Illustratie van:

Fendt 311 - Hoe groot belang spoor breedte bij ploegen

Goede dag
ik overweeg een ploeg aanteschaffen heb mij even verdiep wat daar bij komt kijken heb even naar mijn trekker gekeken nu blijkt dat de spoorbreedte van de voor banden breeder staan zo 14cm totaal is dat groot probleem ?
Of maakt dat niet zo veel uit ?

Deel dit topic

Reacties

+1
Nevergiveup
Het gaat meer over de binnenkant van de wielen de voorwielen moeten zo'n 5 cm smaller zijn per kant dan de achter wielen , trekker zal zich dan voor tegen de ploeg voor trekken en als je het stuur loslaat zelf tegen de ploeg voor blijven lopen met iets overstuur als de ploeg ook goed staat afgesteld.

Dit kost het minste vermogen (brandstof besparing)
Nevergiveup
@Nevergiveup Als de voorwielen te breed staan , binnenkant in voor wel 10cm smaller als achterkant gaat de trekker onder een te schuine hoek (scheef) door de voor. Sommige ploegen kun je veel aan stellen , echter de kans is dan groot dat de ploeg het land in wil lopen en druk tegen de schoor stangen van de trekker gaat geven.
Nevergiveup
@Nevergiveup Ik heb trouwens alleen ervaring op (zware) klei , lichte grond en zandgrond is denk anders.
bio boer
@Nevergiveup het gaat om binnen kan van de banden voor zit er ongveer 14 cm totaal meer rumte dus staat de band 7 cm verder naar buiten per kant zo wel voor als achterbanden staan maximaal na binnen toe achter zit wielgewicht dus draai ze ook niet om passen dan ook niet meer onder de spatbord verbreders πŸ€”
Nevergiveup
@bio boer Die 7 cm lijkt me geen probleem , 5 is ideaal , ik ploeg met 4 cm. Heb lemken ploeg oud type , heeft wel ideale driepunts (paralelogram)en hoek verstelling.
Noorderling
@bio boer
Voorbanden zijn ook smaller denk ik?
Als de buitenkant van de voorbanden maar niet breder is dan de achterbanden dan is het het proberen wel waard.
bio boer
@Noorderling klopt buiten zijde hebben ze gelijk gezet ik las dat bij ploegen de binnen zijde gelijk moest zijn dus vroeg mij af of dat veel uitmaakt
DANOONTJE POWERR
@bio boer Denk dat je mijn opmerking hieronder gemist hebt maar binnenkant ongeveer gelijk werkt inderdaad lekkerder.
bio boer
@Nevergiveup hier ook zware klei tussen 30 en 40 % afslibaar
Nevergiveup
@bio boer hier tot 66% πŸ™ˆ
+1
bio boer
@Nevergiveup dan zit je on groningen of de greithoeke van friesland of hebben ze ook nog andere plaatsen met zo hoge afslibaarheid
Nevergiveup
@bio boer nee betuwe , ik noemde het zwaarste stuk , het loopt hier van 35 tot 66. Dat lastste perceel in het diepe veld is ook niet zo geschikt voor akkerbouw , maar in de droge jaren wel goed tarwe kunnen dorsen , staat nu trouwens wintergerst , erg geel met al dat vocht ....

Dus moet ook niet overdrijven 😁
bio boer
@Nevergiveup die is ook nog kalkloos laag in calcium is die wat behandelbaar
Nevergiveup
@bio boer organische stof en structuur na 12 jaar goed , regelmatig met schampost bemest nu in goede staat , in het groene vlakje op grond onderzoek , ph is 5,8 ff uit hoofd gezegd ( lig nu op bed) en calcium goed ( nagenoeg ideaal) maar dus wel energie in moeten stoppen , het was 12 jaar geleden nog grasland , fosfaat en kAli nog steeds te laag. Maar teelt goed , je moet het in de herfst op tijd om hebben en in de lente lang wachten.
+1
Nevergiveup
@bio boer Je moet het gewoon proberen heb in mijn leven verschillende trekkers en ploegen gehad , het stel wat ik nu heb , fendt met Lemken lijkt echt voor elkaar gemaakt te zijn , ploegt altijd netjes
DANOONTJE POWERR
@bio boer Als jouw voorwielen hart op hart breder staan en voor het gemak van uitgaande bij een normale verhouding, bijvoorbeeld 13,6 voor en 16,9 achter dan staan je voorwielen waarschijnlijk met de buitenkant gelijk aan de buitenkant van je achterwielen.
Dat werkt niet lekker met ploegen, de binnenkant ongeveer gelijk of voor maximaal 5 cm meer tussen de wielen werkt lekkerder.
Ook ploegt het 't mooist als de ruimte tussen de wielen ongeveer of zo dicht mogelijk bij je werkbreedte ligt.
Bij een tweeschaar zal dat niet zo gauw lukken dus dan zo smal als lukt.
Veel ploegplezier gewenst!
bio boer
@DANOONTJE POWERR voorbanden staan al maximaal naar binnen voor spatborden en stuurslag dan moeten de achterbanden naar buiten
DANOONTJE POWERR
@bio boer en wat voor ploeg en ploegbreedte?
Hoeveel cm tussen de achterwielen?
+1
roscho
@bio boer Ik heb geleerd dat de voorwielen iets wijder moeten staan dan de achterbanden, zo'n 4 tot 5 cm (binnenkant banden). Daardoor trekt de achterkant bij het ploegen mooi tegen de vaste kant aan. Als je de instelling zo hebt als @Nevergiveup aangeeft, dan trek je de achterkant juist iets van de vaste kant af en zou je daarmee iets over het geploegde rijden.
Als de voorkant 14 cm breder staat, trekt daarmee de achterkant wel heel hard tegen de harde kant aan, maar ik denk dat je het gewoon moet proberen. Ik denk dat je de ploeg wel zo kunt afstellen dat het goed loopt.
+1
Nevergiveup
@roscho denk dat we elkaar niet helemaal goed begrijpen met dat "smaller" laten we zeggen dat tussen de achter wielen binnen gemeten 125 zit en tussen de voorwielen 135 (10cm smaller band spoor als de buitenkant gelijk is met achter wielen)

