Vervuilde diesel

Vorige week de trekker na laten kijken vanwege vreemd geluid tijdens het starten...bleken 3 van de 4 injectors te zijn aangetast/kapot. Volgens monteur kon dit komen door vervuiling van de biodiesel. Voor de zekerheid maar even de dieseltank na laten kijken...deze bleek brandschoon. Maar nu vertelde deze beste man dat water in de diesel 99% van deze problemen veroorzaakte. Water zorgt voor een reactie met de diesel, maar kan ook voorbij de brandstof filters gaan en daardoor schade aanrichten aan met name de injectoren doordat het water alsware explodeerd tijdens het injecteren. Hij gaf aan dat dit water ook heel vaak in de tank komt tijdens bijvoorbeeld het aftanken van de trekker in de regen, of door een schoonmaakbeurt met een hd-reiniger. Ook gaf hij als tip om jaarlijks de dieseltank van de trekker af te tappen, om zo de eventuele aanwezigheid van water of ander vuil kwijt te zijn. Heb gelijk even gebeld met onze trekker monteur, maar hij vond dit onzin. Volgens hem was het probleem puur ontstaan door 'vervuilde' biodiesel, en dat aftappen ook niet nodig was. Ook omdat brandstoffilters niet vuil waren. Wie moet ik nou geloven? Iemand dezelfde ervaringen? Grapje heeft ons wel 2000euro gekost

Deel dit topic

Henry90

Reacties

mlkvhoudr
Ik heb het 1 keer gehad daarna jaarlijks filter gewisseld op de diesel tank sindsdien gaat t goed.
+2
George
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
k heb het 1 keer gehad daarna jaarlijks filter gewisseld op de diesel tank sindsdien gaat t goed.

Het is inderdaad beter om een voorfilter op je brandstofopslagtank te hebben . Dan gaat de diesel eerst daardoor voordat je hem in de tank van de trekker tankt.
Realisme
Enigste wat ik weet is dat mijn diesel leverancier standaard weer wat toevoegt aan de diesel waardoor die weer “vuil” wordt om het negatieve effect van die bio toevoeging teniet te doen. Hele kleine meerprijs voor de diesel dat wel.
+5
komelker 2
Gewoon B 0 diesel bestellen.
hoest
Hier ook jaren terug een filter op de tank gezet ivm injectors die de geest gaven door die biotroep. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Sinds vorig jaar of het haar daarvoor zijn we overgestapt op futurefuels.nl/blauwe-diesel/ nadat onze leverancier aangaf dat ze bij de gangbare Diesel dusdanig veel bio moesten toevoegen dat zij niet meer voor de kwaliteit durfden in te staan
JappieJo
@hoest Ik ben sinds oktober over op blauwe diesel. Dit nadat de Mini shovel begon te stotteren en het filter vol zat. Nou was dat ook alweer 4 jaar geleden dat die voor het laatst was gewisseld las ik op het filter🙈
hookwood
@JappieJo Hier ook HVO diesel tegenwoordig vanwege de gevoelige filters op mijn nieuwe trekker. Zelfde verhaal als deze loonwerker heeft: boerderij.nl/loonbedrijf-profiteert-flink-van-blau…
jan w
@hoest
Hier sinds een paar jaar ook blauwe diesel. wel een paar cent duurder, maar geen problemen er nog mee gehad. Volgens de vertegenwoordiger zou de auto's en trekkers ook zuiniger moeten gaan rijden. Hij zegt, dat is alleen met een trekker moeilijk aan te tonen.
We hebben zelf een peugeot partner, een 2.0 HDI. Hier ging de dochter in het verleden ook mee naar school. Die presteerde toch altijd om met een tank meer dan 1000 km te rijden. ( 1 op 16 a 1 op 18 )
+1
George
Quote Reactie van @jan w:
Die presteerde toch altijd om met een tank meer dan 1000 km te rijden. ( 1 op 16 a 1 op 18 )

Dat lukt met mijn BMW 4 Gran Coupé ook en dat met gewone witte diesel Texaco.
+1
weurding
@George zijn veel benzineauto die ook makkelijk 1 op 15 halen en meer
+3
George
@weurding
Dat ligt eraan in wat voor auto ze liggen he .
Vaak zijn het dan geen 2 liter motoren met 190 PK en 400NM aan koppel en gaan ze niet in 7.3 sec van 0-100km/u en weegt die auto ook minder dan ruim 1500 kg. 😀
Een diesel blijft nog steeds efficiënter met een liter brandstof omgaan.
Maar ze worden tegenwoordig wel in een verdomhoekje geplaatst.
weurding
@George als je een slak voor je hebt dan zijn die prestaties onbruikbaar, vreet ook nog eens banden, en altijd op je top lopen is niet goed🤪
+1
B - W
@weurding klopt wel ongeveer,
Ik heb twee golfjes 1.9 TDI gehad, die reden nog 1:17
Heb nu een golf 7 1.4 benzine, laatste tank had ik 800 km op 53 liter, dat komt op 1.15.
De tdi’tjes waren 90 en 105 pk, deze is 140 pk.
+1
JappieJo
@weurding wij rijden tegenwoordig een 16,5 kw per 100 km😅
bartjuh
@JappieJo mijn startmotor houd 't nog geen 10 km vol... Laat staan dat er genoeg stroom in m'n accu zit... 🤣
+1
matt
@George mij lukt dat niet,1op 10 als de vrouw rijd 😀)

