Helmondse krachtpatser voor stroom: Big Ass Battery gaat strijd aan met dieselaggregaten

Straks ook je trekker aan het werk met zelf opgewekte stroom:

Met hun groene, geluidsarme en uitstootvrije grote batterij willen ze strijden tegen de grote jongens. Jeroen Althusius en Guido de Jong hebben met hun startende bedrijf in Helmond nogal een opgave voor zichzelf geformuleerd.

De eerste echte opdracht is binnen. Begin volgend jaar zorgt Big Ass Battery met een container vol batterijcellen voor de stroom van twee elektrische graafmachines. ,,Opdrachtgever BESIX zet deze machines in voor een CO2-neutraal wegenbouwproject op de A16. De graafmachines kunnen na vijf uur, in de pauze van de machinist, worden opgeladen door onze batterij.”

De twee oprichters zien ook kansen met de batterij voor de opslag van energie. ,,We hebben aanvragen voor de opslag van zonne-energie van meerdere zonneparken, zelfs internationaal.” Daarvoor zijn containers met een opslag tot 1,5 megawattuur of 5 megawattuur beschikbaar.

Bron: ed.nl/helmond/…

Deel dit topic

Reacties

Albert Peters
Lijkt interesant
Albert Peters
Hoeveel lithnium? Als dat makkelijk en millieu vriendelijk is te verkrijgen is er een kans van slagen
+4
walker1
Allemaal mooi op papier. Maar al die batterijcellen in die container moeten opgeladen worden, die container moet ook elke weer naar en van het project getransporteerd worden. Hoe werkt dat straks op een groot wegenbouw project. Graafmachine kan 5 uur draaien op vol accupakket, maar moet in de pauze van de machinist opgeladen worden? Kan zomaar zijn dat een graafmachines tig kilometer van die container staat.
Deutzke fahr
@walker1 container is ook mobiel te maken en stroomkabels ligt de bodem vol mee.
+2
wim-same
@Deutzke fahr Ja klopt. De bodem ligt er vol mee. Maar allemaal veel te weinig capaciteit voor wat men wil in de toekomst. Waterstof, dat zal de toekomst worden, en geen elektriciteit. P.S. Waterstof machines zijn trouwens ook elektrische machines hoor.
+1
Deutzke fahr
@wim-same als ze dan ver moeten gaan om de accu te laden is het idd niet werkbaar. Waterstof is zeker de toekomst maar nog niet praktijkrijp. Dus nog ff behelpen
jd4050
@wim-same

Het zijn niet altijd elektrische machines. Ik verwacht dat er straks ook zeker veel machines met een waterstof verbrandingsmotor komen. Dit is voor een fabrikant veel eenvoudiger te produceren op basis van iets bestaands met dieselmotor.
wim-same
@jd4050 Ook waterstof verbrandings motoren zullen de toekomst niet zijn. Te veel energie verlies. Bij een echte waterstof krachtbron, word de waterstof weer omgezet in elektriciteit.
bas101
@wim-same wat wordt dan wel de toekomst ? Thorium kernenergie ?
wim-same
@bas101 Waterstof word de toekomst. Hoe dit geproduceerd word laat ik even in het midden.
bas101
@wim-same dacht dat je schreef waterstof verbranding motoren worden de toekomst niet ,
wim-same
@bas101 Klopt, Waterstof verbrandings motoren worden de toekomst niet.
+1
baggerfarher
Ach de kraan zal ook vervoerd moeten worden. Dan een transport meer met een elektrische vrachtwagen kom die batterij ook wel op lokatie.
Albert Peters
Dat het gaat komen is zeker
+2
Sjon
Groene batterij-container bestaat allang. In dit binnenvaart schip zitten er 2.
rtlnieuws.nl/economie/artikel/…
+4
geweldenaar
Dit voorjaar was er bij DenBosch ook een project waar de opdrachtgever verplichte om co2 neutraal te graven. Er stonden elektrisch aangedreven rups kranen welke ‘s nachts werden opgeladen met dieselaggregaten.
+1
dirkao
@geweldenaar daar schiet je dan veel mee op. is net zoiets als een kar met een dikke dieselagregaat achter je tesla hangen om die auto mee aan het rijden te kunnen houden
bas101
Idd hoe wórden deze batterijen opgeladen , punt 2 Als ze in t verleden beter nagedacht hadden waren deze werkzaamheden nu niet nodig geweest
arjanvw
@bas101 opgeladen door zon/wind energie

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN