Fosfaatrechten, Dierrechten en stikstof
Na de kamerbrief van LNV 24 december is er terecht onrust ontstaan over een passage in de brief. Daar rept de minister in haar nadagen over invoering dierrechten.
Veehouders bellen terecht verontrust, maar ook wij weten het niet.
Ik zal mijn gedachtegang weergeven waarom er misschien een denkrichting die kant op is.
Met fosfaatrechten gaat de veestapel nooit meer groeien, dat is een vaststaand feit. Er is alleen een mogelijkheid dat gerealiseerde en nog niet in gebruikte stalruimte op plekken opgevuld wordt. Dus een verschuiving tussen bedrijven. Een mogelijke inperking van die gerealiseerde stalruimte is een inperking op het vrij gebruik van het eigendom. Dat even ter info.
Anderzijds levert (generieke) korting van fosfaatrechten geen stikstof op om bijv PAS meldingen of reductie voor de "stikstof deken" . Dierrechten zouden dat misschien wel tot doel kunnen hebben.
Daarnaast is er het regeerakkoord. Dat is een (onhaalbaar) versnellingsakkoord op het gebied van stikstof waarbij de doelen van het halen van de KDW op 74 % van het areaal in 2030.
We hébben in de WOB stukken kunnen zien hoe regie op ruimte en naar een Ontspannen Nederland op bestelling van de overheid is ontstaan met steun van LTO, RFC, COSUN en Agractie.
En voor de goede orde, bovenstaande weergave is op basis van een niet gevalideerd model en niet wetenschappelijk onderbouwde doelen. Daarnaast is deze interpretatie niet wat de Brusselse VHR van een lidstaat verlangd.
Hieronder een paar kaarten die uit de plannen komen en hun doorrekening en daarnaast het weerleggen van de onhaalbare KDW doelen zoals in regeerakkoord wordt gesteld.
Veehouders bellen terecht verontrust, maar ook wij weten het niet.
Ik zal mijn gedachtegang weergeven waarom er misschien een denkrichting die kant op is.
Met fosfaatrechten gaat de veestapel nooit meer groeien, dat is een vaststaand feit. Er is alleen een mogelijkheid dat gerealiseerde en nog niet in gebruikte stalruimte op plekken opgevuld wordt. Dus een verschuiving tussen bedrijven. Een mogelijke inperking van die gerealiseerde stalruimte is een inperking op het vrij gebruik van het eigendom. Dat even ter info.
Anderzijds levert (generieke) korting van fosfaatrechten geen stikstof op om bijv PAS meldingen of reductie voor de "stikstof deken" . Dierrechten zouden dat misschien wel tot doel kunnen hebben.
Daarnaast is er het regeerakkoord. Dat is een (onhaalbaar) versnellingsakkoord op het gebied van stikstof waarbij de doelen van het halen van de KDW op 74 % van het areaal in 2030.
We hébben in de WOB stukken kunnen zien hoe regie op ruimte en naar een Ontspannen Nederland op bestelling van de overheid is ontstaan met steun van LTO, RFC, COSUN en Agractie.
En voor de goede orde, bovenstaande weergave is op basis van een niet gevalideerd model en niet wetenschappelijk onderbouwde doelen. Daarnaast is deze interpretatie niet wat de Brusselse VHR van een lidstaat verlangd.
Hieronder een paar kaarten die uit de plannen komen en hun doorrekening en daarnaast het weerleggen van de onhaalbare KDW doelen zoals in regeerakkoord wordt gesteld.
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's dierrechten en fosfaatrechten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Tweede kaartje komt uit de doorrekening PBL van oa eerste kaartje. En je ziet de overeenkomsten.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
zogenaamde belangenbehartigers druk in de waren om stallen vol te zetten. Toeval? chaos creëeren? handelen in voorkennis.. peildatum ligt nooit in de toekomst altijd int verleden... wie t weet mag het zeggen.
Dit ging al een tijdje rond en bepaalde mensen hebben weer behoorlijk vee laten komen.
Korten op gerealiseerde vergunning zonder compensatie is niet mogelijk , aantasting van vrij genot op het eigendom.
Vanuit de meststoffen wet is er een juridisch houdbare gebiedsindeling met per gebied aanvullend beleid.
Er lopen een aantal vervelende rechtzaken die de houdbaarheid van fosfaatrechten kunnen aantasten.
Er is stikstof ruimte nodig, het liefst snel en voor weinig budget.
Peildatum geeft gezeik maar jaargemiddelde doet meer recht aan investeringen ( hoewel fosfaatrechten afschrijfbaar zijn tot 2028)En de mededeling minister eind van het jaar duidt daar ook op. Niet meer beïnvloedbaar.
Mogelijk plan LNV is omzetting fosfaat naar gebiedsgerichte dierrechten ( KLW discussie voor eens en altijd over)
Per gebied sturen op dieraantallen, gebiedsderogatie .
Maar het blijft koffiedik kijken.
Dit maakt een ongelijk speelveld waar je als je er naast zot nooit meer aan meer rechten gaat komen en er met een gesloten knip word gewerkt
Varkensrechten in gebied zuid en oost hebben ook een andere waarde dan de rest van Nederland. Daarnaast is er in het verleden in het ene gebied ook meer gekort als in het andere. Ken uw historie
Lijkt er toch op dat er meer signalen zijn dat het ministerie ergens op aan het broeden is.