Dan trekt de voorwiel aandrijving de vooras tegen de ploegvoor , het achterwiel wil dan eigenlijk met 5cm bovenop gaan rijden , maar blijft dus strak tegen de ploegvoor , wat dus id. ,goed is zoals jij ook zegt.

Daarom moet het niet te groot zijn want dan wil het achterwiel te veel kluiven tegen de ploegvoor , en recht is ook niet goed , Want dan gaat hij er vanaf lopen. Bij mij is dit 4cm.

Bio boer heeft een 311 als ik het goed begrijp , is relatief een lange trekker , dan zal die 7 cm gewoon goed gaan.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @Nevergiveup:
Bio boer heeft een 311 als ik het goed begrijp , is relatief een lange trekker , dan zal die 7 cm gewoon goed gaan.

Nog meer kan ook prima, ik heb wel geploegd met 710 en 520 met de buitenkant gelijk.
Dat zou dan 19cm moeten zijn en liep prachtig.

Heb lang geleden ooit een trekker met verstelbare velgen met de binnenkant gelijk gezet, omdat we er toch mee bezig waren en er iemand riep dat dat het beste zou zijn en dat viel me later tegen.
Ging wel, maar mooi was anders...
+1
roscho
Quote Reactie van @Nevergiveup:
denk dat we elkaar niet helemaal goed begrijpen met dat "smaller" laten we zeggen dat tussen de achter wielen binnen gemeten 125 zit en tussen de voorwielen 135 (10cm smaller band spoor als de buitenkant gelijk is met achter wielen)

Als je dat bedoelde, had ik je inderdaad verkeerd begrepen. Bedankt voor de uitleg, we zijn het dus gewoon eens.
+3
hobbyboer
Ik zeg: mooi zo laten!

De afstand tussen de voorwielen moet groter zijn dan de afstand tussen de achterwielen. (is mijn mening)
+1
bio boer
Heb nog even na gemeten 123 cm voor en 110 cm achter tussen ruimte met wat minder druk in de achterbanden win ik meschien nog 2 cm
roscho
Quote Reactie van @bio boer:
met wat minder druk in de achterbanden

Het is sowieso beter om te ploegen met zo weinig druk in de banden als de bandenfabrikant toelaat, dan vouwen de banden zich mooi in de ploegvoor en ook als de banden wat breder dan de voor zijn, lopen ze er toch mooi in. Maar let wel op dat beide achterbanden precies gelijke spanning hebben, anders krijg je de ploeg niet goed afgesteld.
Cowboy3
@bio boer De afstand tussen de voorbanden is meestal groter omdat ze ook meestal smaller zijn.
edepot.wur.nl/140934/
+1
T60401
@bio boer gewoon zo laten niks mis mee. Bij mijn ploegtrekker zijn de voorbanden 10 cm smaller dan de achterbanden. Voorbanden staan buiten zijde zelfs nog iets breder dan de achterbanden. Dus voor heb ik iets van 22 cm meer ruimte tussen de banden dan achter.
+1
MaxxuM4ever
Interessant topic. Ik dacht ook altijd dat de binnenkanten van de banden gelijk moesten staan maar voor moet dus iets breder voor een mooiere en lichtere loop. Dank voor jullie kennis delen.
+1
roscho
@MaxxuM4ever Hier vind je een complete handleiding voor het afstellen van trekker en ploeg: edepot.wur.nl/140934/

Pikant detail: ik stelde dat het optimaal is als de afstand tussen de voorwielen plm. 4 cm meer is dan tussen de achterwielen. In het artikel wordt gesteld dat de afstanden gelijk moeten zijn. Ik heb die wijsheid ooit verkregen in een soortgelijk artikel, dat ik nu niet meer terug kan vinden.
roscho
@roscho En bij deze korte ploeghandleiding t.b.v. een ploegwedstrijd wordt wel gezegd dat er meer ruimte tussen voorwielen dan de achterwielen moet zijn: kpjposterholt.nl/wp-content/uploads/…
PieterA
@roscho Wat jij zegt klopt ook gewoon. Ik weet niet wie deze poster van Lemken gemaakt heeft, maar hij klopt voor geen meter. De spoorbreedte is ook belangrijk. Ik zou aan je spoorbreedte niks veranderen. Je moet alleen proberen recht te rijden en niet met je voorwielen tegen de wand van de voor klauwen. Zo kun je met je stuur zowel naar links als naar rechts wat kleine bochtjes er uit rijden.

Overweeg je een drie- of een 4-schaar?
+1
bio boer
@PieterA ik dacht nette 3 schaar dat heeft die trekker ook lekker in de macht op zware klei en zijn stukje goedkooper
PieterA
@bio boer Dan is je spoorbreedte precies goed om 40 cm per schaar te ploegen. Succes met verder zoeken!
T60401
@PieterA Kan je niet volgen waarom spoorbreedte van belang is. Je moet enkel de treklijn goed instellen. spoorbreedte maakt geen fluit uit.
spotmelker
@T60401 in principe met je eens maar niet alle ploegen zijn even gemakkelijk af te stellen en dan is wat meer ruimte ( grotere spoorbreedte) tussen de wielen wel gunstiger.
Fendt280S
@T60401 hangt er vanaf of je de treklijn kan instellen. Bij mijn ploeg kan ik alleen de eerste schaar breedte instellen.
+2
DANOONTJE POWERR
@T60401 een ploeg loopt uit z'n eigen al mooier als die in het midden van je trekker loopt dus is spoorbreedte wel degelijk van belang.
+1
bio boer
@DANOONTJE POWERR daarom maken ze de grote ploegen nu zekker ook zo dat je naast de voor rijd met gps zo dat trek punt in de midden zit ander zouden de achterste scharen buiten de trekker komen
+1
bio boer
@bio boer ze zeggen ook wel 3 en 4 schaar loopt mooiste of dat zo is weet ik niet
+1
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @bio boer:
3 en 4 schaar loopt mooiste

Inderdaad, omdat je treklijn dan het mooiste is
Nevergiveup
@bio boer 3 schaar bij jou 311 is mooie combi, 4 schaar is te veel als het een keer moeilijker gaat , dan is de 3 schaar veel beter , trekker moet het gewoon kunnen om goed ploegwerk te krijgen zonder structuur bederf.

Je hebt denk wel aan een.kant dat de trekker cm of 15 buiten de ploeg loopt ?
DANOONTJE POWERR
@bio boer Ja, qua treklijn is dat dan het mooiste.
Alleen grip onland is dan nog wel eens een probleem op klei.
Maar je ziet ook dat mensen die met een 5 schaar ploegen ook de spoorbreedte verbreden om een betere treklijn te krijgen.
+2
bio boer
@DANOONTJE POWERR vooral op bieten land wordt boven laag spekglad zag laast al fimpje met spaken wiel naast achterbanden gemonteerd
+1
PieterA
@T60401 Beetje late reactie, @DANOONTJE POWERR heeft het al goed verwoord. Ik kan nog wel een beetje de vuistregels vertellen die in de tijd van het produceren van de Rumptstad ploeg van van der Laan golden: Bij een 2-schaar hoorde een 13.6r38 achterband op 1,50 meter spoorbreedte. Je had dan 116 cm tussen de achterwielen. Bij een drieschaar hoorde een 16.9r38 achterband op 1,65 meter. Je had dan 1,22 meter tussen de achterbanden. En bij een 4-schaar hoorde 18.4r38 op 1,80 met 1,33 tussen de banden.

De 311 is natuurlijk 1 van de beste trekkers om voor een 3-schaar te zetten. Ik vind het een mooie ploegcombinatie. Bedenk nog wel even hoe je het laatste vaart langs de sloot wil gaan ploegen. Bij een drieschaar is een kantschijf een veel gebruikte oplossing.
bio boer
@PieterA wilde bij de sloot kant naar binnen ploegen 1x dus zeg maar rond om 1x naar binen dat daar weer tege aan ploegen of is dat niet verstandig
PieterA
@bio boer Dan worden je slootkanten steeds hoger en kan het water niet meer van het perceel af. Als je aan de kant begint noem je dat "de kant aanstorten". Als je bij de kant eindigd noem je dat "de kant afhalen". Als je te vaak aanstort heb je vaak een kilverbak nodig om de kanten af te slepen.

Zo'n afkantschijf voor de ploeg die jij op het oog hebt had hier vroeger iedereen. Nu zijn het veel 4 en 5-scharen. Die afkantschijven moeten er nog zat gebruikt zijn.
JD3010
Quote Reactie van @PieterA:
maar hij klopt voor geen meter

HebBje er dan wel eens een trekkracht meter ertussen gehad? Ik ben er weleens bij geweest en dan komen er wel verrassende gegevens uit.
Als je met 600's ploeg kan je helemaal niet meer corrigeren in de voor, ik zit dan klem in de voor.
PieterA
@JD3010 Waar bedoel je dat trekkrachtmeter tussen zit? Wat wil je meten?
JD3010
@PieterA Dat was toen een frame tussen de trekker en de ploeg. Daarmee konden de krachten gemeten worden, iets voor gevorderden.
Nevergiveup
@JD3010 Dat heeft natuurlijk niemand , behalve de ploeg fabriekant (misschien).

Zijn natuurlijk heel veel simpele zichtbare punten waar duidelijk is of de ploeg goed en makkelijk loopt.

De topstang hoort netjes recht van de trekker naar de ploeg te lopen , en eigenlijk heb je hem alleen nodig om aan het eind te heffen , tijdens het ploegen hoeft (mag) er geen kracht op staan.

De hefarm schoorstangen horen ook geen kracht op te vangen , staan normaal los , ik heb ze nooit te ruim staan want dan zwaait de ploeg zo naar het geploegde land als je de voor in rijd.

Dan komt het verder natuurlijk op aan dat het ploegwerk vlak ligt , dus dat allen scharen evenveel grond verzetten , speciaal de voirste achter het indevoor wiel.

Wentel hoek , de ploeg moet inprincipe water pas lopen

De grond moet netjes gedraaid zijn en niet terugvallen in de voor.

