CDA-bom onder stikstofdeal leidt tot spanning in coalitie: ‘Dit kan nét, maar moet uitzondering blijven’
Bron
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's cda , mark rutte , d66 en spanning geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
DE KDW MOET VAN TAFEL
Wat nou bom onder de coalitie? 50% reductie blijft gewoon, ook voor Wopke, Boswijk en de rest van het CDA!
UPDATE 2 “Dit moet een uitzondering blijven”, aldus premier Mark Rutte. Vervolgens zei CDA-minister Hugo de Jonge dit tegen De Telegraaf:
jndkgrf.nl/2022/08/…
Over mijn lijk!!!
Ik zie Rutte dan nog wel Wopke steunen om D66 te pakken...
Het is 1 groot toneelstuk voor de buhne. Boeren, trap er niet in.
Dus voor een oplossing van het stikstofprobleem, moeten ze niet bij de boeren zijn.
Het kabinet doet wel wat ze in het coalitie akkoord hebben omschreven?????
1. Democratische rechtsorde
Versterking van de democratische rechtsorde
De democratische rechtsorde is het fundament van onze samenleving. Dit fundament heeft barsten
opgelopen. Wij willen het vertrouwen tussen burgers en overheid herstellen. Dat zal alleen gaan als
de overheid betrouwbaar is, vertrouwen heeft in burgers en oog heeft voor de menselijke maat. Wij
willen werken aan een overheid die transparant, toegankelijk en begrijpelijk is. Ook willen wij, zowel
in cultuur als structuur, werken aan een versterking van onze democratische instituties. Zo willen we
het onafhankelijk toezicht en de democratische controle op de uitvoerende macht versterken, de
toegang tot het recht verbeteren en de invloed van burgers op het beleid vergroten.
Relatie burger-overheid
We werken aan een overheid die betrouwbaar, dienstbaar, dichtbij en rechtvaardig is. We
willen dat mensen altijd persoonlijk in contact kunnen komen met de overheid, bijvoorbeeld via
een loket waar mensen terecht kunnen met vragen, en essentiële voorzieningen zo veel mogelijk
behouden blijven. Het kabinet zet het programma Werken aan Uitvoering voort. Hierbij trekt
het kabinet nadrukkelijk samen op met gemeenten, die als eerste overheid optreden.
We beoordelen wetten op eenvoud, menselijke maat en uitvoering en verbeteren waar nodig.
Het mag niet zo zijn dat mensen die onbedoeld een fout maken, direct als fraudeur worden
bestempeld. In de uitvoering moet ruimte zijn om af te wijken als de gevolgen voor mensen
onevenredig groot zijn. Waar mogelijk krijgen professionals in de uitvoering meer beslisruimte.
We nemen daarvoor hardheidsclausules op in de wet.
Er komt in lijn met het rapport van de Tijdelijke Commissie Uitvoeringsorganisaties (TCU)
(Kamerstuk 35387, nr. 3) meer aandacht voor de uitvoeringstoets door instanties zelf, beter
inzicht in mogelijkheden van systemen en ICT, het toetsen van voorstellen uit de Kamer op
uitvoerbaarheid, een ‘doenvermogenstoets’, en mogelijk een ’generatietoets’. Grote
wetsvoorstellen worden voorafgegaan door een hoofdlijnenbrief. De effecten van wetgeving op
de uitvoering worden na één jaar geëvalueerd (invoeringstoets).
We vergroten de toegang tot het recht voor burgers en mkb door griffierechten te verlagen. En
we versterken de sociale advocatuur. [/b]
Er komt een laagdrempelige, onafhankelijke fiscale rechtshulp naar voorbeeld van de
Amerikaanse ‘Taxpayers Advocate Service’.
We stimuleren op lokaal niveau mogelijkheden voor burgerparticipatie en burgerinitiatieven,
zoals een uitdaagrecht waarbij mensen de mogelijkheid hebben om publieke taken over te
nemen van de gemeenten, met de publieke middelen die hiervoor nodig zijn
Schiet mij maar lek.??