FrieslandCampina zet in op resultaatverbetering
Persbericht FrieslandCampina - Vrijdag, 18 juni 2010
FrieslandCampina zet in op duurzame
groei van wereldwijde zuivelactiviteiten
Strategie gericht op verbetering productportfolio
• route2020: langetermijnstrategie na succesvolle integratie;
• Extra investeringen onder meer in zuiveldranken, merkkazen en ingrediënten voor
baby- en kindervoeding;
• Geografische expansie met consumentenproducten in Europa, Afrika en Azië;
• Gemiddeld vijf procent volumegroei per jaar in producten met toegevoegde
waarde;
• Groei klimaatneutraal in de hele zuivelketen.
Zuivelonderneming Royal FrieslandCampina, met eigen vestigingen in 24 landen en
afzet van producten in meer dan 100 landen, heeft zijn strategische plannen en
prioriteiten voor de komende tien jaar bekendgemaakt. De strategie voorziet in
groei in zuiveldranken, merkkazen en ingrediënten voor baby- en kindervoeding.
Deze groeiambitie geldt zowel in nieuwe als in bestaande afzetgebieden in Europa,
Azië en Afrika. Met zuivelproducten voor de horeca, bakkerijen en professionele
keukens (foodservice) wil de onderneming in Europa groeien. FrieslandCampina
werkt met ingrediënten voor de voedingsmiddelenindustrie aan verdere verbetering
van het productaanbod door in te spelen op specifieke wensen van de afnemers.
FrieslandCampina wil in de zuivelketen de energie-efficiency verbeteren en de
uitstoot van broeikasgassen verminderen. De strategie moet leiden tot een betere
verwaarding van de melk die de leden-melkveehouders leveren.
Cees ’t Hart, CEO van FrieslandCampina: “Met de strategie route2020 zetten we de volgende
stap om onze ambities te realiseren. Nadat de fusie begin 2009 een feit was, hebben we
prioriteit gegeven aan de integratie van beide organisaties en het opbouwen van een sterk
managementteam. Ook zijn de plannen in uitvoering voor het beter stroomlijnen van
onderdelen van de productie. Anderhalf jaar na de fusie kunnen we spreken van een
geslaagde integratie. Afgelopen najaar zijn we met onze top 70 managers gestart om onze
langetermijnstrategie te ontwikkelen.”
Sterke uitgangspositie in dynamische zuivelwereld
FrieslandCampina opereert in een dynamische zuivelwereld. Cees ‘t Hart: “Wereldwijd zien we
sterke prijsbewegingen in de zuivelmarkt, de verschuiving van het economisch zwaartepunt
naar Azië, globalisering van markten en bedrijven, toenemende aandacht voor duurzaamheid
en een groeiende vraag van consumenten naar gezonde en verantwoorde voeding. Wij zijn
ervan overtuigd dat we een goede uitgangspositie hebben met onze expertise van de hele
zuivelketen, ons brede productportfolio, onze geografische spreiding en onze sterke merken.
Aan de hand van de uitgezette strategie route2020 gaan we ons internationaal verder
versterken en ons meer toeleggen op activiteiten met toegevoegde waarde.”
Speerpunten voor waardegroei
Groei, winstgevendheid en melkvalorisatie (het tot waarde brengen van melk) zijn leidend
voor de accenten die FrieslandCampina legt in de uitbouw van de activiteiten.
FrieslandCampina kiest wereldwijd voor groei in zuiveldranken, merkkazen en ingrediënten
voor baby- en kindervoeding. De onderneming streeft groei na door in meer Europese,
Aziatische en Afrikaanse landen merkartikelen te gaan verkopen. Met producten voor horeca,
bakkerijen en professionele keukens, wil FrieslandCampina in Europa groei realiseren door
het aanbieden van een breder pakket zuivelproducten en door geografische uitbreiding.
FrieslandCampina wil wereldwijd groeien met ingrediënten voor de voedingsmiddelenindustrie
door het samen met afnemers ontwikkelen van specifieke ingrediënten. Hierdoor zal een
verschuiving in afzet van commodities (melkpoeder, weipoeder) naar speciaalproducten
gerealiseerd worden. Belangrijk element van route2020 is het verder uitbouwen van
bestaande sterke posities, zowel in consumentenproducten als in ingrediënten.
FrieslandCampina houdt voor het realiseren van de strategie rekening met acquisities. De
strategie voorziet vooralsnog niet in het afstoten van activiteiten.
Innovatie op basis van al ’t goede van melk
Innovatie en de natuurlijke eigenschappen van melk zijn essentieel voor de uitbouw van de
speerpunten voor waardegroei. “Melk is een van de rijkste voedingsbronnen in de wereld. Wij
zijn er van overtuigd dat we nog meer met melk kunnen doen en nog meer voedingsstoffen
uit de melk kunnen benutten. Op basis van de ontwikkelingen die wij zien in de maatschappij
en bij consumenten en afnemers, zetten we met onze innovatie in op gezonde en
verantwoorde voeding en op voedingskundige voordelen”, zegt Cees ’t Hart. “Voor
professionele en industriële klanten richten we ons op functionele eigenschappen van onze
ingrediënten, zodat zij hun producten beter en smakelijker kunnen maken.” Het accent op
gerichte innovatie gaat gepaard met extra investeringsruimte voor de uitbouw van de
speerpunten voor waardegroei.
Resultaatverbetering
De onderneming verwacht in onderscheidende producten volumegroei te realiseren van
gemiddeld vijf procent per jaar. route2020 zal leiden tot verdere verbetering van het
resultaat van FrieslandCampina, met meer producten met toegevoegde waarde, minder
commodities en een sterke focus op kostenbeheersing. Door route2020 zal het resultaat van
FrieslandCampina stapsgewijs verder verbeteren. Dit zal tot uiting komen in de
prestatietoeslag voor alle melk die de leden-melkveehouders leveren. FrieslandCampina
verwacht de realisatie van route2020 te kunnen financieren uit het resultaat van de
onderneming.
Groei klimaatneutraal realiseren
Naast de afspraken van de Nederlandse zuivelsector met de landelijke overheid om de
hoeveelheid broeikasgassen tussen 1990 en 2020 met 30 procent te reduceren, streeft
FrieslandCampina ernaar om de groei klimaatneutraal te laten plaatsvinden, in de hele keten
van koe tot consument. FrieslandCampina wil dat bereiken door samen met melkveehouders
en ketenpartners te werken aan het verbeteren van de energie-efficiency, het verminderen
van de uitstoot van broeikasgassen en het stimuleren van de productie van duurzame energie
op melkveebedrijven.
Zuivelketen verder ontwikkelen
FrieslandCampina wil bewuster omgaan met de mogelijkheden die samenwerking in de
gehele zuivelketen biedt, zowel op productgebied als op het gebied van duurzaamheid. “De
ontwikkelingen waar de onderneming FrieslandCampina mee te maken heeft, zoals
globalisering, beweeglijkheid van prijzen en toenemende aandacht voor duurzaamheid, raken
ook de bedrijven van onze leden en stellen daarmee ook het coöperatieve
samenwerkingsverband voor nieuwe uitdagingen”, stelt Kees Wantenaar, voorzitter van het
bestuur van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A. De leden-melkveehouders leveren
dagelijks de melk en zijn via de coöperatie de eigenaren van de onderneming
FrieslandCampina.
Wantenaar: “Onze ketenbenadering, van onze melkveehouders tot consumenten, geeft ons
mogelijkheden om kwaliteit te garanderen aan consumenten en afnemers. Onze coöperatieve
keten biedt mogelijkheden om ons met producten te onderscheiden op basis van de
natuurlijke variatie in de samenstelling van melk. Daarbij kan het gaan om uitbouw van onze
al bestaande separate melkketens, maar er kan ook sprake zijn van nieuwe initiatieven.” Het
samen met leden proactief oppakken van verdere verduurzaming van de zuivelketen is een
ander coöperatief speerpunt in route2020. “Een belangrijk aspect is hoe we als leden verdere
stappen gaan zetten op het gebied van duurzaamheid”, aldus Kees Wantenaar. “Insteek
daarbij is dat een duurzame wijze van produceren zoveel mogelijk samen gaat met
kostprijsbeheersing, ook gezien de internationale concurrentieverhoudingen. Waar mogelijk
en waar we elkaar kunnen versterken, willen we aansluiten bij sectorbrede initiatieven, zoals
Duurzame Zuivelketen in Nederland. Op andere onderdelen zullen we als FrieslandCampina
kiezen voor een eigen invulling.’’
Hoe verdere stappen worden gezet en wat de rol van de coöperatie en individuele leden
daarin zal zijn, is vanaf komend najaar onderwerp van gesprek met de leden-melkveehouders
en de 210 districtsraadsleden die de leden vertegenwoordigen.
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's innovatie , melk , melkpoeder , koe , frieslandcampina , campina , fusie , europa , afrika , duurzaamheid , overheid , uitstoot , melkveehouders , zuivelcoöperatie , coöperatie , zuivelketen , zuivelonderneming en zuivelmarkt geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
FrieslandCampina wil de voedingswaarde van melk beter benutten. ,,Melk is een van de rijkste voedingsbronnen in de wereld'', stelde topman Cees 't Hart in een toelichting. ,,Wij zijn ervan overtuigd dat we nog meer met melk kunnen doen.'' De melkinnovaties moeten leiden tot nieuwe, verantwoorde voedingsmiddelen en ingrediënten die andere producten ,,beter en smakelijker'' kunnen maken, aldus 't Hart.
FrieslandCampina ontstond begin 2009 uit de fusie van Friesland Foods en Campina. Met de nieuwe strategie verwacht de producent van merken als Chocomel, Vifit, Mona, Milner en Appelsientje dat de verkoop van ,,onderscheidende'' producten met gemiddeld 5 procent per jaar zal groeien.
Bron:[www.beursduivel.be]
> FrieslandCampina verwacht de realisatie van route2020 te kunnen financieren uit het resultaat van de onderneming.
Daar gaat de garantieprijs. Mooi weer spelen van onze centen. Laat ze 't tegendeel eerst maar eens bewijzen.
> “Een belangrijk aspect is hoe we als leden verdere stappen gaan zetten op het gebied van duurzaamheid”,
Oftewel, nog meer regeltjes (voor als we niet uitkijken minder geld)
>Hoe verdere stappen worden gezet en wat de rol van de coöperatie en individuele leden daarin zal zijn, is vanaf komend najaar onderwerp van gesprek met de >leden-melkveehouders en de 210 districtsraadsleden die de leden vertegenwoordigen.
Toch ''leuk'' hoe ze iedere keer weer de 210 neuzen de voor hun gewenste richting op krijgen.
Ja, inderdaad. Minder leuk is dat slechts een handjevol leden zich nog roert om in zalen vol ''gehersenspoelden en andere F.C.- Trotsen'' de echte ledenbelangen te verdedigen.
Toch zijn deze mensen altijd wel degenen die bijv het financiele rapport echt gelezen hebben en daar ook wat mee deden dus de zucht van de medeleden? is zeer onterecht daar de op gestane figuur ook voor de zuchtenden optreed.
-------------------------------------------------------
> Toch ''leuk'' hoe ze iedere keer weer de 210
> neuzen de voor hun gewenste richting op krijgen.
mischien gebruiken ze daarvoor......FCBabes???
Conseclusie: de winstverdeling wordt aangepast ,aandeel fabriek gaat omhoog.
-------------------------------------------------------
Een mooi verhaal maar uiteindelijk moet het echt gaan om resultaatverbetering:
het gaat natuurlijk uiteindelijk om de prestatieprijs en de prestatietoeslag hopelijk komt die uit op een hoog niveau als de investeringen buiten NL veel geld opbrengen voor ons als melkveehouders in NL
dus wat hebben die fusie,s allemaal opgeleverd volgens mij niet veel
-------------------------------------------------------
> Ik vraag me af waarom dit zo breed word uitgemeten
> die resultaat verbetering, het is toch
> vanzelfsprekend dat men voor het hoogste resultaat
> gaat.
Voor hen is het kennelijk niet vanzelfsprekend als ze er zo mee naar buiten treden. Presatietoeslag is leuk, maar wat doet dan de garantieprijs?? Als die niveau 2009 is heb je toch al een beste toeslag nodig om toonaangevend te zijn.
>Heb het hier al eerder gezegd nu is gewoon
> 10/15 jaar de toko up to date houden en verder
> geen overnames of miljoenen stoppen in nieuwe
> produkten opbrengst min kosten is winst en die
> winst als melkgeld uit betalen punt........
Het gaat hen vooral om het groot zijn in volume. Groot in uitbetaling zal een utopie zijn
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de leden tegen hun cooperatie aankijken ....
Hebben ze zoveel lef om te prikken ik denk het niet, en waarom die censuur om geen film opname s meer te maken???
Toch niet zo zeker van zichzelf??? Het zijn helden op sokken.
Toch niet zo zeker van zichzelf !!!!!
-------------------------------------------------------
> Het word tijd dat de TOP
Beste Tukker oet Twente: Schrijft u gerust met kleine letters, zo bijzonder zijn ze nu ook weer niet
>Het zijn helden
> op sokken.
Niet mee eens! Ze zijn ervaren en getraind ieder van repliek te kunnen voorzien (al of niet terecht). Maar onder ons zijn er ook helden op sokken die hun ongenoegen ook niet durven ventileren op de ge-eigende plaats. Zelfs het ondersteunen van iemand die wel durft moet vaak ''ver weg komen''.
Maar ze hebben rondgestuurd ''toonaangevend'' te willen zijn.Zwart op wit. De beloftes rond de fusie met Campina zijn 'nooit' vastgelegd. Maar zijn gehoord, dus is 't gezegd
Nu is 't alleen nog afwachten of het geen false toon wordt.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2010 23:50 door frank B.