Project aandrijving onderlosser

Hallo allemaal
Ik heb enige tijd geleden een kleine onderlosser gekocht. Om als tussen bunker te gebruiken voor de huis verkoop van mijn vroege aardappels.
Wat ik deed was de aardappels rooien en deze daarna in de onderlosser overkiepen en deze direct aan de afzakker zetten. (Werkte perfect)
Helaas is de aandrijving hier van lek gegaan en is tijdens de demontage dit bakje overleden.

Nu wil ik de onderlosser elektrisch aandrijven ik heb een electro motor van 3.6A ampère 400 volt. Deze draait aan einde van de reductie bak 40 tpm.

De aandrijf rol van de onderlosser heeft n omtrek van 46cm en de lengte van de onderlosser is 450cm dit zou betekenen dat de band van de onderlosser iedere minuut ongeveer 2x rond is geweest. Dit is natuurlijk veels te snel en ben ik bang voor schade aan de aardappels.

Nu wil ik graag hebben dat de as van de onderlosser 1tpm gaat draaien. Nu kan dit met kettingen en V snaren alleen weet ik niet goed welke en hoe dik deze zouden moeten zijn. En of ik n tussen as nodig heb om dit goed te halen graag had ik gehoord wat jullie er van denken.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

De zijkant van de onderlosser

(klik om te vergroten)

De motor die ik wil gebruiken

(klik om te vergroten)

De plek waar de aandrijving moet komen
( hier zat de aandrijving voorheen ook )

Reacties

stephan-inter
Met een frequentie regelaar ben je het makkelijkst af denk ik
Fast Eddy
Ik denk dat je het beste op zoek kan gaan naar een andere reductie. Het is nogal een gewicht wat hij opgang moet brengen. Of je moet met een rare tandwiel verhouding gaan werken.
Eigenlijk zou je zo'n variator moeten hebben van zo'n AB Texel onderlosser.
Je zou eventueel ook een soort 'brug' over je transportband kunnen maken en daar je motor op monteren en dan met een groot en klein kettingwiel kunnen werken, maar 40x vertraging is wel een heel eind.
+5
PieterA
Ik heb dit al tientallen keren aan de hand gehad. Ik heb ook nog zo'n motor liggen voor 1 tpm, maar die is nog bijna nieuw en dat zoek je niet denk ik.

Ik zou op marktplaats een motortje met variabele reductie zoeken.

Met deze motor én een frequentieregelaar ga je het nog niet redden. Dan heb je te weinig koeling op de motor.(is ook weer wel op te lossen met een badkamermotorrje of zo, maar is wat geprul).

Voor jouw toepassing zou ik gewoon 2 tandwielen met 3/4 ketting nemen. 1 op de motoras van 15 tandjes en 1 op de as van de band met 40 tandjes. (Schrik niet van de prijs). En dan een kastje met regelbare puls/pauze en een 380 relais er tussen. Dan kun je hem ook nog wat regelen, je motor blijft heel en je kosten blijven laag. (Naar schatting 250 euro als je het zelf maakt of 500 euro als je het laat maken)
MRdeere
@PieterA
Ik moet zeggen ik vindt dit nog geen gek idee.
Ik heb effe op Google gezocht met de verhouding die jij aangeeft kom je op ongeveer 12tpm uit. Dat is nog altijd behoorlijk snel maja als je hem met schokken zou laten lopen. Zou het idd wel kunnen.
MRdeere
Ik heb een frequentie regelaar uit n oude stal maar als ik deze gebruik.
Kan ik maar terug tot 20 tpm en dat is niet ver genoeg terug. En ik denk dat er niet genoeg vermogen overblijft.

Was ik er gisteren vergeten bij te zetten.

(klik om te vergroten)

De frequentieregelaar
MRdeere
De originele aandrijving was van een oude meststrooimachine hydraulisch aangedreven.
Helaas was het lager vast gelopen aan de kant van de dichting en heeft deze de dichting er uit getrokken van daar dat ik nu opzoek ben naar iets anders.

(klik om te vergroten)

De bak voor demontage

(klik om te vergroten)

De bak met de as die nog vast zit
DB780
Hallo. Een reductor met 1 owm/min wordt vaak opgelost door meerdere reductors achter elkaar te schakelen zodat de grote overbrenging wordt bereikt. Ook kan je een lager motor toerental kiezen zodat je een kleinere overbrengingsverhouding nodig hebt. Een opsteekkast (tandwielkast, waar bij de kast een onafhankelijk onderdeel vormt) laat het toe om voor een motor te kiezen met een ander toerental, en kan je de kast over gedementioneerd kiezen (geschikt voor groter vermogen dan motor) waar door deze bestand is tegen het abrupt en vol vermogen aanlopen van jou onderlosser.
Bij het laatste is het aan te bevelen alle spelingen bij de aandrijving klein te houden, zodat de klap die de aandrijving moet verwerken bij inschakelen klein blijft. Beschading van de aandrijving gebeurd bij dit soort installaties als de aandrijving direct van richting veranderd, of bij het vullen van de trechter.
+1
MRdeere
@DB780
Volgens mij kan ik het beste gaan zoeken naar een motor met weinig toeren.
En verder denk ik dat aan loop schade wel mee valt want het is een aandrijf rol in een band. Deze kan gewoon slippen als hij het niet trekt denk ik.
DB780
@MRdeere Klopt, maar de tanden van de tandwielkast moeten er ook tegen kunnen, niet te min, succes met je project

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden aardappels rooien , aardappels , motor , rooien , verkoop , aandrijving , schade , electro , overleden en elektrisch geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0