Hakselen of opraapwagen
Toch word er de laatste jaren ook weer door loonwerkers geïnvesteerd in moderne snijopraapwagens. Praktijk bij grote loonwerker in de regio inmiddels 70% oprapen, 30% hakselen.
Bij ons word het gras als sinds jaren gehakseld. Zit nu toch te overwegen om over te stappen op oprapen vanwege de ( geclaimde) lagere kosten per ha. Het iets grovere product in de kuil ( 44 messen of zoiets, strautmann) hoeft m.i. geen nadeel te zijn ( verticale mengwagen laden met bak+ klem op shovel)
Hakselen 330 euro per eur incl shovel, oprapen265 per uur 2 wagens + shovel.
Wat denken jullie of wat is jullie ervaring.
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's gras , mengwagen en loonwerker geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Hier beginnen ze vaak met 2 wagens verder weg gelegen percelen en laaste gedeelte gaat 1 wagen weg.
Hele zware snedes met de hakselaar.
Opraapwagens gaan trouwens veel voller dan silagewagens, betekend dus meer tijd tussen wagens, dus meer aanrij- en verdeeltijd voor shovel.
Ook voordeel van verschillende percelen mengen.
ander voordeel was dat de loonwerker met opraapwagen een veel betere shovel + verdeler heeft.
hier in de buurt was hakselen even hot, maar het wordt hard minder.
En de capaciteit van de huidige opraapwagens is gigantisch bij ons ruim 5 Ha per uur! er wordt hier in de buurtsteeds minder gehakseld. Ik begrijp ook echt niet waarom je dat zou willen!
Nadeel van opraapwagens vind ik dat ze soms gelijktijdig aan de kuil komen omdat ze beide op een verschillend perceel bezig zijn. Hierdoor moet er altijd 1 van 2 wachten aan de kuil. Daar heb je met hakselen geen last mee.
-------------------------------------------------------
>
> Nadeel van opraapwagens vind ik dat ze soms
> gelijktijdig aan de kuil komen omdat ze beide op
> een verschillend perceel bezig zijn. Hierdoor moet
> er altijd 1 van 2 wachten aan de kuil. Daar heb je
> met hakselen geen last mee.
zorgen dat je kuil 2,5 of 3 wagens breed isdan heb je dat probleem eerst niet
Maar zo gauw er iets dauw in het gewas zit,zal die opraapwagen niet meer zou hard hollen
-------------------------------------------------------
> hakselen en daarna mengen is de grootste kolder
Ben ook benieuwd waarom dat kolder is, hoe bedoelt u dat DS
,
de discussie ging over hakselen of opraapsnijwagens gebruiken.Er zijn hier nogal wat prikkers die vanwege de kosten voor de snijwagen kiezen. Ik zelf kies voor het hakselen omdat dit volgens mij niet duurder is, en bij het uitkuilen een makkelijk mengresultaat geeft dan het iets langere gras van de snijwagen. Daarom staat mijn mengwagen zeker niet een kwartier te mengen.
En ik vindt het een voordeel dat er een metaaldetector op de hakselaar zit, zodat de kans veel kleiner is dat er ijzer in het voer komt.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2011 10:09 door Farmer.
Kwaliteitsverlies kost je veel meer, het probleem is alleen dat boeren daar geen rekening van krijgen.
De metaaldetector van de hakselaar is wel een voordeel t.o.v. de opraapwagen en in de winter vlot mengen.
Hier doen we de 1e snede hakselen, de overige sneden snijwagens en alle gras wat boven de muren van de sleufsilo uitkomt komt nog een toevoegmiddel bij (vorig jaar was dat EM). Dit systeem bevalt erg goed, we hebben overigens alle sneden in 1 sleufsilo. Zo zit er voor elke koe wat wils in.