Nieuwe pers, Welger AP 630/730/830, MF 1840, Forstschritt K343/646

Ik ben in de markt voor een nieuwe, of jong gebruikte kleine balen pers. De Mc Cormick mag met pensioen en bewaar ik als back-up. Hij is inmiddels toch wat minder betrouwbaar aan het worden en ik pers meer balen dan ik had verwacht.....
Voordat iedereen welger gaat roepen, heeft iemand ervaringen met de MF 1840 of de nieuwe Fortschritt persen? Wat ik aantrekkelijk aan de MF vindt is dat ie in het midden perst. Wat ik begreep van de Fortschritt is dat het een doorontwikkeling is van persen uit DDR tijd. Alle input is welkom.

Bouke

Deel dit topic

Reacties

case 745 xl
Welger 730. Ik heb zelf een 830 gehad maar vond deze in het hooi te groot. Hier in de buurt reed iemand met een mf pers maar die is weer weg gegaan voor een nieuwe welger 730.
county854t
Hallo, een nieuwe Welger zal niet meer lukken, deze worden niet meer gebouwd dus mss een gebruikte. Al eens gedacht aan n nieuwe Gallignani, New Holland, of idd n Fortschritt.
Welger is n goede pers maar erg duur, ligt natuurlijk ook aan het aantal pakken dat je per jaar maakt.
Wat heb je voor n International pers? Mss is n grondige revisie wel net zo goed.
Succes!
walker1
@county854t Wat is er met Welger gebeurd? Gestopt, failliet, gefuseerd of overgenomen door een andere fabrikant?
Fast Eddy
@walker1

Welger hoorde bij Lely. En Lely is overgenomen door Agco/ Fendt.
walker1
@Fast Eddy Oke, dan worden de Welger persen waarschijnlijk ook niet meer gemaakt als een van de Agco merken, want binnen Agco hebben ze zelf al de MF persen.
+1
Fast Eddy
@walker1

Precies. De opraapwagens en perswikkelcombinaties zijn nu in de Fendt kleuren. De schudders worden nu ook weer geproduceerd. Maar dan in de MF kleuren.
labella
@county854t Misschien staat er nog een AP 730 bij Mechanisatie Raalte, die hebben toen een aantal van de laatste persen gekocht.
+1
rubenv
Me neef heeft nu een turkse namaak mf pers die het eigenlijk biezonder goed doet
en hij is een heel stuk goedkoper
maakt maatvastere pakken dan een welger

(klik om te vergroten)

rubenv

(klik om te vergroten)

+1
edwin-hensbergen
@rubenv is dat deze?:


Staat anders flink vermogen voor dus moet haast wel degelijk spul zijn
rubenv
@edwin-hensbergen is het zelfde merk ja

als je kijk hoe degelijk dat ding gebouwt is moet dat makelijk kunne
grote wierse kleine wierse ding maakt altijd mooie pakken

en je zit niet meer te klote hoe je moet rijden ivm de pickup
goeiedag eem
@rubenv de snelheid van het persen valt me flink tegen de gewone pers perst naar mijn inzien een stuk sneller
+1
rubenv
@goeiedag eem die in dat filmpje schiet niet echt op nee maar dat zal wel met die bundelaar te make. hebben
goeiedag eem
@rubenv dat kan zijn inderdaad maar heb het wel eens vaker gehoord dat ze wat minder capaciteit hebben op het invoeren dan de gewone, maar heb er zelf geen ervaring mee
+1
sybren
Is mf niet een overgespoten hesston?
Die heeft eigenlijk de inline pers bedacht.
Case had ze ook van hesston.
Wat vind je van rivierre casalis?
Zijn Franse persen, (mf ,Renault, case ih hebben ze ook van rivierre casalis gehad. Elk in hun eigen kleur)
Ik heb sinds kort een rivierre casalis KR48G, deze machine krijgt heel wat tonnage aan de kant. Ik perste altijd met een ih440 . Deze gaat ook als back up.

(klik om te vergroten)

Laatste hooi van 2021
flip1150
Mijn visie op inline balers zoals MF en Hesston is dat ze zeer goed werk leveren en perfect zijn voor de omstandigheden in de V.S.
Voor hier zie ik het probleem in de bodemvrijheid van de trekker. Er moet onderhand een portaaltrekker voor om over de zwaden heen te kunnen gezien we hier over het algemeen zwaardere zwaden hebben. Voordroog laat zich door een bandenpacker voorop nog samendrukken maar hooi komt meteen weer omhoog. Vandaar dat ze hier niet echt een succes worden. (aldus mijn mening).
frank_mf
@flip1150 Een grootpakpers/rondebalenpers heeft hetzelfde probleem toch? En grotere trekkers hebben niet per definitie een grotere bodemvrijheid. In veel gevallen komt dat door de trekhaakslede.
bartjuh
@frank_mf maar grote trekkers hebben vaak wel meer ruimte tussen de wielen. Elke keer beide kanten van je zwad de grond in rijden is ook niet ideaal
rubenv
@flip1150 als ik kijk rijdt de topic maker met oude ford
die hebbe een erg grote bodemvrijheid dus ideaal voor een inline baler
+2
Steyr.frl
Ik heb een klein seizoen met een mf1839 gewerkt,en dat viel niet mee.
Als je kleine wiersjes hebt gaat het perfect,maar kom je in natuurland,dan stroopt het gewas hopeloos vast onder de dissel.
En draait de invoer vol door een dikke prop hooi,dan knallen er direct 2 dure breekbouten,en sta je minimaal een dik kwartier stil om alles weer aan de draai te krijgen.
Je armen zijn net te kort om het hooi uit de pickup te trekken en achter onder het perskanaal zit nog een deksel waar je het gewas nog moet verwijderen als alles acht vast zit.
Wat dat betreft zou ik zo een niet aanbevelen.
De persdruk stel je hydraulisch in en dat lijkt ook mooier dan het is.
In goed overleg met de dealer is de pers weer teruggegaan.
Vorig jaar heb ik een van de laatste nieuwe welger ap730 persen gekocht,welke me goed bevalt.
Een pers van bewezen kwaliteit en met hoge capaciteit.
Maar wil je mooie pakjes slaan,dan moet je niet naar die hoge capaciteit kijken , dus niet te snel rijden.
Naast deze welger heb ik nog een mf4 pers,welke onderhuids een rivierre casalis is.
Deze pers maakt echt mooie baaltjes,daar kan een welger niet aan tippen.
Mischien is er nog ergens een nieuwe of jonge welger pers te vinden.
Omlangs zag ik nog een filmpje van een nieuwe galligani pers,mischien is dat nog een optie
case 745 xl
@Steyr.frl mijn reactie ging ook over u
contitour
Bedankt voor de input iedereen. Ik ben vandaag een beetje aan het rondbellen geweest. Hier om de hoek in didam zit de importeur van Galligani. Hij wist me te vertellen dat de productie van de persen naar Turkije is verplaatst en hij er aan twijfelt of hij met het merk doorgaat vanwege twijfel over beschikbaarheid van onderdelen en of de kwaliteit van de persen het zelfde blijft. Hij heeft nog een nieuwe (italiaanse) staan. Binnenkort maar eens even gaan kijken.

Ook heb ik van de week even (erg informatief) contact gehad met Bonhof uit Wilp. Ga ik binnenkort ook even langs. Hebben diverse gebruikte Welgers staan en zijn bezig met Fortschritt als opvolger. Ze zijn 'm aan het testen. Wat ik zo hoor hier in Duitsland, hebben de oude Fortschritts wel een goede naam. Redelijk hufterproof en ook een behoorlijke capaciteit.

@Steyr.frl
Kijk dat is handig om te weten. Ik heb hier altijd grote wiersen omdat ik natuurhooi ophaal en op mijn eigen land nadroog. werkt prima, maar er ligt altijd een dik pak. De MF ziet er natuurlijk wel sexy uit, maar het viel me op de youtube-filmpjes al op dat er niet hard mee werd gereden.

Volledige revisie van de B47 is ook nog een optie. Kan er nog een kopen voor E 900,-- van een gestopte boor welke hem nieuw heeft gekocht. Heeft aangepast knopers zodat ie ook met kunstof touw uit de voeten kan. Voordeel is iig dat ik dan altijd reserve onderdelen heb.

Affin, de keuze is nog niet gemaakt, wordt iig vervolgd.

Bouke
+1
goeiedag eem
@contitour zou zeker een new holland ook niet overslaan, hebben zelf een oudere new holland 377 en perst super, en ook deutz fahr is een zeer goede aan rader, hebben we ook een hd 440 en een zeer degelijke pers, met flinke capaciteit en zeer betrouwbaar
valmet 605
Als je voor een forttschritt kiest zou ik graag eens om de hoek komen kijken. Ik heb geen idee waarom maar het lijkt mij wel een mooie pers.
flip1150
Ik wil graag nog effe reageren in zake capaciteit. Mijn ervaring is dat je de mooiste balen krijgt bij minimaal 10-12 slagen per baal. Als je zoveel mogelijk balen wilt maken gaat dit ten koste van de kwaliteit van het werk. Gallignani heeft als ik me niet vergeet de meeste slagen per minuut en zou in theorie dus de hoogste capaciteit hebben. (de MF inline heeft ook 100 slagen per minuut).
Pauls
Quote Reactie van @flip1150:
Mijn ervaring is dat je de mooiste balen krijgt bij minimaal 10-12 slagen per baal

Dat is ook mijn ervaring, meer dan 20 jaar terug met de MF124 pers en daarvoor de MF20. we maakten vroeger gemiddeld 10-11.000 pakjes, en als je al eens eentje los had was het omdat je op het moment dat de knoper zijn werk moest doen, je net dwars door een gootje reed, dan kon het wel eens mislopen, vaak omdat je te snel erdoor wou gaan.
goeiedag eem
@flip1150 in de boeken schrijven ze ook rond de 10 slagen per baal😉
+1
Pauls
@goeiedag eem dat was vroeger moeilijk met de MF35X, ofwel in L2, ofwel in L3, was een redelijke sprong in snelheid, ik geloof iets van 3.5 naar 5.5, met de 175 met MP was dat probleem enigszins wat opgelost.
goeiedag eem
@Pauls met onze deutz D40 persen we nog wel vaak en daar is het totaal geen probleem mee, heeft de versnellingen mooi op elkaar kwa snelheid, ook eerder toen we nog met de ihc b47 en de kola rivale 3 persen was het geen probleem
1066
Bonhof in Wilp heeft nog welger genoeg
+1
flip1150
@1066 Bonhof Wilp heeft ook een prijs +15%
+4
contitour
Hallo,

Misschien leuk om even te melden. Het is een New Holland BC5060 geworden (nieuw). vd. Kolk uit zetten heeft een erg mooie aanbieding gedaan in combinatie met een Krone Active Mow R360 (demo). Ik had ook nog wat brokken aan mijn trekker en al met een voor mij prima deal kunnen maken.

Groetjes Bouke
+1
flip1150
@contitour Bedankt voor het melden. Veel succes er mee.
Deutz fahr 5206
Worden er nog splitsplinter nieuwe klein pak persen gemaakt ?
basia
@Deutz fahr 5206
Ik meende dat sowiso Gallignani ze nog wel maakte ; misschien nog wel meer ,misschien weet een ander dat....... En New-Holland dus ook , topic maker heeft een aangeschaft volgens bovenstaand bericht
Kosk123
@basia er worden ook nog Fortschritt persen gebouwd. Verder zijn er nog fabrikanten die ze wel bouwen maar niet in Nederland leveren zoals Claas
+2
contitour
Er worden nog best wat nieuwe kleine pakken persen aangeboden in NL. John Deere heeft ze weer, MF, Fortschritt wordt weer gebouwd en natuurlijk New Holland. Van vd Kolk hoorde ik dat er af toe nog best wel zo'n pers wordt verkocht. Hoorde ik ook bij Bonhoff.
Ik heb nog even Contact gehad met de importeur van Gallignani, maar die vertelde me dat de productie naar Turkeye is verplaatst en dat hij weinig vertrouwen had in de daar geproduceerde kwaliteit en onderdelen beschikbaarheid. Hij wist ook nog niet zeker of hij wel door zou gaan met Gallignani.
Ook bij MF heb ik nog een offerte aangevraagt, maar die vondt ik eigenlijk te duur en mijn twijfel hoe die werkt met grote wiersen hebben hem ook laten afvallen. Bovendien zocht ik ook een maaier en de MF maaiers met de gecompliceerde aandrijving van de schijven staat me niet aan. (teveel lagers, haakse overbrengingen en assen).
Ook van John Deere een aanbieding gehad, maar volgens mij is dat ook overgespoten turks fabrikaat (shoot me if I'm wrong), en ik heb bij John Deere geen goed gevoel over de after-sales. Je komt dan als peuteraar bij zo'n groot bedrijf met een probleem en ik heb niet het gevoel dat je dan Core-business bent zal ik maar zeggen.
De Fortschritt stond me eigenlijk ook wel aan. Hier in het oosten van Dld lopen er nog veel van die dingen en die zijn redelijk hufterproof volgens mij. Ook de prijs was ok voor een nieuw apparaat. Het enige is is dat er nog weinig ervaring is met de nieuwe productie. Voor mij nog iets te veel een exoot. De firma Bonhoff stond me ook aan.
De New Hollands worden in deze vorm al eeuwen gebouwd, er lopen ook relatief veel jongere machines en de onderdelenvoorziening is goed voor zover ik kan overzien. Bovendien zit vd kolk hier min of meer om de hoek en hebben ze gewoon een goede aanbieding gedaan in combinatie met de maaier en de reparatie van de Ford. Is ook een wat kleiner bedrijf en als je een probleem hebt krijg je een monteur aan de lijn en geen verkoper of secretaresse.
Dat even als achtergrond mbt mijn keuze voor New Holland.