(klik om te vergroten)

+1
George
@matt Topmateriaal. Ja ik ken die krachtpatser van jouw. 😀

Maar deze BMW POWER loopt echt erg zuinig.
+1
bartjuh
@George je mist ook een paar cilinders.. 🤣

(klik om te vergroten)

Hemi
George
@bartjuh
Nee het zijn er genoeg. Meer dan power genoeg , lekker zuinig met echte BMW Power. Als je echt kracht wil moet je de BMW Motor van Matt zijn wagen hebben.
bartjuh
@George kan ik daar ook aanhangers van 4 ton mee over de snelweg scheuren?
+1
matt
@bartjuh ja heb toevallig ook 13 jaar dodge ram gereden.maar de m50d heeft meer trekkracht,en ook 3,5 ton trekgewicht.
Wil je echt aanhangers trekken,moet je de cummins hebben.
Blijft de achteras ook heel 💪
bartjuh
@matt m'n achteras heeft al een upgrade diff. Achteras was vooral bij de gen4 een ding heb ik begrepen. Ik rijd een gen3 uit 04 met nu ruim 300000 km
matt
@bartjuh ja dat zag ik,hemi magnum zijn beter als de huidige lopen die nokkenassen in.
+1
weurding
@matt Toyota hilux, goedkoop alternatief, 3500 kg, 4 wd, 1000 kg lading ,grijs kenteken, gaat eigenlijk niks aan stuk
T930
@weurding neem een ford f350 met een 7.3 v8 ik heb er zelf een en die dingen zijn bijna niet kapot te krijgen er zijn zelfs voorbeelden dat ze een miljoen km hebben gereden met een originele motor
weurding
@T930 ik ben voorzien😁
goeiedag eem
@jan w mijn maat zijn vader haalde met een vw golf 4 tdi (rode i) 1 op 23a24 , ze verkochten hem en de verkoper geloofde het niet, ze konden het aantonen omdat ze zelf thuis tankten en alles perfect van elke auto liters en km stand en aantal liters en uren van de trekkers bij hielden
weurding
Had aan trekker een doorzichtig voorfilter tussen tank en hoofdfilter, was die smerig verving je hem, stuk goedkoper dan de filters die dps gebruikt, tank nu overigens gewoon bij avia om problemen te voorkomen
ted9
Kies maar voor een diesel zonder bio toevoeging. Ben je van hoop problemen af.
Kars
Die nieuwe trekkers zit toch filter tegen water in diesel. Die moet je minstens elk jaar vervangen.
Fendt926Driver
Zorg voor diesel met 100%ds
+1
rickboer blija
Hier werd vorig jaar standaard met een tank diesel een filter mee geleverd, er waren toen veel problemen met biodiesel die ging vlokken waardoor alle filters dicht ging zitten. Gelukkig zelf geen last van gehad, maar die bio diesel is raar spul
+1
bas101
Je verteld er niet bij om welk merk type en bouwjaar tractor t gaat , moderne dieselmotoren kunnen praktisch alleen brandschone diesel verdragen , als je daar bijv huisbrandolie of stookolie of verouderde diesel ingooit gaan geheid de pomp en injectoren kapot
+1
van Ittersum
Heeft het ook met de hoeveelheid in je (bio-)dieseltank te maken? Te grote voorraden schijnt met dat goedje niet echt goed te zijn.
deufi
Algemene vraag: Hoe vaak zou je het filter op je dieseltank moeten vervangen? Dus om de hoeveel liter en/of jaar?
mlkvhoudr
@deufi elk jaar rond uit en nieuw dat vind ikw n handig ezelsbruggetje in t niet te vergeten
+2
J asper
@deufi Als het er niet meer door wil 🙈 Met onze oude gasolie elke 3 maand...
+1
PieterA
@deufi Wij hebben in 2014 2 nieuwe tanks met filter. Een jaar of 2 geleden een paar keer diesel met rotzooi gehad. Toen beide tanken 2x een nieuw filter en naderhand ook alle trekkers een nieuw filter.

De ene tank heeft nu 110.000 liter, de andere 190.000

Wat J asper zegt lijkt me dan de beste keus: vervangen als het er niet meer zo vlot door wil
nitevd
Biodiesel (B10) kan ook meer vocht opnemen dan blauwe diesel. Verder hebben moderne injectoren meer- en veel kleinere nozzles dan vroeger en zijn de inspuitdrukken heel veel hoger. Het is sowieso verstandig om nu de tank vol met blauwe winterdiesel te hebben, o.a. om condensvorming in de tank te voorkomen tijdens deze vochtige periode.
Derkmax
Ik zie in mijn omgeving vooral loonwerkers met John Deere trekkers overschakelen op de blauwe diesel. Zijn er bij de andere merken ook problemen met de gangbare ( bio) diesel of zijn de dps motoren er extra gevoelig voor?
weurding
@Derkmax filters van deere en claas zijn gevoeliger denk ik
sjuu
Gebruik al enige tijd HVO20, vocht is waar een injector niet tegen kan. 1 Keer per jaar de tank (trekker) ontdoen van vocht.
« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!