begin dit jaar allemaal in hetzelfde pand. Grote vraag is nu: welke kant gaat het op?”
Goed ingevoerde bronnen verwachten dat de zuivelgigant de focus gaat leggen op de speciale ingrediënten die uit melk worden gehaald. Op die ingrediënten zit de hoogste toegevoegde waarde en speciale producten doen het ook goed op de internationale markt.
Zo maakt FrieslandCampina bijvoorbeeld Vivinal GOS, een ingrediënt dat helpt bij een gezonde darmflora.
Het product werd in eerste instantie alleen in Nederland geproduceerd. Omdat het echter riskant is voor het geval er wat met de fabriek zou gebeuren, is FrieslandCampina een samenwerkingsverband aangegaan met het Australische Warrnambool Cheese and Butter. Nu wordt in het Australische Allansford ook Vivinal GOS gemaakt.
Eind januari werd bekendgemaakt dat het eveneens in Australië gevestigde Murray Goulburn een overnamebod heeft gedaan op de speciale ingredientenfabriek. Ook is er vanuit Canada belangstelling voor. Grote vraag is of FrieslandCampina de boel zelf overneemt.
Want dat de zuivelreus overnames gaat doen staat vast. FrieslandCampina is de grootste zuivelcoöperatie ter wereld met een netto-omzet van €9,5 miljard en een winst van €135 miljoen over 2008.
Veel winst valt niet te behalen met de bulkproducten zoals dagverse melk, maar wel met speciale producten. Dat de overnames buiten Europa gaan plaatsvinden, daarover zijn de deskundigen het ook eens.
In Europa is de melkmarkt een vechtmarkt geworden waar praktisch geen groei meer kan worden gerealiseerd. Azië, Indonesië en India zijn interessantere zuivellanden. FrieslandCampina kijkt ook in landen rondom Vietnam om aankopen te doen.
Landen in Noord-Afrika staan ook in de belangstelling, zoals Algerije en Libië. Die landen stellen hun grenzen steeds meer open. Als in deze landen de economie gaat groeien, dan draagt dat geheid bij aan de winst van FrieslandCampina. Zodra mensen immers meer geld te besteden hebben, worden er meer en luxueuzere zuivelproducten gekocht.
Voor de aankopen is een pittige oorlogskas voorhanden van rond de €1,5 tot 2 miljard. „De fusie heeft natuurlijk geld gekost, maar elk jaar wordt een flink deel van de winst gereserveerd voor dit soort zaken”, aldus een ingewijde die erg blij is met de fusie. „Dankzij deze fusie is er een heel groot Nederlands zuivelconcern ontstaan. Hierdoor kan Nederland een belangrijke spil in de zuivelmarkt blijven. En de boeren – de leden van de coöperatie – hebben nog steeds invloed op het trappen van het orgel.”
FrieslandCampina zegt nog niet te weten of er woensdag iets over de strategie wordt verteld. „Maar we zijn inderdaad aan het broeden.”
Lees hierover meer inDe Telegraaf van vandaag
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's melk , frieslandcampina , campina , fusie , europa , afrika , india , kas , friesland campina , zuivelconcern , zuivelcoöperatie , economie , coöperatie , melkmarkt , jaarcijfers en zuivelmarkt geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/03/2010 11:07 door paul.
Groeten paultje.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/03/2010 12:49 door paultje.
Ze willen per koe nog ca 1000 kr extra aan ledengeld inhouden.
Als daar nu ook wat uit komt....
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/03/2010 11:34 door BT.