Rechtbank suggereert extra maatregelen bij emissiearme vloer
Quote:
Opnieuw constateert een rechter dat een provincie er niet zonder meer vanuit mag gaan dat een bepaald emissiearm systeem (in dit geval: een emissiearme vloer in de melkveehouderij) daadwerkelijk de hoeveelheid ammoniak reduceert als waarvoor het op de Rav-lijst staat.
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's ammoniak en emissiearm geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Nu hoor ik in de wandelgangen dat LNV en Zuivelnl druk doende zijn om met de data uit de KLW de aanvullende maatregelen (voorgesteld door de rechtbank) te borging. Nu wil ik geen discussie over de KLW als systeem, maar wil de deskundigen wel stevig waarschuwen.
In het kader van artikel 6 lid 3 van de VHR moet aangetoond worden dat een nieuwe activiteit/ uitbreiding niet bijdraagt aan een toename van de depositie. Dit dient VOOR aanvang van de activiteit te gebeuren. En daar gaat het met de KLW fout, deze stelt pas na het ontstaan van de emissie (en daarmee ook de depositie) de waarden vast. De meeste kunnen zich ook nog wel de voermaatregel herinneren, waarbij vooraf eiwit normen werden vastgesteld, dus voor opname van het voer door dier. Dus een waarschuwing, artikel 6 lid 3 van de VHR accepteert alleen een geborgd systeem wat VOORAF met grote significatie kan vaststellen dat de depositie in de toekomst niet toe zal nemen.
Dus als de zuivel niet wil dat de MOB de KLW in de rechtszaal onderuit haalt (met een 100 % zekerheid dat ze dat lukt) kies dan niet voor deze route!!!
Zuivelnl stelt de database KLW ter beschikking aan het bevoegd gezag om emissie factoren te borgen en vergunning verlening vlot te trekken en vervolgens de MOB rukt de eerste de beste verleende vergunning op basis van KLW data weer onderuit.
Twee artikelen in de HR zorgen dat de volledige veehouderij in zijn bestaansrecht wordt bedreigd. En niets maar dan ook niets kan daar verandering in brengen , zolang de wetgeving niet op de schop gaat.
Max 150 ruw eiwit
Elke week vers gras monster
Roosters elk uur flushen met water
Elke bedrijf een stikstofcoach minimaal 6 uur per week
Automatisch gestuurde luchtinlaat
Per 30 koeien een koetoilet
Een Lely sphere als toetje
Nog iets vergeten?
En het punt is bijna aanbeland dat duidelijk wordt dat overheid niet houdbare wetgeving in elkaar heeft gezet.
En weer een uitspraak waarbij de vastgestelde emissie factor sneuvelt in de rechtszaal. Dit keer de Meadowfloor. Reden: de toegekende emissie factor van 6 kg NH3 per dier is een gemiddelde en doorstaat de toetst der passende beoordeling niet ivm de onzekerheid
En dan had de rechter ook nog een tweede opmerking. Beweiden gaat nier zonder passende beoordeling.
En deze uitspraak kon wel eens een aanvang van het einde van het stikstof dossier betekenen.....en tevens het einde van de carriere van enkele minsters.
Het gebruik van de SRSS voor de bouwvrijstelling is niet toegestaan want........de snelheidsverlaging van 130 naar 100 km per uur geeft niet in alle N2000 een depositie daling, in sommige zelfs een stijging. Daarnaast is de snelheidsverhoging in 2012 van 100/120 naar 130 km per uur niet passend beoordeeld en zodoende kan de snelheidsverlaging naar 100 km per uur niet ingeboekt worden voor het SRSS. Dag bouwvrijstelling.
Dus we rijden 100 km per uur op de snelweg, maar niet voor de stikstof, niet voor de bouw, maar waar wel voor????
De overheid snapt het dossier zelf ook niet meer.
De chaos wordt groter en groter en bijltjes dag is aanstaande.....
Extern salderen is niet meer mogelijk ( in combi toepassing best beschikbare technieken)
De stikstof bank is afgeschoten ( er moet een relatie wezen tussen ingeboekte en uitgeboekte stikstof)
De bouwvrijstelling is afgeschoten.
Gebiedsprocesen is zonder stikstof bank zinloos.
Onteigening voor stikstof buiten 500 m is juridisch niet houdbaar. (Rabbinge en v Dellen/Sommer DK
De landbouw staat schaakmat