Tijd kentekenregistratie begint te dringen

Per 1 januari moet elk landbouwvoertuig op zijn minst geregistreerd zijn. Het aantal registraties blijft echter achter bij de verwachting. Een niet-geregistreerd voertuig mag straks echter niet de weg op én de registratie kost na de jaarwisseling meer.

Deel dit topic



 Tijd kentekenregistratie begint te dringen (melkvee.nl)

Per 1 januari moet elk landbouwvoertuig op zijn minst geregistreerd zijn. Het aantal registraties blijft echter achter bij de verwachting. Een niet-geregistreerd voertuig mag straks echter niet de weg op én de registratie kost na de jaarwisseling meer.

Nieuwsgrazer

Reacties

Bekkink
Tied zat
+1
cjw73
Ze denken daar zeker dat we elk wagentje ook registreren, nou wit volgbordje erop en rijden.
Herwin P
@cjw73 zo dacht ik er ook over. Wagen waar het typeplaatje af is, voorzien van witte kentekenplaat.
Maar mag dit ook?
labella
@Herwin P je mag dan alleen niet harder dan 25km/u
Herwin P
@labella Keer wat ronde balen met een oude platte wagen van een perceel op afstand halen, mag dus mits je kalm aan doet
mlkvhoudr
@Herwin P we kunnen er op wachten dat luchtremmen verplicht worden voor wagens achter trekkers maar nu mag t nog.

Ik haal wagen bij loonwerker op maar als ik eerlijk ben is die wagen al zwaar zat zonder Balen er op en moet ik al machtig defensief rijden dus zachtjes en op tijd remmen zonder Balen er op op de openbare weg.

Met balen er op op de openbare weg is onverantwoord tenzij heel zachtjes rijden
mlkvhoudr
@mlkvhoudr wagen waar er 10 op kunnen liggen per laag
cjw73
@mlkvhoudr heb je geen olie remleiding op de trekker?
+1
weurding
@cjw73 hij schrijft van wel, maar heb je niks aan als aanhanger luchtgeremd is
mlkvhoudr
@weurding wat weurding zegt inderdaad
cjw73
@mlkvhoudr ja dan ist lastig. Heb ook geen lucht remsysteem erop zitten. En bij het meeste kippers en aanhangers is het ook nog olie in de agrarisch wereld. Zal wel veranderen.
Twentsch Land
Beetje balans tussen trekker en wagen moet er zijn .... zie ze ook met 2 wagen vol achterelkaar gespannen met een grote fendt ervoor die 50 km per uur rijdt ......en dat gaat perfect.

@mlkvhoudr
mlkvhoudr
@Twentsch Land ik heb er dan ook geen frontgewichten aanhangen, misschien maakt dat nog uit maar wagen duwt trekker om aan achterkant bij hard remmen. Als ik rem dan los laat is die ook wel weer gelijk recht maar het is wel een grensgevalletje
+2
labella
@mlkvhoudr koop dan toch een keer een echte trekker.
+2
Twentsch Land
Dan is die wagen niet geremd of niet goed afgesteld ...... probeer op rechte stuk de snelheid omlaag te krijgen en als je door de bocht gaat of afslaat wat gas er bij ..... wagen ook niet te hoog of laag aanspannen .... meestal is in dergelijke spannende gevallen aankoppelen op achteras hoogte ( of net iets er onder ) het beste@mlkvhoudr
mlkvhoudr
@Twentsch Land op de wagen zitten lucht remmen maar op de trekker zit alleen een aansluiting voor hydrolische rem, dus ongeremd inderdaad
+1
hookwood
@mlkvhoudr hier luchtremmen op de trekker. Remt een stuk fijner dan de hydraulische remmen.

Vroeger waren we niet zo bang maar wel eens een akkefietje gehad met 10 ton viconpakken op een ongeremde aanhanger achter een Deutz 5206....
+2
weurding
@hookwood Deutz had al moeite met zichzelf tot stilstand brengen, al had 5206 wel natte schijf, de meeste 06 Deutz 'en waren remmen op vakantie als je ze nodig had
+1
Jannus
Quote Reactie van @weurding:
06 Deutz 'en waren remmen

vandaar Voll Gass..
+1
hookwood
@weurding is zo'n 35 jaar geleden schat ik. Was een bestuurder van een bestelbus die vond dat ik te breed was, had met de spiegel het hooi geraakt bij het inhalen op een weg waar de bomen vrij kort op de weg staan. Na het inhalen ging die voor mij op de rem staan om verhaal te halen. Kun je wel bedenken wat er gebeurt op dat moment....
weurding
mlkvhoudr
@hookwood dan deed die deutz wel z'n best 💪💪🙂

Op de opraapwagen zitten ook hydrolische remmen maar geld ook t zelfde voor eigenlijk hier gewoon op t gemak naar en van t t land toeren want botremmen valt ook niet mee

Nou vergeten ze bij ons ook om te snoeien dus je ziet ook niks aan komen door de bochten heen
+1
weurding
@mlkvhoudr heb nog filmpje van 4006 met 6800 liter mesttank, zit je ook aan dik 8 ton, remmen was uit den boze🙈
de Tank
@Twentsch Land Dan heb je een overbodig zware trekker nodig of kleine aanhanger.
+2
Twentsch Land
Luchtrem ... verdere toekomst wel maar olie geremd zal ook nog wel een beste tijd mogen ..... geen rem is het einde van in zicht tenzij je max 6 km per uur rijdt.

@mlkvhoudr
+1
de Tank
@mlkvhoudr Als we eerlijk zijn had alles allang geremd moeten zijn.
cjw73
@de Tank niet te luid roepen, want anders is dat volgend jaar ook wettelijk verplicht
de Tank
@cjw73 boven bepaald tonnage had het al lang verplicht moeten zijn, sterker, sector had daar zelf voortouw in moeten nemen. Nu moet straks elke kruiwagen geremd zijn.
Kars
@mlkvhoudr heb zelf oude vrachtwagen aanhanger op veiling gekocht met luchtremmen en luchtvering. Op trekker heb ik luchtremmen. Mee dolly rijd veel veiliger luchtgeremd. Dat remt eerder dan jouw trekker. Hydraulisch benk al ooit is bijna geschaard.
En mee afpikken nooit dat gekloot dat trekhaak onderspanning staat, constant druk eraf en de rem staat erop. Veel veiliger en geen gevuilak mee olie.
+1
slagakker
@Herwin P Vraag gewoon een kenteken(geel) aan anders is het voertuig niet meer te verkopen straks. Ik heb overal een geel kenteken ben je van al het gezeik af.Behalve een splinternieuw haspel dat geeft nog problemen.Zit er geen typeplaatje meer op haal je gewoon leeg typeplaatje bij de dealer zet er zelfbouw op met een verzonnen nummer foto s bijvoegen opsturen en opgelost.Bij mijn nieuwe haspel van 2021 wilde ik een kenteken maar dat gaat dan weer niet. Probleem bij de dealer neer gelegd.Wordt ook wel opgelost tzt.Zorg dat je het regeld voor alles wat op wielen staat.
+1
sjuu
@slagakker Zolang er geen rdw goedkeuring op je haspel zit gaat dat een lang verhaal worden.
weurding
@sjuu dat is als je het volgend jaar aanvraagt toch?
slagakker
@sjuu Is een splinter nieuwe IRTEC 100 gewicht zit onder het niveau dat die geremt moet zijn. Dus is gewoon belachelijk. Heb een 2 wielige aanhanger met laadvermogen van 5 ton van 40 jaar oud binnen 3 weken geregeld vroegen verder nergens naar. En over een nieuwe machine liggen ze te zaniken. Dealer heeft het bij RDW aanhanging gemaakt. Nu afwachten.
weurding
@slagakker als die irtec nieuw is en volgens gegevens van fabriek mag ie hooguit 25 km dan krijg je er echt geen 40km toelating bij, is het 40km dan moet het geen probleem zijn
Heb even gezocht maar kan er geen gegevens over vinden
slagakker
@weurding Dat is een goeie. Ik heb hem voor 40 km aangevraagd. Zal het eens navragen of dat dan wel mag.
weurding
@slagakker geen probleem als ie beneden 3500 kg is, daarboven moet alles wat nieuw geleverd wordt met 40km voorzien van remmen en boven 8 ton zelfs met lucht
sjuu
@slagakker Ik begrijp je frustratie, is ook wel slordig van de dealer vind ik. Ze zijn toch op de hoogte gebracht, of is het een overjarig model?
slagakker
@sjuu Van 2021 dus nieuw
sjuu
@slagakker Dan hoort er een rdw goedkeuring op te zitten, probleem voor de dealer.
+1
weurding
@slagakker zou niet weten waarom je iets niet meer verkopen kan als het geen eigen kenteken heeft, is nog zat wat maar tot 25kmh geconstrueerd is, dan volstaat gewoon een volgplaat, denk ook niet dat b v. alle mengwagens een eigen kenteken krijgen, sowieso zal een rdw keuring vanaf volgend jaar al niet meevallen voor nieuwe, of ze moeten al geremde assen hebben voor een (40km) gele plaat
Weidezicht
@weurding moet het niet per definitie geregistreerd zijn als je ermee de weg op gaat? Of er nu een gele of een witte plaat opzit?
+1
Weidezicht
@Weidezicht en als je volgend jasr iets wilt registreren MOET je naar een rdw keuringsstation
weurding
@Weidezicht nee, tot 25km constructie mag met volgplaat, zie nu veel mensen geel eigen kenteken voeren op spul wat er helemaal niet geschikt voor is, boven 3500kg ongeremd mag 40km eigenlijk helemaal niet. Niet dat je je daar veel van aan moet trekken, net als 40 km rijden met volgplaat, want hoe vaak heb je een agent achter je zitten en hoe vaak moet je met b.v. een landrol veel over straat, sommige dingen lijken veel erger dan het is, een regenhaspel ben je ook niet veel mee onderweg, behalve dan misschien een bollenboer
mlkvhoudr
@weurding ga ik toch niet uitzoeken voor 18 euro per machine heb je zo'n plaat dus hier gewoon luiheid 🙂
weurding
@mlkvhoudr tot er een keuring aankomt voor spul wat boven 25 km geregistreerd staat😋🤗
Heb alleen trekker en kipper op kenteken, volgplaat met magneet, druk ik zo overal op, maar hoef ook niet veel over straat
+1
mlkvhoudr
@weurding dan schors ik hem en gaat er een witte volgplaat op😎
weurding
@mlkvhoudr 🤣
Jannus
Quote Reactie van @mlkvhoudr:
dan schors ik hem

en dat schorsen moet je dan elk jaar opnieuw of voor meerdere jaren doen en daar betaal je dan ook weer voor,hier heb ik een redelijke balenwagen die ik gebruik voor balen maar kom er sporadisch mee op de openbare weg laat staan dat ik er 40 + mee rij dus neem ik een witte plaat voor lief en misschien de sloop over 10-15 jaar
+2
jpls
@Jannus schorsen moet je alleen bij zelfrijdend materieel, heeft met de verzekering te maken. aanhangers zijn met het trekkend voertuig meeverzekerd.
JohnDeere7serie
@weurding tja wat is nou wijsheid met een hark, schudder veekar enz?
weurding
@JohnDeere7serie toch maar registreren als ze geremd zijn en boven 3500 kg vallen, maar (getrokken) schudder leg je over het algemeen geen grote afstanden op de weg mee af,, dus al hebben die een volgplaat is er weinig loos, geloof niet dat ze er onverkoopbaar door worden, maar volg gewoon je eigen kop, zie hier zelden een politieauto achter me, en het spul bij boermarke heeft niks een kenteken en toch rijdt men er 40 mee met b.v. de kilverbak
Kars
@weurding zo is dat. Alles op kenteken zet dan wordt je vanzelf genaaid. Gewoon volgplaat. Daarbij een oude kar die geregistreerd is mag je dan niet meer zomaar zelf slopen. Dat moet bij gecertificeerde sloper. Dus je naait jezelf door alles te registreren. Zeker oud spul. Iedereen praat net of politie meteen als je de weg opdraait achter je zit.
JohnDeere7serie
@Kars zo dacht ik ook een beetje, alleen 2 beste trekkers op kenteken 40km en met 36 euro klaar. Alles op wielen, meeste ongeremd, zijn er nog 13 bij. 🤑 🤑
cjw73
@Kars dat was ook mijn gedachte. Wat niet weet wat niet deert.
Van-Epscheuten
Ten aanzien van slopen, kun je een kenteken altijd “op de export” zetten. Dan mag je zelf het kenteken vernietigen, en zorgen dat hij niet meer op weg komt. @Kars
mlkvhoudr
@Van-Epscheuten en waarom niet gewoon verkopen ipv slopen
+2
weurding
@mlkvhoudr gedoe, je was toch lui?😅 moet je naar postkantoor, overschrijven, vrijwaring, man man, wat n boudel 😁
mlkvhoudr
@weurding nee dat slopen gaat vanzelf😅
+3
weurding
@mlkvhoudr er zijn boeren die hebben er geen moeite mee nee😳🤭
+1
Van-Epscheuten
Tuurlijk levert verkopen/inruilen meestal meer op, maar wat ik bedoelde, is dat een kenteken, het slopen in eigen beheer niet in de weg hoeft te staan, aangezien dat hierboven gesuggereerd werd @mlkvhoudr
+1
cjw73
@Van-Epscheuten kan mij niet begrijpen dat det slopen zo gemakkelijk gaat met kenteken registratie. Want een auto aanhanger of scooter moet toch echt gesloopt worden door een officieel bedrijf om een vrijwaring te krijgen. Fus zo zal het ook wel met de trekkers en dergelijke komen.
+1
jpls
@cjw73 heb ook een drie-asser bij RDW het kenteken "buiten registratie plaatsing" laten zetten, omdat het te duur was om te laten keuren voor snelverkeer. verder stond er in de brief dat mocht ik het voertuig weer willen voorzien van een geldig kentekennummer "buiten registratie opheffen" ik het voertuig weer moest laten keuren bij een keuringsstation, dus het kan wel.
+1
Van-Epscheuten
Nee hoor, ik heb menig auto, eerst op de export gezet, daarna auto-rodeo mee gereden, en toen plat gedrukt met de shovel, en naar de gewone oud ijzer boer gebracht, geen probleem@cjw73
« Terug naar discussielijst

Deze site mist jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!