Elektrisch rijden is milieutechnisch een farce.

Vrienden gingen niet met hun elektrische auto op wintersport maar met één op benzine.
Een gemiste milieu keuze zei iemand.
Waarop ik zei dat zolang als er geen 100 % groene stroom opwekking is, het alleen maar verplaatsing is van vervuiling.
Als het eigen productie is, is dat natuurlijk anders.

Deel dit topic

Albert Altena

Reacties

Van-Epscheuten
Dit heb je niet juist. Vooral door het hogere rendement van de electromotor tov verbrandingsmotor. Een elektrische auto, volgeladen met grijze stroom, stoot ca.
30% minder co2 uit dan een verbrandingsmotor. Volgeladen met groene stroom word het plaatje nog positiever van.
Farma_boerke
@Van-Epscheuten obv een LCA kun je duidelijk stellen dat een elektrische auto meer CO2 uitstoot tijdens productie. Dit moet je over de levensduur meerekenen. Ook het vervangen van de accu (1 maal over levensduur) telt door. Daarnaast zijn ze zwaarder en belasten wegdek meer (eerder opknappen nodig met uitstoot) en meer fijnstof uitstoot.
Een elektrische auto is niet per se beter, zeker niet tov een diesel (euro 6) met scr katalysator. (Al moet je de winning en raffinage ook gaan toerekenen.
Van-Epscheuten
@Farma_boerke Klopt, productie en onderhoud moeten ook meegenomen worden. Maar de stelling van topic-opener dat het een grote farce is, vind ik kul.
Boerbakje
@Van-Epscheuten Ook zijn er behoorlijke verliezen door de weerstand van het geleidend materiaal tijdens transport en omvorming van de stoom tussen de centrale en de uiteindelijke aandrijfmotor.
Dit is een ondergeschoven kindje hier hoor je niemand over.
Albert Altena
@Van-Epscheuten Een elektrische stoot ter plaatse nog minder uit tov. een verbrandingsmotor
Het is echter een verplaatsing van vervuiling naar de kolencentrale.
Van-Epscheuten
@Albert Altena Klopt, maar die uitstoot bij de centrale is dus 30% minder dan uit de knalpijp
Albert Altena
@Van-Epscheuten Ik heb cijfers niet paraat, maar ik hoorde dat door verliezen, afval accu's zwaardere auto's e.d alle voordelen teniet werden gedaan.
Ik dacht: Kom ik maak het eens bespreekbaar. Je kunt er altijd wijzer van worden.
Heb jij cijfers?
Frans1
@Albert Altena Ohhh, je hoorde...
Van virusexpert ben je nu ineens ook vervuilingsexpert ? Want je hebt het gehoord? Je was toch zo tegen mensen die geen vaccin wilden omdat ze ergens iets gehoord hadden? Of is het bij jou zelf nu ineens anders🤭🙄😉
Albert Altena
@Frans1 haha.Ik hoorde het nog wel van Omzigt.
+1
Frans1
@Albert Altena zou mij dat. Gaat mij er om dat je jezelf nogal hoog hebt, en een ander graag de grond in trapt
Albert Altena
@Frans1 Dat zie je verkeerd.
Het begint bij iedereen met iets horen en dan is het de kunst om je niet mee te laten slepen met mooie verhalen, maar objectief naar het onderwerp te oordelen.
+1
Albert Altena
@Van-Epscheuten Op pag. 20 kan ik lezen dat de reductie van CO2 30 % lager. Maar verder lezend staan er wel haken en ogen. en ook N wordt niet genoemd
Als ik meer tijd heb wil ik het nog beter lezen.
Dank alvast, maar ik lees nergens Ohm verlies e.d.
cs-agrar
Quote Reactie van @Van-Epscheuten:
Een elektrische auto, volgeladen met grijze stroom, stoot ca.30% minder co2 uit dan een verbrandingsmotor.