Er zijn ploegen waar je de agresiviteit van het schaar kunt verstellen (punt naar beneden/omhoog , heeft mijn lemken) , eigenlijk moet dat zo staan als je de hef helemaal laat zakken de gewenste ploegdiepte word bereikt maar niet veel te diep. Ik heb het net ietsepietsje te agressief staan en hou de ploeg aan de voorkant een ietsepietsie gelift. Dit heeft als voordeel dat op een rotplek de ploeg op de zelfde diepte gehouden kan worden , let wel ik heb geen wiel (dat zit denk alleen aan 5/6 schaar). Met wiel klopt mijn beschrijving denk niet.
Wat wel zo is , als de scharen te agressief staan gaat de ploeg zwaarder trekken , die wil dan dieper al kan hij dat niet door topstang druk (zie punt 1) of loopwiel.

Een strakke voor.

Voorscharen hoek / diepte / vrij strak langs rolkouter.

Rolkouter iets breder als rister hoofd schaar.

En er is altijd ook nog wat te vertellen over de hoek van de hefarmen naar de ploeg, al kun je dat niet altijd verstellen.
+1
JD3010
@Nevergiveup Klopt, ik heb dat bij Lemken een keer mogen zien.

Verder een mooie theoretische uitleg over het ploegen, maar helaas is de praktijk bij mij vaak anders. Als de voor na een dagje ploegen aardig recht blijft, ben ik tevreden.
PieterA
@JD3010 Die 600's zitten dan aan de achteras neem ik aan? Als je voorwielen dan binnenwerks 10 cm breder staan dan vanachter en je rijdt met je linkse wielen in de voor en je stuurt dan de trekker naar rechts (tegen de voor aan) dan gaat je rechtse trekstang iets naar achteren en links iets naar voren. Het gevolg is dat de ploeg (die los in de stabilisatie hangt en het liefst ploegt in de richting van het zoolijzer)naar rechts gaat en dus iets breder gaat ploegen. Dit lengteverschil lijkt minimaal maar je moet het maar eens in bv autocad uittekenen. Een viercilinder John-Deere uit de 40 en 50 serie zal zich hierbij anders (gevoeliger) gedragen dan een 6-cilinder uit de R-serie.
JD3010
@PieterA Maar waarom wil de de ploeg dan zo breder laten ploegen?

Met 540 voor en 600 achter loopt mijn trekker al klem in de voor, dan kan ik weinig corrigeren. Maar met de Vario ploeg is het veel makkelijker.πŸ˜‰
PieterA
@JD3010 Ik denk dat topicstarter wel wat aan de informatie kan hebben, vooral bij een niet varioploeg en smallere ploegbanden. Als je geen GPS hebt, maar wel een varioploeg is het voor de meeste mensen ook het makkelijkst om de voor met het stuur recht te houden.
+3
JD3010
@PieterA Alleen met het in en uit de voor rijden maar ik de einden wel recht, maar tijdens het ploegen altijd met de ploeg. Als de GPS in de trekker zit is het wel veel makkelijker om te zien hoever ik dan moet corrigeren.
bio boer
En een vario ploeg dan kun je alle schaar breedtes verstellen ?
PieterA
@bio boer Je veranderd eigenlijk de hoek van de risters t.o.v. het ploegframe. De zoolijzers draaien bij het trekken aan de ploeg weer in de rijrichting, waardoor je breder gaat ploegen.
bio boer
Zijn er ook merken die julie aanraden of juist afraden ? Zat zelf aan rumptstad tedenken
+1
Fendt280S
@bio boer ik zou een gangbaar merk kiezen waar de slijtdelen niet te duur zijn. Bij een vario ploeg verander je inderdaad de werkbreedte van alle scharen tegelijk.
+1
Nevergiveup
@bio boer Hier op de klei vind ik de Lemken de topper , paralellogram driepunts verstelling , en wat denk het ploeg werk op zware grond zo mooi maakt is dat de poot waar een schaar aan zit een soort veren staal is , het rister krijgt dan bij veel tegendruk van zware grond (zwaar stuk bv op een spoor) de neiging om de punt van het schaar iets naar binnen te duwen waardoor de ploeg op zo'n rot stuk dus juist niet meer mee gaat nemen (niet het land in gaat lopen) en de grond netjes blijft draaien

Maar een rumpstand is sterker gebouwd.
+1
Nevergiveup
@Nevergiveup ik heb al wel wat oudere lemken , hier onder de poot en de paralelogram verstelling met spindels

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

spotmelker
@bio boer ik heb met Lemken, Rumptstad, Cappon, Kverneland en Overum gewerkt. Voldeden alle goed maar ik zou op klei wel een ploeg nemen met korte cilindrische risters. Hiermee ervaarde ik minder last van terug rollen van grote kleibonken in de voor. En als je veel gewasresten onder moet ploegen is een ruime ploeg ( afstand tussen de ploeglichamen en hoogte) een voordeel.
Cowboy3
@spotmelker Hier na de 20 jaar Cappon vorige jaar weer ingeruild tegen een nieuwe,kunt er bijna alles perfect mee ploegen van natte blauwe stopverf tot droog grasland (klei) die zo hard is geworden als beton,maar los zand dat gaat niet lukken.
+1
spotmelker
@Cowboy3 sommige ploegmerken verloochenen hun afkomst ( in jouw geval klei) niet. 😄
+1
Cowboy3
bio boer
@spotmelker wilde denk ik maar hier in de buurt zoeken bij dealers dan ga ik er eigelijk beetje van uit de de ploeg geschikt is voor de grond hier in de regio
Nevergiveup
Sorry dubbel verwijderd
bio boer
Deze ploeg vind ik wel wat

lmbvdlaan.nl/occasions/nl/…
+1
spotmelker
@bio boer even over de schaarpunten heen kijken of ze nog (redelijk) op 1 lijn staan anders heb je kans dat hij krom is en vragen of je hem mag uitproberen. Op het eerste gezicht nog wel een knappe ploeg.
Fendt280S
@bio boer prima ja! Als het niet lukt dat ligt het niet aan de ploegπŸ˜„
Nevergiveup
@bio boer De loonwerker hier heeft een Lemken en een Rumpstand , toen de oude versleten waren hebben ze weer een lemken en rumpstand gekocht, dat zegt eigenlijk genoeg.

De rumpstand heeft een schaar minder , en daar moren ze nog wel eens bevroren land mee om wat eigenlijk net te hard is , zeer sterke ploeg.

Zou id. vragen of je hem niet een paar ha. Proberen mag.
bio boer
@Nevergiveup wil nu nog niet ploegen dat zal pas augustus worden wil meschien nog wel eens tarwe willen proberen als voorvrucht grasklaver wil wat meer aan grasland verbetering doen ook kwa drainage en bekalking ook al wat gedaan zo op de graszode bekalken heb ik mijn vraagtekens bij alles door loonwerker is toch ook wel kostenpost het lijkt mij gewoon wel leuk om zelf tedoen dan tellen mij uuren niet vind ik zelf dan wilde ik ook nog wel een roterkopeg met zaai opbouw πŸ˜ƒ
Nevergiveup
@bio boer πŸ‘, als het goed gaat mooi werk πŸ˜ƒ, je moet ook niet altijd tellen. Doe hier nu bijna alles zelf ,spullen houd ik netjes bij. En uiteindelijk is het saldo nu gewoon veel hoger als dat ik de loonwerker iedere keer moet bellen , tevens doe ik het op het moment dat het weer geschikt is , heb nu ook een kraantje en kar om compost te rijden , doe het als het nog gewoon droog is. Het heeft gewoon ook veel bedrijfs voordelen. Tijd tel ik ook niet , als ik aan het ploegen ben met radio aan en bakkie koffie erbij is het gewoon vakantie tijd πŸ‘
+2
bio boer
@Nevergiveup vooral het plannen met het weer vind ik lastig met loonwerker zelf kun je snel schakelen zo beslisen van we gaan nu zaaien want vanavond komt er regen
+1
Klein Rot
@bio boer
Als u dit "kverneland ploughing guide" in de zoekbalk invoert en dan de eerste suggestie opent krijgt u een mooi lesboek van Kverneland met instructies hoe een ploeg af te stellen is.
bio boer
@Klein Rot mooie trekker je profiel foto πŸ˜ƒ

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Klein Rot
@bio boer
Jawel hè is een W4 bouwjaar 1951 u hebt een Super W4 zie ik. Handige trekkers loopt altijd.
bio boer
@Klein Rot is voor de aardigheid hier dan is het hooien een feest meschien voor de farmall ook nog maar een ploeg kopen 🀣
Klein Rot
@bio boer
De B-450 is inmiddels vervangen door een 824
bio boer
@Klein Rot je kunt de trekker altijd aanslingeren als de accu leeg is πŸ˜‰πŸ‘
bio boer
@Klein Rot hij is van mijn broer maar ik heb er ook wel schik aan toen hebben we de pers samen gekocht zei als je trekker hebt moet je die ook gebruiken als trekker πŸ˜‰ nu wil die nog oude mestwagen hebben voor er achter
reinder-mf
Die spoorbreedte moet goed komen Jurjen. Op jouw grond ploegt een Rumptstad het mooiste. Je gaat grasland rond je boerderij ploegen neem ik aan?
bio boer
@reinder-mf ja dat is wel de bedoeling
+1
reinder-mf
@bio boer in Minnertsga staat ook nog een hele nette Rumptstad ploeg. Ook mooi in de buurt
bio boer
@reinder-mf heb even gekeken is wel deftige met vario met vario kun je ook wat minder diep ploeg toch om de smaller kan zetten dat moet in verhouding zijn voor goede keering of heb ik dat mis
+1
PieterA
@bio boer Ja, dat heb je helemaal goed, de beste verhouding is 2:3 bijvoorbeeld 22cm diep en 33 cm breed. En als je hem op z'n breedst zet kun je ook beter bij de kant.
Siete
@PieterA
Nou ben ik niet zo'n expert ploeger als de meesten hier, maar ik was een vario ploeg "gewend". Toen 3 jaar zonder, maar ben blij dat we nu weer een vario hebben. Alleen bij Boven over ploegen icm gps moet je wel elke keer een nieuwe ab lijn uitrijden/ opslaan als je met de vario aan t spelen bent.
Noorderling
Quote Reactie van @Siete:
Alleen bij Boven over ploegen icm gps moet je wel elke keer een nieuwe ab lijn uitrijden/ opslaan als je met de vario aan t spelen bent.

Op zulke nieuwe ploegen zit dan meestal toch ook wel ploegbesturing?
Zou met een 3schaar, als het niet veel extra kost wel voor een varioploeg gaan, kun je toch op het einde nog wat breedte smokkelen om bij de sloot goed uit te komen en kunt makkelijker je voor recht houden.

Wel weer nadeel als je een ploeg tegenkomt die met besturing heeft gelopen, is dat dat je de speling moet controleren. Als er ploegbesturing op heeft gezeten klappert dat ook hele dagen maar wat heen en weer.
Siete
@Noorderling
Geen idee. Wij hebben afgelopen jaar er ook een demo ploeg bij gehad die zowel boven over kan ploegen als in de voor. Daar zit geen ploeg besturing op. Denk dat je daar in onze regionen ook niet veel aan hebt met al die greppels en boomsingels. Meeste is toch niet recht. Maar goed dat is een aanname, heb er nog nooit mee gewerkt. Zelf rijd ik altijd in de voor tot nu toe.
reinder-mf
@Siete als je ploegbesturing gewend bent wil je nooit weer anders πŸ˜„
Vooral bij bonte grond is het fantastisch om bij de slootkant uit te komen
Siete
@reinder-mf
Je weet het verschil tussen de percelen bij jullie en bij ons? Geloof best dat jij nooit weer zonder wil idd.
Qua recht ploegen zou t wel ns handig zijn ja. Sommige percelen wisselt het vreselijk, zie m dan zonder correctie maar ns recht te houden.
+1
reinder-mf
@Siete ja bij jouw is het net een tikkie anders πŸ˜‚
reinder-mf
@Siete genieten zo 😜

(klik om te vergroten)

Siete
@reinder-mf
Hahaha het is je gegund kerel πŸ˜‰
Heb hier wel een paar percelen waar je wel ns een demo mag geven. Kijken hoe je dan nog geniet πŸ˜‰πŸ˜
+1
T60401
@reinder-mf Wordt het dan niet saai. Kan er wel van genieten door een beetje stuurmanskunst de voor recht proberen te houden en aan de kant proberen netjes uit te komen.
Pieter Buren
@reinder-mf dat vind ik juist het leuke aan ploegen. Lekker met de hand alles wat krom is recht maken (lijkt wel politiekπŸ˜‚). Het is soms wel wat extra werk om goed bij de sloot uit te komen en in het donker is het ook wat lastiger, maar daar leer je alleen maar van.

Ik heb trouwens ook nog een vraag aan de mensen die verstand hebben van ploegen.
Hoe komt het dat de ploegvoor soms instort aan de kant die je nog moet ploegen en wat kun je hieraan doen?
Ik was afgelopen week een nacht aardappelland bij vorst aan het ploegen en kon het niet voor elkaar krijgen om de ploegvoor mooi schoon te houden.
+1
Nevergiveup
@Pieter Buren Als de grond los gewerkt is heb je dat vaak , voor het ploegen te diep cultivateren bv. Als fe ploeg net niet de breedte van het buitenste achter wiel haalt is het direct veel minder omdat de grond eerst aangereden word.

Wat helpt is om het rolkouter iets breeder als het rister te zetten (1,5 tot 2cm), je ziet dan wel een klein brugje in de zijkant van de voor.
Pieter Buren
@Nevergiveup grond was niet voorbewerkt. Was wel wat aan de natte kant. Ik had die laatste schijf net wel net niet door het trekkerspoor lopen. Bij breder had ik nog meer slip en bij smaller strotte de voor nog meer in.
Als het weer zo is, zal ik eens naar die schijf kijken en misschien verstellen.

(klik om te vergroten)

En dit bedoel je mey brugje in de voor?
Nevergiveup
@Pieter Buren ja dat brugje bedoelde ik zo inderdaad.

Er lijkt al iets een verstekje in te zitten , al is het een beetje heel rommelig afgekouterd bovenin , is er iets anders wat de voor bovenin raakt , of loopt het rolkouter erg zwaar , of slingerd (lager er uit) het ?
Pieter Buren
@Nevergiveup dit is een foto van internet. Heb zelf geen foto van de ploegvoor, want het was donker. En nu is er alweer tarwe in gezaaid.
Maar ik weet nu ongeveer waar ik op moet letten. Zal ook nog even die uitleg op de kverneland website bestuderen waar iemand hier een link van stuurde.
De schijven draaiden wel soepel, dus denk niet dat het een lager is. Zou het ook nog kunnen dat het ploegwiel de voor weer indrukt? Ik had de topstang in het sleufgat.
T60401
@Pieter Buren wat ook wel wil helpen is de ploeg minder ver te laten draaien. Dus de aanslag van het wentelen verstellen en dan de topstang korter.
+1
reinder-mf
@Pieter Buren idd het schijfkouter even een klein slagje breder zetten dan blijft je voor mooi schoon.

Als je 100% evenwijdig ploegt met gps gaan je vervolgbewerkingen veel makkelijker. Denk aan bollen planten of land klaarleggen met een frontkopeg of frontfrees. De trekker hoeft veel minder te zoeken naar de juiste richting
+1
stannetje96
@Siete die gps kan ook bochten ploegen hoor 😜
Siete
@stannetje96
Haha ja dat geloof ik.
Maar heb wel vaker gesprekken/ discussies gehad met o.a. vertegenwoordigers. Maar als het dan aankomt op "doe het maar voor" dan zijn ze stil of vertrokken. Ik weet lang niet alles maar leer wel graag bij. Vooral op het gebied van GPS en de toepassingen in het grondwerk.
Qua ploegwerk heb ik geen ervaring met GPS behalve qua rechtrijden dan.
stannetje96
@Siete juist met twee scheve kanten kan je met ploegbesturing weer heel mooi uitkomen. Je begint aan de ene kant en gaat dan gewoon op de lijn van de andere kant rijden. De ploeg stuurt de voor dan bij dat je bij de sloot weer goed uitkomt.

Met een minimum en maximum breedte kan je instellen dat je ploeg wel knap blijft ploegen en niet overdreven gaat bijsturen.
Siete
@stannetje96
Hoe moet ik dat zien dan?
Je rijdt op GPS vd trekker voor recht rijden, en hebt dan een losse ploegbesturing die on-afhankelijk vd trekker GPS werkt?
Dan ook twee ontvangers nodig neem ik aan? En ploeg is ook rtk dan denk ik?
Alle info/ uitleg is welkom. Vind ik leuk 😁
+2
hobbyboer
Quote Reactie van @Siete:
Dan ook twee ontvangers nodig neem ik aan?

Dat kan gewoon met 1.
Er wordt gemeten waar de trekker rijdt (in de voor) en hoe ver die van de gewenste plek afwijkt.
De software rekent dan uit hoe breed de ploeg dan moet staan.
Siete
@hobbyboer
Ja precies. In de voor had ik dat ongeveer begrepen. 😊 Daar gebruik ik onze recht rijs gps wel als hulp om een geer er meteen bij te ploegen.
Je bent wel ns wat aan t spelen en proberen laten we maar zeggen. 😁
+1
stannetje96
@Siete Jaa dat kan maar dan moet je wel op dezelfde lijn blijven rijden als je bovenover rijd op gps. Wat ik beschreef is meer als je in de voor rijd, dan hoef je geen trekker te besturen.

Het kan natuurlijk wel met bovenover maar dan zal je een paar rondjes handmatig langs de voor moeten rijden denk ik
Siete
@stannetje96
En daar gaat het me vooral om.
Hoe dat in de praktijk werkt met boven over ploegen. πŸ˜‰ Heb ik nog niet echt een idee bij πŸ˜…
mdoornekamp
@Siete als je bovenover ploegt, hoef je de vario in principe niet bij te stellen lijkt me. GPS op 2 meter met een 5 schaar. En dan even proberen hoe breed de ploeg exact moet staan. Paar rondjes experimenteren.

Ik heb ook wel eens gehoord dat ze een extra GPS ontvanger op het einde vd ploeg zetten. Maar dat lijkt me wat overdreven.
Siete
@mdoornekamp
Bij een mooi kant stuk niet. Het ging mij juist om een stuk met een geer er in die je er wilt uit ploegen, of akkerland waarbij de greppels niet 100% evenwijdige lopen. Was benieuwd of iemand daar nog foefjes voor heeft. Heel veel voorbeelden met GPS (ongeacht de machine) zijn op mooie kante percelen zonder greppels. Daarom schreef ik eerder al dat de meeste vertegenwoordigers wel mak zijn als ze onze voorbeelden zien. πŸ˜…
mdoornekamp
@Siete ok. Ja dan wordt het wat lastiger. Maar ik denk dat de meesten ook alleen een beetje recht kunnen rijden met GPS. Met scheve of kromme percelen wordt het gauw te lastig. Ik zie met zaai werk ook nog steeds dat de GPS niet goed gecentreerd is. Dus 2 banen aansluitend en dan 10 cm niks.
+1
Siete
@mdoornekamp
En dat is nou juist de uitdaging om m dan ook te gebruiken. Ik doe het iig wel.
O ja serieus? Dat is toch wel slecht of niet πŸ˜… GPS blijft een hulpmiddel, als de chauffeur de basis niet snapt heb je er geen zak an πŸ™ˆ
PieterA
@mdoornekamp Dat komt vaak door de niet symmetrische buizenrol in de rotoreg, waardoor de rotoreg opzij gaat.
+1
reinder-mf
@PieterA klopt een V rol of pakkerrol heeft hier minder last van
+1
mdoornekamp
@reinder-mf maar ook rustig met D GPS gaan zaaien. En dan uur gaan eten tussen de middag en dan gewoon verder op GPS. Dan staat er een halve meter niks.🀣🀣
JD3010
@mdoornekamp Jij heb toch geen GPS?
mdoornekamp
@JD3010
Quote:
geen gps

Nee klopt. Kan ik niet betalen
JD3010
@mdoornekamp Of niet wil betalen. πŸ˜‰

Als ik m'n DGPS op m'n spuit zie heeft die maar weinig afwijking het jaar door. Langs de buitenkant zou die vrij snel uit moeten gaan,
mdoornekamp
@JD3010
Quote:
niet wil betalen

Haha. Ja klopt. Ik zie de meerwaarde er nog niet echt van in. Ik zou alleen volledig geΓ―ntegreerd willen hebben. Dus geen draaiend stuur. En rtk. Anders heb je er niks aan. Betaal je wel 500/jr voor signaal
PieterA
@mdoornekamp Die 500 euro weet ik niet @reinder-mf
Siete
@PieterA
Ja dat bedrag klopt wel.
Voor je rtk signaal is dat idd.
+1
PieterA
@Siete Ik betaal ook die 500 euro
+2
JD3010
@mdoornekamp Op m'n spuit is het wel erg makkelijk, dat is geen rtk.

Ik heb ook lang gezegd dat ik best zonder kan, maar het maakt het werk wel een stuk makkelijker. In het jaar dat ik het kocht, kon ik het ook goed betalen. πŸ˜‰
+1
Siete
@JD3010
Dat is t m ook. Tuurlijk kon je zonder.
De hele wereld is opgebouwd zonder.
Maar als je t eenmaal hebt wil je eigenlijk niet meer zonder. Wat dat betreft is t net als met vrouwen. Alleen dat red je niet voor maar 500/jaar πŸ˜‰
+1
JD3010
@Siete in de jaren'70 zijn hier de sloten aangelegd, voor mij echt knap dat die best evenwijdig liggen.
+1
Siete
@JD3010
Ja daar heb ik ook altijd bewondering voor gehad. Ook de oude foto's en verhalen van en over de vakmannen hoe dat toen gedaan werd. Ik vind dat altijd heel erg interessant. Ben alleen altijd van mening geweest dat je mee moet met huidige technieken. Vandaar ook mijn eindeloze interesse in GPS en de toepassingen daar van. Zelfs door gesprekken met andere gebruikers leer je weer trucjes en handigheden die een Verkoper je nooit kan vertellen. Puur uit de praktijk.
+1
Siete
@mdoornekamp
Ja maar nogmaals.. Als de chauffeur de basis niet snapt ga je al snel op je Smoel πŸ˜…
Zelfde met werkbreedtes. Hoeveel frezen zijn in de folder niet 3m maar frezen daadwerkelijk bijv maar 2.90m
Je kunt niet alles klakkeloos aannemen zonder het te checken.... Helemaal bij zaaien niet.
mdoornekamp
@Siete
Quote:
als de chauffeur de basis niet snapt

Ja dat komt nog te vaak voor. Ik doe gras zaaien op 2.90 m. Dan sla je sowieso niks over. Ik heb wel eens bij een nieuwe klant gezaaid, die zei later dat ik geen streepje vergeten was op zijn land. Vond ie blijkbaar bijzonder.
Siete
@mdoornekamp
Dan kun je daar bij jullie beter leraar worden dan Loonwerker zo te horen. 🀣🀣 Heel bijzonder
+2
JD3010
@mdoornekamp Dat dubbel zaaien is volgens de verkoper vh GPS net de winst.

Maar met aardappels poten of uien zaaien heb je later wel een groot probleem.
+1
PieterA
@JD3010 Volgens de verkoper van zaaigraan heb je helemaal geen GPS nodig.
T60401
@JD3010 Dan moet je altijd dezelfde trekker voor de zelfde machine hebben staan. of iedere keer alles heel goed controleren. Machines lopen nooit precies recht achter de trekker. We hebben met plantmachines heel wat aangeklooid. Je kunt vooraf makeurs vooraf op de theoretisch breedte afstellen het klopt nooit. Beste is gewoon aan de gang gaan en dan na meten en afstand of in dit geval gps bijstellen.
JD3010
@T60401 Voor mij aΓ―s het al gauw goed. Perfect krijgen lukt me toch niet en is ook niet echt nodig.
+1
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
buizen rol

Bijna alles rijdt hier met een packer rol . Buizen rol loopt direct vol hier op de klei
+1
PieterA
@mdoornekamp Ja, dan is het zonde dat zo'n zaaimachine niet netjes aansluit. Niet nodig ook.
T60401
@Siete Heb vroeger best veel met een vario ploeg geploegd. Kon dan ook geren van een meter of 10 uit een blok ploegen zonder dat je het kon zien. Hierbij was de grond dan altijd wel voorbewerkt. Het mooiste was dat je met de voorbewerking aan de kant begon waar je moest eindigen met ploegen. Dan kun je met ploegen precies zien waar je naar toe moet werken. of dit ook op gps kan geen idee. Ik zie er bij ons bedrijf geen meerwaarde in gps. zeker niet in grondbewerking.
reinder-mf
@T60401 @Siete ja dit kan. Je kan bijvoorbeeld instellen dat je per werkgang maximaal 10 cm breder of smaller mag ploegen om het ploegwerk niet al te veel te laten afwijken. Dan kun je een geer als het ware uitwaaieren. Voorheen geerden wij onze percelen altijd net voor de sloot af maar maak m nu direct recht en evenwijdig om het voor de vervolgbewerkingen makkelijker te maken
+2
Siete
@reinder-mf
Zelfde idee (maar dan de vario handmatig bedienen) doe ik nu idd vaak met de recht rijd GPS zeg maar.
+3
JD3010
Quote Reactie van @reinder-mf:
maximaal 10 cm breder of smaller

Ik heb een geer van 18m, dan ben je wel een tijdje bezig om hem op deze manier recht te krijgen.

En verder, niet alle ploegen leveren nog goed werk als ze 10cm breder of smaller ploegen
+2
Siete
@T60401
Zeker kan dit met GPS ook. Ik heb ook de werkzaamheden geleerd zonder GPS, maar zie zeker de meerwaarde wel. Ik zet met grondwerk (kilveren) de akkers er mee uit, en met verdere bewerkingen pak je niet alleen altijd de volle breedte zonder overlap, je hebt ook gewoon veel meer tijd en aandacht voor je werktuig. Kunt daardoor eventuele storingen eerder oppikken.
Ja... Of je kunt de telefoon pakken en lekker gaan zitten appen zonder helemaal meer ergens naar om te kijken 🀣🀣🀣🀣
+1
Pieter Buren
@Siete ze moeten nog even netflix op die gps schermen zetten. Dan komen er mooi wat bloopers op dit forumπŸ˜‚.
Siete
@Pieter Buren
Moet bekennen dat ik ook wel eens vlak voor de sloot net op tijd geschrokken ben omdat ik steeds achterom zat te kijken πŸ™ˆ
+1
stannetje96
@Pieter Buren volgens mij kan je dat er gewoon op downloaden hoor. Onze trimble scherm draait gewoon op Android
reinder-mf
@bio boer juist dan kun je prima op 20 cm diepte ploegen

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's ploeg , trekker en spoorbreedte geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nΓ©t dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
146
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN