Illustratie van:

Vaia Kipper - Algemen (gebruiks) ervaring Vaia Kippers

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het rond kijken naar een jong gebruikte kipper. Nu kwam ik een heel mooie Vaia NL28 bouwjaar 2018 tegen. Een kipper die er in mijn ogen heel netjes en degelijk uitziet. Het enige probleem is dat dit een vrijwel onbekend merk is voor mij (ik weet er geen enkele lopen in België) en nu vroeg ik mij af of er hier op het forum mensen zijn die ervaring hebben met het merk Vaia. Zijn ze degelijk? Is het een A merk of een B merk? ...

Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

+2
frank_mf

Foto van een Case IH CVX 175

Volgens mij is er niet zoveel mis met die kiepers. Onze loonwerker heeft er jaaaren gras en mais mee gereden en alles wat er maar inpaste. A- of B-merk zou ik niet teveel naar kijken. Als de prijs je past en hij ziet er netjes uit dan kan het een goede keuze zijn. De restwaarde zal misschien wat lager zijn dan een VGM/Veenhuis/Beco maar de aanschafprijs ook.
+1
Albert Peters
@frank_mf dat geloof ik
Ik ken een groot loonbedr die er meerdre had of heeft? tot tevredenheid
+3
deufi
Vaia is alle waarde naar zijn geld. Voor één Beco koop je 2 Vaia's. Het is echt een B- merk. Plaatwerk niet vol doorgelast, maar plaatsgewijs gelast. Waarschijnlijk omdat het geen hardox staal is, en dus i.v.m. kromtrekken. Lak kwaliteit is niet heel erg goed, maar als hij altijd binnenstaat, maakt dat niet veel uit. Zijn wel heel sterk verder, hier in de buurt zit een loonwerker die normaliter best wat kapot kan krijgen en hij rijdt ze al heel wat jaren. Grootste nadeel vinden we de korte dissel en de geveerde assen i.p.v. pendelassen, alsmede dat je eerst moet kiepen, voordat je de klep open kan doen (veiligheid zit er tussen) maar dat is uiteraard persoonlijk, er zijn mensen die dat weer prettig vinden. Als budgetkar dus een prima kar, die spullen van A naar B krijgt.
mf6495driver
@deufi
Wat is dan vooral het nadeel van geveerde assen in plaats van pendelassen?
+2
deufi
@mf6495driver overhangen van de kar op schuine stukken. Het zwaartepunt verplaats dan in de richting van de lage zijde, waardoor de kar nog verder over gaat hellen, de verkeerde kant op, met een grotere kans op omvallen.
+1
Jan mf6465
@mf6495driver
Zijn daar papieren voor te krijgen voor België? Ik heb eens een kaweco willen kopen maar daar lukte dat niet voor.
mf6495driver
@Jan mf6465
De kar is nieuw in België verkocht en heeft dus Belgische papieren
+1
Jan mf6465
@mf6495driver
Dan is dat al geen probleem. Veel kan er niet kapot gaan aan een kipper, dus als ze je aanstaat en de prijs is goed kan er niet veel fout gaan. Waarom doet de vorige eigenaar zo een jonge kar weg?
mf6495driver
@Jan mf6465
De kipper gaat weg omdat de eigenaar op pensioen gaat.
Jeroen 86
@mf6495driver het gaat om die kipper bij DRA zeker
mf6495driver
@Jeroen 86
Het gaat idd om die kipper.
Jeroen 86
@mf6495driver wij hebben 2 3 assers met bladveren. En da bevalt heel goed. We hebben ook 1 met hydraulische vering. Maar voor gewoon landbouwtransport bied da weinig meerwaarde vind ik. Wij lossen toch altijd de aardappelen en granen op vlakke verharde ondergrond. Voor gronddumpers kan je ni zonder hydraulische driehoeksvering omdat je dan dikwijls niet vlak staat om af te kippen.
mf6495driver
@Jeroen 86
De roagna hier is ook gewoon blad geveerd. Simpel systeem waar weinig onderhoud aan komt. Ik merk wel dat tegenwoordig nog weinig nieuwe 3 assers met bladvering geleverd worden.
+1
Jeroen 86
@mf6495driver er staat nog een roagna te koop op 2dehands. Voor wat wij de kippers gebruiken vind ik bladveren prima. Zoals je al zij: weinig onderhoud. Hetzelfde met de sturing. Wij hebben er 2 met volg as. En 1 met gedwonge sturing. De kippers met volgas zijn op enkele minuten aangekoppeld
+1
PieterA
@deufi Wij hebben er ook 1. We gebruiken hem 250 uur op een jaar. We hebben de twee bedrijven 6 km uit elkaar. Gebruik: Landbouw en bollenteelt. Hij is 16 jaar oud en in die 16 jaar hebben we denk ik ongeveer 7.000 euro onderhoud gehad en over een jaar of 2 zijn de banden versleten. Hij is in mindere staat dan de Mullié (bouwjaar 2000) die we hebben. Nieuw was hij volgens mij 16.000 euro en hij is er nu nog 9.000 waard denk ik. Dan schrijf je er niet veel op af.

(klik om te vergroten)

Vaia 160
+1
deufi
@PieterA 7000 onderhoud is best veel. Hiervoor hebben we een mullie 14 gehad en 30 jaar gereden. Die heeft in 30 jaar hooguit 3000 euro onderhoud gekost vanwege overspuiten en assen vernieuwen. Verder niets. En die kar noemden we de "hoer van de polder" . Iedereen kwam hem lenen. Die is ingeruild voor nagenoeg dezelfde prijs als waar die nieuw voor gekomen is. Ongeveer eur 3000 op afgeschreven in 30 jaar.
+2
PieterA
@deufi Aan de Vaia een gestuurde as, de verlichting compleet, de hydrauliek, kromme achterklep door constructiefout, aanpassing van de paraboolvering en nog wat werk aan de bordjes en de bak zelf.

De Mullié 1 nieuwe + 1 gecoverde band, nieuwe bordjes, kleinigheidje totaal 4.000 euro. Aangeschaft voor 19,5 K in 2000 en nu nog 14.000? Waard.

Dan doet de Mullié het nogal beter dan de Vaia. Zeker als je ziet dat we er al die tijd een fijnere kar aan gehad hebben.
RVM
@deufi mooie bijnaam 🤣
deufi
@RVM haha, ja inderdaad. Als we hem nodig hadden moesten we soms eerst gaan zoeken waar die weer was. Met de huidige doen we het anders. Die wordt niet meer uitgeleend en staat altijd binnen.
+1
Ritchie
@RVM

Zolang iedereen maar die kipkar bedoelt is het geen probleem 😜
RVM
@Ritchie ik snap welke richting jij uit wil, maar dat zouden ze hier in de streek dan “het matras van de polder” noemen. 🤣
+2
PieterA
@Ritchie Ook altijd verstandig om die weg te doen en de volgende binnen te houden en niet meer uit te lenen 🙃
valmet6400power
Mijn buurman heeft een Vaia, ik weet niet precies welk type maar met opzetschotten gaat er 17 ton tarwe in. Zijn wel redelijk serieuze opzetschotten, volgens mij is het oorspronkelijk een 14 tonner.

Het is veel kuubs voor weinig geld, opvallend is dat de bodem van die kiepwagen heel ruw is. Het is doorgaans de enige waar grond aan blijft plakken als we aan het aardappelsrooien zijn. Degene die ermee rijdt als het nat is kan dan na elke keer lossen de bak in. Onze Bijlsma Hercules 1400’s zijn zo blank als een spiegel en daar blijft het pas plakken als bij de Vaia er al 10 centimeter dikke laag grond in zit bij wijze van spreken. Die kiepwagen staat altijd binnen dus bodem is niet verroest maar op een of andere manier heel stroef.
mf6495driver
@valmet6400power
Dat valt wel wat tegen, ik heb nu in mijn roagna een rvs bodem liggen, echt ideaal, daar blijft ook nooit iets in plakken. Ik heb echter nog geen enkele tweedehandse gezien waar het ook in ligt. Ik vraag mij wel af of er geen manier bestaat om de bodem dan wat minder ruw te krijgen, soort vernislaag erop zetten?
+1
PieterA
@mf6495driver Ja, dat kan hoor. Wij "teerden" vroeger de binnenkant van de kipper van tijd tot tijd. Elk mechanisatiebedrijf weet wel wat je daar voor moet hebben. Daar zou ik hem niet voor laten staan.
+1
2850Johndeere6R
@mf6495driver als ik het goed weet is er een epoxy coating voor te krijgen maar hoe het heet en waar het verkrijgbaar is geen idee
+1
Jeroen 86
@mf6495driver wij leggen gewoon een aardappelvalmat op de hele bodem van de kipper. Daar schuift alles wel af. En kipper moet niet zo hoog.
+1
Rokus
Wij hebben er ook 1, hebben hem nu jaar of 5 denk en nog weinig trammelant mee gehad! Lekker eenvoudig is meelopend gestuurd en blad geveerd! Dus lekker weinig onderhoud!
Clayson M80
Hier in de buurt draaien nog 2 Miedema,s die net zo oud zijn als de eerste
6 rij bieten rooiers

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Vaia Kipper ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN