Illustratie van:

Ford 5000 - Welke soort diesel tanken?

Welke soort diesel kan je tegenwoordig als beste tanken?
De gewone (goedkopere) of de wat duurdere zoals bijvoorbeeld Shell V-power of Powerplus Diesel??
Het is voor een Ford 5000 die niet veel gebruikt wordt

Bvd

Deel dit topic

Reacties

De goedkoopste die je kan krijgen lijkt mij.
+2
Huuuuub
Juist omdat hij weinig gebruikt word kan je beter de duurdere tanken. Hier zitten meer additieven in dus deze verharst minder en heeft een kleinere kans op bacteriegroei.
+4
basia
Nog beter is een diesel zonder bio-bijmengsel zoals blauwe EN 590 ?
Juist die bio bijvoeging geeft problemen bij lange stilstand door het aantrekken van vocht , waardoor verstoppingen kunnen ontstaan
Kluiszicht
Ik liet mijn tank (1200 l) vullen met witte diesel zodat ik in regel ben met de accijnsheffing. Ben
particulier: alleen echte landbouwers mogen met de goedkopere rode diesel rijden. Maar ik denk dat men in Nederland allemaal met witte diesel moet rijden? Het is diesel van Esso.
+1
erik9831
@Kluiszicht als particulier val je onder de regeling van hobby landbouwer en mag je zonder problemen met rode diesel rondrijden 😉
aertspa
Wat is blauwe diesel in Nederland?
wij hebben witte en rode diesel (en590) en rode stookolie
+1
Fendt926Driver
@aertspa blauwe diesel is hvo.
Hydrated vegatable oil.
Verder weet ik ook niet precies hoe het is
+2
aertspa
@Fendt926Driver dat is dus plantaardig, oude frituurolie dus
Favorit614
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
hvo.

Als je puur hvo tankt , moet je ook een andere tankvlotter hebben. Bij HVO drijft ie niet.
PieterA
@aertspa volgens mij is dat witte diesel die gemaakt is van plastic
+1
joop-same
@Fendt926Driver Ik zou gewone Zomer of Winter diesel EN 590 gebruiken, en tevens een antivlok middel toevoegen.
husky
Ik geef de voorkeur aan rode diesel
Clayson M80
@husky sinds wanneer is rode diesel weer toe gestaan in Nederland
+1
GerbertXL
@Clayson M80 als je eraan kunt komen mooi werk, nu word er toch niet meer op gecontroleerd (grensstreek misschien wel?). Binnenvaartschipper lief aankijken?
Clayson M80
@GerbertXL en een boete van €5000 !!
donkey63
@Clayson M80 Als ik google zie ik een boete van €500 staan en bij grotere hoeveelheden €1250. Kunnen oude bedragen zijn. Keus maakt ieder zelf natuurlijk.
Favorit614
Quote Reactie van @husky:
rode diesel

Ik heb vant zomer de douane hier gehad , controle rode diesel.
De 1ste keer dat ik mij dat kan heugen.
Hier in Salland gaat het wel goed , aan de Belgische grensstreek kwamen ze af en toe wel rood tegen.
+2
Welten
Als het kan B 0 diesel
+1
basia
@Welten

Ook een goeie optie ; B-0 (Bio-nul toevoeging )
Voldoet ook aan de EN 590 norm
mestyle
Wij tanken met de oldtimer altijd gewoon aan de pomp wordt okk niet alle dagen gebruikt. Wel doen we vaak nog 1 a 2 dopjes motor olie aan de volle tank diesel toevoegen
+1
nhfendt fan
Bij een oude ford kan je toch wat er uit de carterpan komt zo weer in de tank gooien 😜 zou me eigen er niet zo druk om maken , enige waar ik op zou letten is of je winterdiesel tankt in deze tijd van het jaar en verder gewoon rijden
+2
OmeHenk
De normale diesel van tegenwoordig is niet meer dezelfde als vroeger. dus uitspraken van "ik zou de goedkoopste nemen" klopte vroeger wel, maar is nu absoluut niet meer het goede advies.

Door de bijmenging van biodiesel trekt de diesel water aan wat bacterien, algen etc tot gevolg heeft. Dit kan je hele brandstofsysteem verstoppen.

Als je de tractor regelmatig gebruikt, is dit geen probleem. Gebruik je de tractor weinig kan dit grote gevolgen hebben. Ik heb dit zelf helaas meegemaakt en hele brandstofsysteem van tank tot en met injectors moest gereinigd worden.

Dus zou absoluut voor een premium diesel gaan waar deze troep niet inzit.
walker1
@OmeHenk Helemaal mee eens. Bovendien als je de trekker toch maar weinig gebruikt, is dat prijsverschil bij premium diesel ook niet echt een probleem natuurlijk.
Privé tank ik met mij auto ook premium diesel, heb een moderne diesel met roetfilter en egr, maar heb daar nog nooit problemen mee gehad, terwijl er genoeg zijn die dat wel hadden.
Favorit614
Quote Reactie van @walker1:
moderne diesel met roetfilter en egr

Dan moet je nog wel kilometers maken om warmte te krijgen in je roetfilter. Hier heb ik nog een oudere 4x4 zonder roetfilter , omdat ik te weinig (grote) afstanden rij.
walker1
@Favorit614 Ja dat klopt, veel egr en roetfilter problemen komen voor bij auto's die vooral korte ritten maken en nooit of weinig echt op bedrijfstempratuur komen. Ruim 10 jaar geleden had je de regeling dat hele zuinige en schone diesels vrijgesteld waren van BPM en houderschapsbelasting. Veel mensen kochten toen zo'n auto puur om goedkoop te rijden, maar als je alleen maar kinderen naar school brengt en naar de supermarkt rijd, wordt zo'n auto nooit warm, juist die mensen kregen al die problemen en dan vervolgens gaan zeiken en klagen over die moderne techniek en dat het allemaal onzin is.
Ik kocht in 2010 een Fiat Punto evo op diesel (is ook een FPT motor, net zoals in de New Hollands en zo). Heb er 10 jaar mee gereden, regelmatig rit naar Eindhoven, ruim 60 km en ook wel eens langere ritten. Nooit problemen gehad met egr. en roetfilter. Viel me zelfs op dat het regenereren vaak op ongeveer dezelfde plek op de snelweg begon, dus wanneer de boel goed op tempratuur was, regenereren was ook altijd weer klaar voor het einde van de rit. Dan werkt die techniek gewoon prima. Sinds anderhalf jaar heb ik een Renault Megane uit 2017, ook op diesel. Tot nu toe ook probleemloos met egr, roetfilter en regenereren. Ik kan het niet bewijzen, maar ik denk dat naast het gewoon goed op tempratuur komen, ook het gebruik van premium diesel mee speelt met het probleem werken van de techniek.

Wordt hier op TF ook wel eens geklaagd over egr en roetfilter, maar ik weet zeker dat problemen 9 van de 10 keer aan de gebruiker/het gebruik liggen en niet aan de techniek.
Favorit614
@walker1 Klopt , toen ik mijn peugeot 307 met roetfilter had , maakte ik ook nog regelmatig grotere afstanden , ook nooit geen problemen mee.
Later toen ik hier op het bedrijf woonde , maakte ik minder kilometers en korte ritjes . Binnen een halfjaar had ik het filter dicht zitten.
Ruil filter er op , en een paar weken later ingeruild tegen de Mitsubitsi pajero , zonder roetfilter. Deze had toen net 65000 op de teller in 2012. Nu bijna 10 jaar later zit hij net op de 100000 km.
Laatste apk's tussen de 2250 en de 2700 km per jaar. Trekkers maak ik er wel meer .
walker1
@Favorit614 Hopelijk heb je die Pajero op grijs kenteken, anders is het wel erg duur auto rijden.
+1
Favorit614
Quote Reactie van @walker1:
grijs kenteken

zekers.
kris-goolaerts
Bij mijn kubota van wat ouderdom merk ik zeker het verschil tussen goedkope diesel en de V-POWER diesel van Shell !
Ook de rookvorming is weg en kan ik zelfs na korte stilstand starten zonder voor te verwarmen. Dus zal wel betere verbranding geven en op langere termijn beter zijn voor de motor !
guy s
Als die niet vaak gebruikt word , aspen diesel erin ( kost wel veel )
+1
mars2012
Ik denk dat ik maar voor de duurdere/betere kwaliteit ga. Zoveel tank ik niet dus kost het ook niet alles en als de boel schoongemaakt moet worden dat kost ook een paar centen/tijd.
bedankt voor de tips/antwoorden

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5000 en hebben de trefwoorden diesel , ford 5000 en shell geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN