Hoeveel energie gaat er verloren bij (het laden van) een elektrische auto?
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's laadpaal , snelladen , laadkosten , openbaar laden , energieverbruik en laadverlies geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Reacties
Het elektriciteitsnet bestaat uit wisselstroom (AC). Om te kunnen laden moet de wisselstroom in een "transformator" omgezet worden naar gelijkstroom (DC). Bij dit proces gaat 10 - 20% energie verloren. Deze transformator zit in de meeste auto's ingebouwd en bepaald de maximale laadsnelheid.
Bij een snellader zit de transformator in het snellaadstation. Er wordt (op de 2 extra aansluitingen) gelijkstroom met heel veel amperage naar de accu gestuurd.
EV's zijn 60% tot 73% efficiënt, afhankelijk van de rijcyclus. Als de energie die wordt teruggewonnen door regeneratief remmen wordt geteld (d.w.z. opnieuw wordt geteld wanneer het opnieuw wordt gebruikt), zijn EV's 77% tot 100% efficiënt.
Bron:
energy.gov/eere/vehicles/…
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)