Asfalt in een sleufsilo

Wij willen een sleufsilo aanleggen met een asfaltvloer.
Nu zegt de ene asfaltboer dat 10cm voldoende is en de ander dat er 12cm in moet.
De onderlaag word 35cm gebroken puin.
En word gevoerd met een zelfrijder mengwagen.

Wie heeft hier ervaring mee.

Deel dit topic

Reacties

+1
walker1
Ik zou voor de gulden middenweg gaan en 11 cm asfalt doen. Maar serieus, ik ben geen asfalt deskundige, maar de stevigheid komt toch vooral van de puinlaag en eventueel de laag eronder. Puinlaag moet echt goed verdicht zijn voordat ze gaan asfaltteren. In vergelijking met een drukke weg wordt asfalt in een sleufsilo niet zwaar belast. Kuilvoer ligt gewoon stil en verder is het 2 x per dag voeren en dan rijd er een paar keer die zelfrijder heen en weer. Ik geloof niet dat 2 cm meer of minder asfalt veel verschil maakt.
+3
Deutz-Fahr-Rijder
@walker1 verkijk je niet op het gewicht van een zelfrijdende mengwagen. Ons erf was altijd hard tot we een tijdje met een zelfrijdende wagen gevoerd hebben, toen vielen er ineens gaten in de plekken waar we het meeste reden....
+1
walker1
@Deutz-Fahr-Rijder Ja, die kunnen best wel wat wegen, maar ze rijden maar paar keer per dag die sleufsilo in, dat is totaal niet te vergelijken met een weg waar dagelijks duizenden auto's over heen rijden en ook vrachtwagens van 40 a 50 ton. Wat ik al aangaf, vooral die puinbaan moet goed verdicht zijn en dan maakt het het niet zoveel uit of het nou 10 of 12 cm asfalt wordt.
+1
De MF man
Hier silo's gehad van 10cm asfalt op zandbed, na 15 jaar nog niets aan op te merken. Nu 10 jaar asfalt liggen van een ander bedrijf nu wel op een puinbaan omdat dat volgens de geleerde toch moest. Maar deze asfalt is minder van kwaliteit, eerder inrijding bij warm weer
+1
Twentsch Land
De warmte is eerder een probleem dat 10 of 12 cm dikte.

@De MF man
+1
De MF man
@Twentsch Land het scheelt zeker maar bij onze oude asfalt hadden we ook bij warm geen probleem, de nieuwe asfalt laat ook meer steentjes los
2850Johndeere6R
Hier ligt 2x 4cm in alle 3 de sleufsilo's dat is over de ouder betonplaten heen gegaan. voor de sleufsilo's zijn alle platen eruit gegaan inclusief 10cm zand daar is 10cm puinkorrel terug in gegaan flink aan gestampt en vervolgens 12cm asfalt op gegaan. Het ligt er nog steeds punt strak bij.
+1
Sjon
Belangrijkste is de onderbouw. Deze is op veengrond weer heel anders dan op een hoog gelegen zandgrond.
+3
stephan-inter
Heb bij menig boer gezien met asfalt dat er rij geulen in kwamen. Zo'n zelfrijder is machtig zwaar.( heb gewerkt met die machines als monteur) zodoende kwam ik bij heel veel boeren.
+1
Edvof
Bij ons is de puinbaan 30 cm dik, 6,5 cm basislaag gestort en 3,5 cm zuurbestendige deklaag. Voor intensief gebruik met een zelfrijder zou ik voor zekerheid gaan.
Bentoniet geeft een hardere ondergrond, bij ons op lichte grond zag ik er geen meerwaarde in. Kan mij voorstellen dat een ondergrond die minder egaal is, hier wel voordeel uit te halen is.
sjoerd de melker
Het ene asfalt is het andere niet. Het percentage gebruikt asfalt wat er in verwerkt is, de grootte van het gebruikte grinddeeltje en de hoeveelheid van het spul wat doet plakken zijn allemaal variabelen.
Het eerste asfalt houdt zich bij mij beter als het tweede een paar jaar later.

Zorg dat je goed vertrouwen hebt in degene bij wie je het koopt en ga niet voor de laagste prijs.

Hier grovere onderlaag van 6 en toplaag van 4 cm op dikke puinbaan
rubencasecs
Hier afgegraven tot het zand, getrild met een wals en dan 30 cm puin en dan weer gestampt, daarop 8 cm asfalt.
De boer maar
Dit zal nu wel een heel duur geintje worden met de huidige gas prijzen en de grondstoffen zijn ook moeilijk aan te komen op het moment
fendt308-driver
@De boer maar scheelt maar grofweg €45 per ton in vergelijking met vorig jaar hoorde ik in de wandelgangen🤑
+1
henriv
@fendt308-driver niet alleen asfalt, maar beton en klinkers zijn ook behoorlijk duurder geworden
+1
De boer maar
@fendt308-driver een paar ton is niks met asfalt draaien wij moeten straks ook weer het nodige verwerken de aannemer is blij dat die post op verekenbaar staat 😅
matt
Heb ook zelfrijder,die hebben hoge asdruk.
Sleufsilo met gebroken puin,en 7+4 asfalt gaat goed,nog niks aan te zien.
Betonverharding (goedkoop aangelegd vroeger) scheurt wel.
+2
Herbert
Wat is de levensduur van zo'n asfaltvloer. Is dat dan zoveel voordeliger dan 1x in de 25 jaar betonplaten? De oude hergebruik ik dan weer voor extra kavelpaden..
JohnDeere5085
@Herbert vraag ik me ook af, grote voordeel van betonplaten is dat je ze er redelijk makkelijk uit haalt om hetzij de silo opnieuw te leggen omdat ie verzakt is wat hier best vaak gebeurd, of sloop waarbij platen nog weer wat waard zijn.
Cowboy3
@Herbert Hebben al meer dan 25 jaar een kavelpad van asfalt en zuurbestendige toplaag in de maissilo(na 3 jaar was deze gevlinderde betonvloer 1 grote grindtegel) en dat ziet er net zo uit als toen is aan gelegd, koeien lopen ook veel liever over asfalt dan beton, 6 jaar geleden en vorig jaar nog een sleufsilo een nieuwe toplaag(3-4 cm zuurbestendig)in gedraaid is in die 5 jaar wel dubbel zo duur geworden.
Noorderling
Quote Reactie van @Cowboy3:
jaar nog een sleufsilo een nieuwe toplaag(3-4 cm zuurbestendig)in gedraaid is in die 5 jaar wel dubbel zo

asfalt is top, minimale slijtage, goed schoon te houden en toch voldoende grip voor koeien.
Daarnaast redelijk eenvoudig te repareren mocht dat nodig zijn. Als beton gaat scheuren, met water er op/onder is het ook einde verhaal. Maar ook met uitzagen is een gat moeilijk te repareren.
cjw73
@Cowboy3 dat was dan mooi goedkope beton. Hier de maissilo van betonplaten uit 2004 en echt nog niks geen los grind.
Cowboy3
Quote Reactie van @cjw73:
dat was dan mooi goedkope beton

Het gladde en gevlinderde gaat er na enkele jaren bij een keer wat natter gras of mais af en bij zuurbestendige asfalt is het na 25 jaar nog perfect glad. De voet van 1 sleufsilo met elementen was hier ook ruw na een paar jaar.
arjanvw
@Cowboy3 zit er ook aan te denken om de vloer van de sleufsilo op te knappen met zuurbestendig asfalt. Hoe gaat het met warm/heet weer met (in)draaien met bv opraapwagen/kieper?
rommert14
@arjanvw daar moet je mee oppassen
arjanvw
@rommert14 daar was ik al wel een beetje bang voor. We moeten redelijk kort draaien om in de sleufsilo te komen. We hebben van de opraapwagen een meelopend gestuurde tandem, dus achteruit wringt dat behoorlijk.
Cowboy3
@arjanvw Heb daar maar geen zorgen over dat de toplaag los komt is hier nog nooit gebeurt en ook nog nooit gehoord.
rommert14
@arjanvw met kort draaien op asfalt heb ik geen ervaring, maar wel eens gehad dar ik kon zien waar de mengwagen had gestaan. Maar toen was het ook 35 graden
Cowboy3
@rommert14 Soms met heel heet weer zie soms een bobbel en als het wat af koelt zie er niks meer van.
rommert14
@Cowboy3 hier in 1 silo wel eens zo, de rest niks loos
Noorderling
Quote Reactie van @arjanvw:
r ook aan te denken om de vloer van de sleufsilo op te knappen met zuurbestendig asfalt. Hoe gaat het met warm/heet weer met (in)draaien met bv opraapwagen/kieper?

Heb het ook gedaan, beton was amper 10cm dik op klei gelegd, dat knapt met materiaal van tegenwoordig zo kapot.
Laag zuurbestendig asfalt op de meeste plekken er op gelegd, ligt er na kleine 15jaar nog perfect in. 1 plek kapot door palletvork en volledig eigen schuld, verder nog 0 schade. Alleen op een paar plekjes bespaard wat destijds niet uit kwam of nog voer zat. Daar is de beton nu wel op zijn einde of al vervangen.
+2
arjanvw
@Noorderling dat lijkt dan nog niet zo raar. De het invloed van de maïssilo is na 18 jaar behoorlijk uitgevreten. De vloer eruit slopen, afvoeren en nieuw erin kost ook flink wat. 4 cm asfalt erover en het is weer mooi glad.
rommert14
@arjanvw zo hebben wij alle silos ook gedaan, 4 silos van 12x80 afvoeren is ook een projectje 😂
arjanvw
@rommert14 klopt!
weurding
@rommert14 2,5 euro per m2 betaald , sloop en afvoer,, 2019
rommert14
@weurding Ja maar wel een heel project
weurding
@rommert14 hier kwam er niks voor terug, maar in 2 dagen was het weg
rommert14
Noorderling
Quote Reactie van @arjanvw:
og niet zo raar. De het invloed van de maïssilo is na 18 jaar behoorlijk uitgevreten. De vloer eruit slopen, afvoeren en nieuw erin kost ook flink wat. 4 cm asfalt erover en het is weer mooi glad.

Klopt, heb nu silo's van circa 10 jaar beton die er over 5 jaar ook al wel asfalt in hebben zitten. Achteraf direct moeten doen misschien. Als de onderbaan goed is, is zo weinig mogelijk er aan komen het beste en goedkoopste, als er wel scheuren zijn leggen ze er een soort kleed in met teer, zodat het nooit kan gaan spoelen.
arjanvw
@Noorderling wie heeft het asfalteren jou uitgevoerd?
+1
Noorderling
@arjanvw
al weer een tijdje geleden, maar dacht sjouke dijkstra.
Koeien boertje
@Noorderling klompé doet ook heel veel bij boeren asfalt draaien
J asper
@Herbert Zijn platen van 25 jaar versleten dan?
wotan2
@J asper in mijn oude buurt werden de kuilplaten van een gestopte boer verkocht, beton platen van 80 bij 120 geloof ik. Zagen er op oog goed uit met geen verschil onderling. Ze waren ook goed, op 1 stukje na. Daar braken de platen stuk voor stuk, daar bleek achteraf ooit een kuil met foraform gelegen te hebben.
rommert14
@J asper 9 van de 10 keer wel natuurlijk
J asper
@rommert14 Dan zullen we hier wel rare betonplaten hebben🤷🏿‍♂️
+1
Herbert
@J asper dan komt het grind wel los hier ja. Kuilplaten blijven langer goed dan maisplaten. Bij kuil scheelt het ook nog wel of je nat of droog kuilt.
rommert14
@Herbert hier beton van 10 jaar oud waar jr het grind vanaf kunt schrapen
J asper
@Herbert Zeker niet nieuw meer maar voldoet nog prima, rechts 30 links 15. Je kan ze zelfs nog omdraaien.

(klik om te vergroten)

cb6520
@J asper als je hier een laagje asfalt in doet heb je het helemaal mooi 😜
rommert14
@cb6520 ssst 🤫
J asper
Quote Reactie van @cb6520:
heb je het helemaal mooi

Je zie het het meeste van het jaar toch niet omdat er voer op zit ja 😛
Herbert
@J asper weet je zeker dat je ze kunt omdraaien? Dachten wij ook, maar er zitten hele kleine voetjes onder de platen hier, wel zo groot dat je er met bv een bak achter blijft hangen
J asper
@Herbert Zitten er hier nergens onder.
+1
puddingbroodje
De kosten zitten hem volgens mij meer in het werk( komt grote ploeg mensen met dure machines) dan in een extra vrachtje asfalt. verder is de ondergrond het belangrijkst.
henriv
In wat voor lagen willen ze de 12 en 10 cm draaien? Bij de 10 cm wordt het waarschijnlijk 6 cm onderlaag en 4 cm deklaag. 12 cm kan je in verschillende lagen draaien bijvoorbeeld 8 cm onderlaag en 4 deklaag, of worden het drie lagen van 5 onderlaag, 4 tussenlaag en 3 deklaag? De laagdiktes zijn ook weer afhankelijk van het asfaltmengsel. Per type asfaltmengsel heb je een minimale en maximale dikte die je kan draaien. In principe is wel hoe groter de korrel hoe sterker het asfalt.

Het is niet direct te zeggen of 12 cm beter is dan 10 cm dik. Er is wel een grote kans dat 12 dik iets langer mee gaat, maar weegt dit op tegen de kosten?
bio boer
@henriv hier storten ze beton al minimaal 14 cm en gebroken puin laag er onder is ook het enige wat heel blijft hier als erfverharding asfalt lijkt mij stuk slapper lijkt mij wat eng zo dunlaagje de grond is hier ook vrij slap klinker hoef je niet teproberen die zaken schots en scheef weg waar intensief gereden word blijven plaaten ook niet ligen
+1
stannetje96
@bio boer de weg is ook niet dikker hoor. 8cm onderlaag en 4cm toplaag is vrij standaard.
bio boer
@stannetje96 asfalt word hier allemaal kapot gereden op den duur dan doen ze er weer laag overheen ziet hier ook wel veel beton wegen in het buitengebied toegangs pad ook keer wat stukken laten asfalteren over de oude beton heen met kippengaas er in maar gelaas komen ook scheuren in
+1
Erco
Hier al jaren asfalt van 8 cm onderlaag en 4 cm zuurbestendig er op. Bevalt nog super. Staat of valt met de ondergrond ook natuurlijk.
bio boer
Weet niet wat je ondergrond is ik zou eerst betonvloer storten daar laag zuurbestedig asfalt over hier op de klei asfalt wegen blijven hier ook niet heel veel zijn van beton die blijven wel heel
Koeien boertje
@bio boer
Asfalt en beton krimpen of zetten anders uit.
Kan komt er water tussen en scheurt alles met vorst kapot
2850Johndeere6R
@Koeien boertje dus de truc is om de asfalt laag niet aan het beton te "verkleven". Hier is over de oude platen heen geasfalteerd eerst 4cm zo lost eroverheen vervolgens kleef op die eerste 4cm asfalt omdat vervolgens de zuurbestendige laag overheen te walsen. Dan kant het beton zijn eigen rek en krimp doen en het asfalt ook.
jan 10
Hier erf geasfalteerd ,10/12 cm,goede puinbaan eronder van 30 cm is het belangrijkst.
Op rivierklei,zakt nooit meer.Van de Lee.
dx11
Hier zeggen ze een drukverdelingsdoek, 40cm puin 8cm asfalt-onderlaag en 4cm zuurbestendige toplaag
Ted6
Het gaat er om wat er onder dat gebroken puin zit. Als dat gaat zakken door de belasting, zakt alles mee.
Dus het scheelt nogal of er zandgrond, klei of veen onder zit.
Zonodig is voorbelasten belangrijker dan de dikte van het asfalt.
+1
Farmtractor2.0
Vermeld ook ff bij de betreffende aannemer dat je graag een monster van het asfalt wilt laten keuren, hiervoor boren ze een kern van een paar cm doorsnede uit het aangebrachte asfalt en oppassen voor Ierse aanbieders ps.6/7 onderlaag 3/4 toplaag goed gefundeerd (met plak )is vrij standaard
zettelmeyer
Hier het erf asfalt alleen er komt op 1 plek een gat in. Hoe kan je dat het beste herstellen? Nu we het toch over asfalt hebben

(klik om te vergroten)

Net op een naad
baggerfarher
@zettelmeyer beste is uitfrezen tot op de onderlaag dan speciale "teerband" er in en dan met nieuw Asfalt er in.
Die teerzanden noemen ze bij het bedrijf waar ik veel voor werk tockband. Lijkt een beetje op hele dikke dakbedekking. Dat smelt in de kanten zo dat de naden water dicht worden.
Jan-T
Gewoon bij een asfalt boer prijs en advies opvragen met een omschrijving in de offerte hoe zij het asfalt garanderen.
Eeen garantie termijn vragen van 5 en of 10 jaar of langer dan komt het prijs verschil wel naar boven.
Wel rekening mee houden bij welke asfalt centrale zij het product kopen / halen.
Als ze een aandeel in de asfalt centrale Westerbroek hebben dan zal er geen verschil in de leveringsprijs moeten zitten.

rapidasfalt.com/
kws.nl/nl/producten/…
sjoukedijkstra.nl/
bio boer
@Jan-T ik weet dat er wel afspraken worden gemaakt met aannemers bij een beton centrale grotere aanemers krijgen scherpere prijs
willemk
Wij zijn de afgelopen jaren ook heel wat aan het verharden geweest, maar dan met klinkers. Wat je in nederland bijna nooit ziet, maar hier in polen wel, is dat de ondergrond gestabiliseerd wordt met droge beton. Als er puin voorhanden was werd dat ook gewoon met de beton gemengd. Daarna goed aantrillen en klinkers erop of beton of asfalt.

Wij hebben een hydraulische betonmolen die aan de ahlmann az10 hangt. Kopen een volle vracht cement per keer en draaien maar als er tijd is. De fundering is het belangrijkste denk ik
kaas
@willemk dan moet je gebakken klinkers hebben die gaan nooit weer af dus geen betonklinkers
kaas
Altjd 12 cm kiezen wat kost dat meer in verhouding maar weinig
Cowboy3
@kaas De kosten beginnen met het aan en afvoeren van de asfaltmachine en walsen en de
asfaltploeg(personeel)als je 200m² doet kan goed 3 keer zo duur zijn per M² als bij 2000m²
walker1
@Cowboy3 @kaas Aan en afvoer kosten van asfalteermachine, wals, etc zijn eenmalige kosten. Het asfalt zelf zal per ton betaald moeten worden. Afhankelijk van het aantal vierkante meters wat geasfalteerd moet worden zijn het een aantal vrachten extra en waarschijnlijk ook qua tijd iets meer werk. Als je de totale kosten deelt door het aantal tonnen asfalt dan zal de 12 cm optie per ton net iets goedkoper zijn als de 10 cm optie. In totale kosten of per vierkante meter is de 10 cm optie natuurlijk goedkoper.
Cowboy3
@walker1 Vorig jaar nog 400m² zuurbestendige toplaag (4cm) in een silo laten draaien(nog geen 20 uur voor het inkuilen van de eerste snede en het was een 1.5 uur werk voor de asfaltboer)koste toen € 22.5 m²
In 2015 een 980m² gedaan koste toen €11m² allebei excl aanbrengen kleeflaag en uitfrezen van beton voor en achterkant sleufsilo 2 meter breed van 4 tot 0 cm diep
Edvof
@Cowboy3
Wij in 2018 ruim 1000m2 onderlaag asfalteren, bitumen laag en vervolgens 4 cm zuurbestendige toplaag voor 25 euro de vierkante meter.
Cowboy3

(klik om te vergroten)

kearl
Ik weet niet hoe het daar is, maar hier krijg je geen offerte momenteel. Alles wordt met dagprijzen gerekend
stryder
Wij hebben toch de keuze gemaakt voor 12 cm.
Het gaat om een oppervlakte van ongeveer 3500m2 dus dan vallen de aan/afvosr kosten in het niet.

Bedankt.voor de vele reacties
matt
@stryder 3500m2 ? Dikke sleufsilo 💪
stryder
@matt 2 silos van 15,5 x 80 x 2,5 met voor en achter plein
dx11
@stryder plein zou ik niet zuurbestendig doen, maar met betonslurry. Dan rij je er geen sporen in, en kun je er ook nog eens een voermengwagen neerzetten op een warme dag. Zal ook wel een best plein worden trouwens, met ruim 1000m2
+1
stryder
@dx11 voor en achter 20x35
rommert14
@dx11 agridek denk
De boer maar
@dx11 zelfde idee als met heliplatforms toch ?
walker1
@stryder Dat zullen 5 a 6 vrachten extra worden tov 10 cm variant.
+1
GROENEDEERE
12 cm asfalt is normaal.
Wel belangrijk dat je zuurbestendig asfalt neemt en geen gewone asfalt.
35 cm mengpuin fundering is ook prima mits je op zand of stevige klei zit.
Doe de fundering wel in lagen van 10 tot 12 cm aanbrengen en elke laag goed verdichting en een beetje vocht erop.
Alleen dan krijg je een stevige compacte fundering.
Als je op veen of andere slappe ondergrond zit dan raad ik je deze constructie wel af.
Dat mengpuin en asfalt is een enorm gewicht wat je aanbrengt wat dus zal gaan verzakken
+1
stryder
@GROENEDEERE
We zitten hier op zand, en er komt eerst een drukverdeeldoek onder en vervolgens laags gewijs puin aanbrengen icm een wals
stryder
Het begin is er💪💪
+4
stryder
Het begin is er 💪💪

(klik om te vergroten)

ted9
@stryder Hoeveel ha voer komt hier te zitten?😶
Koeien boertje
@ted9 een hoek land minder dan vorig seizoen iig
cjw73
@ted9 niks meer. Hij gooit alles in het asfalt. Hij ie vrij van maaien.
+2
stryder
@ted9 voorlopig 120ha
Zulke silos bouw je maar 1x, dus dan moet het maar meteen goed
+7
stryder
De silos staan💪💪💪

(klik om te vergroten)

+2
stryder
De silos staan💪💪💪

(klik om te vergroten)

deufi
@stryder Dat ziet er strak uit!. Komt er ook een automatisch afdek systeem boven?
+1
stryder
@deufi ja komt een easy silage afdeksysteem op
Edvof
@stryderzijn het wanden van geurs beton?
stryder
@Edvof nee, bosch beton
Spantenknooier
@stryder moet ook, eerste snede krachtvoer moet er volgende week in
Edvof
@stryder asfalteer je trouwens over de voet heen? Hebben wij wel gedaan. Bevalt super.
marco2250
@Edvof lijkt me dure hobby om te doen moet je 4 m x 80 meter extra verharden en wanden worden minder hoog
Edvof
@marco2250 dan heb je zuurbestendig asfalt en een betonnen voet. Begint de beton als nog in te vreten.
Wat overigens bij ons ook zo was, is persap hemelwater afvoer door de wand heen. Dan heb de voet op afschot de silo in en vervolgens moet het via een gootje weer terug stromen naar het afvoer punt. Daarom over de voet heen, alles op afschot tot aan de wand. En iets op afschot naar voren. Ligt voer altijd droog.
stryder
@Edvof nee worden niet geasfalteerd. Die laten we zo

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's zelfrijder , mengwagen en sleufsilo geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
108
DEELNEMERS
46
WEERGAVES
8.957