Column: Ambtelijke (staats)greep op het landelijke gebied

Na lezing van alle 3200 pagina's en een kleine vijfhonderd pagina’s in vernoemde rapporten van de Greenpeace-Wob komt Jan Cees Vogelaar maar tot één conclusie. Stikstof is bijzaak.

Bewindslieden komen en gaan de ambtelijke macht blijft altijd bestaan.”

Bovenstaande is een uitspraak die wijlen Sicco Mansholt mij ooit meegaf toen ik hem als 23-jarige, nu 36 jaar geleden, met auto naar de trein bracht na een NAJK-congres. Deze woorden hebben de afgelopen zomer voor mij een diepere betekenis gekregen, toen ik een aantal zelf ingediende Wob-verzoeken (Wet openbaarheid van bestuur, red.) met een positief besluit terugkreeg.

Met name een Wob over de communicatie tussen ambtenaren van LNV en medewerkers van het Rathenau Instituut over het organiseren van bijeenkomsten die de verhoudingen en het begrip tussen het bedrijfsleven en LNV-ambtenaren zou moeten verbeteren was opvallend. En dan vooral de bijeenkomst welke werd georganiseerd om Geesje Rotgers, Jaap Hanekamp en mijzelf, als voorzitter van het Mesdagfonds, in het gareel te krijgen.

De communicatie vanuit LNV over de organisatie, de uiteindelijke bijeenkomst en het op te stellen rapport gaven een bijzonder inkijkje in de LNV-burelen. Het concept-rapport week sterk af van de eindversie en het aan het licht komen van het jarenlang bedrog dat Wur pleegde met zogenaamde zoekgeraakt ammoniakdata werd weggemoffeld.

Sinds die Wob heb ik nog een aantal Wob verzoeken ingediend bij LNV en bij diverse provincies. Hiervan zijn er nog een aantal onderweg en voor de beantwoording is er diverse keren uitstel van de termijnen gecommuniceerd.

Greenpeace
Half december heeft LNV positief besloten over een Wob-verzoek van Greenpeace, gedaan op 14 juni 2021 met vragen omtrent de communicatie over de totstandkoming van het rapport: ”Stikstofruimte voor de toekomst”.
Ruim 3200 pagina’s behorende bij dit Wob verzoek zijn begin januari online gezet en het is een hele kluif om te lezen, te beoordelen en regelmatig andere rapporten die worden genoemd op te zoeken en te kijken wat daarin staat. Het rapport is onderdeel van een drieluik van ABD Topconsult. In dezelfde maand vorig jaar zijn van deze adviesgroep ook de rapporten “Kiezen en delen” en “Normeren en beprijzen van stikstofemissies” verschenen. Alle drie de rapporten hebben de dezelfde teneur. De natuur gaat kapot en de hoofdschuldige is de veehouderij en die moet krimpen.
Het is beetje een sport om in de Wob stukken te proberen na te gaan wie nu eigenlijk wat zegt in de bijgevoegde mails waarvan de mailadressen deels of helemaal zwart zijn gelakt. Een deel van de schrijvers ken ik en aan de hand van de formuleringen kan ik redelijk goed inschatten wie de schrijver is.

ABD Topconsult
ABD Topconsult is een groepje hoge ambtenaren op de reservebank. Deze zijn soms vanwege een reorganisatie ergens tussen wal en schip geraakt soms omdat ze op de vorige plek niet helemaal top functioneerden of omdat ze bijvoorbeeld alleen worden ingezet als troubleshooter die doorgaans wat sneller rouleren.

ABD Topconsult doet zich voor als onafhankelijk adviseur/samensteller van rapporten maar dat is geenszins het geval. Sterker nog, het tegendeel is het geval. Ambtenaren van LNV en de voorzitter van ABD Topconsult schrijfgroep hebben veelvuldig contact over de gewenste inhoud en richting en de ambtenaren van LNV zijn sturend.

Opvallend is ook dat een nog niet gepubliceerd lopend onderzoek door Wur en Stichting Biosfeer als input is gebruikt. Dit onderzoek is ook niet later, na publicatie, aan de literatuurlijst toegevoegd maar het is hoogstwaarschijnlijk het onderzoek: “Stikstof en Natuurherstel” welke door de heren De Vries en Van den Burg in opdracht van Natuurmonumenten is gemaakt. In de literatuurverwijzing onderaan op pagina 44 staat dit nog lopende onderzoek onder een andere naam genoemd namelijk: “Stikstof en natuurverliesrisico”.

Dit rapport heb ik natuurlijk ook gelezen. Wat blijkt: ook hier zijn de niet door stikstofdepositie metingen gevalideerde modellen van het RIVM het uitgangspunt. Daaromtrent wordt een hele analyse opgezet van dunne eierschalen en gebroken vogelpootjes. Dat je dit binnen een jaar kan oplossen met normaal bekalken, iets wat vroeger ook gewoon in onze cultuurbossen werd gedaan, wordt maar even vergeten.

Het ABD Topconsult rapport
In het voorwoord van het rapport “Lange termijn verkenning Stikstofproblematiek” schrijft Harry Paul, de voorzitter van de ABD Topconsult schrijfgroep, dat de informatie van De Vries en Van den Burg onmisbaar was bij het formuleren van de doelen voor de lange en middellange termijn.

Arnold van den Burg is een activistische onderzoeker die Johan Vollenbroek van Mob ondersteunde bij een procedure over stikstof bij het Europese Hof. Bijzonder dat juist een rapport van zijn hand als onmisbaar wordt gezien door Harry Paul. Johan Vollenbroek zelf en Valentijn Wösten (advocaat van Mob en Volkert van der G.) komen ook voor met aanbevelingen voor de inhoud van het rapport.
Kalverhouderij geschoffeerd

Al lezende komen er meer dingen voorbij. Zoals een topambtenaar van Algemene Zaken die nu bij I&W werkt die uitermate denigrerend en schofferend over de kalverhouderij schrijft op een toon die bij een activist past. Volgens mij heb ik zijn twitterprofiel ook in beeld en daarin zie je groot enthousiasme voor Urgenda en andere vergelijkbare activistische clubs. Dat de kalverhouderij een hele belangrijk rol heeft in de hele melkveehouderijketen wordt niet door hem genoemd. Wel spreekt uit zijn bijdrage een aversie tegen veehouderij als geheel. Ik ben benieuwd of over deze schofferende opmerkingen ook vragen worden gesteld in de Tweede Kamer.

Reeks van concepten
Al heel in begin van de diverse concepten wordt de keuze gemaakt om de vermindering van de stikstofdepositie in Nederland op het bordje van de veehouderij te leggen. De andere sectoren gaan vanzelf wel omlaag vanwege het klimaatbeleid en de afbouw van het gebruik van fossiele brandstoffen is daarbij het idee. Dat er juist ook hele grote emitters zijn die niet zo veel Nox zullen verlagen blijft onbesproken.

Ook wordt in de mailwisseling over de onderzoeksopdracht met ABD Topconsult het stikstofdossier als aanleiding genoemd om andere vraagstukken zoals natuurontwikkeling en het klimaatvraagstuk (methaan) aan te pakken, maar nog sterker werd aangedrongen op herinrichting van het landelijkgebied. Dit is ook opgenomen. Op die herinrichting kom ik later terug.

Niet meten
In geen van de 3200 pagina’s heb ik de term “depositie meten” kunnen vinden. Wel het registreren en berekenen van emissie en een paar keer het meten van emissie. Dat meten van stikstofdepositie, maar ook het onderzoeken van stikstof in de bodem niet voorkomen is natuurlijk verbazingwekkend.

Zeker als er ook in de mails en verschillende bijdragen grote zorg wordt uitgesproken over de schijnnauwkeurigheid en grote onzekerheden waar Aerius en het rekenmodel Ops mee kampen. Afwijkingen met factor twee locatie specifiek. De eerste de beste rechtszaak over onteigening met als basis een rekensom waar een onzekerheid in zit van factor 2 wordt vast vermakelijk.

De onzekerheden worden niet alleen door Staf (Stichting Agrifacts, red.) aangeven maar ook door een wetenschapper van de Universiteit Leiden en door het Rivm zelf. Toch dendert de ABD Topconsult-trein door om vooral de veehouderij als oplossingsbrenger voor het “stikstofvraagstuk” te slachtofferen.
Er wordt gestuurd in de teksten in welke gebieden de veehouderij dient te verdwijnen en waar nog enige ruimte is. Ook welke instrumenten daarvoor beschikbaar zijn zoals het mogelijk innemen van vergunningen worden genoemd door de landsadvocaat.

25 KM
Minister Schouten heeft vorig jaar besloten in navolging van de commissie Hordijk om de afstand van stikstofdepositie vanaf de bron gelijk te trekken. De afstand voor ammoniak vanuit de veehouderij ging tot meer dan 100 km en die van verkeer Nox tot 5 km. Dit lijkt voordelig voor de Landbouw echter die 100 km was omstreden en die 25 km waarop ammoniak tot depositie kan leiden kent ook geen wetenschappelijke onderbouwing door depositiemetingen. Het zou ook minder dan 5 km of 1 km kunnen zijn.

In de onderliggende stukken die ook hier weer aan de orde komen maar die ook via een andere Wob omtrent Schiphol al in beeld was, is er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor die 25 km. Anders dan dat we kunnen bedenken dat bij de keuze voor 5 km of minder er ook minder veehouderijbedrijven in het rekenmodel tot depositie op stikstofgevoelige natuur zou leiden en dat is bij voorgenomen herinrichting van het platteland niet gewenst.

Stikstof bijzaak
Een opvallende mailwisseling is er met een medewerker van het PBL over de milieuschade van de diverse stikstofsoorten. De milieuschade van stikstof (Nh3 en Nox samen) aan de biodiversiteit is jaarlijks circa 1,1 miljard. Hiervan zou circa € 344 miljoen zijn toe te schrijven aan Nox dus verkeer en industrie. Blijft over voor veehouderij € 756 miljoen. Op deze getallen kom ik op het eind terug.

Na lezing van alle 3200 pagina en een kleine vijfhonderd pagina’s in vernoemde rapporten kun je maar tot één conclusie komen. Stikstof is bijzaak.

Het is een mooi argument om tot herinrichting van het landelijk gebied te komen. Het gaat om het vrij maken van grond voor natuur, infrastructuur en bebouwing. Toen ABD Topconsult haar rapport schreef was er circa 5 miljard euro bestemd voor het beleid. In het coalitieakkoord is 25 miljard voor het stikstofvraagstuk uitgetrokken.

Het overgrote deel van dit geld gaat naar de opkoop van veehouderijbedrijven, het afwaarderen van de grond en deze weer kunnen inzetten als “landschapsgronden” waarop extensieve vormen van landbouw mogelijk zijn in de omgeving van natuurgebieden. Dit moet gebeuren via een gebiedsgerichte aanpak, de zogenaamde GGA.

De boeren/boerinnen in die gebiedscommissies worden gebruikt als schaamlap voor het zogenaamde draagvlak van het bedrijfsleven. In alle drie de rapporten van ABD Topconsult staat te lezen dat de door Carola Schouten gewenste kringlooplandbouw en natuur inclusieve landbouw als een soort van buffer fungeren tussen natuurgebieden en de overige landbouw.

Herinrichting landelijk gebied
In alle drie de rapporten wordt gesproken over herinrichting van het landelijk gebied. Exact de woorden die stikstofminister Van der Wal gebruikte bij haar introductie. Op de website van LNV staat inmiddels het introductiedossier wat de ambtelijke staf heeft samengesteld voor de nieuwe bewindslieden Staghouwer en Van der Wal.

In dat introductiedossier staat ook een organogram van LNV. Op 1 januari stond in het organogram van LNV nog een DG Natuur, Visserij en Landelijk Gebied, DG NVLG Johan Osinga. In het nieuwe organogram, welke in het introductiedossier is te zien, heeft Osinga de functie “Kwartiermaker transitie landelijkgebied” gekregen.
LNV gaat 25 miljard euro spenderen om de berekende jaarlijkse milieuschade van € 756 miljoen te halveren in 2030 dat is dus een daling van die milieuschade van circa € 328 miljoen.

De basis voor deze enorme uitgave van 25 miljard zijn rekenmodellen die niet door metingen zijn gevalideerd. Rekenmodellen waarvan het Rivm zelf, het Plan Bureau voor de Leefomgeving en de cie. Hordijk zeggen dat ze niet geschikt zijn voor plaats specifieke depositieberekeningen. Alsof je bij een verkeersovertreding een boete krijgt omdat je, waar je vijftig mag, mogelijk tussen de 30 en 60 hebt gereden.

Nauwkeurig depositie meten doen ze niet
Sterker nog in geen enkel stuk, en ik heb de afgelopen weken en maanden circa 5.000 pagina’s doorgenomen, is een woord over stikstofdepositie metingen en het typeren naar stikstofbron te lezen. 25 miljard gaan uitgeven maar niet eerst meten of de rekenmodellen en de bestaande stikstoftheorie ook in het echt zo uitwerkt, is op zijn zachts gezegd niet een echt heel zorgvuldig besluit.

De 25 miljard wordt geparkeerd in fondsen zodat de Tweede Kamer geen zicht meer heeft op de besteding en wordt beperkt in haar controlerende taak. Tussen de drie- en vierduizend veehouderijbedrijven krijgen een kruis over het bedrijf als zijnde “piekbelaster” door de provincie te verwerven om onderdeel te gaan vormen van de landschapsgronden waarop de natuur-inclusieve transitie zonder verdienmodel in de markt moet gaan plaatsvinden. En ter vermindering van de stikstofdruk.

In Rusland en voormalige Oostbloklanden hebben we van dergelijk staatsingrijpen een ruim vijftig jaar durende praktijkproef gezien; dat was niet echt een groot succes als het gaat om boereninkomen.

Advies aan veehouders
Mijn advies aan veehouders is. Zorg voor een goede rechtsbijstandverzekering en sluit je aan bij StikStofClaim. Naast StikStofClaim en de POV zie ik momenteel geen andere club die voldoende scherpte en doorgronding heeft op het stikstofdossier om de belangen te kunnen verdedigen.

Pasmelders, jullie zitten klem en ik zie niet hoe provincies en het rijk tot een snelle oplossing gaan komen binnen het huidige wettelijke bestel. Jullie worden sinds 29 mei 2019 aan het lijntje gehouden en dat gaat nog jaren duren. Gezien de ruimtelijke ambities welke door de ambtenaren zijn opgeschreven heeft de overheid voorlopig ook geen belang om met een oplossing te komen.

Belangenbehartigers, stap op de rem en ga niet verder tot dat er daadwerkelijk in ieder stikstofgevoelig natuurgebied stikstofdepositie metingen en herkomst typeringen zijn verricht.
Tweede Kamerleden maar vooral Eerste Kamerleden, jullie kunnen de ministers dwingen om voordat er 25 miljard over de balk gaat er daadwerkelijk stikstofdepositiemetingen gaan plaats vinden. De Rekenkamer heeft hierover vorige week een zeer kritisch commentaar gegeven en zegt eigenlijk “dit kan zo niet”.

We mogen hopen dat in een rechtstaat de ambtelijke (staats) greep naar de macht over boerengronden zonder deugdelijke wetenschappelijke onderbouwing gaat sneuvelen bij het Europese Hof.

Voor veehouders wordt het een heel belangrijk jaar, erop of eronder voor velen.

Sterkte in deze moeilijke tijd.
Tekst: Jan Cees Vogelaar

Deel dit topic

Reacties

J Andringa
Oei, die laatste zin.
+1
Boerbakje
Een vraag die bij mij boven komt drijven.
Wat is de relatie tussen ABDTOP consult en het World Ecomomic Forum?
In de WEF papers stond tenslotte ook dat er hoge ambtenaren bij WEF betrokken zijn.
Het is typisch een organisatie om vanuit de achtergrond een bepaalde agenda er door te drukken.
klant
@Boerbakje je moet maar durven
+3
j h p
Daarom wordt er in LNV vacatures ook niet gevraagd naar enige kennis van landbouw, dat zit alleen maar in de weg.
Coen
@j h p , op LNV zitten veel teveel juristen en bedrijfseconomen, en een stelletje activistisch-linkse WUR-afgestudeerden 😞
@Coen juristen veel dat klopt
Bedrijfseconomen zitten er niet veel ik ken er geen. Ecologen wel hele bossen
+1
pieta
Quote Reactie van @jan-cees-vogelaar:
Ecologen wel hele bos

De naam van het beroep zegt alles, logen over vanalles. 😁
+2
kanniewaarzijn
Zet die "recht"staat maar uit je hoofd. De kermis gaat gewoon door, met of zonder onderbouwing!
j h p
Dat volk werkt blijkbaar op basis van sterke persoonlijke voorkeuren/meningen/overtuiging voor de overheid/staat der Nederlanden, die moet je er toch uit kunnen schoppen.
Het aanvinkvakje aldus naar waarheid ingevuld zullen ze wel negeren of niet tegen komen.
verwijderd
j h p
@kanniewaarzijn Hebben ze de opdracht gekregen om op basis van sterke persoonlijke voorkeuren/meningen/overtuiging te handelen, lijkt me stug.
+1
kanniewaarzijn
@j h p Het is toch de bedoeling van de overheid om het land te herinrichten? Daar hebben ze het stikstof"probleem" voor bedacht. Die ambtenaren en "wetenschappers" zorgen voor het "wetenschappelijke" sausje om de niet bestaande milieuvervuiling in de benen te hijsen en in stand te houden.
j h p
@kanniewaarzijn Het is ook wel gebleken dat je als politicus een heel stuk dieper moet graven om de waarheid te achterhalen dan dat gene maar voor lief nemen wat de ambtenaren voorschotelen.
kanniewaarzijn
@j h p Niet zo naïef! Politici zijn er zelf bij betrokken.
j h p
@kanniewaarzijn jenever, turf en achterdocht, naïef valt wel mee.
Politici zitten heel niet lang genoeg om het te kunnen doorgronden.
+3
kanniewaarzijn
@j h p Dat de landbouw hier (grotendeels) het land uit moet om plaats te maken voor TRISTATECITY is toch al heel lang bekend. Hoe kom je van de boeren af? Door aanpraten milieuvervuiling, kostenverhogende regelbrij over ze uitstorten, dierziektes introduceren, demotiveren.....enfin, alle rottigheid die we de afgelopen jaren over ons heen hebben gekregen. Ambtenaren voeren dit uit, maar wel in opdracht van!
+1
mlkvhoudr
@JanCees respect alleen al voor het doorspitten van zoveel tekst, daar voor hulde.

Wat ik niet uit jouw verhaal begrijp of die van @John Spithoven waardoor het zitting nemen in gebiedscommissies de avg op de privacy zou omzeilen, grote kans dat ik dit verkeerd zie of begrijp maar de bestuurders kunnen dan toch slechts adressen doorgeven die zichzelf bij de best betreffende bestuurder gemeld heeft?
+3
@mlkvhoudr Was het maar zo. Helaas niet.Jij weet denk ik redelijk goed de dieraantallen van jouw buurman of een kennis die binnen 1 km van een N2000 gebied zit.
Stel nu dat jij Pas melder bent en buurman binnen 1 km heeft geldige Nb vergunning. Jij zit in de gebiedscommissie. Om jouw Pasmelding te legaliseren moet er ergens een piekbelaster worden uitgekocht. Dan zou er de verleiding kunnen ontstaan om buurman op te geven als piekbelaster want jij weet hoeveel dieren deze in stal heeft staan en dus mogelijk piekbelaster is.
Het lastige voor de provincies en LNV is dat ze hiervoor niet de RVO gegevens mogen gebruiken.

Wat de provincies als tijdrovend alternatief hebben is om de omgevingsdienst op basis van afgegeven vergunningen de bedrijven te gaan bezoeken en te gaan dieren te gaan tellen. Maar dat blijkt ook een dingetje te zijn . Capaciteitvraagstuk en de vraag of je gegevens verzamel in een reguliere vergunning controle wel mag gebruiken bij aankruisen als piekbelaster.

Dus om snelheid te maken en om te kunnen schermen met de woorden (in goed overleg met het bedrijfsleven tot stand gekomen) hebben ze een aantal trekpoppen in gebiedscommissies nodig.

Nu is mijn wedervraag.
Wat is er op tegen om tegen de provincies en LNV te zeggen.
Prima die stikstofaanpak van 25 miljard maar we gaan eerst even echt de stikstofdepositie meten in die 161 N2000 gebieden en stikstof typeren naar herkomst. En we nemen in al die gebieden grondmonsters en monsters van het bovenste grondwater. Pas dan gaan we met elkaar bepalen waar welke maatregelen effectief kunnen zijn.
Kosten hiervoor zijn circa 25 miljoen euro dat is circa 0,1% van die 25 miljard en kunnen we (kan ik) regelen binnen drie maanden. Dan weten we volgende jaar mei waar welke depositie is en vanuit welke bron. En we kunnen daarna meten hoe effectief de maatregelen zijn want dat kunnen we nu ook niet.
Graag hierop jouw antwoord of dit verstandig is of niet. Is het ja verstandig of onverstandig
En als het verstandig is hoe ga jij dan als LTO Noord bestuurder dit realiseren?
Noorderling
Quote Reactie van @jan-cees-vogelaar:
Dan zou er de verleiding kunnen ontstaan om buurman op te geven als piekbelaster want jij weet hoeveel dieren deze in stal heeft staan en dus mogelijk piekbelaster is.

Die NB vergunningen staan bijna allemaal op het internet, crv heeft veel openbaar, of je brengt wel selectief een bezoek.
Ik snap bezwaren, maar ik had toch wel gehoopt dat er meer achter zat om niet plaats te nemen in gebiedscommissies dan dat je toevallig alleen een buurman kunt aanwijzen. Verlinken wil ik het nog niet eens noemen, omdat hij of zij niets illegaals doet en met een inspectie of een beetje googlen 90% ook al te vinden is.
Daarnaast zou het ook niet in me opkomen, laat ze het lekker zelf uitzoeken, zou zo ook niet iemand kennen die er zo "laag" in staat.

Verder volledig met je eens, ook column dat het smijten met geld niets oplost en er tal andere kostenefficientere maatregelen zijn, of eerst eens een onderzoek gedaan zou moeten worden. Inmiddels bijna 3 jaar verprutst na mei 2019 en we zijn nog geen steek verder. Verschil tussen doel en middel wordt te gemakkelijk verwisseld op de ministeries.
@Noorderling Probeer het maar eens om voor bedrijven de dieraantallen op de vergunning te vinden. Gaat in de meeste gevallen niet lukken
cornelissen
@jan-cees-vogelaar Staan er toch op, heb je bij de aanvraag moeten opgeven en is vergund, waar ook de vergunde aantallen worden vermeld.
@cornelissen het gaat niet om de aanvraag het gaat om de aanwezige dieren. Depositie berekeningen op natuur en bepalen piekbelaster wordt gedaan op dieraantallen niet op aantal in vergunningen. Draai Aerius maar eens
Noorderling
@jan-cees-vogelaar
Waarom salderen onze Brabantse vrienden dan wel met stal capaciteit, die al dan niet al jaren leeg staan?

Uiteindelijk is reduceren intern salderen of minder dieren houden, waarvan de winst naar de overheid gaat.
@Noorderling omdat de ondernemer eigenaar daar zelf de gegevens kan leveren je mag nog wel je eigen gegevens afgeven binnen avg regels
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @jan-cees-vogelaar:
we gaan eerst even echt de stikstofdepositie meten in die 161 N2000 gebieden en stikstof typeren naar herkomst.

Zoals je zelf al aangeeft in je column: het gaat helemaal niet om stikstof. Stikstof is slechts een bedacht middel, waarom zouden ze dat dan gaan meten?!
+4
BoerBart
@jan-cees-vogelaar Afgezien van de eerste alinea, kom je met dit ijzersterke betoog, tot de kern van het probleem.
Ik zou je wel 50 duimpjes willen geven.
mlkvhoudr
@jan-cees-vogelaar ik heb het gelezen, ik ben maar een boertje uut de provincie, moet nog melken, dus kom er vanavond op terug zo dat ik ook een zinnig antwoord kan geven. Ik ben overigens geen bestuurder. Ik kom er op terug
+1
mlkvhoudr
@mlkvhoudr ok wat is er op tegen om eerst te meten, de milieu mensen zullen aangeven dat er geen tijd meer te verliezen is en dat de schade anders onomkeerbaar word, de woning bouwers zullen zeggen wij kunnen niet nog 1.5 jaar stilstand gebruiken, dat zijn beide argumenten waar moeilijk om heen te werken is, als ik de argumenten tegen moet verzinnen, mijn probleem wat ik met dit onderwerp heb is dat mannen die ik hoog heb zitten 2 totaal tegenstrijdige dingen hoor zeg, ik heb jou en John hoog zitten qua feiten en inlezen, maar ik heb bijvoorbeeld Herman bakhuis ook hoog zitten, dus het is voor mij totaal niet te doen om dan te zeggen, ik volg totaal jouw/jullie lijn of totaal de lijn van juist wel meepraten, daar komt nog bij dat elke opkoop regeling de laatste jaren strak overschreven is, dus dan denk ik als simpele ziel als de overheid haar centen kwijt wil en er melden zich voldoende vrijwilligers om uitgekocht te worden wat is daar dan mis mee.

Tegelijkertijd denk ik wel dat in die tijd dat dat zijn beslag heeft er niks tegen is om ook daadwerkelijk te gaan meten, zo dat er over 1.5 jaar duidelijkheid is, dus zo zou ik het aanvliegen denk ik, eerst de vrijwilligers, tegelijkertijd meten
+1
de Tank
@mlkvhoudr Niets mis mee denk ik als dat meten maar gebeurd is voor er eventueel onteigend wordt. Zolang het vrijwillig is heeft men keus.
@mlkvhoudr Dat zei het LC al in 2019 . Non regret zoals vrijwillige be eindigen en water bij mest en water bassins aanleggen in gebieden met weinig oppervlaktewater meer weidegang waar het past allemaal prima maar wel eerst echt depositie gaan meten. We zijn inmiddels drie jaar verder en LTO roept al jaren we moeten gaan meten. Waar is LTO aan het depositie meten?? Waar is LNV aan het depositie meten? Mesdagfonds laat meten al sinds 2020 en nog jaar te gaan . En ondertussen jast LNV vlug door want ze willen niet meten .
matt
@jan-cees-vogelaar dat heb ik hermen ook horen zeggen,ze willenniet meten
Want de uitkomst bevalt ze niet.
Ze zetten liever modellen naar hun hand.
Leo,s vriend
Quote Reactie van @jan-cees-vogelaar:
Waar is LTO aan het depositie meten??

Lto noord zit toch in het Mesdagfonds? En zo niet, dan de naam aanpassen lijkt me.
Of zit ik fout?
@Leo,s vriend lto noord zit niet in Mesdagfonds
Naam
Mesdagfonds moet je aan het bestuur voorleggen
de Tank
@jan-cees-vogelaar respect voor het uitzoeken, good job👍👍👍 speerpunt is vooral dat het meten=weten naar voren moet komen. Als het gewoon te meten is, is het ansurd dat dat niet gebeurd. Daar zullen de landbouw vertegenwoordigers binnen die commissie op blijven moeten hameren. Als dat niets opleverde kunnen ze er net zo goed uit.
+3
@de Tank meten is weten is prima maar dsn wel echt stikstofdepositie meten en niet de luchtconcentraties
En bij meten weten herkomsttypering doen zodat we weten of herkomst ammoniak of Nox is
de Tank
@jan-cees-vogelaar dat bedoel, alles wat meetbaar is lijkt mij.
KOC1981
@jan-cees-vogelaar We kijken volgens mij allemaal met spanning uit naar de eerste resultaten van de metingen voor het mesdagfonds. Wanneer kunnen we die verwachten?
@KOC1981 2023 eindraport
Melkveehouder.
@jan-cees-vogelaar ‘er moet een piekbelaster worden uitgekocht om de PAS melder te legaliseren’. Wie gaat dat betalen Jan-Cees?

Weet jij misschien wat ze bedoelen met legaliseren? Betekent dit:
-dat de PAS melder alle ruimte/aantallen dieren van de melding vergund krijgt; -het aantal dieren ten tijde van het ‘afschieten van de PAS door de RvS in
2015;
-het (laagste) aantal dieren vanaf het jaar van introductie van de aanwijzing
van de relevante natura 2000 gebieden zoals door de Rechtspraak inmiddels bepaald?

Je opmerking ‘jij weet hoeveel dieren er in de stal staan en of hij dus mogelijk piekbelaster is’ begrijp ik niet goed. Kun je dit nader toelichten?

Heel veel respect voor je inzet en vasthoudendheid!
@Melkveehouder. ik zou zeggen ga zelf op onderzoek uit
+1
Melkveehouder.
@jan-cees-vogelaar daar was ik mee bezig, vandaar mijn vragen aan jou. Maar dat schiet niet erg op😉
cs-agrar
JC, mijn complimenten voor deze uitzoekerij, tis te hopen dat dit opgepakt gaat worden door de (gezamelijke) belangengroepen
Willem123
@cs-agrar Ook een groot compliment van deze kant hier van uit de provincie groningen
Klavertje
Fdf en lto zitten aan tafel
demelkboer
Oke effe vanuit de andere kant geredeneerd: hoe gaat de provincie inventariseren wie er hoeveel koeien melkt en wie er hoeveel koeien vergund heeft als ze door de AVG de Nbw i formatie niet mag gebruiken?
+2
matt
We worden aan alle kanten,genaaid dat is wel duidelijk.

Alleen precies door wie,en hoe zul je nooit in een wob verzoek gaan lezen.
Mijn theorie is dat abd topconsult is ingehuurd om een “ onafhankelijk” rapport te schrijven.
Een goed verstaander leest dus,dat hun is ingefluisterd wat erin moest komen
Staan.
@jan-cees-vogelaar goed werk 👏
+1
kanniewaarzijn
@Nevergiveup "Hun vrees is dat de steun voor de liberalen in de agrarische gebieden verdampt, onder meer ten gunste van BBB"

Jammer dat het wéér niet om de bevolking gaat, maar om de vrees dat hun eigen partij leegloopt!

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's jan cees vogelaar en ammoniakrechten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
47
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
0