Valtra moeilijk in versnelling te zetten, koppeling blijft precies plakken

Mijn valtra met een gewone droge mechanische koppeling, is moeilijk in versnelling te zetten. Het lijkt of de koppeling niet goed ontkoppelt, vrije slag is wel in orde. Ik denk dat als ik op deze manier verder werk er nogal wat sleet op de versnellingsbak gaat komen. Iemand een idee wat er mis kan zijn aan de koppeling?

Deel dit topic

Reacties

valtra1
P.s. koppeling is ongeveer 2000 uren geleden vervangen
valmet6400power
Heb je die bowden kabels wel eens ingespoten met WD40 die je onder de cabine ziet waar de poken door de vloer heen komen? Als die niet heel soepel gaan dan zou het kunnen dat hij net niet genoeg slag heeft om in de versnelling te komen..
valtra1
@valmet6400power Is niet met bowden kabels, gewoon metalen verbinding. Het vreemde is dat als ik na hem gestart te hebben in versnelling wil zetten, dit moeilijk gaat, haal ik deze terug uit versnelling zonder koppeling los te laten gaat hij wel vlot terug in versnelling.
valmet6400power
@valtra1
Eh ja sorry dat bedoel ik. Heb je geen mechanisatie bedrijf in de buurt?
valtra1
@valmet6400power Jawel, mechanisatie bedrijf in de buurt, maar misschien dat iemand zo wist wat het mogelijke probleem zou kunnen zijn. Als het enkel aan de afstelling van de pedaal ligt, dan valt het nog mee, zal al blij zijn dat hij niet open moet.
Klein Rot
@valtra1
Anders de bowdenkabels vervangen die dingen slijten ook waardoor je steeds zwaarder moet trappen. Daarna alles opnieuw afstellen
Jan mf6465
Gaat hij in geen enkele versnelling als je wil schakelen vanuit stilstand?
+1
roscho
Je geeft aan dat de koppeling gewoon met stangen bediend wordt, dus aan bowdenkabels kan het niet liggen.
1. Heeft het pedaal vrije slag genoeg/te veel? Met stelschroef het pedaal zo afstellen dat je 2-3 cm vrije slag hebt.
2. Andere mogelijkheid: vet/vuil/olie op de plaat waardoor hij blijft plakken. Oplossing: Trekker zo plaatsen dat je voldoende ruimte hebt, mocht hij toch vooruit lopen. Handrem erop, hoogste versnelling kiezen, 1300 toeren en de koppeling 10 seconden flink laten slippen. Niet té lang, dan verbrandt de boel. Dit kan tijdelijk helpen, als er olielekkage is, zal er toch weer olie op de plaat komen, waardoor het probleem terugkeert. Die lekkage is alleen te verhelpen door de trekker doormidden te doen.
cyrus-van-gelder
@roscho hetgeen je beschrijft is inderdaad een manier om vuil ,vet ,olie eraf te krijgen. Zelf laatst gedaan met een trekker die lang stil stond. Hielp wel!!! Probleem is niet teruggekomen. Ik denk dat roestvorming het probleem was, dat daardoor de boel wat vastgekoekt zat. De Ford 6000 heeft ook jaren buiten stilgestaan he. Alles doet het nu weer.( wel een heel hoop werk van gehad)
  • 😉😉😉😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden valtra , versnellingsbak , koppeling , versnelling en mechanische geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0