Hakselen of opraapwagen

Hier in het zuiden des lands is grashakselen al jaren gemeengoed.
Toch word er de laatste jaren ook weer door loonwerkers geïnvesteerd in moderne snijopraapwagens. Praktijk bij grote loonwerker in de regio inmiddels 70% oprapen, 30% hakselen.
Bij ons word het gras als sinds jaren gehakseld. Zit nu toch te overwegen om over te stappen op oprapen vanwege de ( geclaimde) lagere kosten per ha. Het iets grovere product in de kuil ( 44 messen of zoiets, strautmann) hoeft m.i. geen nadeel te zijn ( verticale mengwagen laden met bak+ klem op shovel)
Hakselen 330 euro per eur incl shovel, oprapen265 per uur 2 wagens + shovel.
Wat denken jullie of wat is jullie ervaring.

Deel dit topic

Reacties

tukker12
Hier(twente bij mooie percelen) valt hakselen goedkoper uit dan opraapwagens door de grotere capaciteit, ondanks de hogere uurprijs
jeroen groot
dat is hier ook t geval, ander voordeel is het dieselverbruik tijdens mengen.
spotmelker
Ik hoor van de loonwerkers hier dat zij met de huidige opraapwagens eigenlijk hun eigen hakseltrein wegconcurreren. Daarnaast kunnen ze met dezelfde hoeveelheid personeel (4) vaak 2 klanten bedienen. Tarief hier is € 165/uur, komt neer op € 55/ha voor Pöttinger Jumbo 6000 met 200 pk ervoor en 12 tons shovel met verdeler. Kuil hier vrijwel alles zelf, 25 messen = 55mm snijbreedte, wil perfect verdelen met kantelbare Reck verdeler. Boeren die aan summerfeeding doen zijn wel teruggekomen van de opraapwagen en laten zeker de kuil die tussen april en november gevoerd wordt hakselen.
anonymous_537
hakselen rijdt veel beter / sneller aan als opraapwagen en zakt langs de silomuren dus ook minder na
Karsjen Tamminga
Heb nogover de fam zonderland gelezen vandaag in het boekje30 jaar loonbedrijf verdun
frankluyben
Gisteren avond kreeg jou loonwerker een andere hakkselaar.
jeroen groot
kunnen ze nog harder---> goedkoper!!
claas816
nog sneller betekent vaak minder goed aangereden
cs-agrar
fout, ze gaan niets harder, aan de bult zit de bottleneck, kunnen daar niks mer tegelijk kwijt. dus alleen maar duurder
claas816
klopt,maar komt op zelfde neer,sneller kan wel maar dan moet de boer een rijkuil hebben waar twee wagens naast elkaar kunnen legen(shovel en opraapwagen naast elkaar)
anonymous_107
Dicht bij huis is 1 wagen genoeg, shovel in verhouding niet duur, wagens wachten nooit op elkaar.
Hier beginnen ze vaak met 2 wagens verder weg gelegen percelen en laaste gedeelte gaat 1 wagen weg.
Hele zware snedes met de hakselaar.
kasé
Hier zelfde ervaring en bij kleine percelen is het voordeel van de hakselaar nog groter, verklaring: zo'n pickup voorop werkt veel vlotter en netter dan een getrokken opraapwagen met een bok van een trekker ervoor
anonymous_8
Dat voordeel vervalt bij normaal harken...
cs-agrar
Haha, goed zo!

Opraapwagens gaan trouwens veel voller dan silagewagens, betekend dus meer tijd tussen wagens, dus meer aanrij- en verdeeltijd voor shovel.
Ook voordeel van verschillende percelen mengen.
dirks
Wat denk je van vastrijden kopeinden. Met hakselen veel meer gekar.
anonymous_151
hier een jaar of 5 gehakseld, werd gewoon te duur, meerdere percelen op afstand( max 2 km), dus veel transporttijd, mede doordat we hier in het groene hart altijd drukke wegen hebben. daarnaast vond ik dat het gras te fijn werd, ook al is de snijlengte in een opraapwagen niet veel groter, er komt lang niet zoveel geweld bij kijken als met hakselen, en dus minder beschadigingen aan het gras, de structuur blijft met opraapwagens beter behouden.
ander voordeel was dat de loonwerker met opraapwagen een veel betere shovel + verdeler heeft.
hier in de buurt was hakselen even hot, maar het wordt hard minder.
puddingbroodje
Wij laten al jaren met de opraapwagen het gras weghalenPottinger torro met een een fendt van ruim 200 pk ervoor! Hakselen is al heel gauw een stuk duurder!
En de capaciteit van de huidige opraapwagens is gigantisch bij ons ruim 5 Ha per uur! er wordt hier in de buurtsteeds minder gehakseld. Ik begrijp ook echt niet waarom je dat zou willen!
anonymous_8
Klopt helemaal. Met de moderne opraapwagens (enorme capaciteit) krijg je het gras veel goedkoper aan de bult dan met de hakselaar. En de kwaliteit doet er niet voor onder. Integendeel: de iets grotere snijlengte van de opraapwagen komt de structuurkwaliteit van het gras ten goede. Conservering is net zo goed.
gezienus
zo denk ik er ook over, hebhet bijde jaren gedaan ,,ladewgen heeft de capasiteitvan de hakselaar ingehaaldmaar ja we kuilen nu zelf duurt een beetje langer
brabo
5 ha per uur? Bedoel je dat per wagen of per 2 ?. Hier altijd hakselen en gemiddeld zo'n 7 - 8 ha / uur.

Nadeel van opraapwagens vind ik dat ze soms gelijktijdig aan de kuil komen omdat ze beide op een verschillend perceel bezig zijn. Hierdoor moet er altijd 1 van 2 wachten aan de kuil. Daar heb je met hakselen geen last mee.
gezienus
brabo Schreef:
-------------------------------------------------------

>
> Nadeel van opraapwagens vind ik dat ze soms
> gelijktijdig aan de kuil komen omdat ze beide op
> een verschillend perceel bezig zijn. Hierdoor moet
> er altijd 1 van 2 wachten aan de kuil. Daar heb je
> met hakselen geen last mee.

zorgen dat je kuil 2,5 of 3 wagens breed isdan heb je dat probleem eerst niet
George
Wij hebben zelden laten hakselen omdat oprapen een stuk goedkoper is dan hakselen , bovendien raap ik zelf zoveel mogelijk met de oude Krone. Als het veel is laat ik de loonwerker met zijn wagen meerapen en anders komt alleen de loader van de loonwerker. Oprapen is hier de goedkoopste manier.
Cornelis
Een grote wagen is genoeg, twee is teveel. Probeer maar eens en je zult zien hoe snel ze klaar zijn en tegen weinig kosten.
claas816
idd cornelis,hakselaar gaat niet sneller dan 2 moderne opraapwagen en dat gaat te snel om de kuil goed aan te rijden,1 grote moderne opraapwagen en shovel is de mooiste combi,nadeel voor de loonwerker is vaak een tekort aan shovels,daarom sturen ze vaak 2 wagens en een shovel
anonymous_244
gewoon 1 vd 2 weer weg jagen!
jvt
voor ons is de keuze niet zo moeilijk, onze vaste loonwerker heeft geen opraapwagens, dus blijven we voorlopig bij hakselen. Is voor ons nl geen reden om van loonwerker te wisselen...
anonymous_196
Hier idem..., en onder ideale omstandig heden zal de capaciteit misschien gelijk zijn....
Maar zo gauw er iets dauw in het gewas zit,zal die opraapwagen niet meer zou hard hollen
tok
Ikpas me altijd aan aan het product, en dan beslis ik altijd of ik ga hakselen of rapen. Maar de prijsvan rapen is hier goedkoper en vooral als je meerdere percelen hebt. Hoe groter de afstand hoe groter het voordeel.
Quattro-shooter
hakselen en daarna mengen is de grootste kolder
anonymous_107
leg uit
tok
double-shooter Schreef:
-------------------------------------------------------
> hakselen en daarna mengen is de grootste kolder

Ben ook benieuwd waarom dat kolder is, hoe bedoelt u dat DS
,
Quattro-shooter
tegenwoordig met snijwagens met 40 messen in de balk, zit er geen voordeel meer in het hakselen, eerder dubbele kosten
brabo
en wat heeft dat dan met mengen te maken?
Quattro-shooter
nee, lekker kwartier gaan staan mengen met al dat gehakselde spul, nergens voor nodig
brabo
jij verzint er ook altijd van alles en nog wat bij
de discussie ging over hakselen of opraapsnijwagens gebruiken.Er zijn hier nogal wat prikkers die vanwege de kosten voor de snijwagen kiezen. Ik zelf kies voor het hakselen omdat dit volgens mij niet duurder is, en bij het uitkuilen een makkelijk mengresultaat geeft dan het iets langere gras van de snijwagen. Daarom staat mijn mengwagen zeker niet een kwartier te mengen.
Farmer_
Gehakseld voer mengt beter en mooier, met ladewagen voer heb je wel eens van die kleine proppen gras in het gemengde voer.
En ik vindt het een voordeel dat er een metaaldetector op de hakselaar zit, zodat de kans veel kleiner is dat er ijzer in het voer komt.


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2011 10:09 door Farmer.
anonymous_244
die kleine grasproppen worden veroorzaakt door het ds percentage(nat gras) niet door de manier van kuilen
Farmer_
Klopt, 5de snede, maar als die gehakseld was dan heb je er geen last van.
anonymous_244
daar zou ik niet zo zeker van zijn.
cs-agrar
Wat zou de gedachte achtermengen zijn DS?
anonymous_107
Wat je ook doet, zodra het ten koste gaat van de kwaliteit van je ruwvoer doe je het altijd verkeerd. Het aan de bult brengen van het gras beslaat ongeveer 10-15% van de kosten/kg ds van het totaal. 10 % meer uitgeven aan de loonwerker gaat de kostprijs van het ruwvoer maar met 1-1,5% omhoog.Daar op bezuinigen zet dus niet zoveel zoden aan de dijk.
Kwaliteitsverlies kost je veel meer, het probleem is alleen dat boeren daar geen rekening van krijgen.
euroknaller
Dat de moderne snijwagens net zoveel capaciteit hebben als de hakselaars begin ik ook wel bijna te geloven.

De metaaldetector van de hakselaar is wel een voordeel t.o.v. de opraapwagen en in de winter vlot mengen.

Hier doen we de 1e snede hakselen, de overige sneden snijwagens en alle gras wat boven de muren van de sleufsilo uitkomt komt nog een toevoegmiddel bij (vorig jaar was dat EM). Dit systeem bevalt erg goed, we hebben overigens alle sneden in 1 sleufsilo. Zo zit er voor elke koe wat wils in.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's gras , mengwagen en loonwerker geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
42
DEELNEMERS
25
WEERGAVES
59
TREFWOORDEN