hoe is de efficientie bij het opwekken tot aan de laadpaal van de (grijze)stroom?
Nevergiveup
@cs-agrar Is een aardig oud doocument wat hij stuurt , niet dat ik het er helemaal niet mee eens ben , echter ik heb nu bv. Een bedrijfs diesel bestel autotje wat zomers 1/24 en s'winters 1/22 loopt. Terwijl de kolen en bio centrales nu bv. de laatste 6 weken full power stoken , geen/weinig wind en zon ....
+1
Ynze Oenema
Je moet je niet zo druk maken om dit soort dingen.
JappieJo
Rijdt wel voordelig 😎 de knikkers zijn de baas
+2
JappieJo
Niet op wintersport is nog beter voor het milieu 😎
j h p
@JappieJo In de winter heb je op een melkveebedrijf nog genoeg sport, als het vriest meestal nog meer. 😂
+3
IJsseldelta
De meeste electro auto's rijden op kolen.
Boerbakje
@IJsseldelta In Nederland een zeer plaatselijke bosbrand 😬
Grasbaal
@IJsseldelta de uitstoot verschilt per land: autoblog.nl/nieuws/…

Quote:
Als het gaat om CO2 blijken elektrische auto’s drie keer schoner te zijn.
Boerbakje
@Grasbaal Dit gaat over het verbruik niet over de hoeveelheid stroom die moet worden opgewekt om de auto te laten rijden.
Grasbaal
@Boerbakje is dat niet hetzelfde?
+1
Boerbakje
@Grasbaal Wat er wordt uitgestoten heeft een directe relatie met wat wordt opgewekt.
Ik denk niet dat bij het verbruik van een apparaat de transport verliezen van het stroomnet worden mee gerekend.
Nevergiveup
@Grasbaal mooiste blijft eigenlijk dat als je zelf stroom opwekt , dit slim samen werkt met de auto , en de auto lader dus probeert de maximale energie te absorberen van de zonnepanelen , dan word ook het net ontlast en de bijbehorende verliezen.

Maar tja dan moet de auto dus wel een dagdeel rond het middag uur thuis zijn.
+1
huub
Grappig dat mensen zich zo afzetten tegen elektrisch rijden, zou het afgunst zijn of de angst voor veranderingen?

Ik rij zelf naar volle tevredenheid een diesel en mijn vrouw heeft een hybride, met stekker. Als ik nu een andere auto moet kopen wordt het een hybride of volledig elektrisch. Het rijdt zoveel rustiger en comfortabeler dan een verbrandingsmotor. Die paar keer per jaar dat je aan de snelweg een half uurtje moet stekkeren overleef je ook wel, drink je ff een bak koffie en je kan weer een paar honderd kilometer.
Albert Altena
@huub Dit is geen "afzetten"
Dit is de feiten onder ogen zien.
JappieJo
@huub Hier sinds augustus een volledige elektrische auto, rijdt hartstikke best, nou rijden wij per dag maximaal 100 km normaal gesproken, dan is snachts laden meer dan voldoende. En als we op vakantie gaan dan nemen we gewoon de 6 persoons bus op diesel😅
Nevergiveup
@JappieJo electrisch is id. Mooi als boodschappen auto tje , waar ook geen tendemaster kar achter hoeft.

In de stad gaat electrisch ook lang mee , want gem. 30 rijden is voor electrisch juist een voordeel , 120 op de snelweg met wind tegen in de winter is een bijzondere tegenvaller wanneer men er achterkomt dat nog maar amper de helft van de km gehaald worden ....
JappieJo
@Nevergiveup bij snelweg verkeer neemt het idd wel meer maar wij konden met de kou rond kerst ongeveer 10% minder ver komen dan anders. Wij hebben een Hyundai Kona en daarvoor een Ford fiesta. En de transit bus die gebruikte ik daarvoor ook al voor de kar.
Nevergiveup
@JappieJo Kun je die Kona voor dat je weg rijdt een tijdje ervoor verwarmen vanuit het net als tie nog aan de stekker zit ?

Want als de verwarming ook helemaal uit de accu moet komen is er al aardig wat energie weg , als tie al op het net (via app timer) voirverwarmt is scheelt aanzienlijk ( niet echt voor het milieu natuurlijk)
+1
JappieJo
@Nevergiveup ja dat kan, moet ie wel aan de stekker hangen. Weet niet of elektrisch beter of slechter is voor het milieu, is wel beter voor de portemonnee 😅
+4
labella
@huub als ik elektrisch wil rijden ga ik wel naar de kermis.
+2
George
Quote Reactie van @labella:
als ik elektrisch wil

Ga ik fietsen. Ik heb weer een paar prachtige nieuwe aangeschaft. 😄
+2
weurding
@huub hybride heb ik laatst artikel over gelezen, zou alleen iets helpen bij korte ritten dicht bij laadplekken, auto is veels te zwaar door de accupakketten en op lange afstanden moet daardoor de benzine motor meer gewicht meezuilen en ligt het benzineverbruik hoger.
Voor de rest ben ik overtuigd dat men na 10 jaar zegt, helaas de grondstoffen zijn op, elektriciteitsnet kan het niet aan, productie lithiumbatterijen etc is hoog milieubelastend, het is weer eens niet wat het moest zijn...🙈
Zie meer in alternatieve brandstoffen, diesels bv kunnen al minder milieubelastend worden gemaakt en gebruikt dan benzine maar er schijnt een vloek op te rusten.
George
@weurding
Toch lijkt het me wel iets voor mij. Met een BMW 330E kun je ongeveer 50km elektrisch rijden en dat is voor ons in 85% van de gevallen genoeg. Wil je eens verder dan heb je de benzinemotor nog. Dan is het denk ik toch een interessante techniek tegenover volledig elektrisch.
weurding
@George als je hem thuis laden kunt wel, dat stond ook in dat artikel. Electrisch laden op afstand onderweg kan ook ook in de papieren lopen, heb artikel niet bij de hand maar bedragen van 40 tot 60 euro kwamen wel voorbij en dan nog de wachttijden zeker als er 1 of meer voor je staan

Snelladen 12 cent per km onderweg
anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/…
George
@weurding
Klopt maar dat bedoel ik dan ook , voor in de buurt is die 50 km genoeg en moet je wat verder heb je de benzinemotor. Mij lijkt het wel wat. Maar voorlopig rijd ik nog met de GC.
T60401
@George als je een nieuwe wilt moet je opschieten. hartvoorautos.nl/vanaf-1-juli-2022-is-een-snelheid…
Nevergiveup
@George De mensen willen het natuurlijk niet , en zeker de BMW rijder denk niet , maar als ik auto fabrikant was zou ik kiezen voor 80% electrisch en 20% brandstof.

Dus een heel klein 3 cilinder motortje waarmee de auto zeg 130 km/uur kan halen ( ca. 40 pk motortje) Is de accu bijna leeg dan springt hij bij , op de accu moet je zeg 300 km / uur kunnen halen. Is de rit verder dan kan dit gewoon op dit motortje , tevens als je weet dat je bv. 800 km moet rijden zou je dit aan de auto moeten kunnen vertellen (app - knopje) zodat het motortje zeg op 80% vermogen , om de accu continu vast te laden waar mogelijk, (en meestal is een hedendaags motortje wat op 80% / maximum koppel loopt , het zuinigste met brandstof) , dan hou je het voordeel dat je met optrekken / inhalen gewoon wel snel bent.

Dus een beertje omgekeerde hybride van nu.
Nevergiveup
@Nevergiveup Het is ook een oplossing voor als straks miljoenen elektrische auto's op bepaalde (weekend, mooi weer etc.) Momenten allemaal tegelijk aan de snellader willen en er een laad infarct ontstaat.

Een auto die dan toch zichzelf kan blijven redden , en laad momenten uit kan stellen kan een totale black out voorkomen.
+1
matt
@George toevallig vandaag ingereden bmw 330e uit 2016,reed niet verkeerd
Kwam nog behoorlijk vooruit op alleen de elektro motor.
Dat viel me alles mee,en met de benzine motor erbij nog behoorlijk rap.
Maar niet zo als mijn m50d.
+1
huub
@weurding mijn vrouw rijdt een VW passat GTE. Kan op papier 42km elektrisch. Met een tank van 50 liter kan ze tussen de 2500km en 4000km rijden. We stekkeren eigenlijk alleen thuis.
weurding
@huub dat is knap 1 op 50 a 80😅
Nevergiveup
@weurding Kan allen dan als je iedere keer ff naar school en de buurt winkel rijdt ,zeg maar , 20 km heen en terug , en dan weer laden.
+1
huub
@Nevergiveup dat zijn ook de meeste ritjes. ff hier heen, ff daar heen. Rond om huis rij je dus alles elektrisch, daarom kom je ook zo ver op één tank.
sjuu
Best leuk dat elektrisch rijden, maar dat opladen word in de winter toch wat lastig met paneeltjes. Zo groen is het dus nog niet.
« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's milieu en benzine geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!