Illustratie van:

Massey Ferguson 6475 Dyna-6 - Starten/stoppen verloopt dit normaal?

Tractor heeft zo'n 4000u op de teller en werkt correct.
Bij het starten valt me op dat je toch vrij lang (3-4 sec) moet doorstarten voordat de motor aanslaat. De starter gaat vlot en snel rond, het lijkt erop dat de diesel pas laat in de motor komt. Filters zijn vernieuwd, diesel is van goede kwaliteit.
Bij het stilleggen valt het ook op dat de motor heel kort even versnelt. Pakweg van 750rpm naar 1000rpm om daarna stil te vallen. Dit was ook al zo bij aankoop maar lijkt na het vernieuwen van de filters minder fel te zijn.
Is dit normaal bij deze tractoren? Er zit een elektronisch gestuurde brandstofpomp op.

Verder werkt de tractor wel fijn, supersterk op de pto met een schliesing 440ZX hakselaar, pto op 1000rpm en motor op 1500 rpm geeft die geen krimp.
Er lopen hier 12 tractoren maar met dit type MF heb ik weinig ervaring, alle tips zijn welkom.

Deel dit topic

Reacties

+1
mf 6150
Sisu? Dan moet je het contact aanzetten (2e moment). Dan hoor je de pomp lopen en daarna kan je doorstarten.
Als het een perkins is zouden je verstuivers kapot kunnen zijn.
@mf 6150 Perkins motor met de bosch VP40 pomp.
Met een kapotte injector zou die toch niet mooi lopen? Ik kan ze eens laten testen bij een revisiebedrijf eventueel.
+1
rubenv
@mf 6150 dit klopt idd de 6485 waar ik bij mijn eerste baas mee reedt was dit ook zo
eerst even op contact zette dan pas starten
is met mn cvx (ook n sisu) het zelfde verhaal
schluterman
Bij volvo l90g waren de injectors niet goed meer die verloren druk en dat verklaarde het lange doorstarten. Let wel het is een deutz motor
Jan mf6465
Dat versnellen bij het stilleggen is normaal. Mijn 6465 heeft dat ook. Dat heeft met de constructie van de pomp te maken heeft een monteur van Mf mij eens verteld. 3 a 4sec starten eer hij loopt lijkt me normaal. Elektronische pompen spuiten pas in als ze hun volledige vereiste inspuitdruk hebben om rook zoveel mogelijk te vermijden bij het starten. Dat de motor daar een paar keer voor rondgaat is onvermijdelijk.
radium45
@Jan mf6465 Klopt helemaal, net als bij een CR pomp, spuit een VP pomp pas brandstof in als de vereiste drukken behaald zijn. Wat al beschreven is, wil het wel schelen door de trekker eerst een seconde of 4 a 5 op contact te zetten en brandstof rond te laten pompen.
+6
flip1150
Er is bijna geen enkele moderne motor die zo vlug aanslaat als een goede oude. Zit vaak in de electronica. als hij telkens na 3 seconde start zie ik het probleem niet. Ik heb smorgens langer werk om op gang te komen.
Jan mf6465
@flip1150
Oude Toyota landcruiser 4.2td start eer je de starter hebt horen draaien. Wel elke keer een wolk rook en alle 100000km nieuwe lagerschalen zetten omdat hij al draait eer er olie is. Ze gaan wel oneindig mee als je dat blijft doen.
+1
RobVolvo
Als ik het zo lees heb je een 6475 Tier2, tenminste aan het versnellen van toerental bij uitzetten te horen. Dit is eigenlijk gewoon nog een oud brandstofsysteem, geen commonrail dus. Alleen de pomp is elektronisch aangestuurd ipv. een mechanische regelaar. Deze hebben altijd een iets vertraagde start en uitzet vind ik.. 😅 Wanneer je de trage start (vooral bij een warme(re) motor) bij een Tier3 met Perkins hebt dan zijn het vaak de verstuivers...
Klein Rot
@luk-van-der-velpen
Dat doen de moderne door elektronica gestuurde motoren, het motormanagement moet eerst de positie van de krukas en de nokkenas bepalen om te kunnen uitrekenen wanneer welke cilinder moet worden ingespoten.
frammi
Als het een commonrailmotor is dan moet het brandstofsysteem ook eerst voldoende druk opbouwen.
NH-Ford
Misschien even handig als vermeld wordt welk bouwjaar en model type het betreft.
Zit namelijk nogal een groot verschil in.
+1
DANOONTJE POWERR
@NH-Ford als je alle reacties gelezen had wist je nu genoeg.
+1
NH-Ford
@DANOONTJE POWERR
Jaartal is ook relevant.
Zou wellicht andere regeerders hier ook helpen, wordt namelijk veel over commonrail gesproken, is niet van toepassing hier.
Allemaal bedankt, ik weet intussen voldoende.
Wat ik wel nog wil bekijken is of het lonend is om de vooras te wisselen, momenteel ongeveerd, ombouw naar geveerde vooras en eventueel zelfs ook luchtgeveerde cabine ga ik bekijken. De trekker staat in een arm maaier dus enkel het verplaatsen is dan een issue. Maar we maaien wel over gans België, dus een ritje van ruim 100km zit er toch regelmatig in.

Bedankt!
NH-Ford
@luk-van-der-velpen Is deze trekker uitgerust met een loadsensing hydrauliekpomp?
@NH-Ford Ja, klopt
NH-Ford
@luk-van-der-velpen anders werdt het sowieso lastig.
Ma goed, wat allemaal niet kan, in iedergeval is het heel wat overbouwen.
Tevens zal hij aan laptop moeten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 6475 Dyna-6 en hebben de trefwoorden massey ferguson , brandstofpomp en tractoren geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0