Illustratie van: g-g

De 7 grootste misverstanden over registratie van (land)bouwvoertuigen

De klantenservice van de RDW merkt dat bij sommige eigenaren misverstanden bestaan over de registratie van (land)bouwvoertuigen. Die kunnen vergaande gevolgen hebben, omdat de (land)bouwvoertuigen maar tot 1 januari 2021 online zijn te registreren. Daarna kan de registratie alleen via een keuring – en dat is veel lastiger en duurder. RDW zet 7 veelvoorkomende misverstanden op een rij.

1. 'Ik kom nooit op de openbare weg, dus registreren hoeft niet'
Op zich helemaal waar, maar is het wel duidelijk wat er allemaal tot de openbare weg behoort? Het gaat niet alleen om alle asfalt-, klinker-, zand- en andere wegen. Het gaat ook om het eigen terrein of een bedrijfsterrein dat toegankelijk is voor anderen, zelfs als er een hek of slagboom staat. Zelfs bij het oversteken van een weg om van het ene stuk land naar het andere te komen dan is er sprake van de openbare weg, hoe kort het stuk ook is. En die 18 euro voor een kentekenbewijs staat in geen verhouding tot de boete als de politie je wél staande houdt.

2. 'Mijn voertuig hoeft niet geregistreerd te worden'
De vuistregel is: heeft een voertuig een afgeknotte driehoek, dan moet ‘ie ook geregistreerd worden. Vooral de zogeheten motorrijtuigen met beperkte snelheid (MBBS) worden dan over het hoofd gezien. Dat zijn rijdende werktuigen die in de bouw, infra, groen, transport, recreatie of op het land gebruikt worden. Denk aan zelfrijdende oogstmachines, knikdumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers, gazonmaaiers die breder zijn dan 1,30 m, verreikers en heftrucks. Maar MMBS’en omvatten ook wegtreintjes, SRV-wagens, kleine transportvoertuigen zoals quads, golfkarretjes en gators, teruggekeurde auto’s en begrensde bedrijfsauto’s die zijn omgebouwd naar agro-truck. Let op: er zijn een paar uitzonderingen. Check via de keuzehulp op www.rdw.nl/registreren om het zeker te weten of een voertuig moet worden geregistreerd. (Land)bouwvoertuigen hoeven alleen niet geregistreerd te worden als ze 6 km/u of minder rijden. En ook aanhangwagens die getrokken niet harder gaan dan 25 km/u zijn vrij van registratie.

3. 'Mijn voertuig krijgt toch geen registratie'
Dit hoort de RDW vooral van mensen met een oudere trekker of werktuig. Hun voertuig heeft dan vaak geen chassisnummer (in RDW-jargon: voertuigidentificatienummer oftewel VIN) of het bouwjaar is onbekend. Registratie is inderdaad lastiger, maar ook voor deze voertuigen zijn oplossingen. Zo is het VIN met enige hulp misschien wel te vinden. Ook kan de RDW een identiteitsonderzoek doen en daarna een nieuw VIN inslaan. Het bouwjaar is misschien te achterhalen via de fabrikant/importeur of staat op het typeplaatje of een ander onderdeel. Een oldtimervereniging of een zoektocht op internet kunnen hulp bieden. Achterhaal het VIN of regel het inslaan in ieder geval voor 1 januari, want volgend jaar wordt registratie een stuk lastiger.

4. 'Mijn voertuig is al verzekerd, dus ik hoef niets meer te doen'
Dat klopt niet. Ook als een (land)bouwvoertuig al verzekerd is, moet het in ons kentekenregister komen. Daar moet de eigenaar zelf wat voor doen. Sterker nog: Bij ontvangst van het kentekenbewijs, moet de eigenaar zelf het kentekennummer en meldcode doorgegeven aan zijn verzekeraar. De verzekeraar zorgt dat het voertuig als verzekerd wordt geregistreerd in het kentekenregister.

5.'‘Ik wacht wel met registreren tot het op mijn maatschap kan'
Registreren op naam van een maatschap is niet mogelijk en dat dit jaar zal zo blijven. De RDW begrijpt dat dit erg jammer is voor een groep bedrijven, maar helaas is het niet anders. Maatschappen kunnen hun (land)bouwvoertuigen registreren op naam van een van de maten die daarvoor hun persoonlijke DigiD gebruiken.

6. 'Mijn trekker rijdt geen 25 km/u, dus die hoeft geen kentekenplaat te hebben'
Let goed op: als een (land)bouwvoertuig geen 25 km/u rijdt, moet het wél geregistreerd worden. Wel moet het direct een kentekenplaat voeren als het harder dan 25 km/u rijdt. Pas vanaf 2025 moeten ook gemotoriseerde (land)bouwvoertuigen die minder hard gaan dan 25 km/u een gele kentekenplaat voeren. Als er met een getrokken aanhanger of werktuig niet harder wordt gereden dan 25km/u, dan volstaat een witte kentekenplaat en hoeft het voertuig niet geregistreerd te worden.

7. 'Ik registreer mijn (land)bouwvoertuig volgend jaar wel'
Volgend jaar wordt registreren zoveel lastiger en duurder, hierdoor raadt de RDW dat ten zeerste af om dan te doen. Tot 1 januari 2022 is een voertuig online te registreren voor 18 euro per voertuig. Vanaf 1 januari kan registreren alleen nog na een keuring op een van de 16 RDW-keuringsstations. De keurings- en registratiekosten zijn minimaal 140 euro– en vaak veel meer. Ook moet het voertuig voldoen aan de permanente eisen van de voertuigcategorie.

Voor meer informatie: rdw.nl/particulier/voertuigen/…

Deel dit topic

Reacties

Kanaal
Ik heb een zelfbouw platte wagen zonder nummers in het frame.
Hoe gaat RDW hier mee om, iemand ervaring ?
+1
Van-Epscheuten
@Kanaal mag je een framenummer bedenken, (niet met nul beginnen) leeg type plaatje kopen, framenummer in frame slaan met slagletters, en op typeplaatje. Fotos maken en de boel registreren als zelfbouw, kies het bouwjaar niet te jong, ivm remmerij voorschriften.
NewHollandErik
Quote Reactie van @Van-Epscheuten:
en op typeplaatje

Is een typeplaatje perse nodig? Met andere voertuigen gaan ze ook akkoord als er geen typeplaatje is? Of is het dan juist bij Zelfbouw wel nodig?
Koiter
@NewHollandErik nee, of type plaatje of ingeslagen nummer
+1
bas101
@Kanaal tot 25k+h geen registratie nodig
Jelle Boerkamp6110
@Kanaal wij hebben zelf bij de dealer een nummer gemaakt
walker1
Ik heb 3 trekkers geregistreerd en heb daar 3 pasjes van. Opgegeven max. snelheden zijn 25, 30 en 40 km/h. Moet daar vanaf januari ook kenteken plaat op?
basia
@walker1
Ja ; volgens mij wel , behalve die van 25 km
+1
NH-Ford
@walker1 die met max 25 pas per 2025 verplicht, anderen per 2022 verplicht.
basia
Onder no 6 word vermeld : trekkers onder 25K/M uur moeten na 2025 gele kenteken plaat voeren ; oldtimers dus ook ? heb op mijn oldtimers kleine ,donkerblauwe (motorfiets) platen ; dat mag toch ook wel ?
+2
NH-Ford
@basia bouwjaar voor 1978 mag inderdaad donkerblauw zijn. Max snelheid tot 25 is vanaf 2025 plaat verplicht.
+5
vrije boeren
Wat een geklooi
ze willen alles van je weten
ik verrek het
ik doe alles maar met paard en wagen
of moet je daar soms ook een kenteken voor hebben ?
+2
labella
@vrije boeren dan mag je niet harder dan 25 km/uur....
+3
Albert Altena
@vrije boeren Als dat paard scheten laat wel.
+2
Van-Epscheuten
Is uw paard breder dan 1m30 ? @vrije boeren
cjw73
@vrije boeren zolang die knol niet sneller dan 6 km gaat is er niks loos.
+2
bas101
@vrije boeren we zijn met teveel mensen in NL die met teveel uiteenlopende denkwijzen naast elkaar leven , tractorparadijs Nederland bestaat na 2022 helaas niet meer,
erik9831
@vrije boeren wel een verzekering... Toch in België, want die had men grootvader. 😄
grös
Maar een heftruck die geen 1.30 is hoeft dus nooit een kenteken?
hobbyboer
@grös wel als je er een wagen achter hangt
+1
bas101
Jammer dat t RDW punt 8 niet vermeld : na t registreren bent u verplicht uw tractor te verzekeren danwel te schorsen anders krijgt u een boete in huis , hoeveel tijd krijg je na registratie om te verzekeren of te schorsen ? en hoe hoog is deze boete ?
cjw73
@bas101 boete bij een scooter die niet verzekerd is is het 350 euro, maar je krijgt wel een melding van hun als hij nog niet verzekerd is. Meestal na een maand ongeveer.
+1
NH-Ford
@cjw73 voor een landbouwvoertuig 600 euro.. is een loonwerker hier onderweg achter gekomen.
bas101
@NH-Ford goeden dag, je zult er zoals ik maar 50 hebben en door onwetendheid deze voertuigen niet geschorst hebben , zomaar €30.000 armer in 1 klap failliet.
+1
NH-Ford
@bas101 de automatische controle via database gaat voor landbouw pas per 2022 in, maar op straat trok een actieve BOA hem na...
Weet niet hoe is afgelopen, neem aan met weerlegging van verzekeringspapieren in hoger beroep dat je wel gelijk krijgt, hij was immers wel verzekerd.
bas101
@NH-Ford controle geschiedt waarschijnlijk op kenteken/voertuig ? Of op persoon inschrijving KVK of gemeente register ? In t laatst geval krijg je boete van alle onverzekerde en ingekleurde boetes on de bus
+1
NH-Ford
@bas101 Op het kenteken.
Als je al reeds een motorvoertuig hebt geregistreerd kun je het mooi zien als je inlogt bij de RDW. Heb je kenteken nog niet door gegeven aan verzekering zie je daar een rode attentie.
+1
Fast Eddy
@bas101

Ja en het aanmelden bij de verzekering gebeurt niet automatisch. Ik heb gisteren mijn trekkerkenteken zelf moeten invoeren bij de verzekeringspolis. Ik denk dat de RDW ook zo aan de cijfers komt van het aantal verzekerde landbouwvoertuigen ten opzichte van het aantal uitgegeven kentekens. Ik denk dus dat veel mensen hun kenteken nog niet door hebben gegeven aan de verzekering.
+1
Koiter
@Fast Eddy ging mij net zo, werd aangehouden en kreeg de mededeling dat de unimog niet verzekerd was, natuurlijk vergeten dat kenteken ook bij verzekeraar bekend moest zijn. Na hoop over en weer gediscussieer en aantonen papier kon ik weer verder, maar wel een puntje van aandacht
Fendt926Driver
@Koiter ik heb nog nergens platen opzitten.
Sterker nog heb er nog geen 1 laten maken.
Maar al mijn machines zijn gewoon netjes vetzekerd.
Dus kunnen ze niets natrekken nu nog op kenteken.
Moet nog 7 kentekens binnen krijgen.
Dan meld ik ook de trekker kentekens wel bij de verzekering.
En 31 december komen hier pas de platen op de trekkers
+3
Koiter
@Fendt926Driver hier is alles ook netjes verzekerd via de bedrijfsverzekering, afweging voor het plaatsten van de platen was het legaal harder mogen rijden dan 25km/h, hier zit in de buurt een agent die fanatiek is op de landbouwregels. Gezien de unimog hard rijd (ik weet het, ben ik zelf bij), was het door de verhoging van de snelheid van 25 naar 40 niet meer mogelijk 100% te hard te rijden en dus kans op rijbewijs kwijt te raken
Fendt926Driver
@Koiter iedereen maakt zijn eigen afweging. dus ook jij. en ook zeer begrijpelijk zoals je het uitlegd.
grös
@Koiter
Kan natuurlijk ook de verzekering zijn die hem nog niet bij de RDW als verzekerd gemeld heeft, dat duurde eerder wel een paar weken als ik een andere auto had.
+1
Vlaanderen
Als ik het goed begrijp moet mijn (zit)grasmaaier met een breedte van 132 cm (rijdt sneller dan 6 km/h) ook geregistreerd worden?! Omdat ik de maaier dit jaar heb gekocht kan ik het niet online doen en moet ik een afspraak maken om het te laten keuren!?
bas101
@Vlaanderen kan nog 6 weken online
Fast Eddy
@Vlaanderen

Wat is het bouwjaar van de grasmaaier? En wat is het merk?
cjw73
@Vlaanderen dan zeg je toch gewoon dat de maaier van 2020 is.
NH-Ford
@Vlaanderen 130cm is gemeten van buitenkant band tot buitenkant band, dan val je als goed is nog binnen de 130cm.
Vlaanderen
@NH-Ford De maaier is een Simplicity Zero turn. Maaibreedte is 132 cm en dus is de maaier zelf nog breder. Gekocht in april 2021, dus productiejaar zal wel 2020 zijn. Ik zal hem wel on-line inchecken, maar ik vind het nogal bijzonder dat een "gewone" tuin grasmaaier ook al een kenteken moet hebben.
deufi
@Vlaanderen Hier hetzelfde met een Zero turn maaier. Buiten de wielen 134cm, De maaibak is 155cm breed, dus ook netjes kenteken op aangevraagd. Bouwjaar 2020. Wel ruim 3 maanden op moeten wachten op het kenteken, terwijl de zelfbouw machines veelal binnen 3 dagen op kenteken stonden.
NH-Ford
@Vlaanderen Maaibreedte 132, dan is wiel tot wiel wel binnen 130 ja?
Ik zie dan geen.
Mocht je iets van 2021 nu op kenteken willen zal ik bij je dealer te rade gaan. Zij kunnen (mits ze de erkenning hebben) via Versnelde Inschrijving nieuwe machines op kenteken zetten.
Moet machine af fabriek wel geleverd worden met COC/CvO.
Ma goed, heb je er ook verlichting op ?..
bartjuh
@Vlaanderen zal een zero turn niet onder 1 asser vallen? Voorwielen zijn tenslotte maar zwenkwielen
+1
weurding
@bartjuh dan zou een vervaet 3 wieler ook geen hoeven?😆
+1
bartjuh
@weurding die is aangedreven en bepaald de richting. Bij een zero turn stuur je ook met de achterwielen
1046
@bartjuh hoe zit dat dan met een rupstrekker????
bartjuh
@1046 die heeft zijn eigen kopje.
dennisbouter
@1046 hangt er vanaf of die harder rijd als 6km/ph
+1
Hurli356
@Vlaanderen voldoet de zitmaaier aan de eisen voor openbare weg? Anders is kenteken sowieso zinloos.
Mag ik met een zitmaaier op de openbare weg en zo ja waar?
Indien een zitmaaier voldoet aan alle voorwaarden mag de zitmaaier enkel de rijbaan volgen. Het is verstandig om de zitmaaier, indien mogelijk, te vervoeren in een busje of vrachtauto. Dan zijn de volgende eisen namelijk niet van kracht:
Verlichting (ook remlicht)
Richtingaanwijzers
Handrem
Afgeknotte driehoek
Constructiesnelheid van maximaal 45 km. per uur
Rijsnelheid van maximaal 25 km. per uur
Moet ik verzeker zijn om een zitmaaier te mogen besturen?
Een WA-verzekering is vereist indien u met een zitmaaier de openbare weg betreed. Verstandig is ook om een aanvullende WA-verzekering af te sluiten als u in dienst bent van een werkgever waarvoor uw werk met de zitmaaier relevant is. De werkgever moet deze dan hebben afgesloten. Een voertuigverzekering hoeft namelijk niet altijd schade te dekken die door u is veroorzaakt.
dennisbouter
@Hurli356 dus ik zou met mijn minigraver niet over de weg mogen als er geen verlichting op zit?
Hurli356
@dennisbouter @Fendt926Driver dat is correct ja.
dennisbouter
@Hurli356 dan hebben we toch een probleem vanaf 1 januari want dan mag er geen rups kraan meer aan het werk
deufi
@dennisbouter Tellen werklichten rondom ook niet mee? Onze kraan heeft verlichting aan 4 zijden.
Hurli356
@dennisbouter De volgende (land)bouwvoertuigen zijn uitgezonderd van registratieplicht:

motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines met een maximumconstructiesnelheid van minder dan 6 km/u; bijvoorbeeld minigravers op rupsen en rupsgraafmachines

Let op: voertuigen die niet registratieplichtig zijn, moeten bij het rijden op de openbare weg nog steeds voldoen aan alle voertuigeisen, zoals verlichting, remmen enzovoort. Ook kunnen bestuurders nog steeds een T-rijbewijs nodig hebben om met een niet-registratieplichtig voertuig over de weg te mogen rijden. Zo heb je voor een heftruck smaller dan 1,30 m zonder aanhangwagen geen T‑rijbewijs nodig, maar voor een meeneemheftruck wel
Fendt926Driver
@Hurli356 en mijn origineel zonder straat verlichting geleverde weidemann hoftrac mag dus ook de straat niet op?
dennisbouter
@Fendt926Driver die was wel te bestellen met verlichting neem ik aan 🤔
Fendt926Driver
@dennisbouter nope.
Hof trac.
Boerderij machine.
Loopt ook maar 7kmh max
dennisbouter
@Fendt926Driver 7 is niet hard
+2
Hurli356
@Fendt926Driver het heet niet voor niets een hoftrac.. Dus niet toegestaan
+2
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver @dennisbouter Met een trekker zonder verlichting mag je toch ook de weg niet op?😅
Rupskraan draait alleen in wegwerkzaamheden toch? Wat heeft die op de openbare weg te zoeken…
deufi
@ronald-deutz-fahr Van het ene perceel naar het andere rijden met sloot schoonmaken bijvoorbeeld?
Hurli356
@deufi daardoor zijn diepladers en transportkarretjes. Officieel mag het niet.
dennisbouter
@Hurli356 en die dieplader rij je het land mee in? Je kan het mooi vertellen maar een kraan mag gewoon op de weg
+2
ronald-deutz-fahr
@dennisbouter laden en lossen is wat anders als werkelijk verplaatsen over de openbare weg. Oversteken, keer 100 meter naar volgende perceel is grijs gebied, maar dat het ‘gewoon mag’ is flauwe kul.
ronald-deutz-fahr
@deufi grijs gebied. Als ik met de schudder beetje om de boerderij heen toer (stukje over de weg naar volgende perceel)
Kan ik de hele rits aan bekeuringen krijgen
Geen stadslicht
Geen knipperlichten
Geen remlichten
Geen landbouw driehoek
Daarom heeft zo’n machine dat gewoon vanuit de fabriek. (Als je de optie aanvinkt)

Maar een rupskraan mag wel over de weg zonder dat allemaal?
dennisbouter
@ronald-deutz-fahr je werkt met een kraan op de weg en jij werkt op het land ik weet niet of er nog een regel is boven een bepaalde snelheid
+1
ronald-deutz-fahr
@dennisbouter als je met een rupskraan op de weg werkt zijn dat wegwerkzaamheden, en daar zullen andere regels gelden. Ben ik overigens niet bekend mee.
Misschjen ben je verzekert op de openbare weg, maar je voldoet zeker niet aan de voertuig eisen, met risico op een rijtje bekeuringen. Zoals ik zei, laden en lossen zal ook wel er uitzondering zijn
Hurli356
@dennisbouter dat staat dus al in dat stuk wat ik liet zien. Onder 6 km/u geen registratie maar wel voldoen aan eisen voor openbare weg. Niet voor niets dat op openbare weg gekorfd wordt met een bandenkraan met alles er wel op.
Rokus
@dennisbouter vind dit vrij krom, maar naar mijn weten kan je gerust met je rupskraan(tje) de weg uit maar je kan mij niet wijsmaken dat je dan verzekerd ben als je niet binnen een afzetting staat en een ongeluk krijgt!
Han745XL
Hoe zit dat met een blokkenwagen? Waar kan ik dan het beste het kenteken plaatsen? Op de achterkant kan haast niet i.v.m. de klep lijkt me 😬
Fast Eddy
@Han745XL

Boven de freeswals. En anders een magneet aan de kentekenplaat maken. Als je dan een stuk over de weg moet plak je die op de klep.
+2
komelker 2
@Han745XL Op de blokken
hobbyboer
@Han745XL naast de verlichting
Han745XL
@Fast Eddy Ik moet constant een stukje over de weg naar de achterste kuilplaat. Wordt het kenteken boven de wals dan niet snel smerig en daardoor minder goed zichtbaar?

@hobbyboer Zit geen verlichting op
Fast Eddy
@Han745XL

Ik zou het er gewoon op wagen om er geen plaat op te hangen. Als je verder weg gaat dan magneetlampen en de kentekenplaat monteren.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @Han745XL:
Zit geen verlichting op

Dan komt dat eerst, lijkt mij, kentekenplaat erbij is stap 2.
Verlichting had je al lang voor elkaar moeten hebben.
cjw73
@hobbyboer is volgens mij geen enkele blokkenwagen met verlichting.
Fast Eddy
@cjw73

Vanaf 2019 denk ik wel.
cjw73
@Fast Eddy van mij is 2 jaar oud, maar geen verlichting hoor.
+1
NH-Ford
@cjw73 dan mogen ze ook nooit legaal de weg op, dus heeft kenteken ook weinig zin..
Fast Eddy
@NH-Ford en @cjw73

Ik heb net even naar verschillende blokkenwagens gekeken. Het lijkt er op dat ze helemaal geen toelating hebben voor op de weg. Dus dan is verlichting ook geen ramp. Het stond zelfs niet in de optielijst.
ronald-deutz-fahr
@NH-Ford zelfbouw blokkenwagen, mag je teminste wel door rijden 😉
Ken er wel die er aardig mee over de weg toeren..
+1
NH-Ford
@ronald-deutz-fahr Tuurlijk ken ik die ook wel, en doe zelf ook zeker die dingen. Maar hier wordt gevraagd hoe het officieel met regelgeving zit... en ja, dat is zeker anders dan 95% van mensen willen
+1
hoest
@cjw73 omdat ze niet op de weg komen normaal. Toen wij een blokken wagen hadden had ik ze naa de t de achterklep aan de zijkant bevestigd. Als je een kenteken op bromfiets formaat bent kan die er wel onder

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's keuring en rdw geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!