Groetjes Bouke
flip1150
@contitour prima argumentatie. Mijn voorkeur zou ook be new holland zijn. ik persoonlijk zou dan proberen om een case te krijgen. puur omdat ik rood mooier vind dan geel.
contitour
@flip1150 In de us zijn de New Hollands Rood.......lol
flip1150
Omdat Fendt met de productie van welger gestopt is wil niet zeggen dat anderen ook stoppen.
Zowiezo produceren in de usa New Holland (tevens case) Heston (massey ferguson) en John Deere nog persen. Verder zijn er nog legio zuid en oost europese merken die nieuw hier ook verkrijgbaar zijn. Maar de meeste mensen hebben liever een gebruikte van een westers merk dan een nieuwe van een oost europees merk. Zover dat ik weet zit de productie van Gallagnani nu in Zuidafrika.
contitour
Oh ja, de Welgers vielen voor mij ook af omdat deze ook al een beste beurt hebben gedaan en onderdelen ook wat moeilijker beginnen te worden. Prijs van Welgers blijft toch aan de hoge kant vindt ik......
Busclub
@contitour De nieuwe type John Deere persen worden in Italië gebouwd. Deze persen draaien goed en zijn leverbaar met zwaardere knopers.
+1
Harmannus
De meeste persen laten een klein stukje touw bij het knopen achter
Dat vindt ik een nadeel want er zijn mensen die dat voor dieren niet goed vinden op vooral hooibalen. De Welger persen doen dit niet. Helaas worden ze niet meer gemaakt.
langeslagdiesel
@Harmannus dat zit hem niet in het merk pers. Maar in het merk knoper. Een pers met een Rasspe knoper heeft dat ja. Ik las afgelopen winter een artikel over de nieuwste Rasspe knoper. Deze schijnt dat niet meer te hebben.
assink
@langeslagdiesel
Inderdaad, vind het ook geen porum. Wei ligt bezaait met stukjes touw nadat de loonwerker hier met z'n new holland big baler is geweest. Dubbele knoop per touw, maal 6.
Lutjeford
@langeslagdiesel NH 278 laat ook stukjes touw achter, vandaar dat ik altijd sisaltouw gebruik. Wel 2x duurder maar is na 1 jaar verteerd in tegenstelling tot de stukjes polypropeen touw.
langeslagdiesel
@Lutjeford new Holland heeft ook Rasspe knopers. Net als John deere, en er zullen er nog meer zijn. Welger heeft een eigen knoper. Net als Claas, en Vicon / kuhn. Van John deere snap ik het eigenlijk niet. Want Lanz had in het verleden ook een eigen ontwerp knoper.
contitour
@langeslagdiesel De nieuwe New Holland BC5060 laat ook stukjes touw achter. Ben ik minder van gecharmeerd. Knoopt wel goed met 250mtr/kg wat ik er nu in heb zitten. Op 3500 baaltjes een baaltje stuk door overgang tussen twee rollen en eentje onverklaarbaar. Heb in het begin ook met sisaltouw geperst, maar dat wilde niet zo erg...... Weet niet waarom.
Kevin_dexta
Claas maakt ze ook nog nieuw, maar die komen ergens waar er nog geen CE keuring op nodig is en zo dus ook niet naar Europa geleverd kan worden. Vriend van mij heeft enkele jaren geleden een nieuwe willen kopen, ze zijn beschikbaar naar niet hier
walker1
@Kevin_dexta Als je zo'n Claas pers echt zou willen hebben, dan lijkt mij wel mogelijk die te kopen in een land waar ze geleverd worden en dan in een zee container naar hier laten vervoeren? Nadeel is wel dat je waarschijnlijk geen kenteken op kan krijgen, maar dan moet je er maar een witte plaat ophangen. Ik weet alleen niet of het nog gevolgen kan hebben als je een zwaar ongeluk krijgt met zo'n pers en de verzekering komt er achter dat je bewust een machine gekocht hebt zonder CE.
PieterA
@walker1 Wat denk je zelf?
walker1
@PieterA Wat ik denk is eigenlijk ook wat schrijf, als je echt zo'n pers wilt hebben, dan is er linksom of rechtsom wel aan te komen. Of zelf via via importeren, maar kan ook via veilingbedrijf. Staan ook vaak zat trekkers zonder Europese toelating bij Ritchie Bross in Moerdijk. Als je daar iets koopt vertellen ze dat er wel bij, maar wat je er daarna mee doet zal hun een zorg zijn.
Met ernstige ongevallen hetzelfde, als ze echt gaan zoeken, heb je een probleem, zeker als er een werknemer gewond mee raakt en je krijgt met de inspectiedienst van SZW te maken.
assink
@walker1
Is dat ook niet het geval met al die kale deutz en same trekkers? Die hebben toch ook geen europese toelating?
MF 290 zijn ook van zulke exemplaren. Bestemd voor de afrikaanse en aziatische markt?
walker1
@assink Ja kunnen natuurlijk hele handige en makkelijke trekkers zijn voor de kleinere kussen, of voor voerwagen, maar als ze niet aan de Europese eisen voldoen, kan dat wel eens voor problemen zorgen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden balen en pers geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
55
DEELNEMERS
27
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN