Eigen waterbron

Beste prikkers,

We zitten te denken voor een eigen waterbron. Heeft iemand een idee wat zo iets kost? Inclusief bron, ontijzering en onderhoudskosten.
En hoe lang gaat dit systeem gemiddeld mee?

Alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

paul1
ik heb het welleens uitgerekend, en je moet toch minstens een 70- 80 koeien hebben wil het rendabel zijn.
anonymous_241
9000 euro ongeveer bronboring +instalatie het is wel bepalend wat voor kwaliteitwater uit grond komt
hookwood
Was hier toch een duizendje of drie minder kwijt.
1234
tussen 0 en 20000 euro, en daar kun je rustig 20% onderhoud/rente/afschrijving/jaar aan toe schrijven. Ik ben blij dat ik hem kwijt ben, je bent nooit klaar en wanneer stop je?.Tip: ga eens bij je in de buurt(<1km) bij de buren langs en vraag wat ze kwijt zijn aan water + electriciteit samen/100kg melk en vergelijk dat met dat van jou. Vraag tevens om een watermonster en laat deze bacterielogisch onderzoeken. En als je dit water ook zelf wilt drinken is het ook goed voor je dieren. Kijk ook even of je meterkast op het piekmoment(onder melken) alles kan trekken.


2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2011 19:53 door 1234.
anonymous_192
20% fors overdreven
1234
is 20% rente/onderhoud/afschrijving te veel, dan heb ik met veel anderen zeker allemaal een maandagmorgenmonster gehad
anonymous_192
?????
1234
10 % afschrijving, 5 % rente en 5% onderhoud (is dat niet reeel op een aanschafwaarde van 10000 euro) toch duidelijk!
brabo
10% afschrijven is veel te veel.
Als je een bron boort dan doeje dit voor het leven, want je bron zal normaal gesproken altijd water blijven geven.
Alleen afschrijven op de waterpomp en eventuele ontijzeringsinstalatie vind ik terecht. Maar de kosten hiervan zijn vaak nog niet de helft van het totale aanschaf bedrag.
anonymous_192
idd. 5% rente is ook wat in de categorie hoe reken ik me rijk. want zo;n ding betaal je van je rc en moet je eigenlijk spaarrente rekenen? 10.000 euro lijkt me ook fors. maar heb geen idee want we hebben sinds 1992 al een bron.
1234
je kan met het geld van de RC ook je hypotheek een stukje aflossen ipv bron kopen. dus je houd jezelf voor de gek door te zeggen dat het je geen rente kost(als je uiteraard een hypotheek hebt)
matt
je telt met afschrijving,in dat geval moet je met de helft van de rente tellen..
pieta
1234 Schreef:
-------------------------------------------------------
> je kan met het geld van de RC ook je hypotheek een
> stukje aflossen ipv bron kopen. dus je houd jezelf
> voor de gek door te zeggen dat het je geen rente
> kost(als je uiteraard een hypotheek hebt)

Bij rente reken je wel altijd op de helft van het geïnvesteerde vermogen.
jan w
Of gemiddeld geinvesteerd vermogen.( nieuw-restwarde dat delen door 2 )
puddingbroodje
Dus jij hoeft over de restwaarde de hele looptijd geen rente betalen ?
Voor afschrijving gaat jou formule naar mijn idee wel op want over restwaarde schrijf je niet af !
klaas de b
Nieuw + restwaarde is de formule.
pieta
Klaas de B Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nieuw + restwaarde is de formule.

Klopt Klaas, komt hoger uit dan gemiddeld op de helft van de investering.
1234
maar wat ben je totaal dan wel kwijt per kg melk, dus electra, afschrijving, rente en onderhoud en gebruik van de regiuliere waternet.
anonymous_192
geen idee
1234
dan kan een bron altijd uit
anonymous_192
ja sorry boeit mij weinig hoeveel stroom dat ding op jaarbasis verbruikt en of kraanwater misschien gemiddeld gezien over 20 jaar wel net zo duur is als een bron als ik rente etc ga rekenenen. gaat niet om schokkende bedragen lijkt me, dus kan beter me ergens andrs druk om maken ipv zulke rekensommen te gaan maken. hier zit zeer weinig druk op kraanwater, dus als ik van nood eens moet omschakelen, weet ik direct weer waarom we al 20 jaar een bron hebben, we hebben ook nog eens perfect water. welk gebied zit jij dan dat je water zo slecht is?
anonymous_359
remon bron met ontijzeringsinstallatie koste hier in 2001 7215 euro het onderhoudsabbonement is 252,86 per jaar en vorig jaar 1 keer extra kosten van 70 euro. Lucht in het systeem/afslaan pomp.

Ze hebben niet echt een reden kunnen vinden waarom die dat deed/doet, waarschijnlijk kan de installatie het gewoon niet aan als de koeien aan het drinken zijn en ik tegelijkertijd de melkstal schoonspuit met een dikke waterslang.

De afschrijving staat hiet op 10 % van de aanschafwaarde, maar technisch is de afschrijving denk ik wel behoorlijk lager
hde
Hier al generaties eigen water bron .
Van 1976 tot 2005 bron op 26 meter diepte (veel water slechte kwaliteit ,tomatensoep) buurman op 90 meter afstand heeft bron op 26 meter diep heeft perfect water zonder ontijzering.
In 2005 pomp +ontijzeringing overleden.
Remon heeft een nieuwe puls (70 meter diepte) +instalatie geinstaleerd ( veel water goede kwaliteit ).
Achteraf was ontijzering niet nodig geweest ,spoelt 1x per maand .
Net nota service betaald €253.- (1x per jaar).
Verder nog geen kosten gehad .
.
cs-agrar
is ook zeker wel afhankelijk van waar je zit, dat levenslange water geven, is ook goed mogelijk dat een bron "verzand" en dat kan ie binnen 10jr voor elkaar hebben, geeft dan geen water meer.
Ook kan er tussen jou en je buurman een wereld van verschil zitten in waterkwaliteit en beschikbaarheid. 10mtr hemelsbreed verschil in een boring kan ook al een andere bron/waterbel zijn.
Sommige gebieden lijk je alleen maar zout water aan te kunnen boren, andere op een paar meter diepte perfect water, weer anders kan het ook 40mtr zijn.
@Grasland, bel eens met enkele boorbedrijven bij jou in de buurt, of die bij jou buurtgenoten geboord hebben, kunnen vaak wel wat zeggen over waterkwaliteit en beschikbaarheid.
Ook bewerking verdient aandacht, bijv een Remon of Mezutec installatie, omgekeerde osmose systeem. Kosten en uiteindelijk baten hier van.
Bedrijf hier in de buurt, met goede recensies.
Karsjen Tamminga
Regenwater is momenteel ook wel besckibaaren koste weinige

Laaste op een bedrijf geweeste dat een energiescan had laten doen waar uit bleek dat de bron een echte energie vreter was en de vliegen lamp was ook een topper
sleepslang
het ligt er allemaal aan wat voor water je trekt;,veel ijzer+ mangaan -veel kosten+onderhoud! doe een buurtonderzoek (zou ik eerder doen als maar weer op internet pleuren)
Jannus
1234 Schreef:
-------------------------------------------------------
> tussen 0 en 20000 euro, en daar kun je rustig 20%
> onderhoud/rente/afschrijving/jaar aan toe
> schrijven. Ik ben blij dat ik hem kwijt ben, je
> bent nooit klaar en wanneer stop je?.Tip: ga
> eens bij je in de buurt(<1km) bij de buren langs
> en vraag wat ze kwijt zijn aan water +
> electriciteit samen/100kg melk en vergelijk dat
> met dat van jou. Vraag tevens om een watermonster
> en laat deze bacterielogisch onderzoeken. En als
> je dit water ook zelf wilt drinken is het ook goed
> voor je dieren. Kijk ook even of je meterkast op
> het piekmoment(onder melken) alles kan trekken.

Kan me helemaal vinden in dit verhaal,ben zelf ook bezig geweest om een bron te laten maken van Remon maar toen die me vertelde dat ze in de buurt ook een bron geslagen hadden ben ik naar die man toegeweest en kon hem zo overnemen want hij lag na 3 jaar bij het oudijzer,ontzettend veel ijzer en electra en omdat de installatie loosde op het riool ook nog eens verstopping,dagelijks bakken verstopt en was druk met vrijmaken van de nippels (varkens),het had hem dik geld gekost maar nu hij de waterleiding weer gebruikte was hij weer relaxter met zijn kernactiviteiten bezig

Hij gaf me de raad er in deze regio niet mee te beginnen,maar heb ook wel eens een boer gesproken die er een had die volgens hem hij al vele jaren eerders had moeten hebben,duuus neem het advies in de arm en vraag eens bij bekenden in de regio en is het water schoon dan is het het overwegen waard maar anders.....???Zelf ben ik niet aan begonnen al willen ze dat op de beurzen nog wel eens bestrijden allemaal

In veenweide gebieden ben ik eens een eenvoudige hydrofoor tegengekomen die zo het water uit de sloot naast de veestal nam,man deed dat al jaren al moet je een goed aanzuigpunt kiezen ivm vervuiling(grof en fijn filter) en bevriezing maar had er 160 stuks melkvee op staan en al 20 jaar op dezelfde installatie,maar dit is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd
anonymous_42
Hier al zo'n 10-15 jaar zo'n rooie, bevalt prima, maar gaat ook wel eens kapot, luchtbalg, compressor, well-mate, en heeft ook vast onderhoud nodig, prijzen weet ik zo niet, maar het kun bij ons wel uit.


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2011 19:55 door Oldhuus.
Wimsumar
Beste Grasland: Investeer alleen in een ''eigen bron''als het water zonder ontijzeringsinstalatie vee-geschikt is.
Ik heb ruim 12 jaar geleden een bron laten boren (54 meter diep) en hydrofoor ( pomp + drukvat) laten installeren voor € 1.700,- . Terug te verdienen door +/_ 750 m3 water wat minder door de meter gaat.

P.S.: Ik heb niet de ervaring maar kan me wel vinden in de reactie van 1234.
anonymous_477
Ik heb mijn waterbron nu 8 jaar ( Remon) inclusief put van 80 meter met onderwaterpomp.
Ontijzering is hier niet nodig. Ik heb 2 jaar geleden het drukvat vernieuwd en toen meteen een grotere weggezet.
( dus minder aan/uit van de installatie.) Vorig jaar was de compressor overleden (270 euro ;op krachtstroom) Het huis en het spoelen van de melkinstallatie en melktank +kantoor etc. is gewoon waterleiding.
Bronwaterverbruik is rond de 20 kuub per dag. Ik zou willen dat alles wat ik kocht zo rendabel was!!
Oh ja, het water is gelukkig van superkwaliteit, maar dat is in deze omgeving overal zo.
jan w
Als je geen ontijzering nodig hebt. wat doe je dan met een compressor.
anonymous_225
Beste Wim, hadden we toen al euro s?
Wimsumar
Beste Henk: Er kunnen discussieleden/-lezers zijn die geen voorstelling hebben van de waarde van de guldenv.m.
anonymous_196
Heb een hydrofoor installatie van de lokale smid, 30jr geleden.. drukvat van 1000liter, alleen de pomp een keer kapot..
Nu ruim 10jr geleden op mijn verzoek opnieuw geboord, 115m (iets van 7 GULDEN de meter)
Volgens 'dinky-toy'' meet dingetje van de smid geschikt voor KKM bla bla,(<2mg ijzer) ik gebruik het voor drink en voorkoeler toilet en douche,(douche altijd koud)
Nooit geen ''erkend'' onderzoek door officieel lab.laten doen
Op de afschrijving na heb ik weinig onderhouds kosten,


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2011 21:34 door qwert.
Wimsumar
qwert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nooit geen ''erkend'' onderzoek door officieel
> lab.laten doen

Beste Qwert: Koude douche gehad?
1234
als je al die reacties zo leest moet je wel in de gaten houden waar je zit. Ik heb ooit eens een ander bedrijf gebeld en gevraagd of zij bij mij een nieuwe bron wilde installeren. Toen ik zei waar ik zat was direct hun antwoord: nooit aan beginnen, altijd verkeerd water. gaat je klauwen met geld kosten om het goed te houden. Kijk als je nu op de veluwe zit, ja dan wordt het een heel ander verhaal
hookwood
Hier heeft de hele buurt eigen bronwater. Daarnaast zitten we hier tussen een paar pompstations in van de WMD dus hier gaat het gauw goed.
1234
lucky farmer, alhoewel je hier voor 1,05 euro 1000 liter water van onbesproken kwaliteit krijgt en behoud. vandaag net de afrekening van Vitens gekregen en was in 2010 totaal 0,0042 euro/kg melk kwijt (bijna een halve cent dus/kg melk dus, mk zomers buiten, incl prive). dus dat zegt genoeg. en voor de elekctra was dat 0,0072/kg M dus samen 1,1 cent/kg melk


2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2011 22:30 door 1234.
Farmer_
Vorig jaar 2 van deze bronnen gemaakt(met een cilinder wordt zand omhoog gehaald), 5 meter uitelkaar om genoeg water te krijgen, nadeel is hij gaat niet dieper dan +-8Meter, voordeel je kan zien waneer je in slechte lagen komt en koste +-€400/bron(was duurder vanwege de afstand).

[tuin-terras.marktplaats.nl]


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2011 22:53 door Farmer.
JAAP AAP
Hier bevat het grondwater een te hoog zoutgehalte. Daarom zijn we veroordeeld tot de "Remon omgekeerde osmose" techniek. Inclusief bron boren zijn de kosten dan al gauw 20 tot 25000 euro, inclusief btw. Dan moeten daar de stroom kosten nog bij opgeteld worden.
1234
op een beurs hadden ze ook over een kuubprijs van amper 20 cent incl alle kosten. Heb toen voorgetseld om een meter ertussen te zetten en dan 25 cent/m3 af te rekenen/huren incl alle kosten. Werden ze boos........ wat deed ik nu verkeerd?
jan w
Hangt helemaal af van waar je zit, of je grondwater kunt krijgen. En wat je er dan aan moet doen om dat water "schoon" . te krijgen.
Hier in de omgeving moet je of niet dieper gaan dan 10 a 11 meter. of je moet door een kleilaag van een meter of 12, dus dan kom je op 22 mtr of dieper. Als je hier een eind richting Duitse grens gaat zit er een leemlaag in de grond van 70 tot 100 meter dik. daar krijg je geen water uit.
Hier bij de ligboxenstal is bij de bouw in 1974 een bron gemaakt, kunt het haast geen bron moemen, maar die zit maar 3mtr in de grond. Maar dat water mocht ik nietmeer gebruiken, omdat na onderzoek het nitraatgehalte te hoog was. voor de rest deed het aan alle eisen, dat is dan wel zuur.
Nu sinds een jaar of 10 een nieuwe bron van 27 mtr. diep a € 40.00 per meter
een pomp € 500.00
Drukketel?
Voor het reinigen van het water zit er hier een zelfde soort op als de muzetec mini systeem ( ander merk ) koste toen € 1500.
Hier moet alleen zout in, het verbruik is hier zo rond de 1000 kg per 10 mnd.

Het ligt er gewoon aan hoeveel je uit moet geven om geschikt water te verkrijgen en dan de kosten vergelijken.
anonymous_217
Je moet ook het genot niet vergeten van een eigen bron.
Zoals spoelen en melkstal tegelijk reinigen en altijd druk op de waterleiding.
anonymous_15
ik vond de nadelen veel groter dan de voordelen, was blij dat ik er vanaf was (en ook vanhet bedrijf REMON).
jan w
Daar hoor je over het algemeen niet de positiefste verhalen over.
anonymous_217
Ik heb een frigon en heb geen klagen. En als ze zo af en toe een keer een rekening sturen moet ik hem wel betalen.
anonymous_450
wij hebben 10 jaar lang een frygon gehad blij dat we hem kwijt zijn ik het vat heel hard naar buiten gegooid.
Ik was dat ding en frygon spuug zat het ding spoelde niet en pompen kapot.
Deden ze onderhoud gingen ze met cockpitspray over de pompen dat ze mooi glimmen en op de rekening een bedrag van 15 euro.
Nu een remon met een nieuwe bron super water en ding werkt goed veel druk
anonymous_192
wat was het probleem dan
anonymous_15
ik had problemen met de ontijzering en dat kregen ze niet opgelost, terwijl Remon bij hoog en laag beweerde dat alles OK was (water was bruin, leidingen vast etc !). Bergen geld gekost maar was aan eind blij dat ik van dat bedrijf af was, viel ook nog niet zo mee, jehova's zijn makkelijker af te poeieren.
anonymous_192
wanneer speelde dit dan?
anonymous_15
jaar of 5 geleden denk ik, heb paar jaar geleden hele gedoe eruit gesloopt en aan de buurjongen weggegeven, hij kon nog wel wat onderdelen gebruiken. Misschien is Remon nu wel het beste bedrijf op de wereld en hebben andere mensen er wel hele goede ervaringen mee, ik in ieder geval niet.
1234
Remon was de eerste en de rest hier in het noorden zijn bijna allemaal ex-werknemers die voor zichzelf zijn begonnen.
hans6a
Goedenavond veehouders.
Opmerking voor 1234 remon was niet de eerste die hiermee begon.
Het was HTB in wolvega dat was in het noorden de eerste Hydro Technische Buro.
Remon heeft het op een sniekie manier van hun afgepikt door met deze meneer te gaan samenwerken en toen die het kuntsje kon deze meneer een trap nagegeven.
Nog een opmerking osmose water onttrekt kalk uit de boten van mens en dier vraag het uw veearts is bewezen nooit aan beginnen. Leuk voor auto wassen ramen lappen vlekvrij.
Buiten de enorme hoge kosten die het met zich mee brengt.
DUS MENSEN DRINK HET NIET HET ONTREKT KALK UIT DE BOTEN VAN MENS EN DIER
EN NIET ZON KLEIN BEETJE OOK U BENT GEWAARSCHUWD.
anonymous_192
al 19 jaar klant, geen probleem. meende wel eens gelezen te hebben dat ze garantie gaven voor goed water, geen goed water niet of weinig betalen. maar dat was bij jou niet zo dus?
anonymous_15
Eerste 10 jaar was het water wel goed, daarna begon het gekloot. En toen moest er van alles vervangen worden (en ook gedaan) maar het hielp geen snars (en ja, die rekeningen moest ik wel betalen). Aan het eind was het zover dat zei zeiden dan het water wel goed was, terwijl het gewoon bruin was. Vrij intimiderend bedrijf als je ze tegenspreekt, nix voor mij zulke leveranciers. Dus ik heb nu gewoon weer kraanwater, met die paar koeien van mij is het misschien nog wel goedkoper ook. Vroeger hadden we ook nog varkens, toen ging er nog wat meer water door.
George
Zal wel een beetje liggen aan in welk gebied je zit maar wij hebben al meer dan 30 jaar eigen bronnen met een eenvoudige DAP hydrofoorinstallatie. Af en toe een drukvat kapot en dat is het. Maar die dingen kosten maar iets van 2 tientjes bij de winkel met de grote"C''.
anonymous_15
We hebben veel oer in de grond zitten (dat zijn van die ijzerhoudende lagen), daar komt het gedoe van. Bij mij ging het in ieder geval niet goed, ik weet niet hoe het bij anderen is. En contact met Remon verliep niet bepaald soepel (netjes uitgedrukt).
jan w
Een van de problemen is dat ze veels te diep boren. waarom 80 meter boren, dit terwijl er op 30 mtr goed water zit.
verdder komen niet schoon water en bacteriegroei nogal eens voor, de problemen liggen dan altijd bij de boer.
tok
Hier 150 meter geboord en nog geen water. Ze hebben het opgegeven. Anders had ik het direct gedaan als het kon
Hele discussie gelezen, moet zeggen dat er toch wel veel zijn dier redelijk wat vanaf weten.

Wil er een paar punten uithalen:

Jan hobbyboer, helaas is het niet Volgens wens verlopen. Het beleid is inmiddels behoorlijk aangescherpt.

De kosten van leidingwater zijn gemiddeld 1euro per KUB (Brabant 0,67 en Zeeland 1,29) zit nogal wat verschil in.
De kosten van een eigen watervoorziening zijn ongeveer(afhankelijk de hoeveelheid kubs ) €0,35-0,40 cent inclusief stroom afschrijving,onderhoud.

Stroom kosten zijn €0,15 cent
Onderhoud €226,-- ex btw ex klein materiaal ( gemiddeld komt dit uit op €300,-- per jaar)
Afschrijving kan over het hele bedrag maar bron en installatie kunnen gescheiden worden.
Dan praat je over de installatie van €2750,--en €5000,-- afhankelijk welk type je neemt.

Met deze gegevens kun je makkelijk een rekensom maken of het voor jou uit kan!

Diepte van een bron is veelzeggend. Op 30 meter zit idd vaak water maar het mangaan zit vaak 2x zo hoog als op een diepere laag. Dit gaat dan weer te koste van hoe vaak een installatie moet spoelen en onderhoud is vaak hoger.

Een bron is net een rietje heb je een smallle bron heb je meer energie nodig om het eruit te halen.

Helaas gaan er nogal wat foute adviezen naar de klanten waardoor er veel twijfels ontstaan.

En boos worden omdat je zelf een meter ertussen wilt hangen slaat nergens op.

Ik ben zelf technisch adviseur bij remon, en ik durf beide handen in het vuur te steken dat ik eerlijk zaken doe.

Wil graag helpen met vragen over water/ gebieden / adviezen

Mocht je een vraag hebben mail me en ik mail je terug en beloof je kom niet geslijm langs met verkoop praatjes..

Wil laten zien dat het ook anders kan!!!
jan w
Men maakt ook wel reclame voor het aladin systeem, alhoewel er op de site weinig over te vinden is. Zijn hier de kosten nu hoger van dan van een "standaard" ontijzeringsinstallatie?
Bij een standaard ontijzeringsinstallatie komt er lucht bij het water, en zo gauw er lucht bij het water komt, krijg je problemen.


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2011 21:59 door Jan W.
Kosten liggen inderdaad hoger, tenzij je met een voorkoeler en rond om systeem werkt. Dit kan in combinatie met r/o perfect samen en heb je geen extra apparatuur nodig.

Wat betreft de lucht is de beste oplossing !! Water uit de grond bevat altijd methaan en waterstofsulfide.
dit gaat er met een gesloten systeem ( de zoutinstallaties) niet uit.. Als je belucht en het water niet als een jekko door een ontijzering jaagt dan is dit de allerbeste oplossing.

Kosten r/o zijn hoger

0,22 cent stroom
Onderhoud €350,- komen we 2x voor langs en alle uren zitten erin
Afschrijving is wel wat hoger .. Zonder bron bassin is kunstof dus zeg maar afschrijven over €10.000,--
jan w
Wat heeft die voorkoeler en die rondpompsysteem ermee te maken?

Je hoort nog wel eens wat over bacteriegroei in een ontijzeringsinstallatie, of is dat onzin, of makkelijk op te lossen.


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/09/2011 22:40 door Jan W.
R/o werkt met een voorraad en frequentie gestuurde pomp dit is tevens te gebruiken als opvang voor je voorkoeler.
En doordat je pomp naar vraag gaat draaien kun je het ook terug laten komen in het bassin .. Dus als rondpomp gebruiken.. Heb je geen pomp met verwarmingselement bij nodig( Scheelt echt enorm met stroom kosten)

Onder normale omstandigheden heb je geen bacterie groei,

Wat schippers vaak doet is een monster in de stallen nemen ook al sta je op leidingwater je zult er versteld van staan wat de uitkomst is.
jan w
Daar ik met een melkrobot melk heb ik mijn voorkoeler gewoon in het watercircuit zitten. Alleen tijdens het reinigen van de robot stroomt er geen water door de voorkoeler ivm het afkoelen van het water. Ik maak ook geen gebruik van een bypass. Meestal hebben aan het eind van de reiniging de koeien de bakken ook zo'n beetje leeg. Dit heeft als voordeel dat ze ook schoon blijven.
klaas de b
De Jekko, welke bedoel je, die kleine groene met die gemene gele ogen en die zo ontiegelijk uit zijn bek kan stinken, of de wat meer algemeen voorkomende Jekko die met die dikke grijze vacht en van die zwemvliezen aan zijn achterpoten?
Die laatste haha

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

De melkveehouderij staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
67
DEELNEMERS
31
WEERGAVES
86